Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Katselusuositus kaikille, jotka haluaa hahmottaa ison kuvan tekoälyn kehityksestä ja vaikutuksesta talouteen ja yhteiskuntiin

4 tykkäystä

Tässä tulee huomioida se että yhdellä lataussyklillä tarkoitetaan että akku ajetaan 100% → lähes nollaan ja ladataan täyteen. Näitä syklejä mm Teslojen litiumakkujen pitäisi kestää noin 1500 sykliä.

Normaali latausväli on kuitenkin sieltä 20-40% → 70-80%, ja näitä ns. optimaalisella alueella olevia latauksia, etenkin hitaita kotilatauksia akun arvioidaan kestävän 10-15 tuhatta sykliä.

Eli bydillä sitten varovastikin arvioiden 40-50tuhatta sykliä.

Tosin Byd on voinut vaan rakentaa akkua ohjaavan automatiikan niin että kun prosentit näyttää lähelle nollaa on akussa oikeasti sen ~15% pinnaa jäljellä ja sama yläpäästä rajoittamalla ohjelmallisesti 100% latausta. Kaikki valmistajathan tätä toki tekevät mutta en ole ainakaan lukenut mistään että puskurissa olisi kellään yli kymmentä prosenttia virtaa.

2 tykkäystä

Teslan takavetomalleissakin on (bydin?) lifepot. Oikeen näppärä perhekäyttöön, saa huoletta latailla 100%, ei leimahda vaikka lävistyisi ja ympäristöystävällinen.

Suosittelen rohkeasti tutustumaan.

No niin nyt sain vauvat eri ruukkuihin. Kai joku noista selvisi höykytyksestä.



Aika homma oli kyllä.


Kerroin muuten blogissa että olen työhakuhommissa tässä, vaikka loppuukin soppari vasta syksyllä jos ei nyt heru ihmejatkoa. No nyt männä viikolla työkaveri kertoi eräästä avoimesta ja suht hyvämaineisesta paikasta, ja lupas suositella mua paikan mestarille kun tunsi sen. Helkutin ystävällinen. Tää on muuten sellanen paikka mitä olen ennenkin kärkkynyt mutten saanut, joten sinne lähti paperit vetään. Lisäsin vielä lisää oddseja peliin ja sain nykyiseltä esimieheltäkin luvan käyttää sitä suosittelijana työhakemustekstissä. Onko kukaan ikinä käyttänyt nykyistä työnantajaa suosittelijana? Itse en ole ennen kyllä. :grinning: :slight_smile: Mutta mikäs siinä. Hyvä fiilis.

Näin sattumalta myös vanhan ammattikouluopen ja kyselin siltäkin olisko vanhassa koulussa sijaisuuksia tms tarjolla, tätä hän lähti välittömästi selvitteleen. Miksei sitä harkitsis jopa opettajan uraa, nimenomaan amatsussa, kun nuorten kans kiva muutenkin touhuta aina…

Hyvinhän oon saanut verkkoja veteen vaikka aluks vähän laiskotti ja hirvitti.

Aina kannattaa kyllä pitää välit kunnossa joka paikkaan ja verkostoitua, sekä tehdä hommat hyvin aina ja jättää hyvä kuva. Helpottaa kummasti työllistymistä ja sellasta…

40 tykkäystä

Työpaikalla kävi fysioterapeutti joka mittasi kehonkoostumuksen mittauslaitteella. Piti olla paljain jaloin ja kapulat käsissä, eikä saanut syödä eikä juoda 12 h ennen mittausta. Mulla ei ole juurikaan käsitystä ihmisen massan jakautumisesta ja suhtaudun itsekin epäilevästi tällaisen laitteen mittaustuloksiin. Lieneekö ne edes suuntaa-antavia?

Lienee InBody-mittaus? Se on tutkimusten mukaan aika tarkka. Miehissä vähän laskee rasvatonta massaa yläkanttiin ja naisissa taas vähän rasvamassaa yläkanttiin, mutta pääosin ihan tarkka:

1 tykkäys

Toisaalta ei tässä viimeisen 2v aikana kovin moni paperi ole reilusti vihreällä :slight_smile: esim. aiemmin mainittu S&P493 oli ytd jotain +2 % tjsp :wink:

4 tykkäystä

Taas vaihteeksi ketuttaa Finnair. Pahimmat savut kun saanut näistä kesäkuun muutoksista ulos niin huomaan että sokeasti kiireessä kalliimman economy vaihtoehdon valitessa olenkin nyt peruutuskelvottomien, normaalisti halvempien lippujen onnellinen omistaja. En tosin tarvitse niitä. :slight_smile: Huom. nuo yksityiskohdat on vakiona piilotettu.

14 tykkäystä

Taitaa Erdogan vaan johtaa Turkkia loppuunsa asti miten lystää. Ei yllätä jos vie vaalit ja aloittaa kilpailijoiden jahtaamisen sen jälkeen.

1 tykkäys

Tulee tiukentumaan illan mittaan, saa nähdä vaan kuinka paljon. Aikaisemmalta kierrokselta muistan hs:n artikkelista että Erdogania suosivat piirit saadaan laskettua nopeammin ja Kilicdaroglun suosio on suurempaa suurissa rannikon kaupungeissa joiden ääntenlaskenta kestää pitempään. Mutta Erdoganin voitolta taitaa näyttää.

3 tykkäystä

Ja twitterissä asiaa seuraavat tuntuu siteeraavan kahta eri organisaatiota, jotka väittää kokoajan ristiin kuka johtaa ja miten paljolla. Tulee tosi luottavainen olo että on demokraattiset vaalit kyseessä! Suomessaki jos ois vaikka kaksi uutistoimistoa joitten laskennan mukaan eri tyypit ois voittamassa… :smiley:

Kansa taitaa valita demokraattisesti itselleen diktaattorin.

2 tykkäystä

Demokratiaa turkkilaisittain.

7 tykkäystä

Noissa mittauksissa menee joskus sekaisin luun paino ja luun mineraalimassa. Alkuperäinen termi voi hyvinkin olla “Bone Mineral Content”. Jos on, sen ei ole tarkoituskaan olla tuoreiden luiden paino, vaan tulee lisäksi proteiinia ja vettä. Eli tulos pitäisi kertoa lähes kahdella jos haluaa luiden painon.

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta tällainen tuli mieleen jos ihmetellään miksi jossain menetelmissä näkyy puolta pienempi “luiden paino”.

6 tykkäystä

Turkin Erdogan lie sen “kaliiperin” valtionmies että tämä rahojen jakaminen lie iltalehden päivittelystä huolimatta hänen teoistaan vähemmän törkeästä päästä.

14 tykkäystä

Hyvä Inderes! Tämä on testi.

olen huomannut, että ihmiset saavat yllättäviin tilanteisiin apuja täältä Inderesin foorumilta. Kokeilenpa siis itsekin.

Lapsen pieni kevyt drone jäänyt männyn oksalle jumiin 12-15 metrin korkeuteen. Puun runko on oksaton aika korkealle. Tietäisikö joku jotain palvelua pääkaupunkiseudulla, joka auttaa tällaisissä? Jos veloitus on satasen tunti matkoineen plus nostolavan vuokra, ei kannata, koska drone maksaa reilu 500e, mutta jos löytyisi vaikka joku pylväisiin kiipeilevä sähköasentaja, metsuri, arboristi tai pallonheittelijä.

Googlaamalla en vielä löytänyt. Ehkä huonot hakusanat.

vaikka runko on paljas aika korkealle, on siinä tuuheasti useita tukevannäköisiä oksia edessä ennen kuin tavoittaa tuon.

8 tykkäystä

Onko oksa kovin paksu. Onnistuisiko narulla heiluttaa sitä niin , että drone vapautuisi. Mutteri naruun ja heittää oksan yli.
Tietysti jos jostain löytyy joutilas kissa jonka voisi ajaa puuhun ja soittaa palokunnan paikalle :roll_eyes:, kai ne voisi dronen pudottaa ikäänkuin samalla.

15 tykkäystä

Itselläni oli samanlainen ongelma. Kärkkäiseltä pisin mahdollinen ongen vapa n. 10 m ja tikkaat. Alas tuli,

16 tykkäystä

Olin kyllä ajatellut juuri tänä keväänä, että kalastamaan pitäisi ihan tosissaan opetella. En tiennyt, että vapoja olisi noinkin pitkiä.

Etäisyyksiä on harjaantumattomalla silmällä vaikea arvioida, mutta luulen sen tosiaan olevan lähempänä 15 kuin kymmentä metriä. Ehkä pyydän kolarivideon katsottavaksi ja koitan arvioida vielä korkeutta tarkemmin.

1 tykkäys