Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Kun 1950-luvulla keksittiin ohjelmointikielet, niitä kutsuttiin automaattiseksi koodaamiseksi.

Ja aivan oikein. Sellaista ihmistyötä, jota tuolloin sanottiin koodaamiseksi, ei enää ole.

Tiedättekö muuten, mitä sana computer tarkoitti ennen tietokoneiden keksimistä?

2 tykkäystä

Onks noi niitä kuuluisia “oikeita töitä”?

Mihin aikoinaan tämän tästä suositeltiin menemään…:face_with_spiral_eyes:

3 tykkäystä

Simonsilla oli hieno ura jota hän teki intohimosta, kovat tuotot markkinalla, hän ei käyttänyt sukkia ja poltti röökiä ketjussa sekä heitti miljardeja filantropiaan. Kaikin puolin ihailtavaa (no, ehkei tuo rööki mutta kaikilla on omat paheensa).

Vaikka olen Simonsista vähän lukenut juttuja vuosien varrella, ei kvantti- ja hedge fund skene ole minun intohimokohteita. Niinpä sellaista “tunnetason” sidettä ei Jimin juttuihin koskaan syttynyt, toisin kuin Mungerin.

Täten en ajatellut tehdä Erikoisvarttia, vaikka kieltämättä kyseessä on yksi suurimmista sijoittajista nykyaikana.

25 tykkäystä

No todellakin. Ei ole koskaan käynyt edes mielessä haluta telkkaria kesämökille. Ei sillä että kaupunkikämpilläkään broadcast-tv:tä tulisi katsotttua kovin usein, sanoisin 2–3 kertaa vuodessa.

1 tykkäys

Olen Boreossa ja KH Groupissa ollut ykkösluokan vaunussa seuraamassa “pääoman kasautumisen” strategian hedelmiä ja taidan hieman odotella ennen kuin tarkemmin mietin lippua Aspon vaunuun. :smiley:

Olen myös hieman harmissani, miksi suomalaisyhtiö ei löydä strategialleen suomenkielistä termiä. :frowning:

24 tykkäystä

Teikäläinen hallusinoi yhtä paljon kuin tekoäly :smiley:

ChatGPT:n uusi versio on huonompi kuin vanha nelonen ja valovuosia huonompi kuin alkuperäinen nelosen julkaisu, jota on valitettavasti huononnettu ajan saatossa pisnessyistä.

11 tykkäystä

Voi, tulisipa tekoäly ja vapauttaisi minut tästä opettajan työstä. Voinko jotenkin edesauttaa sen kehitystä? :joy:

23 tykkäystä

Tästä vielä jatkaen. Hienojen sanojen viljely on helppoa, mutta Aspo aikoo investoida satoja miljoonia euroja lähivuosina ja aika näyttää, mikä tuotto noille euroille saadaan tai mistä ne eurot edes tulee koska tulorahoitus ei tuohon riitä. :smiley:

15 tykkäystä

Jaa portfoliovisio? Eikös se ole suomeksi salkkuharhanäky?

Makuasia kumpi kuulostaa hienommalta :thinking:

Vai compaunderiako tarkoitit?

3 tykkäystä

Kokoomus olis täydellinen. Puolue vois vaihtaa nimensä

Aspon lanseeraustilaisuudesta:

image

15 tykkäystä

Compounderia ensisijaisesti. :smiley:

Kai se (sarja-)yhdistelijä on paras käännös tässä kontekstissa.

Salkkuharhanäky olisi kyllä hieno käännös myös virallisissa materiaaleissa!

1 tykkäys

Löysin tuollaisen tylsän “suomennoksen” kompaunderi tuolle:

https://termipankki.fi/tepa/fi/haku/compounder

Hidasta on sanojen evoluutio, 32 vuotta kulunut ja se on vasta muuttunut muovitermistä muotitermiksi.

2 tykkäystä

Compounder on ‘kasaaja’.

Portfoliovisio on ‘mappinäky’.

Kuulit sen täältä ensin, minä lantitin nämä :point_up:

13 tykkäystä

“Mappinäky” olisi kyllä hyvä - ja usein kuvaava tilanteessa, jossa visioidaan menneen maailman unelmia…
“Portfoliovisio” voisi olla “salkkunäkemys”, jos haluaa toiveikkaasti kuvitella, että vision taustalla ei ole harhoja vaan aktiivista tähyilyä.

4 tykkäystä

Tämmönen Amatöörikin voi joskus onnistua. Vaan minä kun nautin Jallunikin vain yhdellä tähdellä :grin:

3 tykkäystä

Sinä löit ne :slight_smile: (Coin money → lyödä rahaa)

4 tykkäystä

tsk tsk se termi on ‘coined’ ja anglismi ‘coinasin’ :ok_hand:

3 tykkäystä

Miten tuon verotus sitten menee? Ja merkit täyteen.Sijoittamisen- ja yrityksen verotus

Uups passi eksyi pesukoneeseen.

Onneksi oli jo valmiiksi vanha ja oon juuri menossa hakemaan uutta.

10 tykkäystä