Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Saattoi olla jopa suuren ROIC:n investointi!

8 tykkäystä

Ohi topicin, löytyyköhän Nobiasta mitään keskustelupalstaa, esim Ruotsin puolelta? Vaikea keskustella tästä kun omaa ketjua ei ole tällä foorumilla.

Suomen osalta alkuvuosi mennyt hyvin, loppuvuosi todennäköisesti katastrofi tai kysymysmerkki, mutta Suomi on hyvin pieni osuus markkinasta.

Mediaanitulojen nousu yli 400 eurolla yhden vuoden aikana kertoo siitä, että joillain aloilla on inflaation myötä jaettu palkankorotuksia todella avokätisesti. Varsinkin ottaen huomioon, että kaikilla aloilla niitä ei ole jaettu lainkaan tai on jaettu TES:n mukainen minimi (2,5 - 3,5 %). Kyse ei myöskään voi olla joidenkin yksilöiden neuvottelemista korotuksista, sillä nousu kaikkinensa on niin suuri. :thinking:

4 tykkäystä

Monet alathan saivat myös merkittäviä kertakorvauksia, jotka eivät 2025 palkkakehityksessä enää tunnu.

2 tykkäystä

Mikä oli lähde tälle?

1 tykkäys

@KalleH Luku on täysin irroitettu asiayhteydestään, jotta sitä päästäisiin taivastelemaan.

Alkuperäinen teksti viittaa Tilastokeskuksen kuukausittaisiin palkkamediaaneihin, joissa kesäkuu on poikkeavuus lomarahojen maksun vuoksi. Suomalaisen mediaanipalkka on edelleen 3000€ paikkeilla.

24 tykkäystä

Eihän tuollainen nousu vuodessa olisi mitenkään mahdollinen. Kaikilla on tiedossa millaiset korotukset neuvotteluissa on viime vuosina tullut.

Edellisen kuukauden data vaikuttaa paljon fiksummalta.

Palkkatulonsaajien palkkojen ja palkkioiden mediaani oli 3 184 euroa toukokuussa 2023, mikä oli 5,1 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

https://www.stat.fi/tup/kokeelliset-tilastot/tulorekisterin_palkat_ja_palkkiot/2023-07-07/index.html

3 tykkäystä

Tällä kertaa työmarkkinaratkaisuissa oli usein palkankorotuksen lisäksi kertaerä. Ainakin meillä 500€ kertaerä maksettiin juuri kesäkuun lopussa.

5 tykkäystä

Asiasta kukkalautaan, mutta mielenkiintoista huomata miten pienillä muutoksilla noita kiloja lähtee. Hitaasti, mutta varmasti

Itse tällainen hieman keskimääräistä pitempi. Laskeskelin tuossa, että kiloja on tullut sveitsiläisen kellon tahtiin kilo per vuosi viimeisen 13 vuoden ajan. Taitaa muuten olla aika klassinen tapaus tällaisellä keski-ikää lähestyvällä miehellä

No nyt on lähtenyt viitisen kiloa viime vuoden lopusta painon ollessa 80 kilon pinnassa. Viimeiset kuukaudet pysynyt hyvin vakaana ja eipä tuon oikeastaan tarvitse tuosta juuri laskea. Kohtuullisesti kuntoilevana vähäistäkään mahaa ei ole enää havaittavissa

Kilo vuodessa korjautuu uskomattoman pienillä elämäntapamuutoksilla. Omassa tapauksessa hieman vähemmän voita leivän päälle, yksi saunakalja välistä, korvataan jokin yleisesti käytetty tuote vähempikalorisella, aamupuuro muistettu syödä säännöllisesti jne. Toimii erinomaisesti elintapojen ja ruokailutottumusten ollessa noin muuten hyvin säntilliset

Mitenkäs muilla

44 tykkäystä

Oletko kyllästynyt liian kevyisiin ja lihapitoisiin burgereihin? Suuntaa siis Thaimaahan kokemaan “aidon” juustohampin ihanuus:

Kevyt +2300 kalorin välipala :slight_smile:

Edit: ääh, väärä ketju @Sijoittaja-alokas viitsitkö siirtää kaffehuoneeseen kun ehdit :slight_smile:

18 tykkäystä

Kilo per vuosi on muuten aika peruskaava kun laskeskelee. Lukioaikoina itselläni 30v sitten painoa 65kg ja nyt 95kg.

Tosin en tiedä missä nuo kilot allekirjoittaneella piileskelee, varmaan amerikkalaisia piilolihaksia. Jotkut jopa aliravituksi mollavaavat :joy:

8 tykkäystä

No niin… nyt tämä viestisi on Kahvihuoneessa.

Mukavaa illan jatkoa! :slight_smile:

1 tykkäys

Kyllähän aktiviteetti ja lihaskunto vaikuttaa todella paljon massaan tai ainakin siihen miten se näkyy ulos. Olin aikaisemmin BMI:llä mitattuna lievästi ylipainoinen, mutta eipä nuo paikat hirveästi roikkuneet silloinkaan ja mahaa ei ollut juurikaan. Naamassa vain alkoi tietyn rajan jälkeen näkymään ja pisti hieman ärsyttämään

Toki katse tottuu, kun ympärillä näkyy pyöreähköjä ihmisiä. Mikäli tekisimme aikamatkan vaikkapa 80-luvulle tai sitä edeltävään aikaan niin suurin osa pitäisi ihmisiä luultavammin aivan liian laihoina ja aliravittuina

4 tykkäystä

Siinä on KCAL/€ suhde kohdillaan. :grin: Tägäsitkin jo @Sijoittaja-alokas valmiiksi.

6 tykkäystä

Ei saa kokea nyt myötä häpeää. Mä laitoin viestiä Olvin toimarille, koska se ei ole Inderesin seuranassa. Olen kaksi kertaa ennenkin toiminut näin mm. Optomedin ja Biohitin osalta. :slight_smile:

Tässä on viestini virheineen ja nolouksineen:

Moikka!

Olen seurannut teitä yksittäisten uutisten perusteella ja mm. Inderesin keskustelufoorumin kautta.

Yhtiönne on mielenkiintoinen monesta eri syystä mm. siksi, koska käytän yhtiönne tuotteita esimerkiksi Iisalmen IPA:aa… toki kohtuullisissa määrin.

Inderesin tietävät kaikki suomalaiset sijoittajat, jotka vähän enemmänkin ovat kiinnostuneita sijoittamisesta. Olettaisin, että tällä porukalla ovat myös keskimääräistä suuremmat salkutkin ja jos kunnolla sijoittaminen kiinnostaa, niin varmasti erityisesti Inderesin analyysit kiinnostavat. Inderesin seurannassa on “lähes kaikki” suomalaiset pörssiyhtiöt ja Inderesin yhteisöön kuuluu yli 70 000 sijoittajaa, mutta huomattavasti vielä suurempi joukko tuntee Inderesin.

Olvia on joku sijoittaja kehunut, mutta ikinä Olvi ei tule vastaan minulle omissa kanavissani (paitsi välillä Inderesin keskustelufoorumilla), joten yhtiö on jäänyt vieraaksi minulle sijoituskohteena, kuten varmasti myös monille muillekin, koska se ei valitettavasti ole Inderesin seurannassa. Vietän sijoitusjuttujen parissa viikon mittaan noin 40 tuntia, mutta Olvista ei juurikaan puhuta omassa “kuplassani” johtuen ainakin omassa tapauksessani siitä syystä ettei se ole Inderesin seurannassa.

Inderesin kautta yhtiönne saa valtavasti näkyvyyttä sijoituskohteena ja uskonkin teidän luottavan yritykseenne myös sijoituskohteena, niin oletan teidän tietävän lisänäkyvyyden olevan eduksi tässäkin mielessä, jos siis yhtiönne on mainio. Jos yli 70 000 ihmiselle Olvi tulee tutummaksi sijoituskohteena, niin saattaa uudet omistajat ja yhtiön seuraajat valita ostoskoriin herkemmin Olvia jonkun muun kilpailijan sijaan. Inderesin seurantaan pääseminen on mielestäni suhteellisen halpaa ja tämä Inderesin tarjooma näkyvyys maksanee itsensä takaisin… toki en tiedä, mutta arvelisin näin. :slight_smile:

En ole kovin hyvä ilmaisemaan itseäni kirjallisesti (no en suullisestikaan) eikä Olvista ole mitään pahaa sanottavaa, joten toivottavasti viestistäni ei tullut kovin töykeää kuvaa.

Olisi kiva päästä tutustumaan Olviin sijoituskohteena ja sitä myöten muihinkin teidän tuotteisiinne.

Kiitoksia, kun luit viestini ja kivaa kesän jatkoa Sinulle!

Ystävällisin terveisin nimimerkki Sijoittaja-alokas Inderesin foorumilta

Eli näin tällä kertaa. :slight_smile:

66 tykkäystä

Ihan hauska viesti, turha nolostella. Katsotaan meneekö toimarin filtteristä läpi ja saatko jonkin vastauksen.

Terveisin Olvin osakkeenomistaja ja tyytyväinen Sandelssin viikonloppukäyttäjä :smile:

14 tykkäystä

Minä sen sijaan tykkään tällaisista hyvän meiningin uutisista ja nosta kaverille hattua hienosta tavoitteesta, joka näyttää etenevän hyvin. Ei ole lehtijuttunakaan nykypäivänä lähellekkään sieltä turhimmasta päästä.

En ymmärrä vähättelyä suorituksen osalta. Minulle olisi kova sana kun saisin aikaiseksi juosta Cooperin joka viikko. 100 päivää putkeen on pirun asiallinen ponnistus! Tuosta saisi moni ottaa mallia.

14 tykkäystä

Kyllä tuollaiset viestit voi kantaa hedelmää.

Itse kirjoitin oman firman TJ viestin liittyen omiin opintoihin ja miten voisin tuottaa firmalle lisäarvoa paremmin uuden koulutuksen myötä. Vähän kokeilin kepillä jäätä ja olin unohtanut koko asian kunnes Yksikön Päällikkö soitti ja kertoi, että olivat keskustelleet TJ kanssa tästä viestistäni.

Päällikkö vaikutti kiinnostuneelle koulutuksestani yms ja kutsui ”pääkonttorille” kahville kun palaa lomilta :grin:

En minä oikeasti odottanut mitään viestiltäni mutta parempi näin.

43 tykkäystä

Osaketutkimuksen työkaluna tytäryhtiöiden analysoiminen saattaisi tuoda tutkimuksiin lisäarvoa. Onko Yhdysvaltalaisista yrityksistä olemassa Suomen kaupparekisterin kaltaista rekisteriä? Löytyykö esimerkiksi Kaliforniaan rekisteröidyistä yrityksistä tilinpäätökset? The California Business Search sivustolta löytyi joidenkin suomalaisten pörssiyritysten tytäryhtiöiden tietoja. En kuitenkaan vielä löytänyt tilinpäätöstietoja.

1 tykkäys