Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Vielä kunnon melt up tai blow off top kaltainen +20% nasselle ennen kesää ja laitan ison shortin sisälle.

Ei sijoitussuositus

2 tykkäystä

Siinä välissä hankittiin näitä: http://www.lentoposti.fi/uutiset/maavoimien_uusi_orbiter_muas_lennokki_valvontaa_tulenjohtoa_ja_viranomaisten_avustamista_video

Hyvä päätös, onnittelut!

Itse olen Nvidian kohdalla potkinut renkaita sieltä $300 kohdilta lähtien. Pitänyt aina kalliina, koska en kykene arvioimaan AI:n sirutarpeen liikevaihtopotentiaalin kasvua yhtiölle ja sitä myötä käyvän hinnan määrittely on tuntunut vaikealta. Sen sijaan olen odottanut tässä viimeiset kaksi vuotta kurssin korjausliikettä. No sitä ei ole tullut, vaan tasaista tahtia on noustu pian $700 tasolle.

Tänään se tapahtui ja otin loikan eliittiin. En aiemmin tiennyt miltä tämä kapitalismin suoma ylpeyden, jopa ylemmyyden tunne tuntuu. Vaikkei tämä ollutkaan hetken mielijohde, ja ostopäätös oli harkittu, on pieni talonpoikais-minä joka kauhistelee holtitonta rahankäyttöäni, ja olisi tekemässä itsestäni huoli-ilmoitusta paikallisille viranomaisille.

Mutta kuitenkin. Maksoin puhelimesta liki 400euroa. Laitteesta jolla laittaa viestejä ja soittaa. Laitteesta, jonka 100euron versio tekee täysin saman. Mitä saan enemmän tällä hävyttömällä 300euron erotuksella?

  • Kivemman näytön, jolla lisätä entisestään ruutuaikaa. Muistan tästä toki nuoria paheksua!
  • Statuksen, jolla voin hyvin valehdella itselleni, että lohikäärmesuoritin ja useat ytimet ovat juuri se, mitä puhelimelta tarvitsen! Youtube ja Spotify tuskin toimisivat niin optimaalisesti heikommilla.
  • Enää ei tarvitse tehdä työjuttuja tehokkaan tietokoneen näytön takaa, vaan saan lähettää Wilmaviestejä tältä pienemmältäkin näytöltä!

400euroa. Puhelimesta. Tulipa daijju olo. :sweat_smile:

51 tykkäystä

Mutta jos kyseessä on sinulle tärkeä asia, niin ehkä se oli rahansa arvoinen investointi kuitenkin? Itsekin pidän tekniikasta. Puhelimet eivät ole mulle tärkeitä, mutta vastaavasti tietokone on. Se on asia mistä en liikoja säästä niin ettäkö elämänilo kärsii.

Edellinen puhelin taisi maksaa jotain 800 euroa (Android vieläpä), mikä oli tarpeisiin nähden posketon summa. En tiedä mikä minuun silloin meni :smiley: Nykyinen puhelin on sen sijaan alle 200 euron peruspuhelin. Hintalaatusuhde on erinomainen, mutta toki huomaa suorittimen olevan mallia etana, että ehkä siinä mielessä 300-400 euroakin on vielä siedettävä summa niinkin tärkeästä asiasta kuin mitä puhelin nykyään on.

Kovalla kädellä olen pyrkinyt karsimaan kuluja tämän sijoitusharrastuksen aloittaessani ja siinä melko hyvin onnistunutkin, mutta tosiaan aivan kaikesta en jaksa liikoja laskea ettei elämä käy liian ankeaksi, vaikka jonkinlainen minimalisti taidan ollakin.

6 tykkäystä

Nykyinen puhelimeni (Android) taisi olla jotain 300-400€ kun hankin sen 2018. Edelleen kuin uusi pl. lyhentynyt akun kesto. :slight_smile: Mieluiten en vaihtaisi ennen kuin tulee ongelmia joskin uudessa vastaavassa voisi saada paremman kameran ja 5g:n jonka avulla saattaisin päästä kiinteästä laajakaistaliittymästä eroon. :thinking: :moneybag:

3 tykkäystä

Näinkin voi ottaa taloudellisesti takkiin 1000e kuussa

16 tykkäystä

Oman kokemuksen mukaan kalliimmissa puhelimissa on paljon paljon paremmat kamerat. Nykyinen puhelin on firman S22, sitä ennen ensimmäinen lippulaivapuhelin S21. Ero kameran laadussa S21 siirtyessä ~200e Nokioista oli huima. Kuvien määrä puhelimella on myös kasvanut sen myötä älyttömästi. Kummasti kaikki pikkuongelmat (bluetooth ei meinaa yhdistää aina, videoissa ääni kuraa) katosivat samalla. En muista yhtään ongelmaa olleen puhelimen kanssa sen jälkeen kun ostin S21 2021 loppukesästä.

Toki voi olla, että kokemukseni kertoo lähinnä Nokia puhelinten laadusta :no_mouth:

6 tykkäystä

Kyllä noissa on laadullisesti eroja hinnan kasvaessa. Ihan jo testausbudjetit ja vaatimukset siellä ovat pienempiä. Joskus valmistajat saattavat käyttää vielä ODM:ää kapulan tekemiseen jolloin siinä omaa on vain logo.

Nythän flagship-tason laitteissa alkaa päivitystuki olla kohdallaan. Olikohan Samsungilla jo 7 vuotta. Tuohon käyttäjän vaihdettavat akut päälle niin alkaa kännykkällä olla elinkaarta.

iPhonen tuki on myös loistava ja siellä korkeampi hintakin on mielestäni jokseenkin perusteltu.

Totta kai se 5 vuotta vanha flagship ei ole sitten enää uusinta uutta ja siitä alkaa keskiluokan laitteet tulla heittämällä ohi.

Itse käytän puhelinta niin paljon (liian paljon) niin siihen on hyvä vähän panostaakin :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Vielä kunnon melt up tai blow off top kaltainen +20% nasselle ennen kesää ja laitan ison shortin sisälle.

Sie taisit kattoa eri videota :grin:

3 tykkäystä

duell

Nyt on kaunis kasvava trendi Duellin tuloksella ja osingolla :grin:

81 tykkäystä

Siinähän se tais tulla. Tilaan tehtiin kalliin oloinen remppa ravintolaa varten (tai tuunattiin Hertsin rakennusvaiheessa) ja lisäksi on iso terassi sekä saunatilat ylimmässä kerroksessa. Kävin viimeksi elo-syyskuussa ja oli aika tyly palvelu. Ruoka suht tyyristä, mutta volyymit eivät näköjään riittäneet. En tiedä minkälaiset laskelmat ovat aikanaan tehneet, mutta veikkaan että yltiöpositiiviset. Korona-aika varmaan vaikutti negatiivisesti, mutta onhan siitä aikaa.

Sinänsä harmi, mutta aika vaikea/kallis konsepti saada toimimaan Herttoniemessä. Verrattuna esim. Treffipubiin, jota pyörittää/pyöritti käsittääkseni sama jengi

3 tykkäystä

Tässä on Antti Leinosen juttu Euroopan mahtisukujen sijoitusyhtiöistä. :slight_smile:

Listatut sijoitusyhtiöt sijoittavat pitkälti kuten rikkailla on tapana sijoittaa. Heidän listatuissa sijoitusyhtiöissä on suoria pörssisijoituksia, eksoottisempia rahastosijoituksia, pääomasijoituksia ja kiinteistöjä – kaikki yhdessä paketissa. Lisäksi sijoitusyhtiöiden kohdalla on tyypillistä nähdä niin kutsuttu substanssialennus, poikkeama sijoitusyhtiön markkina-arvon ja sen omistusten arvon välillä.

Alaotsikot:

  1. Kolikkokaupasta Euroopan mahtisuvuksi
  2. Ruotsin Rockefellerit
  3. “Olen niin rikas, että en edes tiedä kuinka rikas olen”
  4. “Menestys ei ole taattu, mutta sen edestä kannattaa taistella”
8 tykkäystä

Teen tässä laskua toisen puolesta excelissä ja ilman exceliä en olisi onnistunut.

Nyt voin hyvillä mielillä näyttää tälle toiselle, että maksettavaa on 1.1.1900 6:14:24, mutta ongelmana on vain enää se, mitenköhän tästä huomioidaan alv-hommat. :thinking:

19 tykkäystä

image

46 tykkäystä

Kerro se 1.24:llä, sillä pääset riittävän lähelle.
Sanot vaan, että loppu kuuluu pyöristysvirheisiin.

3 tykkäystä

Tuo viestin alkuosa on olut nähtävillä ja puheissakin (kuva) viime vuonna, mutta loppuosasta en ole vakuuttunut vielä(kään). Ounastelinhan Dow Jonesille 15-20% nousua tälle vuodelle.

Luonteessani on sellainen hyve, että käännän kyllä takkia pian jos todisteet antaa aihetta. Lukittautuminen mielipiteisiin ei ole viisasta etenkään silloin kun ne osoittautuvat huonoiksi.

2 tykkäystä

Golfin ystäville LIViä ilmaiseksi LIV Golf MAYAKOBA Round 2 Feb 03, 2024 (youtube.com)

Eilen Niemann pisteli kierroksen 59. Tourille liittyi tällä kaudella Jon Rahm.

VPN? Samoojaa näytettiin heti puttaamassa…

6 tykkäystä

Ei perkele näy Espanjassa, pitää vielä yrittää jos saisi näkymään jollain kikalla…

1 tykkäys

Kävin ihan samanlaisia tunteita läpi, kun “investoin” (=tuhlasin) ison kasan euroja autoon. Tämä päätös kuitenkin perustui aika pitkään harkintaan. Tein laskelmia siitä, että jos laittaisin jonkun “rupu-auton” vs. tämän nykyisen, niin miten tämä näkyisi varallisuuden kehittymisessäni ja kuinka paljon se haittaisi minua matkalla kohti taloudellisia tavotteitani?

Totesin, että ei juuri mitenkään. Onni on, että olen aloittanut nuorena, omaa jo kohtalaisen kokoisen salkun ja ansiotulot ovat melko turvattuja. Lisäksi äidin kuolema nuorena opetti jo sen, että kaikkea ei kannata vain säästää ja varailla sinne +50v ikäluokkiin kun voi alkaa höllätä. Et välttämättä elä sinne asti :man_shrugging:

45 tykkäystä