Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Jep. :smiley: Eikä niiden “ajurit” kuten keskuspankkien tukitoimet/julkinen velkaantuminen/epäluottamus rahaa kohtaan ole varmastikaan heti katoamassa.

9 tykkäystä

Itse olen pohtinut sitä että mihinkä Kiinan osakemarkkinoilta poistuva raha menee.
Se voi mennä sekä kryptoihin että megateknoihin jotka ruokkivat kuplaa.

On se kyllä… Keskuspankit nostaa korkoja että inflaatio pysyy kurissa ja samalla valtiot kaataa velkarahaa järjestelmään ämpärikaupalla että inflaatio ei varmasti pysy kurissa.

Saa siinä aika syvällä olla järjestelmäymmärryksessä että tuo kuulostaisi järkevältä.

6 tykkäystä

Itse olen miettinyt että mihin kaikki hesulista poistunut ja poistuva raha menee. Ovat vielä ihmeissään kaiken rahan kanssa.

13 tykkäystä

Saunaan. Ostavat sokeria saunaan, sillä tekee ison tilin poikkeusoloissa.

19 tykkäystä

Kiitos suosiollisista nostoista!

Kristallipalloni ei valitettavasti aina toimi niin hyvin. Sillä on esimerkiksi ostettu Pantaflixia kuplasta (-90 %), Boreota juuri ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja korkojen nousua (-75 – -60 %), Kamuxia (“vain” -20 %, mutta vuosien hodlaaminen on melkoista tervanjuontia :smiley: ) ja myyty satabäggeri XPEL nousun alussa (tappiolla!).

34 tykkäystä

Jos tämä on niin timanttinen case niin miksi suositus ei ole “osta”? :thinking:

En siis tiedä mitään yhtiöstä, kunhan nopeasti vilkaisin :sweat_smile:

5 tykkäystä

Kun britit selvittivät salassa Enigma-koodin, niin eivät halunneet paljastaa sitä saksalaisille, joten joutuivat antamaan saksalaisten upottaa muutamia siviililaivoja, jotta Saksa ei arvaisi, että heillä on sisäpiirintietoa.

29 tykkäystä

Ihmettelin samaa, vaikka arvostankin sitä miten joskus analyytikot antavat ”lisää” suosituksen osakkeille hämätäkseen tavoitehintojen ja suositusten tuijottajia.Tämä palkitsee niitä, jotka jaksaa kahlata itse raportit. :joy:

Viime päivityksessä 26. helmikuuta esim. DCF-mallin antama arvo (mielestäni kohtuullisin oletuksin) Viafinille oli kuitenkin 21 euroa. :smiley:

“Huomioiden yhtiön pieni koko, kehitysvaihe ja kasvuodotuksiin liittyvät riskitekijät, on diskonttokoron laskuvara rajallinen. DCF-mallimme arvo on nykykurssia ja tavoitehintaamme korkeampi. Kuitenkin iso osa arvosta tulee yhtiön erittäin vahvasta kassasta, millä toistaiseksi ei ole tehty merkittäviä liikkeitä. Näin myöskään arvon realisoitumiseen ei ole selkeitä ajureita.”

7 tykkäystä

Viime aikoina on jokusta Lisää-raporttia lukiessa välittynyt kuva, että kyseessä on oikeasti Osta.

1 tykkäys

Jep, ja joskus osta-suosituksesta jää itselleni mielikuva “vähennä”… :smiley:

Riiipunee lukijasta, pitkäjänteiselle sijoittajalle suosituksilla ei ole kamalasti väliä vaan itse luen raportteja oppiakseni enemmän yhtiöistä ja niiden näkymistä ja mitä karkeasti niiltä odotetaan. :slight_smile:

5 tykkäystä

Pistin tämän linkin hiukan huvittavan kontekstin takia🤣

8 tykkäystä

Inflaatiokin missaa odotukset :slightly_frowning_face:

Jotenkin tuo ilmaisu gain tuntuu hassulta tässä yhteydessä.

5 tykkäystä

Ei kai se nyt näin saisi kuitenkaan mennä. Kyllähän tuoreessa raportissa pitää sekä suosituksen että tavoitehinnan olla analyytikon todellisen näkemyksen mukainen. Analyysiin menee luottamus, jos analyytikon todellinen näkemys täytyy lukea rivien välistä tai kuulla se teidän kahvipöydässä.

8 tykkäystä

Tuntuu että jokainen firma jonka kurssikäyrä näytti 2021 tältä palailee lopulta trenditasoilleen. OmaSP ja Gofore salkussa vähän huolettaa :sweat_smile:

17 tykkäystä

Goforesta ainakaan en olisi erityisen huolissani, sen verran hyvin se on kehittynyt esim. viimeisen 5 vuoden aikana, joka myös sisältää haastavan vuoden 2023. EBIT 6095 TEUR → 23019 TEUR ja laimentamaton EPS 0,36 € → 1,15 €. Osakediluutiota tullut tuolle ajanjaksolle noin 20 %, josta osa tullut yrityskauppojen yhteydessä ja osa henkilöstöanneissa. Jos tällä saadaan työntekijät paremmin sitoutumaan yritykseen (=vaihtuvuus alas) ja tuottavuus ja työn laatu paremmaksi, niin varsin pieni hinta lopulta.

7 tykkäystä

image
Vinkki: laittaa tuollasen nuolen TradingViewissä nii kurssi seuraa nuolen suuntaa :point_up:
Voisin alkaa tekee tutorialeja YouTubeen

Katsokaa vaikka:
image

9 tykkäystä

Bank Norwegian, Morrow Bank, Svea ja Walley alhaalla. Toimiiko muilla, vai onko naapuri taas ilkeyden teossa.

Juhalta hyvää itsereflektiota :slight_smile:

Oikeasti ajattelin kiinnittää heidänkin, jotka eivät lue Optomed-ketjua, huomion tähän hienoon, jopa tyhjentävään vastaukseen osakkeen suosituksesta ja tavoitehinnasta, ehkä kaikki voimme tästä jotakin oppia.

44 tykkäystä

Nesteen pe14 ja uskomatonta että sijoitus ammattilaiset näkevät tässä jopa vuoden 2024 eniten nousevan osakkeen. Täysin poliittisesti ohjattua liiketoimintaa missä kilpailu on koko ajan kiristymässä. Itse näen pikemminkin niin että arvostuskertoimet tervehtyvät sitä mukaa kun kasvu hidastuu. En yhtään ihmettelisi jos tämä menee aika ripeää tahtia alle 20e.

7 tykkäystä