Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Sen verran on omassa salkussa punertanut viime aikoina että paras on kyykätä Alkon punaviinihyllyllä.

18 tykkäystä

Tämä johtanee ensisijaisesti siihen, että nykyiset opiskelijat tekevät yhä enemmän töitä opintojensa ohella kattaakseen elinkustannuksensa. Sehän on tunnetusti valtiolle todella kustannustehokasta toimintaa, kun tutkintojen valmistumisajat venyvät ja opiskelijat pysyvät tuensaajina pidempään. Edelleen tuntuisi valloilla olevan harhakuvitelma siitä, etteivät opiskelijat tekisi töitä - työnteko on oman näkemykseni mukaan ollut yleistymään päin, ja se sitten vastaavasti kasvattaa koulutuksen järjestäjän taakkaa. Säästöä syntyy silmissä.

Sosiaaliturvaa voisi luultavasti aina järkevöittää ja kohdistaa paremmin, mutta siihen tuskin on mitään poliittista tahtoa. Tästä esimerkkinä tuossakin artikkelissa mainittu kohta:

Eläkeläisten asumistukeen ei kuitenkaan kosketa.

Missä ovat ehdotukset eläkeläisten soluasumisesta? Niinpä. Ei tunnu ketään kiinnostavan, vaikka takuueläke (kolmanneksen opiskelijan maksimitukia korkeampi) onkin tarjolla jokaiselle ansioista ja tarpeesta huolimatta (ansio- ja pääomatulot eivät vaikuta saatavuuteen).

Otan muuten edelleen mielelläni vastaan laskutoimituksia siitä, miten opinto- ja asumistuilla eletään kokonainen vuosi ilman muita rahanlähteitä jäämättä miinukselle. 685e/kk taitaa olla helsinkiläisen yksiöasujan (soluasujalla paljon vähemmän) maksimi tällä hetkellä, eli siltä pohjalta voi lähteä rakentamaan Exceliä.

27 tykkäystä

Mä en lähde tähän väittelyyn ottamaan kantaa puoleen enkä toiseen, mutta näitä ei IMO voi verrata keskenään. Opiskelijoiden kohdalla lienee pointtina se että monessa maassa se koulutuskin maksaa hyvin paljon ja tarkoituskin on että sieltä lähdetään työelämään maksamaan ensin opintojen aikana tulleita kuluja pois kun taas eläkkeellä sä et oikein voi velkaantua kun ei sulla tule loppuelämänä enää olemaan sitä takaisinmaksu periodia.

11 tykkäystä

No tähän voisi vastaheittona heittää, että eikö eläkeläisillä ole ollut koko elämä ennen eläkettä varautua siihen eläkkeellä tulevaan tulotasoon ja sopeuttaa menot sen mukaan.

30 tykkäystä

Oon itseasiassa ihan arkielämässä huomannut jos nousee jaloilleen niin on kyllä arkaa polvissa yhtäkkiä, että ihan kun joku satavuotias olis, reenatessa ei niinkään tunnu missään kipua.

Treenailen melko naurettavilla painoilla ja työstän lähinnä liikeratoja. Yksi häijy liike mikä ehkä on noihin polviin ottanut on seinän edessä kyykyn liikeradan opettelu. Seistään maks 10cm päässä seinästä jolloin painopisteen on pakko mennä kantapäille ja jalkojen välin olla leveän muuten polvet ottaa seinään kiinni ja ihminen kaatuu perseelleen (kokeiltaa itse). Sitten vielä vähän maustetta peliin ja kädet tikuiks ylös, vaikka joku suksisauva käsiin mistä pitää kiinni, näin saadaan rintarankaankin testiä. Tätä tosin kun tekee pitää olla lonkat aika avattuna kyllä ja kaikki.

Mutta toi askelkyykky (bulgarialainen?) on jotenkin ollut mielessä monta kertaa ja kun @Kaptah5 asiasta myös mainitsi niin ehdottomasti menee arsenaaliin. Tällä hetkellä maljakyykky kahvakuulalla ja etukyykky tangolla on ollut vain itselä käytössä.

Kyykyistä ja muurahaispesistä.

3 tykkäystä

Onhan se noinkin, mutta jos yhdeltä kansanosalta ei vaadita mitään panostuksia eläkeiän toimeentulon järjestämiseksi 40 vuoden aikuisiän ajalta, niin on mun mielestä helvetin ongelmallista ohjata opiskelijat perustoimeentulon järjestämiseen velkarahalla käytännössä saman tien, kun astutaan täysi-ikäisyyteen. Tämä etenkin, kun toimeentulotukeen (joka ei muuten ole mikään toivottava ratkaisu kenellekään) ei ole oikeutta ennen opintolainojen nostamista ja työnteon kannustimet ovat mitä ovat.

Sinäänsä koko argumentti on toisaalta turha, sillä kyse ei ole nollasummapelistä eläkeläiset vs. opiskelijat + sukupolvien välisen kuilun yli huutelu ei johda mihinkään ja ratkaisee vielä vähemmän. Mutta tasa-arvoinen kohtelu olisi ihan suotava lähtökohta: jos opiskelijoiden asumistuki on niin iso kustannuserä että halutaan kannustaa soluasumiseen ja työntekoon, niin sitten samat järjestelyt kaikille asumistuen nostajille ja piste.

10 tykkäystä

Elämän koulu Kalliossa.

17 tykkäystä

Suht sama opintolinja löytynee kyllä vaikka Kouvolasta. Onko sitä pakko opetella juuri Kalliossa?

14 tykkäystä

Verkoistoituminen on tärkeää opintojen ohessa. Kouvola ei vain ole sama.

15 tykkäystä

Opintotuki ei ole mikään ihmisoikeus, mutta tukikokonaisuuden insentiivivaikutukset ovat aina ihmetyttäneet minua. Opiskelijan kannattaa nyt siirtyä työttömäksi ja työttömän jäädä työttömäksi sen sijaan että lähtisi opiskelemaan. Miksi valtion kannalta on parempi että ihmiset ovat työttömänä kuin opiskelijana? Opiskelijana olo ei estä hakemasta töitä, mutta työttömyys estää opiskelun (pl. erikoistapaukset jossa työmarkkinatuella annetaan erillislupa opiskella). En näe mitään etua valtiolle ajaa ihmisiä työttömäksi opiskelijuuden sijaan.

7 tykkäystä

Minun mielestäni nykyinen opintotukijärjestelmä on melko hyvä. Minusta olisi ihan älytöntä, että opiskelijat saisivat samanlaisia etuuksia kuin työttömät tai vanhukset. Opiskelijat kuitenkin panostavat omaan tulevaisuuteensa, jonkinlainen “omavastuu” pitää yksilöllä säilyttää ja musta on ihan täysin reilua että opiskelija nostaa sitten vaikka opintolainaa että on varaa olla siinä omassa yksiössä tai sitten sopeuttaa niitä menoja. Kuitenkin opintojen tukeminen valtion puolelta rahallisesti (+ ilmainen koulutus) on melkoinen luxusominaisuus joka tietysti kuuluukin moderniin hyvinvointivaltioon. Perseestä, että suomalaiset eivät osaa tätä riittävästi arvostaa.

Se mitä en ymmärrä, on se että opiskelijoita rankaistaan töissä olemisesta. Ei opintotuen pitäisi olla sidottu kuin pelkästään opinnoissa etenmiseen. Jos se on kunnossa, niin pitäisi olla täysi oikeus käydä töissä ilman että joutuu laskemaan että menettääkö etuuksia. Ahkeruudesta pitää palkita, nyt ei niin käy.

70 tykkäystä

Tää on se suurin pointtini. Kyllä sä olet jotain mokannut jos olet kusessa eläkkeellä, mutta noi on elämäntilanteiden ja mahdollisuuksien osalta täysin mahdottomia verrata keskenään.

“Ei se soluasuminen kivaa opiskelijalle ole, mutta ei se montaa vuotta kestä”
Vs
“Ei se soluasuminen kivaa eläkeläiselle ole, mutta ei se elämä enää montaa vuotta kestä”

Mun on vaikea ymmärtää miksi missään verrattaisiin noita elämäntilanteita keskenään. Oma puoliso opiskellut pari tutkintoa määräajassa yhteensä 9vuotta ja ei tuo elämä nyt miltään liian vaativalta nuorehkolle naiselle kuulostanut. Velkaahan noista tuli mutta siksikai tuo toisen setin rykäisi että tulotaso nousi reippaasti.

6 tykkäystä

Ylempänä kun oli keskustelua opiskelusta Helsingissä ja sen kalleudesta (asuminen). Miksi siellä opiskelukaupungisaa pitää asua, jos perse ei kestä?

Mulla ei kestänyt ja 3,5 vuotta kävin n. 70km päästä junalla + muilla julkisilla opintoja. Ei käynyt mielessäkään, että asuminen Helsingissä olisi ollut jotenkin välttämätöntä tai muiden se mulle kuuluisi maksaa. Täällä maalla asuminen on halpaa, ihmiset kiireettömiä ja rataa pitkin pääsee pää-Hesuliin.

Onko vain nykyään liian hyvään ja mukavaan totuttu, kun pientä pätkää elämästä tätä ajallista uhrausta ei voida tehdä, vaikka säästäisi siinä pitkän pennin omia (ja muiden) rahoja.

17 tykkäystä

Mulla taisi olla solussa vuokra 200 euroa. Sitten opiskelijakaksiosta maksettiin vaimon kanssa 395 euroa kuussa. Vikana vuonna vuokra nousi yli 400 euron. Melko halvallakin pääsee täällä Helsingissä, jos haluaa.

10 tykkäystä

Ku mä olin nuori, niin vuokrani oli joku 240 euroa, päivittäistavarakauppakulut 15-20 euroa, puhelinliittymäkin mulla oli, mutta ei tainnut olla oikein muita kuluja, koska vanhemmat maksoivat mun koulukirjat. Paitsi ehkä kerran kuussa kävin baarissa juomassa pari ja sitten piti ostaa välil jottai lahjoi. :cowboy_hat_face:

Tämä ei ollut kannanotto, vaan varhaiskeski-ikäinen on nostalgisissa tunnelmissa.

17 tykkäystä

Kun minä olin nuori, niin kävin vähän useamminkin…

Sama täällä, sallittakoon se näin perjantaina :grin:

4 tykkäystä

Silloin juotiin lärvilautasia. Nykynuoriso ei osaa edes pilata terveyttään alkoholilla. Ennen kaikki oli paremmin.

Edit. Kävin muuten aika vastikään kuokkimassa opiskelijabileissä. Porhalsin tiskille tilaamaan olutta. “1,5€”. Katsoin kädessä olevaa kympin seteliä, tilasin koko rahalla ja tyrkytin sitten opiskelijoille niitä tölkkejä. “Tämän hintainen olut on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Kannattaa nyt juoda vaikka ei maistuisi”.

39 tykkäystä

Sinänsä kuormilla ei ole tässä asiassa väliä, keho on yhtä vahva kuin se heikoin lenkki. Bulgarialaisessa taaimmainen jalka on korotettuna, askelkyykyssä taas molemmat ovat samalla tasolla.

Välityksistä riippuen kyykky, etukyykky sekä maljakyykky menevät helposti kaikki etureisille. Lähtisin kokeilemaan sinuna lämmittelyksi takareidet hapoille ja pääliikkeeksi sitä askelkyykkyä. Suuremman taka-akselin aktivaation lisäksi liike toimii etureisiä avaavana.

Tässä on hyvä Markku Tikan artikkeli pakaralihasten merkityksestä.

3 tykkäystä

Lautasellinen Kyllikki Saaren Suohautoja! Nuori polvi ei tunne tätä jaloa drinkkiä, mutta tietäjät tietää :grin:

5 tykkäystä

Saatiinhan me leppoisampi perjantaitunnelma. Oma klassikko 20v sitten oli banaaniviskikola. En tiedä miksi.

7 tykkäystä