Inderesin kahvihuone (Osa 7)

No myöhäistä niitä nyt on enää myydä, vittu kun on -80% turskalla vitun kusetus markkinat ja kriisit saatana!
-Mallisalkkutiimi.

69 tykkäystä

Meissä aikuisissakin on monenlaisia ihmisiä ja mitä vähän luin kirjastasi, niin tuli olo, että tuosta kirjasta moni aikuinenkin voisi saada oikeasti hyvää oppia - ainakin minä.

Useat sijoituskirjat ovat monille aikuisillekin ehkä haastavia, varsinkin jos on tuore sijoittaja, mutta sinun kirjastasi varmasti ihan jokainen saa jotain irti. :slight_smile:

Voisinpa melkein itsekin ostaa kirjasi, kun katsoin, mitä se pitää sisällään:

11 tykkäystä

Kävin tämän mieheni kanssa kurkkaamassa viikonloppuna. Oli ihan positiivinen yllätys, kun ennakko-odotukset eivät olleet kovin korkealla.

4 tykkäystä

Kiitos! Juu, olen kuullut jo muutamalta kirjan lastensa kanssa lukeneelta aikuiselta saman, että moni noista asioista on aikuisellekin hyödyllistä lukea :wink: Ja etenkin noin selkokielisesti muotoiltuna.

Kirjahan sinänsä käsittelee tosiaan paljon muutakin kuin sijoittamista. Mutta ensin pitää olla talouden pohja kunnossa, jotta voi säästää ja sitten ehkä sijoittaakin.
Kirjan tavoitteena on nimenomaan voimauttaa ja kasvattaa taloudellista itsetuntoa. Talous on arjessamme ihan tavallisia asioita joista voi ottaa selvää ja lapsikin voi tarttua toimeen ja keksiä pieniä keinoja ansaita rahaa. Toivon että lukija sen jälkeen ajattelee, että “sijoittaminenkin voi kuulua myös minun elämääni” - haluan myös kannustaa ajattelemaan työelämästä ja yrittäjyydestä positiivisesti.

9 tykkäystä

Taitaa olla duell uskovaisten viritetty mopo🤣

1 tykkäys

Oliko kirja suunnattu minkä ikäisille lapsille? Voisi edes tilatessa valehdella olevan lapsia varten :joy:

7 tykkäystä

Olen lukenut kirjan ääneen jo eskarilaiselle. Mutta itse luettuna vaatii toki sujuvan lukemisen. Ydinkohderyhmä varmaan n. 8-12. Ja huom, voihan kirjan ostaa valmiiksi jo nuoremmallekin! Parin vuoden kuluttua sitä ei välttämättä kaupasta enää saa.

12 tykkäystä

Toimiikohan tuo myös äänikirjana vai onko kirjoitettu sellaiseen muotoon, että vaatii kuvien katselua.

Meidän nuorimmainen kuuntelee äänikirjoja joka ilta ja on kiinnostunut tekemään kaikenlaista pientä bisnestä.

2 tykkäystä

Olen ehkä jäävi arvioimaan, mutta kyllä se on pyritty kertomaan niin että toimii äänikirjana. Äänikirja löytyy kaikista palveluista, siis Storytelit ja Bookbeatit jne. Ainakin mun omat lapset on kuunnelleet sitä myös sieltä. Bookbeatissa muuten on myös sellainen muoto, jossa klikataan “lue” (eikä kuuntele) - ja se näyttää kuvat/sivut mutta lukija lukee kirjaa ääneen. Eli näkee kuvat samalla.
Lukijana on Lauri Kortelainen joka on monelle tuttu näyttelijä.

2 tykkäystä

Omalle jälkikasvulle tuli mittariin juuri 5 v, mutta fomon voimalla on siis laitettava jo kirja tilaukseen! :grin: Ihan mahtava kirjaidea kyllä ja lupaavan näköinen sisällysluettelo.

3 tykkäystä

Katsoin huvikseni jonkun videonpätkän tuosta Israelin festarihyökkäyksestä, siellähän soi psykedeelinen trance iloisesti ennen sekasortoa. Israelistahan tulee maailmanluokan psykeartistit, maa on suorastaan psytrancen mekka.

Tajusin sitten että olikohan Astrix siellä (myöskin israelilainen psyketuottaja, oma henk.koht lemppari, Astrixhan oli mun eka nickname foorumilla). Nähtävästi ei kaiketi ollut, vaikka se oli tosin fb:n mukaan keikkailemassa myöskin Israelissa 5. ja 6. päivänä.

No ei siinä järkyttävä ja absurdinen juttu isossa kuvassa silti, mutta pitää vielä tutkia oliko se tuolla vai ei. Mielenkiintoista nähdä uskaltaako porukka mennä enää reivaamaan tonne maahan. Itse en ehkä menisi.

Edit. Kyseessä siis tällainen tapaus Re'im music festival massacre - Wikipedia. Ei näköjään ollut Astrix tuolla, mutta noin muuten isoja nimiä kyllä alan piireissä näytti olleen

Miksei Suomen media voi kirjoittaa vähän parempia juttuja tästä tapauksesta (Vertaa tuo wikipedia artikkeli)? Kirjoittaisi nyt festarin nimen edes oikein.

13 tykkäystä

Korolle korkoa-ilmiön vastapainoksi on sijoittamisessa itselle tullut tutuksi,turskaa turskalla-ilmiö,viimeksi tänään.

34 tykkäystä

Koska saadaan seuraava vihreä viikko?

  • Tämä viikko
  • Seuraava
  • Viikko 43
  • Viikko 44
  • Joskus sitten syssymmällä.
0 äänestäjää
3 tykkäystä

Jaahas, se pitäisi vähä ruotsia opiskella. Olen opiskellut ruotsia, ja puhunut, viimeksi 2004 yläasteella.

Otin kovat keinot käyttöön ja vaihdoin suoratoistopalveluista tekstitykset ruotsiksi. Ja nyt olen kuunnellut pari tuntia Kent biisejä. Eiköhän tää tästä kevääksi.

Huomenna vois lukaista Evolutionin viimeisen kvartaalirapsan aamupalaksi, på svenska.

Ehdotin puolisolle myös jos hommaisin - väliaikaisesti - ruotsin kielisen tyttöystävän mutta hän suhtautui tähän hyvin penseästi :slightly_frowning_face:

56 tykkäystä

Tälläistä kirjaa olen lapselleni kaivannut, kiitos! Oma kappale juuri tilattu :slight_smile:

2 tykkäystä

Liikevaihdossa ja tuloksessa kasvua 25%, marginaali 70% ja samma på Svenska.

20 tykkäystä

Puolisoilla on ilmeisen usein vaikeuksia nähdä kokonaiskuvaa ja hyötyjä.
Sain joskus kuulla (exä nykyään), että en osallistunut siivoamiseen tarpeeksi usein. Ehdotin, että palkkaisimme parikymppisen filippiiniläisen kotitöitä tekemään. Ja että voisin itse hoitaa valinnankin.
Ehdotukseni ei ottanut ollenkaan tuulta alleen :face_with_raised_eyebrow:

6 tykkäystä

Meemi juontuu antiikin Kreikan mimesiksestä. Mimesis oli luonnon ja todellisuuden jäljittelyä taiteen teoriassa. Meemi on siitä periytyvä kulttuurireplikaattori.

7bMS

Niin kauan kuin tarinoita on kerrottu, myöhemmin kirjoitettu ja filmattu, protagonisti (päähenkilö) on pääsääntöisesti seikkaillut kuvassa tai sivuilla keskellä tapahtumia.

Halki historian suosiossa on ollut käytännöllinen opettava rakenne jossa protagonistilla on jotain mitä hän haluaa (want) ja jotain mitä hän tarvitsee (need). Lisäksi sankarilla on usein varjo (shadow/wound) menneisyydestä joka aiheuttaa pelon tai haitallisen toimintamallin. Pähkinänkuoressa tarinoissa päähenkilö usein etenee erilaisten tapahtumien läpi saavuttaen/menettäen mitä tarvitsee ja usein bonuksena haluamansa oppiessaan mitä oikeasti tarvitsee ja mikä hänen omassa toiminnassaan mahdollisesti estää sen saavuttamisen.

f9dc9de53afd8fc40b3746f6c994b1c9

Tämä usein verhoutuu viihteen ja kulttuurihömpän kaapuun eikä ole matemaattisluonnontieteellisesti tärkeitä asioita. Mutta omalla tavallaan halki historian harkitut rationaaliset ja systemaattiset narratiivit ovat viihdyttävyyden ja ajan tappamisen ohessa heilutelleet ihmisenä kasvamisen ja menestymisen perusteita rivien välissä kaikkien silmien edessä.

svSMTu6

Kulttuurissa ja taiteessa on omat maolinsa, suuret teoriansa ja kausaliteettinsa. Niihin tutustuminen avartaa maailmaa jos yhtään sattuu kiinnostamaan. Itse opiskelen puulaakipohjalta kuten sijoittamista ja molemmissa oppii joka päivä. :slight_smile: Meemiketju on hupaisuudessaan ja hömppyydessään myös mahtavien asioiden äärellä.

18 tykkäystä

Kiintoisa tviitti lyhytkäisyydessään:

8 tykkäystä

Hyvästä työstä täytyy tietysti maksaa myös kohtuullinen korvaus. Muistan kuinka eräs tuttava myi talonsa pois ostaakseen Nokian osakkeita pahimpaan romahduksen aikaan. Oli siis kaikki pelimerkit potissa ja nappasi kuningasvärisuoran. Tapasin tämän kyseisen henkilön jokin aika sitten ja keskusteltiin siitä miksi kaikki eivät tehneet samaa temppua koska osake oli painettu käytännössä niin alas että häviämisen mahdollisuus oli käytännössä nolla. Surettaa tämä Nokian tarina näin jälkeen päin ajateltuna kuinka mahtavasti oli pöytä katettuna maailman arvokkaimmaksi arvostetulle teknologia yhtiölle jonka paikka kuuluisi olla Applen tilalla. On hurjaa kuinka vain muutama ihminen pystyy tällaiseen täydelliseen omistaja-arvon tuhoamiseen ja silti se on jonkin yksittäisen ihmisen onni vaurastumiseen.

14 tykkäystä