Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Sullekin tiedoksi, että Energia-ketjuun tervetuloa keskustelemaan aiheesta!

13 tykkäystä

Pieni pettymys oli Huuhkajien peli. Antman penkillä oli mielenkiintoinen veto Kanervalta. Ekalla puoliajalla varsinkin Tanskan puolustus oli reikäjuustoa, jolloin Antman olisi päässyt käyttämään vahvuuksiaan.

Noh, ei voi mitään. Kuukauden päästä tärkeä peli Sloveniassa.

8 tykkäystä

En harrasta muita ketjuja, kun niissä on liikaa sääntöjä ellei joku erikseen huutele. Onko niin, että täälläkin on niin paljon sääntöjä, ettei tännekään kannata kommentoida. :face_with_monocle:

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen tapa lähestyä sijoittamista, että kahvitteluketju on oikea tapa osallistumiseen.

7 tykkäystä

En mä kovin vakavissani ylipäänsä tänne kirjoittele, siksi kahvihuone on mulle juuri oikea. Toiset ottaa hieman vakavammin ja voivat mennä omiin loosseihinsa sitten keskustelemaan aiheista keskitetysti.

En itse pidä energiakeskustelua mitenkään liian vakavana varsinkaan jos siihen liittyy vety, etteikö siitä voisi kahvihuoneella jutella. Ei nuo projektit ihan heti hyviä sijoitusideoita ole.

11 tykkäystä

Tässä on Helsingin Sanomien juttu Suomen vientimarkkinoista, joilla ei ole erityisen vahvat näkymät. Ei maksumuuria.

SUORANAISTA viennin romahdusta ei toisaalta ole näköpiirissä sen paremmin Kostiaisen kuin monia vientialoja edustavan Teknologiateollisuuden pääekonomistin Petteri Rautaportaankaan mukaan.

”Näillä näkymin emme odota mitään dramaattista heikkenemistä tai pysähdystä. Uusia tilauksia on tullut vähemmän, mutta niitä on kuitenkin tullut. Tilauskannat ovat ohentuneet, mutta ne ovat yhä vahvoja ja tekemistä riittää hyvin loppuvuodeksi”, Rautaporras sanoo.

2 tykkäystä

Huomenta

30 tykkäystä

No, itse näin eilen itselle järkyttävää materiaalia kun kävin uudiskohteen asuntoesittelyssä.
Kerrostalo neliöitä yli 50, mutta kun menin wc -tiloihin niin vessan pytty on heti oven aukeamisen jälkeen oikealla puolella ja teline vessapaperille. Oven vasemmalla puolella on käsienpesuallas ja bidee. Itse käytän alapään puhdistautumiseen vettä eli bideetä. Eli jos haluan käyttää bideetä aiheuttaisin mahdollisille muille henkilöille kompastumisvaaran, sillä bideen letku menisi lattiatasolla tai 10 cm yli lattiatason ja jotta saan bideen veden virtaamaan täytyy minun kurkotella pyörätuolille sopivan käytävän yli sekä käsienpesualtaan yli housut kintuissa.
Näin Suomessa. Itse joutunut osittain pakon sanelemana opettelemaan bideen käyttöä, kun Kaakkois-Aasiassa ei välttämättä toi wc -paerin laatu ole ollut se parhain mahdollinen, jos sitä on löytynyt ollenkaan.

3 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta, mikä on salkun ja sen hajautuksen idea? Tuossa on käytännössä vain polttokenno-, elektrolyyseri- tai/ja rekkafirmoja. Eikö ole täysin selvää, että jos vedystä tulee nopeasti niin iso juttu, että nämä nykyiset polttokennovalmistajat ovat hyviä sijoituksia, tulee se vaatimaan ihan älyttömän hyviä vuosia esimerkiksi offshore-wind puolella, tai sitten esimerkiksi sinisen vedyn kautta ihan huikeaa kehitystä CCS-puolella.

Miksi olet ottanut näkemystä vain pure-play vetyfirmoihin, onko sinulla joku hyvä perustelu miksi juuri nämä arvoketjun kohdat ovat se, missä sijoittajalle luodaan arvoa? Jos ei, eikö kannattaisi pyrkiä riskienhallinnan nimessä laajentamaan salkkua vähän arvoketjun eri vaiheisiin? Tämä hajautus riippunee sitten siitä omasta visiostasi tulevaisuuden energiajärjestelmän suhteen, ja tätä voit tulla vaikka avaamaan energiaketjuun :slight_smile:

3 tykkäystä

Mikko Mäkisen vastaus Antille on lyhytkäisyydessään tyhjentävä.

54 tykkäystä

The CDC reports that globally, only 19 percent of people wash their hands after using the toilet.

Bros The Office GIF - Bros The Office Love GIFs|262.5x118.125

5 tykkäystä

tuosta f-securen varoituksesta tuli mieleen, miten tarpeellinen tuote on. itsellä on kyllä lenovon pöytäkoneessa f-secure, mutta tarvitseeko 2k€ iphone f-securea ollakseen turvallinen? kyllähän f-secure vuodessa muutaman kerran plokkaa jonkun sivun.

Kai molemmat voi tehdä hyvän kaupan jos ostaja haluaa 7% tuoton ja myyjä 10% ja lopulta toteuma on tuon 7%.

Kontraan ja pesen käteni ennen WC-reissua, vehkeisiini kosketaan vain puhtailla näpeillä. :joy:

16 tykkäystä

Suurin hyöty luureissa lienee ettei vahingossa päädy tunnetulle malwarea työntävälle sivulle Androidilla. Tosin silloinkin yleensä tarvitsee olla poikkeuksellisen typerä ja kliksutella asioita eteenpäin, mutta ehkä joku taas joskus löytää jonkun 0day no-click exploitin ja silloin tämmöinen saattaa pelastaa.

iOSissa vielä harvinaisempaa, mutta juuri esim tuli iOS-päivitys haavaan jossa luuri voitiin hakkeroida vain että avaat sopivasti veivatun kuvatiedoston. Kaipa tuo tuollaisen saattaisi estää jos sitä jaettaisiin jonkun sivun kautta.

Mutta F-Securella isoin bisnes lienee turvatuotteen myynti operaattorien kautta bulkkina. Operaattorit tykkää kun ei ole verkko täynnä saastuneita laitteita ja asiakkaat saa halvalla/kaupan päälle vähän turvasoftaa.

Turvajutut on vähän sellaista reikäjuustoteoriaa - jos on paikkamaton reikä ja jos käytät sopivasti turvatonta softaa ja jos ei vielä ole laitevalmistajan turvajutut (Windows defender jne) sitä tunnistanut ja jos ei ole haitakkeen tunnistavaa ylimääräistä turvasoftaa niin sitten kolisee. Jos tästä jättää turvasoftan pois niin se on yksi este vähemmän josta haitakkeen pitää mutkitella läpi että reiät kohtaavat ja kone korkataan.

9 tykkäystä

Elektroninen sekoittaja ratkaisee tuon pulman. Bideen voi tuoda kiinteällä putkella (kromattu-Cu) oviaukon kiertämällä yläkautta oikealle puolelle ja asentaa bidesuihkun siihen paperitelineen viereen sopivaan paikkaan.
Elektronista sekoittajaa voi ohjata bide-suihkulla esim kun bidesuihkun ottaa pois telineestä, niin hana rupeaa “juoksemaan” ja painamalla bidesuihkun kahvasta bidesuihkusta alkaa tulla vettä.
Haittana on, että veden matka sekoittajalta bidesuihkuun pitenee eli lämpimän veden odotusaika pitenee ellei halua suihkuttaa aluksi kylpyhuoneen lämpöisellä vedellä.
Pesualtaa sekoittajan lämpötilan säätö olisi hyvä tarkistaa ennen istuntoa, ettei tule liian kylmää tai lämmintä vettä.


Kappas kappas hei, nimimerkkini nousivat kurkistamaan syksyä. Ja noita keltaisia tietenkin. Lahjoitan nuo äireelle, koska olen mammanpoika.

Suppisten kanssa ei mitään kiirettä. Kausi vasta alussa. Ainut sieni jota ei edes pikku pakkaset häiritse. Se on jännää, kun kerää kohmeisen jäisiä sieniä ja tiputtaa ne ämpäriin. Kolina vaan kuuluu. Ei siis vielä, lämpömittari näyttää +20 , mutta myöhemmin.

23 tykkäystä

Kisa on käynnissä ja liigassamme olen aika hännillä. :frowning:


image

8 tykkäystä

On muuten ihan mahtava tämä “Pörssisijoittajan viikko”. Voi kivasti jättää taustalle pyörimään, ja samalla saa kivan läpikatsauksen Helsingin pörssin firmoista, ja firmojen tunnelmista. Jättekiva!

5 tykkäystä

Mutta mitä ihmettä tapahtuu luonnossa? Kävin suppilovahveroita etsimässä pohjoisemmassa. Ei ainuttakaan hyttystä, mäkärää tai paarmaa. Hirvikärpäsiä sen sijaan tuli autoon lähemmäs 40, kun tulin pois. Samalla kertaa vesilinnut ja äänistä päätellen myös pikkulinnut loistavat poissaolollaan. Minun elinaikani oudoin metsäilyvuosi menossa.

5 tykkäystä