Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

kyllä rengille kuuluu maksaa palkkaa odottamisesta, kuten myös tankkaamisesta, oli se sitten dieseliä, kaasua tai sähköä.

5 tykkäystä

Ja harvinaisen typerä on sellainen yrittäjä joka ei ole hinnoitellut kilometrihintaan kaikkea mitä ajamiseen sisältyy.

4,5h yhtäjaksoista ajoa, sen jälkeen 45min tauko. Sitten 4,5h yhtäjaksoista ajoa. Päivä on AJON osalta siinä. Tätä voi pidentää AJON osalta kymmeneen tuntiin kahdesti työviikon aikana. Muu työ on sitten lastausta, purkamista, mahdollista odottelua jne. Työhönsidonnaisuusaika, joka sisältää kaiken edellä mainitun voi olla yhden työvuoron aikana enintään 13h. Näin ollen ajoneuvon latauspaikka ja aika ovat äärimmäisen tärkeitä raskaan liikenteen toimivuuden kannalta. Lisäksi niitä on oltava riittävästi, muussa tapauksessa keikka jää “kesken”…

5 tykkäystä

Jatkan vielä, anteeksi…
Dieselmoottoreiden aikakaudella kuljetusyritysten ajojärjestelijät ovat kyenneet ajoaikasäännösten perusteella rakentamaan kullekin yksikölle “työpäivän”. Sähkön tullessa ollaankin mielenkiintoisessa tilanteessa. Saako latureista sähköä? Saako sitä riittävällä nopeudella? Joutuuko rekka kenties odottamaan/jonottamaan? Mahdollinen sähkökatkos? Suomen talvi/pakkaset ynnä muut “ihanuudet”?
Jäämme odottamaan kokemuksia, joita kivasti tännekin joku kuljettaja jo jakoi. Itse aion lähiaikoina kokeilla täyssähköistä kuorma-autoa. Tottahan se kiinnostaa.

7 tykkäystä

Video Kempowerin E-Truck Charging webinaarista.

  • The future market for truck charging
  • The compelling reasons to rethink truck charging
  • The hurdles and roadblocks in the world of truck charging
  • Kempower’s unrivaled expertise and innovative DC fast charging solutions for the trucking industry
7 tykkäystä

Kyllähän sähköauto on semmoinen että se yleensä korvaa polttomoottorilaitteen, harvemmin sitä hankitaan tuon tyylin laitteita vanhan tilalle. Ainakin osittainen korvautuminen on väistämätöntä.

Tämähän on sataprosenttisen epätosi väittämä, historia on täynnä tilanteita joissa huonompi on korvannut paremman. Vaikka vhs vs betamax. Vhs oli parempi ainoastaan hinnan osalta.

2 tykkäystä

Juurikin tämä.

Luulisi Kempoweriin sijoittaneille olevan kohtuullisen selvää, että kasvun on jatkuttava voimakkaasti ja markkinaosuuksia on otettava nyt seuraavan 5 vuoden aikana kilpailijoiden kustannuksella.

Aivan sama onko ebit 20% tai mikä on hyväksyttävä P/B jos kasvua ei enää tule. Tämä on hyperkasvaja täysin uudella markkinalla ja silloin vain kasvulla tulisi olla tässä vaiheessa merkitystä.

Jos myös laturimarkkinalla tulee nyt väliaikaista hidastumista, niin haluaisin nähdä kempowerin silti kasvavan kovaa katteiden kustannuksella, koska heillä on siihen varaa.

6 tykkäystä

Ei kai ne bensapumput ja niiden maksujärjestelmätkään toimi sähkökatkon aikana?

1 tykkäys

Ite laittaisin jäitä hattuun Kempowerin teknologisten kilpailuetujen kanssa. Teollisten sähkölaitteistojen parissa “skaalautuvuus” on pikemminkin standardiominaisuus kuin mikään teknologiaetu.

Esim. sähköasemien kojeistot tai akkuvarastot suunnitellaan tyypillisesti skaalautuviksi, toisin sanoen, pienemmistä palikoista voidaan koota haluamansa kokoinen palikka koska kaikkien asiakkaiden tarpeet eivät ole identtisiä. Skaalautuvuuden saavuttaminen vaatii lähinnä tavanomaista mekaniikkasuunnittelua sekä sähkökomponenttien mitoittamista suuremman kokonaisuuden vaatimusten mukaisesti. Tämän jälkeen normaalin laitteiston ohjaamisen lisäksi softalla voidaan hieman optimoida tehonsyöttöä siten, että sähköisissä ja mekaanisissa vaatimuksissa voidaan joustaa. Kyse ei siis ole mistään teknologisesta vallihaudasta, vaan asioista, joihin valtaosa alan tuotekehittäjistä kykenevät ja pyrkivät. Katteet sähköalalla ovat enemmän riippuvaisia valmistuskustannuksista, logistiikasta ja huollosta, sekä laitteiston käyttökohteesta. Brändin tuomaa hinnoitteluvoimaa on hyvin vaikea saada.

On hyvin todennäköistä, että Kempowerin korkeat katteet johtuvat kilpailijoiden puutteesta.

10 tykkäystä

Olen näistä täysin samaa mieltä tai ylipäätään tästä ajattelusta. Mutta kun puhutaan Kempowerista niin eihän nämä ole mitenkään relevantteja vertauksia. Ei tässä ole kyse siitä että Kempower tulee vain jollain kilpaileva teknologialla haastamaan ja jonka läpilyöminen on hyvin epävarmaa (niinku noissa esimerkeissäsi). Jos asia näin olisi, niin olisin kanssasi samaa mieltä siitä että nykyhinta on kupla.

Minun mielestä saa esittää erittäin painavia argumentteja jos väittää, että autoliikenne ei sähköisty todella merkittävästi 20v aikana. Myös siitä saa esittää erittäin vahvoja argumentteja vastaan, että nämä sähköiset ajoneuvot eivät tarvitse nopeaa DC-latausta. Zaptec nyt on edelleen surkea esimerkki kun toimii AC-laturimarkkinoilla, jossa kilpailua on pilvin pimein ja kilpailuetuja ei oikein ole. Teknologia tuossa on myös paljon yksinkertaisempaa, mikä selittääkin runsasta kilpailua.

Tämän takia Kempowerin tapauksessa TAMin hahmotteleminen on järkevää ja noissa esimerkeissäsi ihan perustellusti ei.

Sinun mielestäsi esim. 550Me voisi olla järkevä hinta. Tässä taustalla on oletukset tavanomaisesta laadukkaasta liiketoiminnasta. Et ota tässä yhtään huomioon Kempowerin markkinan ainutlaatuisuutta (kehitysvaihetta ja TAMia). Nykyhinta pörssissä on 1766 Me. Eroa on, mutta tässä yllä mainitut asiat huomioiden ollaan aika kaukana kuplahinnoittelusta.

9 tykkäystä

Noille lastauspaikoille olisi ilmeisesti hyvä saada tehokas laturi.

1 tykkäys

Ja miksi ei hakisi omistajilta lisää? Aika harva nopeasti kasvava yritys pystyy rahoittamaan kasvun pelkällä tulorahoituksella, varsin tavanomaista on rahoittaa kasvua annilla jos toisellakin. Korkea P/B mahdollistaa lisärahoituksen hakemisen markkinoilta vähäisellä diluutiolla.

1 tykkäys

Olipas hyvää analyysiä virman miehiltä. Eniten kiinnitti huomiota tuo rekkojen latausratkaisu, yhdyn itse kaikkeen mitä sanovat.

Yhteenvetona voidaan siis sanoa, että Kempower tulee käyttämään jo olemassa olevia tehoyksiköitä kuorma-autopuolella pikalatauksessa. “Innovaationa” on yhdistää kaksi tehoyksikköä yhdeksi (2x600kW=1 200kW).

Teslan Megacharger on 750kW, eikä ole niin joustava ja halpa rakentaa kuin Kempowerin versio. Haluaisin tähän korjauksen, mikäli Teslalla on kehittänyt omaa rekkalaturia/-ratkaisua.

Kempowerin ratkaisulla voidaan samoilla tehoyksiköillä ladata niin yön yli latauksella, kuin myös tarpeen tullen ottaa tehoa pois yölatauksesta ja ajaa se teho pikalatausyksikköön → halvemmat investointi kustannukset asiakkaalle kun tehoa ei tarvitse olla reservissä niin paljon, vaan voidaan optimoida tarpeen tullen.

Suosittelen katsomaan videon

Minkälaisia ratkaisuja muut kilpailijat ovat rakentaneet raskaanliikenteen puolelle? Kempowerilla on ainakin ajateltu kaikkea ja ratkaisut ovat mielestäni todella hyvin skaalautuvia ja pitkälle mietittyjä.

Haastakaa, kommentoikaa ja heittäkää mielipiteitä.

12 tykkäystä

Tämä kuva oli hieman yllättävä, että Euroopassa 44% matkoista olisi alle 50km ja 90% matkoista alle 300km.

Kuinkahan tuo matka on määritelty? Ilmeisesti sen täytyy olla matka mikä ajetaan ennen lakisääteistä 45min taukoa?

Jo nuo korkeateho CCS-laturit riittäisi siis kattamaan suurimman osan raskaammasta liikenteestä euroopassa tuon kuvan mukaan. Kempowerilla on siis jo tuote tarjoama kunnossa, kunhan laturit vaan asennetaan oikeisiin paikkoihin.

Varmastikin isoin ongelma on vielä tuo infran puuttuminen (pitemmät matkat) ja sähkörekkojen korkeat hinnat.
Yleensä rekkojen sähköistymiskeskustelu kääntyy aina sinne pitkään matkaan ja ongelmiin siellä, kun ehkä olisi hyvä keskittyä noihin lyhyempiin matkoihin mitkä sähköistyvät jo tässä ja nyt ja mitkä ovat iso osa koko kakusta.

Lisättäköön vielä että tuo dynaaminen tehonjako, mikä on ehkä se isoin kilpailuetu. Mitä suuremmaksi laturikentät kasvavat ja mitä enemmän tehoa sinne tarvitaan, niin sen tehonjaon tärkeys vaan korostuu.

5 tykkäystä

Viimeiset vuodet DC-laturimarkkinoilla on ollut enemmän kysyntää, kuin tarjontaa jolloin jokainen valmistaja on saanut myytyä tuotteitaan.

Nyt ajat näyttävät muuttuneen ja tästä eteenpäin varmasti korostuvat nuo kilpailuedut, sekä hinnoittelu enemmän. Huonommat tuotteet eivät tuskin mene enää kaupaksi ja yrityksiä alkaa tippua pois.

12 tykkäystä

Kempoweria Monacon venesatamaan…

We constantly seek proven ‘best-in-class’ technology partners in the development of our marine fast charging network and infrastructure. We elected to work with Kempower for their scalable system architecture and seamless user experience. Our partnership enables us to provide the resilient and high-power marine fast charging that meets the commercial and leisure user demands at Yacht Club de Monaco. Our approach is centered on delivering future-proof Aqua certified marine charging infrastructure dependent on usage and location that provides the confidence to transition to clean electric boating. This has been made possible through the fantastic commitment of Yacht Club de Monaco as a global pioneer in marine e-mobility and innovation.

31 tykkäystä

Vaikka tämä meneekin taas tuonne akkuteknologian puolelle, niin mielestäni keskustelu sen ympärillä on erittäin relevanttia kun puhutaan Kempowerin kasvupotentiaalista. Mitä enemmän akut kehittyy niin että range kasvaa, hinta tippuu ja vielä jopa ympäristön kuormitus tippuu, niin sitä enemmän se boostaa liikenteen sähköistymistä.

Ja vielä etenkin raskaan liikenteen sähköistymistä.

Tässä Kauppalehden juttu BMW:n kehityksistä. Jopa 30 % enempi kapasiteettia ilman että paino nousee ja väittävät että 60% vähemmillä hiilidioksidipäästöillä tuotettu.

17 tykkäystä

Tuoretta HS Visio -matskua.

Sijoittaminen | Tähtiyhtiö Kempowerin osakekurssi romahti – Analyytikon mukaan laturimarkkinalla ”vedetään hieman happea”.:

1 tykkäys

Autoilun ja muun liikenteen sähköistyminen on nyt jatkunut muutaman vuoden ja autoilussa saavuttanut 3-4 % osuuden globaalista autokannasta…toistan 3-4 % osuuden. Käytännössä yksikään autovalmistaja ei ole mitenkään indikoinut, että sähköistyminen ei olisi seuraava suuri askel käyttövoimana. Pohjoisella maapallon osuudella on ollut jonkun verran autojen ”lämpölatausta” ja siten latauspisteitä. Kuitenkin globaalisti mitättömän vähän. On erikoista jatkuvasti lukea, että latausmarkkina olisi jotenkin kriisissä tai latausmarkkina jatkossa hiljenisi ja mm. Kempowerille tulisi siitä haittaa. Höpö, höpö…lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä markkinaa riittää yllin kyllin, jos ja kun tuote on kunnossa. Hyvin pitkällä aikavälillä en aio asiaa arvioida, koska Kempower voi tulla ostetuksi tai Kempower voi ostaa kilpailijoita…saa nähdä. Lisäksi koskaan ei tiedä mitä fiksu ihminen keksii käyttövoimien saralla.
Seuraavat kymmenen vuotta vähintään, latausmarkkinaa riittää mennen tullen ja siinä ajassa Kempower on iso toimija alalla.

23 tykkäystä

Vihdoin Kempowerilta tullut kunnollinen ja tyylikäs markkinointivideo, joka selittää hommat selkeästi ja kelpaa paremmin ulkomaan markkinoille: https://www.youtube.com/watch?v=5uA8vxq1a_M

10 tykkäystä