Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Tällä viikolla onkin saatu kunnon skandaaliväännöt käyntiin :muscle:

Ensi viikolla jatketaan, mutta nyt piretään vähän taukua :slightly_smiling_face:

Hyvää viikonloppua.

13 tykkäystä

Unohdit Inderesin. :smiley:

2 tykkäystä

Inderesin IPO-osakkeet on pudonneet varsin maltillisesti.

Tein hieman nörttidatakoodausta ja löysin viestistäsi kätketyn osan :smiley:

Kyselyn tarkoitus on selvittää, mitä näistä osakkeista omistetaan kahvihuoneessa eniten. Sillä haluan peesata foorumia :rocket: :chart:

Edit. olisi ehkä voinut laittaa sisällön puolesta meemiketjuunkin, mutta kuvatonta viestiä ei taideta laskea meemiksi :sweat_smile:

1 tykkäys

Nordnet:
“Muutos tuo Nordnetille valitettavasti selvitystoimintaan lisäkustannuksia eli meidän kustannukset nousevat.”

1 tykkäys

Pahimmat karikot on toki vältetty, mutta samantyyppisesti listautuminen tapahtui nousuhuumassa ja kurssikehitys on ollut pelkkää alamäkeä.

2 tykkäystä

Ei sillä osakkeen 200e ylittävälläkään hinnalla mitään negatiivista vaikutusta ole. Osakkeenomistajien laatu paranee kun yksikkö hinta on korkeampi. Tätä myöden yhtiökokous tekee parempia päätöksiä.

13 tykkäystä

Kyllä noilla talousotsikoilla on vieläkin varaa synkentyä, jos hieman peilaa historiaan :smiley:

Ainakin itse olen ollut vuosia enemmän tai vähemmän karhumainen, mutta nyt ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa on melkein pakko alkaa kääntymään pidemmäksi aikaa häräksi. Osakkeet ovat Pohjoismaissa yksinkertaisesti niin halpoja, ettei voi jättää ostamatta oli sentimentti sitten kuinka happama tahansa.

63 tykkäystä

Itse en kyllä pysty löytämään suuresti yhtäläisyyksiä Modulightin ja Inderesin välillä. Inderesin viestintä sijoittajille on ainakin valovuoden edellä Modulightia kuten tietenkin pitääkin.

2 tykkäystä

Mutta sentään myrskyävällä Atlantilla kamppailevien miesten määrä on puolittunut vuosikymmenessä:

5 tykkäystä

Esimerkiksi Sampo-ketjun laatu on heikentynyt huomattavasti. Keväällä poistin siitä sähköposti-ilmoitukset, koska ei sieltä yleensä mitään tähdellistä ollut. Nyt harkitsen jo piilottamista kokonaan. Olisi se melko poikkeuksellista, kun Sampo kuuluu suurimpien omistusten joukkoon. Toki olen huonolaatuinen Sammon omistaja.

Sijoittaja-alokas siivosi nyt näköjään Sampo-ketjun.

4 tykkäystä

Heh! :slight_smile: Hauska kevennys @Geologiopiskelija. :joy:

Olen jo oppirahani sen suhteen maksanut, ja koen, ettei muiden peesaaminen kannata ainakaan ilman perusteellista omaa tutkimusta. :slight_smile:

1 tykkäys

Täällä sen verran viisasta porukkaa, että pitää herättää hieman ajattelemaan :smile:

Kun keskustelu menee tunteisiin, ja jossain vaiheessa sanotaan rumasti tai myönnetään olevamme väärässä, on hyvä tunnistaa minkälainen anteeksipyyntö on toimiva ja vilpitön, eikä toisia syyttävä. Tykkäsin itse tekstistä ja suosittelen.

Spoiler. Ei käsittele pelkästään narsismin kautta, vaan myös ratkaisu “oikeaan” tapaan.

Edit. “Rahalla ei voi ostaa onnea eikä terveyttä. Eikä kannata yrittääkään, koska parhaat työkalut ovat usein ilmaisia.” Myös tämä lause löytyy sivuilta eli sopii tänne :smile:

4 tykkäystä

Narsisteja ja narsisteja. Ihmettelen välillä miten jotkut onnistuvat kietomaan itsensä noiden niljakkeiden pauloihin. Muutama (entinen) kaveri ja tuttu aika selviä tapauksia ja eivät he siitä muutu, olkoot teini tai aikamies vuosikymmenien kokemuksella. Vanhat kaverit katoavat ja ns. hyvänpäiväntutut tulevat tilalle näille tapauksille

Jokainen nuo piirteet huomaa, jolla on kokemusta terveistä ihmissuhteista. Ei sitä nettiblogeista opita, vaikka vähän ehkä ikävästi sanottu

2 tykkäystä

Onneksi tuossa tekstissä puhuttiin anteeksipyynnöstä laajemmin :smile:

Narsisteilla on kyllä kyky pitää ihmisiä lähellään ja käyttää heitä hyväksi, jossain vaiheessa vain tietty raja osalla ylittyy ja tunnistavat tilanteen. Valittavan pitkälle nämä tilanteet yleensä vain menevät. Mut narsisteista ei ollut itsellä tarkoitus puhua, vaikka todella tärkeä aihe sekin on :+1:

Ennemmin herätti ajattelemaan esimerkiksi anteeksipyyntöä parisuhteessa. Pitkässä suhteessa harvoin vilpitöntä, vaan esimerkiksi halutaan päättää riitä anteeksipyynnöllä.

Kevyesti nämä ajatukset silti pitää ottaa, vaikka tärkeistä asiasta puhutaankin. Halusin vain herättää ihmisiä ajattelemaan :+1:

Ajattelin selvittää, että kuinka suuri osa ketjuja seuraavista on omistajia, ja kuinka suuri osa vain muuten seuraa. Tein kyselyn kolmeen eri ketjuun, jotta saisin vertailudataa. Kaikki yhtiöt ovat mallisalkusta.

Olisi kyllä mukava, jos näistä tutkimuksista saisi sitten edes ne tilastollisten menetelmien perusteet eli käytetyn luottamusvälin, virhemarginaalit etc. sekä lisäksi myös jotain johtopäätöksiä, aikasarjoja tai muuta tietoa. Pelkällä datalla, datapisteestä puhumattakaan, kun ei tee yhtään mitään.

En oikein näe mitä arvoa on selvittää pelkästään, että 75% kyselyyn vastanneista omistaa Valmetia, koska noin perstuntumalla ja ihan ihmisluonteesta johtuen voisi olettaa A) Omistajien olevan yliedustettuina ketjussa suhteessa populaatioon B) Omistajien myös vastaavan keskivertoa hanakammin.

Vähän kuin mittaisi kuluttajien lempikauppaa kyselemällä paikallisen K-Citymarketin tuulikaapissa.

Esim Valmetia seuraa Inderesin palvelussa 12880 tiliä ja kyselyyn on vastauksia tällä hetkellä 300 kappaletta. 95% luottamusvälillä se tekee virhemarginaaliksi 6%.

Ei näistä kyselyistä kyllä pääasiassa mitään oikeaa hyötyä ole, joten ehkä ne joutavat kakkaemojien kaveriksi Foorumin hautausmaalle.

7 tykkäystä

Isot pojat sanovat, että on helpompi tehdä ensin ja pyytää lupa myöhemmin. Eihän allekirjoittaneella ole kuin noin kymmenen vuotta takana tuon eukon kanssa, mutta aina olen totaalisen rehellinen ollut kaikesta. Kaikki tätä lukevat eivät kuollaakseenkaan ole samaa mieltä tästä, mutta tietyt asiat pukkaavat kumuloitumaan ajan kanssa. Parempi pyrkiä olemaan vain rehellinen asioista

Silti olen pohdiskellut välillä mikä on kunkin ihmisen historia ihmissuhteissa ja miten ne vaikuttavat sosiaaliseen elämään ja parisuhteisiin. Jos olen tuntenut tuon emännän kymmenisen vuotta niin onko se juuri mitään verrattuna siihen, että pari lapsuudenkaveria on ollut hommassa mukana kolmisen vuosikymmentä alkaen ennen peruskoulua. Heille ja osittain itsellekin ainakin aikanaan emännät ovat edustaneet epävarmuutta ja vanhat ystävät pysyvyyttä, joka ei katoa missään tilanteessa. Olenpa joskus kysellyt mielipidettä tietyistä vaimokkeista ja saanut totaalirehellisen mielipiteen, joka ei välttämättä ole ainakaan heti näkynyt omien ruusunpunaisten linssien läpi

Kylläpäs on pohdintaa, mutta kello on ehtinyt liikaa. Ei suomalaiset miehet tai suomalaiset ylipäänsä näistä asioista liikaa puhu, joten hyvä että tuli puheenaiheeksi

14 tykkäystä

Eikös bonus ole 0.25 %, eli miljoonan asuntolainalla tulisi mun matikkapäällä jo 2500€? Ihan tavallisen pulliaisen asioinnillakin tulee äkkiä satoja euroja bonuksina vuodessa. Kyllä tuo oikeasti hankaloittaa kilpailuasetelmia, mutta toisaalta, niinhän sen kuuluukin kun tuollainen toimintamuoto on käyttöön otettu.

Edit: yllä olikin näköjään puhuttu kuukausista

1 tykkäys

Eli osakkeenomistaja on sitä “laadukkaampi”, mitä kalliimpia osakkeita hänellä on? Nyt vaatii kyllä hieman perusteluita. Mitä tarkoitat osakkeenomistajan “laadulla”?

2 tykkäystä

Ei kai kovin moni osta osakkeita 100 - 200 euron erissä, ainakaan vakituisesti (joidenkin pankkien kiinteällä 1 % välityskululla se toki on varteenotettavaa)? Mutta tuskinpa se yhden osakkeen hinta on merkittävä tekijä splitin suhteen alle 200 tasolla? :slight_smile:

1 tykkäys