Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Lähetät yhteystietosi Alexandrialle ja pian alat saada sijoitusneuvontaa. Tätä viestiä ei pidä tulkita sijoitusneuvontana.

5 tykkäystä

Mahtava kuulla, että kisa on tuonut lisäarvoa foorumille! :heart_eyes:

Ollan tosiaan tästä samasta aiheesta keskusteltu useastikin toimistolla ja meiltä löytyy nykyään tiimistä myös lakiosaamista eli @Sara_Antonacci osaa paremmin määritellä minkä takia tässä ei mennä sijoitusneuvonnan puolelle, mutta voidaan palata tähän ensi viikolla! :pray:t2:

6 tykkäystä

Ei ole mielestäni sijoitusneuvontaa, tässähän yksittäiset forumistit esittelevät omasta mielestään lupaavalta vaikuttavia sijoituscaseja, sekä esittelevät perustelut näkemyksilleen. Vastaavia näkemyksiä, tosin ei yhtä perusteltuja, esitetään yhtiöketjuissa. Kyseessähän on yksittäisen forumistin näkemys yhtiöstä ja sen liiketoiminnasta sekä miten nämä vaikuttavat sijoittamiseen.

8 tykkäystä

Täytyy kyllä sanoa, että ikään ja elämäntilanteeseen suhteutettuna 1990-luvun lama oli mun taloudellisesti menestyksekkäintä aikaa. Olin siis laman alkaessa peruskoulun ala-asteella, ja pienituloisesta yh-kodista, josta irtosi viikkorahaa se 10 mk tai 20 mk.

Mulle on noilta vuosilta jäänyt mieleen, että koulun kautta oli jatkuvalla syötöllä jotain hyväntekeväisyysmyyntiä. Oli vappukukkaa, oli joulukorttia, ja ties mitä arpaa ja rihkamarintamerkkiä. Aika vakiokuvio oli, että myyntituotetta myytiin 5 markalla, josta puolet oli omaa myyntipalkkiota ja puolet meni sitten sinne jonnekin hyväntekeväisyysjärjestöön. Noita tuli myytyä ihan hemmetisti. Muistan ala-asteiässä tehneeni opettajalle yli tuhannen markan välitilityksiä, jotka 2,5 mk:n “tukkuhinnalla” tarkoittaa siis yli 400 kpl:een jonkun merkin myyntiä. Ja ne oli tosiaan myyntikampanjan välitityksiä, ei kokonaismyyntejä.

1990-luvun lama iski kasvoille sitten joskus ehkä vuonna 1993, kun opettaja kaikessa viisaudessaan päätti, että jatkossa joidenkin merkkien myynnistä 3 mk menee tilityksenä eteenpäin, 1 mk luokkaretkirahastoon ja 1mk jää omaksi palkkioksi. Mielestäni oli ihan huutava vääryys, että myyn tuhatmäärin jotain pinssiä, jotkut myy sitä tyyliin 5 kpl, ja tältä pohjalta pitää alkaa jotain huvipuistoretkeä rahoittamaan. Enkä olisi tuolla diilillä toki mitään myynytkään. Tehkööt jokainen osansa, s**tana. Mutta onneksi yhdellä aikuisella tutulla oli yhteyksiä kyseiseen hyväntekeväisyysjärjestöön, joten onnistuinkin sitten haalimaan ne pinssit suoraan sieltä. Eikä edes 3 mk:n kappalehinnalla, vaan 2,5 mk:n kappalehinnalla. Mutta ei siinä mitään; koska meidän luokalla oli pari muutakin aktiivista kaupustelijaa (eivät toki yhtä aktiivisia kuin minä), niin jobbasin myyntituotteita heillekin. Toki oman pienen provikan välistä ottaen. Sinä vuonna opettajan kautta myytiin aika hemmetin vähän niitä pinssejä…

Summa summarum. 1990-luvun laman keskellä olin urani huipulla, josta sitkeydellä ja periksiantamattomuudella olen raivannut tieni pohjalle.

57 tykkäystä

Nämä vertailut eivät ikinä oikein meinaa toimia. Niistä tulee helposti selittelyn piirinmestaruuskisat😀

“Joo, mutta järkevä sijoittaja olisikin myynyt tämän osakkeen optimaalisessa kohdassa X, kun sijoituscase realisoitui ja kurssi oli huipussaan ja sitten siirtynyt seuraavaan hyvään ideaan.”

Sen takia tuossa kisassa parasta onkin itse pitchit, eikä niillä saadut tuotot. Tuottoihin löytyy aina kaikenlaisia bs-filttereitä meiltä itse kultakin😅

10 tykkäystä

poistetaanko tämä seuranta?

Voisin hyvinkin kuvitella esim. Lepikön kohta sulkevan shorttinsa >10% tuotolla

Ainakin itse sijoitan tuottojen vuoksi, siksi tämä on kiinnostava ehkä jollekin?

7 tykkäystä

Tänään on Inderes-Päivä. :slight_smile: :point_down:

o perinteeksi muodostunut Inderes-päivä tekee jälleen paluun tämän viikon lauantaina! Tarjolla on makrokatsauksen lisäksi hyppy Life Science -yhtiöiden maailmaan sekä kuluttajan ja kaupan alan tuoreimpiin kuulumisiin.

Esitykset taltioidaan aiemmin viikon aikana ja ne ovat kaikkien katsottavissa launtaina 31.8. kello 9:00 alkaen inderesTV:ssä.

Inderes-päivän ohjelma:

Makrokatsaus – Marianne Palmu, ekonomisti (linkki)

Kuluttajatuoteyhtiöt – Rauli Juva, analyytikko (linkki)

Life Science – Antti Siltanen, analyytikko (linkki)

Kaupan ala – Arttu Heikura, analyytikko (linkki)

3 tykkäystä

Onhan tuo hauska seurattava ja itse ainakin olen kiinnostunut.

Ehkä olen turhan negatiivinen ja millekään selittelylle ei ole tarvetta👍

9 tykkäystä

PRKL, en tee tätä tahallani. :smiley:

42 tykkäystä

Alokas-efekti tuntuu välillä niin todelliselta. :heart_hands:

Mutta on sun Nokian Renkaiden osto ainakin mennyt aika nappiin.

3 tykkäystä

Kiitos, nyt näyttää siltä. :slight_smile:

10 tykkäystä

Nytkö minä sitten rupsahdin? Yhdessä yössä…?! :older_man:

40 vuotta tuli täyteen tasan viikko sitten ja olen huolestunut, kun henkkareita ei yhtäkkiä enää kysytäkkään, vaikka jo kolmena nelikymppisenä päivänä olen iltaolutta ostellut.

Vielä viikko ennen tasalukua kysyttiin kassoilla kyllä iloisesti papereita ja sitäkin ennen lähes viikottain jouduin todistelemaan hymyillen ikääni, mutta nyt ei enää Philipsin Onebladella saavutettu babyface-luukkikaan tunnu toimivan. Eilenkin kaveri itsepalvelukassalla osti lonkeron ja minä oikein tahallani heitin siihen, että pitäisikös sitä minunkin todistaa ikääni, niin itsepalvelukassaneiti siihen totesi, että “etköhän sinä yli 30-vuotiaalta näytä”. Minä siihen sitten tokaisemaan suht samalla tavalla, kuten Pelle Hermanni aikoinaan:

"Mä oon neljäkymppinen, oon neljäkymppinen,
edessä on tuottoisat ajat sijoitusvuosien,
olen neljäkymppinen, neljäkymppinen,
en oo enää vähävarainen, mut oon keski-ikäinen…"

15 tykkäystä

Olemme vaimoni kanssa saman ikäisiä, molemmat siinä keski-iän kynnyksellä, pakotettuja siirtymään seuraavaan viiteryhmään. Vaikka pidän kunnostani huolta, ulkonäköni puolesta edustan jo tukevasti keski-ikäisiä. Vaimoni sen sijaan ei voi hakea kaupasta edes yhtä siideriä ilman ajokorttia. En jaksa nähdä tätä ongelmana, mutta välillä kieltämättä mietin miten meitä tuntemattomat pariskuntamme tulkitsevat. Osa todennäköisesti mieltää hänet jo tyttärekseni. Maailmahan ei tunnetusti ole reilu paikka, eikä se ole sitä varsinkaan ikääntymisen suhteen.

Tervetuloa :older_man:-kerhoon.

14 tykkäystä

Huoviselta jälleen mielenkiintoinen tviitti, tällä kertaa viissatasesta. :slight_smile:

https://x.com/HenriHuovinen2/status/1829833691721281776

2 tykkäystä

Ajattele positiivisesti, suuren maailman tyyliin. Kaikki tietävät että fyffeä on, kun nuoret naiset roikkuu hihassa.

16 tykkäystä

Törmäsin juuri keinoon parantaa masennus ja kaikki PTSD ongelmat. Ei tarvitse kiittää. Nyt Soterahatkin alkaa riittämään.

44 tykkäystä

Elä ihmeessä poista. Antaahan tuo konkretiaa peukutusten lisäksi ihan puhtaalla tuotolla. Niin erilaisia firmoja listalla, että varsinkin mahdollisen Vernerin pelotteleman dipin aikana pääsisi näkemään miten kukin kestää epävarmuutta.

8 tykkäystä

Hyvä reaktiovideo, siinä keskitytään erityisesti Mikaelin lauluun, mutta muutenkin Opethin soittoon jne. :slight_smile:

What does it sound like when there’s an infusion of progressive metal, folk, blues, classical and jazz all in one lengthy composition, with a topping of death metal? I don’t know, but by request at our 100k party, I break down Opeth with an alcoholic treat! This is a wild ride.

Join professional opera singer Elizabeth Zharoff as she listens to Opeth performing “Ghost of Perdition” and breaks it down for the first time, while tipsy and buzzed.

4 tykkäystä

Todella ärsyttävää hiusten halkomista edessä: Lepikön shortin tuotto on laskettu väärin. Ilmeisesti jaat alkuperäisen kurssin nykyisellä. Tästä seuraisi konkurssin tapauksessa nollalla jako. Osakkeen laskettua 50% tuotto näyttäisi 100%. Eli näin sitä ei voi laskea.
Shorttaamisen tuoton lasku on kyllä muutenkin hankalaa kun pitäisi määritellä mihin mahdollista tuottoa verrataan? Miten lainakulut lasketaan? Laitetaanko myynnistä saatavat rahat korkoihin? Entä sijaisosinko?

2 tykkäystä

Kyllä, tuossa pitäisi jakaa alkuperäisellä. Eli kurssien erotus / alkuperäinen kurssi. Korjataan.
Tuotto 10.6% → 9.6%.

5 tykkäystä