Inderesin kahvihuone (Osa 7)

Jos palkka tulee muilta veronmaksajilta, on silloinkin nettosaaja vaikkei se tulekaan tuen muodossa.

Sillä ei kuitenkaan ole mitään väliä. Monen nettosaajankin panos yhteiskunnalle helpottaa muita luomaan arvoa. Töitä on vaikea tehdä, jos kukaan ei siihen kouluta, rakenna teitä tai hoida terveysongelmia.

Minä olen taas päinvastainen tapaus. Olen nettomaksaja, joka kyllä tuo työllään rahaa ulkomailta Suomeen, mutta työpanoksellani ei ole mitään yhteiskunnallista arvoa, joka edistäisi maamme ja sen yksilöiden eloa :smiley:

Jos perustaisin omaa valtiota, ottaisin sinne paljon mieluummin nettosaajat @Ituhippinen ja @JNivala kuin itseni.

14 tykkäystä

En ole suosittelija (jolta kysyit) mutta tarkoittanee varmaan Koraania tai vastaava eeppistä eeposta.

Jos minulta kysytään niin rippikoulun Katekismus on hyvä.

Uusi aikakausi! Maksumuurin takana, alla referaattia.

Grahamin mukaan yhtiön kolmen edeltävän vuoden keskimääräisestä tuloksesta laskettu p/e-luku ei saisi olla yli 15. Osake ei myöskään saisi olla hinnoiteltu yli 1,5:n p/b-luvulla eli suhteessa yhtiön oman pääoman tasearvoon. Joustamista yksittäisen tunnusluvun maksimiarvosta voisi harkita, jos p/b- ja p/e-lukujen tulo eli niin sanottu Grahamin luku saisi korkeintaan arvon 22,5.

Marraskuun 2023 alussa Helsingin pörssin 25 suuryhtiön joukosta Cargotec, Fortum, Kojamo, Metsä Board, Nokia, Nokian Renkaat, Nordea, Outokumpu, SSAB, Stora Enso, Tietoevry ja UPM-Kymmene noteerataan alle 1,5:n p/b-luvulla. Myös Konecranes ja Valmet liikkuvat 1,5:n tuntumassa.

Alle 15 p/e-luvulla noteerataan Cargotec, Fortum, Huhtamäki, Kesko, Konecranes, Metso, Neste, Nokia, Nordea, Outokumpu, SSAB, Tietoevry ja Valmet. Tällöin tuloksena käytetään kolmen vuoden keskiarvon sijaan yksinkertaisemmin Inderesin kuluvan vuoden tulosennusteita ja SSAB:lla konsensusennustetta.

Grahamin luvulla, joka saadaan kertomalla p/b-luku p/e-luvulla, alle 22,5:n rajan noteerattiin marraskuun alussa Cargotec, Fortum, Konecranes, Nokia, Nokian Renkaat, Nordea, Outokumpu, SSAB, Tietoevry ja Valmet. Siis jopa 40 prosenttia OMXH25-yhtiöistä näyttäytyy Grahamin luvulla tutustumisen arvoisilta.

Kokonaisuutena OMXH25-yhtiöiden p/b-lukujen keskiarvo on nyt 1,5. Kuluvan vuoden p/e-lukujen keskiarvo on 12,1. Kokonaisuus on Grahamin luvulla hinnoiteltu keskimäärin 18,2:een. Siis tasolle, jolla Graham tutustuisi yhtiöihin tarkemmin mahdollisesti potentiaalisina ostokohteina.

Qt on OMXH25-yhtiöistä kallein, mutta yhtiön Grahamin luku on enää ”vain” 269.

32 tykkäystä

Eipä sillä maltillisella sisällöllä kovin pitkään varmaankaan tienaa. Panoksia joutuu korottomaan, mitä Penttilä on tehnytkin. Piinkova pizneznainen.

Sehän oli tää Muskin Eelonin visio Twitter-imperiumin laajenemisesta? :smirk:

1 tykkäys

Mieti tätä kohtaa uudestaan. Tuossa menee nimittäin täysin pieleen. Tuo ei ole mikään vastaava logiikka.

Tai sitten asiaa voi tarkastella ihan yksinkertaisesti. Jos 46% on tehnyt tuottoa niin silloin 54% on tehnyt tappiota. Joku aivan mitätön määrä ihmisiä voi olla sellaisia, joiden salkun tuotto on 0,00%.

Kyllä Juurikillekin irtoaa tykkäyksiä, kun pyörittelet lukemia vielä muutamaan kertaan ja myönnät virheesi.

6 tykkäystä

Eli tahdonvoima ja motivaatio ovat jotain taianomaista asioita jotka toteutuvat kun vaan haluaa tarpeeksi? Ei. Et pysty valitsemaan esim. vanhempiasi, geenejäsi ja kasvuympäristöäsi. Nämä vaikuttavat todennäköisesti enemmän kuin mikään muu. Se että aikuisena katsot elämää taaksepäin ja toteat että ”kaikkihan tähän pystyy” kertoo vain sinun ja monen muun ajattelutavan yksinkertaisuudesta.

Joku nisti- tai alkoholistiperheeseen ilman järkeviä roolimalleja ja esim. lukupäätä syntynyt saa elämään aika huonot kortit.

14 tykkäystä

Tänään vapaassa katselussa @ mtv sub jefua Frankfurtista klo.16:25 suomenkielisellä selostuksella eli jos haluat tutustua lajiin niin nyt olisi (ainakin ennakkoon) herkkua tarjolla: Miami Dolphins vs Kansas City Chiefs

6 tykkäystä

Minusta tämä nettosaaja ja nettomaksaja juttu on aivan naurettava. Itse näen, että jokainen työtätekevä on tärkeä, vaikka tämä ei olisi nettomaksaja. Minusta jopa tuntuu, että nettosaajat ovat tärkeämpi kuin nettomaksajat. Esimerkiksi Inderesin analyytikko on nettomaksaja. Jotenkin minulla on sellainen tunne, että meidän yhteiskunta romahtaisi melko nopeasti, jos sairaanhoitajat lopettaisi työt. Jos osakeanalyytikot lopettaisivat työt, niin yhteiskunta jatkaisi pyörimistä ihan niin kuin ennenkin.

22 tykkäystä

Nyt nyt! Yhtäkkiä annat rivien välistä ymmärtää, että Juurikin viestien lähettäjä olisikin Juurikki ihan itse. Miksi ihmeessä Juurikki puhuisi itse itsestään jatkuvasti vuodesta toiseen kolmannessa persoonassa? Sellainen olisi paitsi melko vaivaannuttavaa luettavaa, myös jonkin verran harhaanjohtavaa.

7 tykkäystä

Itse asiassa nettosaajan ja nettomaksajan rooli on aika lailla yksilökohtaista tulotasosta riippumatta ja lopullisen totuuden voisi selvittää vasta kuoleman jälkeen. Vaikka erittäin hyvätuloinen olisi maksanut kaksi miljoonaa veroja, niin hän voi siitä huolimatta sairastua kallishoitoiseen tautiin ja kappas, hänestä tuleekin nettosaaja nettomaksajan asemasta. Joku toinen taas elää pienillä tuloilla terveenä, ilman kummempia tulonsiirtoja ja kuolee eläkeiän kynnyksellä äkillisesti, niin nettomaksajahan hän eläessään oli.

14 tykkäystä

Jatketaan nyt vitsillä vielä, että jokainen kk-palkkasi tulee julkisella puolella muiden taskusta, joten mitä pidempään kaivat julkisella puolella muiden taskuista palkkasi, olet sitä syvemmällä nettosaajien montussa :laughing:

4 tykkäystä

Aina välillä sitä miettii mikseivät väkivallan kohteeksi joutuvat ihmiset lähde parisuhteestansa, mutta sitten muistaa miten syvälle usko hyvinvointivaltioon on juurtunut suomalaisiin. “Voin muuttaa hänet!” suomalainen huudahtaa neljän vuoden välein, mutta ainoa muutos mitä tapahtuu on, että kädet vaihtavat taskuja ja väkivallan teko jatkuu.

Eivätkä tästä väkivallasta hyötyvät ole edes kiitollisia siitä, että monta päivää työviikossa tehdään puhtaasti muiden hyödyksi. Kuten kaikki bändiitit, myös edunsaajat ovat uskomattoman ylimielisiä ryöstönsä kohteelle: “Tämä on oikein ja oikeudenmukaista. Ansaitset liikaa. Minä tarvitsen näitä enemmän. Kannattaa vaan iloisesti maksaa ettemme tee lisää rikollisuutta.” Erityisen vihaisia he ovat, jos onnistut vähentämään työorjuuden määrää ja saavuttamaan taloudellisen riippumattomuuden pakosta osallistua järjestelmän ylläpitoon.

Muiden siivellä elävät sekä vallanhimoiset talousmikromanageeraajat ovat saavuttaneet niin vahvan aseman, ettei asialle voi oikein enää voi tehdä mitään ja tämä pitää vain hyväksyä, mutta piru vie jos pitäisi vielä tanssia kuin apina ja julkisesti kannattaa tätä toimintaa.

Näitä kun ei harmillisesti saa verottajan pähkähullun tulkinnan mukaan vähentää niin eipä juuri ole taloudellista järkeä käydä yhtiökokouksissa kuuntelemassa, kun joku dementoitunut pappa huutaa johdolta lisää osinkoja :frowning:

25 tykkäystä

Kyllä ne rahat yksityiselläkin puolella tulee muiden taskusta, julkinen sektori ei ole vain siinä välietappina.

6 tykkäystä

Jenkeissä on edelleen 10 osavaltiota, joissa on ns. unorganized areas. Tällaisen alueen ihmiset eivät kuulu mihinkään kuntaan, eivätkä luonnollisesti maksa myöskään kunnallisveroa. Jos he käyttävät jotakin kunnallista palvelua esim. lähettämällä lapsensa kouluun, niin he maksavat koulumaksua. Suomeen pitäisi maaseudulle perustaa vastaavia alueita ja ainakin itse muuttaisin heti tälläiselle alueelle.

10 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas vielä on parantamisen varaa. Seuraava tavoite 30€ > 25€ / viikko. :grin:

”MIETIN tarkkaan mitä kotona jo on. Ostan vain ja ainoastaan tarjouksesta ja juuri sen määrän mitä tarvitsen.”

Näin kertoo 63-vuotias nainen, jolla kuluu noin 70 euroa kuukaudessa ruokaan.

10 tykkäystä

Huomasin tänne ja piti jakaa, mutta unohdin. :slight_smile:

Alle 70 euroa kuukaudessa… en onnistu vetämään tuonne budjettiani. :smiley:

Jos lyön vetoa ja on iso panos, niin voin tehdä tuon sekä laihtua, mutta joo… siis oikeasti en mä saa alle 70 euroon ainakaan pidemmäksi aikaa. Tuo nainen voittaa mut budjetissa 100-0. Olen vilpittömästi kade. :frowning:

About 100 euroon voin ehkä saada, jos kunnolla rupean optimoimaan jne, mut en olisi siitäkään niin varma ja se vaatisi aika paljon työtä.:slight_smile:

15 tykkäystä

Mielenkiintoinen houkutus. Jos ajatusleikkinä vaikkapa Suomen käsivarsi muutettaisiin kärpästen saareksi, olisi hauska nähdä sekä infran toteutus, vuorovaikutuksen toteutus saaren ulkopuolelle että millainen veroexodus muodostuisi sitä rakentamaan.

1 tykkäys

Hurja määrä saisi kyllä muuttajia olla, että tuossa kenellekään puhtaan rahallisesti olisi järkeä. Nykyisellään Lapissa elämisen ainoa halpa osuus on asuminen. Kaikki muu maksaa kymmeniä prosentteja enemmän kuin etelässä ja jos sen lisäksi pitäisi kustantaa infran ylläpito ja kaikki peruspalvelut omasta pussista olisi se etelän kunnallisveron maksaminen todella paljon halvempi vaihtoehto. Tietenkin jos muuttajia olisi todella paljon voisi tilanne olla toinen.

2 tykkäystä

Nettosaaminen ja -antaminen voi kyllä mennä monimutkaiseksi jos pitää rakentaa yhteys käsivarren ranteesta Googlen lypsylehmän utareisiin tai ruokakaukaloon.