Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Oletteko huomanneet tuon oivallisen uuden keskustelunavauksen @Marianne_Palmu:lta. Keskustelussa siirrytään vielä makrokatsausta korkeammille abstraktiotasoille inspiroivalla ja mukaansatempaavalla tavalla. :slight_smile:

Kulutan siis olen? Taloustieteen filosofiaa

Mikäli aiheet liittyen onnellisuuteen, hyvinvointiin, arvoihin tai taloustieteen filosofisiin perusteihin kiinnostavat, niin kannattaa tsekata tuo keskusteluketju ja osallistua mukaan keskusteluun. :slight_smile:

Kiitos lämpimästi Mariannelle uudesta hienosta keskustelunavauksesta. Merkityksellisiä ja tärkeitä aihealueita tuossa ketjussa. Loistava ketju! :slight_smile:

9 tykkäystä

Yleensä nuo mainosteippaukset ovat tylsiä…

77 tykkäystä

No joo, kun tuo p/e:n earnings-puoli laskee tässä varmaan kaikilla niin lukukin nousee kuin itsestään :grimacing:

1 tykkäys

Uuuuhh…
@Pohjolan_Eka …kyllä sentimentti on tosiaan hapan! :face_with_hand_over_mouth:

4 tykkäystä

Nordean P/E-luku oli 6.3.2009 kurssilla 3.

@Masse ja @timontti odottaa, että se tällä kertaa valuu kahteen. Luulisin.

5 tykkäystä

Voin vahvistaa tämän.
Uni on heinäkuulta -19.

38 tykkäystä

image
Optomed…

6 tykkäystä

Olen pariiin otteeseen kirjoittanut merten muovipyörteistä. Minulla on monta ystävää, jotka ovat asuneet pitkiä aikoja Afrikan maissa ja Kauko-Idässä. He kertoivat minulle, että jätehuolto noissa maissa toimii niin, että jätteet kipataan lähimpään jokeen, mikä kuljettaa ne merelle. No moderaattorit tietysti poistivat viestini loukkaavina, varsinkin kun epäilin, että tällainen jätehuolto vaikuttaa merien jätepyörteisiin enemmän kuin EU:n kieltämät muovipillit. Nyt voi jokainen uutisia katsova/kuunteleva todeta, että tämä on totisinta totta. Hienoa, että suomalainen yritys on kehittänyt laitteita, joilla saadaan kerättyä tätä moskaa pois. Lopullinen ratkaisu on tietenkin se, ettei niitä kipata sinne ollenkaan, vaan pyritään kierrättämään ne jollakin tavalla.

47 tykkäystä

Tuo ilme pitäisi olla vasta kohdassa “Optolow” :face_with_hand_over_mouth:

5 tykkäystä

Uutisissa kerrottiin juuri, että 62 % eli 2/3 suomalaisista selviää edelleen hyvin nousseista menoista.

Kotitaloudet eivät ehkä ole aivan niin lirissä kuin pelättiin, vaikka lehdistä saa lukea karuja esimerkkitarinoita. Pankkien stressitestit ovat olleet tärkeitä.

6 tykkäystä

Olisiko tässä kuitenkin elintason downgrade kyseessä? Olen meinaan itsekin kiinnittänyt huomiota sanomiseesi. Katsoi tuota menoa 2019-2022, niin tuntui, että kaikki tutut elivät “yllättävän leveästi”. Autot ja kämpät ei ole vaihtunut, mutta ravintolatottumukset, matkailu yms vähentynyt.

Edit… golfaajatkin on kummasti vähentyneet.

5 tykkäystä

Mennee aika käsi kädessä työttömyysasteen kanssa. Sillä saralla käyrät on tosin alaviistoon menossa joten tuo prosenttiluku saattaapi vielä pienentyä

Varmasti ensimmäisenä on vähennetty juuri matkailua ja muita huvituksia, viihteellä käymistä, ravintolaruokailua, omia harrastuksia ym. Asuminen ja lasten harrastukset tulevat karsintalistalla viimeisenä.

Tietysti jos tilanne pitkittyy eli korot pysyvät korkealla vuosikausia, inflaatio jatkaa yli 2 % tasolla ja palkat matelevat perässä, niin tilanne pahenee.

On totta, että 2019-2022 pystyi elämään aika huoletta ja silti säästämään varsin helposti suuria summia. Nyt tavallinen keskituloinen palkansaaja joutuu pohtimaan, onko varaa käydä baarissa lainkaan tai syödä ulkona ravintoloissa. Joku voi tietysti todeta, että on siinäkin murheet. :slight_smile:

1 tykkäys

Tartun tähän, koska allekirjoitan ylemmät.

Vähiin rupeavat kuitenkin käymään “nautinnot”. On se terassia, ravintolaa tai esim elokuvissakäyntiä. En tiedä on koko muualla sama, mutta omassa kotikaupungissa on asiakkaiden puutteen takia ruvettu lyömään yökerhoistakin ovia kiinni jo ennen puolta yötä… nämä on aikaisemmin ollut auki lainmukaiseen “pilkkuun” asti…eikä ole yksittäistapauksia.

Ravintoloista on helppoa saada pöytiä ilman varauksia.

Mielestäni tämä kaikki näkyy “ylimääräisten” kulujen karsimisessa ihan selvästi.

2 tykkäystä

Toisessa ketjussa nostettiin esiin se, että rakennusala on 15 % Suomen BKT:sta. Nyt siellä vedetään hätäjarrusta. Seuraavaksi osuma tulee viihdebisnekseen sekä matkailu- ja ravintola-alaan.

Korkojen nostamisen tarkoituksena on tietysti juuri se, että hillitään kulutuskysyntää. Samoin työttömyyden kääntyminen nousuun on “positiivista” kehitystä.

Nautintoa voi tietysti saada monenlaisista asioista. Itse olen nyt jättänyt baarit ja ravintolat oikeastaan kokonaan pois sekä vaihtanut työpaikkalounaat eväisiin (pääsääntöisesti). Ruokakauppalaskun olen jälleen hilannut sinne 50 € / viikko -tasolle. Yksi keino on ollut juomien jättäminen pois. Sen sijaan olen treenannut paljon, istunut puistossa piknikillä, nähnyt kavereita ym. Ihan hyvää elämää on sekin, vaikka rahaa ei paljoa käytetä.

12 tykkäystä

Eli taantuman pohjat, on kun kaikki einesmaksalaatikot eivät olekkaan loppu Prismista… ja miten ajoittaisi Helsingin pörssin markkinapohjan tähän? :wink:

Laitan tänne kaffe huoneen puolelle, kun ei ole oikeastaan yhtään asiaa tässä.
Eikös Buffett sanonut että kannattaa silloin ostaa kun veri lentää kadulla.
Taitanee Kojamon ja rakennusliikeiden osalta olla jo sisuskalutkin ulkona. :scream:
Toinen juttu onkin sitten se että kannattaako siltikään nyt ostaa.

10 tykkäystä

Oon jotenkin tulkinnut tämän useasti siteeratun lausahduksen niin, että kannattaako kuitenkaan ostaa sitä, JOSTA se veri virtaa?

38 tykkäystä

Niin,historiassahan kuppaamista on käytetty kansanparannuksessa edistämään ihmisen hyvinvointia ja käytetäänhän sitä edelleenkin,siinähän tarkoituksena on laskea ilmeisesti paha veri ulos,kaipa tämä voi päteä sijoittamiseenkin.

2 tykkäystä

Meinas lentää aamukahvit näytölle

image

59 tykkäystä