Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Mitä! Eikö isoa dataa tekoälykkäästi louhivat ja jyrsivät SaaS-alustat olekaan se vaurauden tuotannon kovin ydin, joka korvaa öljyn ja kaikki muut voiteluaineet?

Sitä paitsi jos kerran on niin, että riski ja tuotto kulkevat käsikynkkää, niin tässä sitä riskiä piisaa, joten tuottoa pitäisi talousteorian mukaan tulla niin, ettei ihan pikkuinen kottikärry riitäkään massien kuskaamiseen.

1 tykkäys

Vanha klassikko.

17 tykkäystä

Vain SY voi “yllättyä” siitä, että HOK-elanto on Suomen poliittisin osuuskauppa. Sen historian tuntien olisi yllättävämpää, jos se ei olisi.

Tässä on ihan hyvä tviittiketju Ed Seykotasta. :slight_smile:

https://x.com/Bthestory87/status/1811113352581587257

Loppuosta tviittiketjusta



5 tykkäystä

Tähän on erittäin helppo keino, joka tepsii joka kerta ja poistaa kaikki vuodatuksesi aiheet kerralla. Olen käyttänyt sitä jo vuosia, koska en halua suorittaessani pakollista tehtävää (=ostokset) törmäillä poikittain kulkureiteillä oleviin kärryihin, repiä juoksevia pikkulapsia tavaroideni joukosta, jonottaa tuhahtelevien pikkuporvareiden ja hidastelevien mummojen ristitulessa tai väistellä aivastuksia saatika tuulikaapissa tappelevia narkkareita.

Tilaa ruoat ja käyttötavarat kauppasi noutopisteeseen ja nouda ne siitä kun itsellesi sopii.

Tosin 2,5€ keräilymaksu (tai halvempi) saattaisi sekin aiheuttaa arvosijoittajalle verenpainelääkityksen?

12 tykkäystä

Ei kai nuo ole toisiaan poissulkevia? Vai onko kovinkin yleistä, että jonkun toisen alan yrityksen myynyt pistää kaiken ravintolaan tai hotelliin? Voihan se ravintola/hotell olla kallis harrastuskin siinä misä taiteen kerääminen tai urheilujoukkueen omistaminen.

Tietenkin on harmillista alan ammattilaisten kannalta, että nämä rahakkaat amatöörit sotkevat markkinaa. Sitten taas amatöörien vaikeudet ylikorostuvat otsikoissa ja seurauksena vakaasti tuottavaa ammattilaisfirmaa saa edullisesti pörssistä (ei sijoitussuositus)

1 tykkäys

Vähiten aikaa kuluu kun tilaa kerralla tavarat kotiovelle. Pääsee kyllä tuntipalkoille helposti ja voi olla sitten töissä vähän pitempään tekemässä sitä mitä parhaiten osaa.

15 tykkäystä

Itse olen tehostanut vieläkin enemmän. Siirryin 16/8 pätkäpaasto malliin. Syön ison lounaan buffassa päivittäin (työnantaja maksaa tietysti) ja illalla vain puuroa, munia ja hedelmiä. Kaupassa - joka on tietysti asuintaloni alakerrassa - pitää käydä kerran 2 viikossa.

Painokin on tippunut n. 6-7kg ilman kärvistelyä.

34 tykkäystä

Totta turiset. Etätyöläiselle tuo ei kuitenkaan oikein sopinut, kun ei koskaan tiennyt milloin piti olla ryntäämässä ovelle kesken palaverin, joten siirryin noutoihin. Kuskin kanssa olisi toki voinut sopia että jättää tavarat oven taakse, mutten pitänyt sitäkään oikein toimivana vaihtoehtona.

Yhtä kaikki, kaupassa käynti on helppo poistaa tai ainakin muuttaa satunnaiseksi käyttämällä näitä puoli-ilmaisia palveluja.

Tämä toki sopii sinkkutalouden ratkaisuksi. Pätkäpaastosta on kyllä hyviä kokemuksia itsellänikin.

3 tykkäystä

Huh, minulla on tapana käydä kaupassa lihasvoimin päivittäin, ostaen arkisin pitkälti ilta- ja aamupalan saman päivän illalle ja seuraavan päivän aamulle, töissä syön sitten aina kattavan lounaan. Viikonloppuisin sama kaava, mutta muun muassa ulkosyömistä mukana.

Eli käyn sitten kaupassa keskimääräisen aikuisikäni aikana kai yli 23.000 kertaa… Noh, saan ainakin hyötyliikuntaa, kun kauppaan pakotan autottomana itseni joka päivä joko kävellen tai pyöräillen kauppamatkojen ollessa edestakaisin kaikkea väliltä 4-10 km. Jos vaikka keskimääräisesti kauppamatka päivittäin olisi 6 km, niin tuleehan siitä ihan mukavat hyötyliikuntakilometrit, 139.000 km, huh…! 150 m päässä sijaitseva läheinen K-market ei ole minulle vaihtoehto, liian helppoa. Ei pidä mennä sieltä, mistä aita on matalin, vaan sieltä, missä aita on sopivin.

Mitä tulee itse fiilikseen muiden asiakkaiden kassakäyttäytymisestä kaupoissa, niin olen kassalla sellainen, kuin olen sijoittajanakin, eli rauhallinen ja kärsivällinen. Jonotus kestää sen, mitä kestää, minulla on aikaa ja hermoja.

Ja ei, en käytä ikinä itsepalvelukassoja, haluan asioida henkilön kanssa.

6 tykkäystä

Itse olen siirtynyt kerran päivässä syömiseen. Joo ei sovi todellakaan kaikille ja aamulla on usein kova nälkä kun syömistä venyttää siihen klo 11-13 saakka.

Toimii kuitenkin itsellä paremmin ja kaikki turha “lisuke” jaa pois, mikä näkyy vyötäröllä.

9 tykkäystä

Puolivillaisten kommenttien heittäminen voi olla myös superovela strategia. Nimittäin jos on ihan väärässä niin asiaa tietävämmät kyllä korjaa tarkasti. Toisaalta jos kyselee muuten vain niin silloin ei saa vastauksia. :smiley:

Mindblown!

3 tykkäystä

Itsekin aikoinaan tiputin lähemmäs 20kg pätkäpaastolla, nälän tunne alussa oli kova kun oli totuttanut elimistön jatkuvaan syömiseen mutta ajan kuluessa se nälkä hälveni kun kroppa tottui harvempaan ruokailurytmiin. Olo oli energisempi kyllä kaikkinensa mutta onhan syöminen mukavaa hommaa toisaalta etten ottanut elämäntavaksi paastoilua.

Muistaakseni neuvostoliitossa kokeilivat mielisairaalassa millaisia hyötyjä extreme paastoilusta on keholle, useita hyötyjä totesivat mm.tulehdukset poistui, diabetes parani, syöpäsolut alkoi tuhoutumaan… tiä sitten niistä mutta eipä tuo jatkuva syöminen hyvästä luultavammin ole.

6 tykkäystä

Tähän ääniopastukseen pieni vinkki, kannattaa vaihdella niitä kieliä asetuksista niin saa vähän viihdettä elämään. Esimerkiksi Viroksi se on ihan hauskaa kuunneltavaa.

2 tykkäystä

Itse olen syönyt 3 kertaa päivässä (aamupala, ruoka, iltapala) jo jotain 10 vuotta (eli n. puolet elämästäni :smiley:). Pääosin jaksaa hyvin syömättä 13-14 asti. Tosin jos en pääse kotiin siihen aikaan syömään koulun tai töiden vuoksi niin syön kevyen evään aamupäivällä (tai lukioaikana maito+leipä sillä en tykännyt suurimmasta osasta kouluruokia) . Säästyy rahaa, mahaa ja hampaita, kun ei tule naposteltua välissä mitään muuta kuin vettä.

Sain viestin Seinäjoelta Tangomarkkinoilta.
OmaSP:n toimitalo seisoo jyhkeästi auringossa, eikä ole hädän päivää.
Kuulemma lämmin tunnelma ja olut on kylmää!
image

3 tykkäystä

Näyttää ulospäin ihan jykevältä, mutta… Kyseessä taitaa olla 5 miljoonan euron arvoinen rakennus, joka on arvostettu papereissa 10 miljoonan arvoiseksi :smiley:

27 tykkäystä

Meillä on lähikaupassa paras pariskunta koskaan, mitä tulee kassalla käyttäytymiseen.

Kun tulee aika maksaa, pariskunta sanoo, ettei raha riitä niin otetaan appelsiinit pois. Sitten tulee uusi hinta, eikä raha vieläkään riitä niin otetaan jäätelö pois. Sitten päärynät, sitten jauheliha. Sitten summa on sopiva ja voidaan maksaa.

Missään vaiheessa pariskunta ei kerro, paljonko rahaa on, jotta myyjä voisi auttaa ja arvioida kuinka monta tuotetta pitää ottaa pois. Pariskuntaa tämä toiminta ei itseään haittaa, sillä olen toistuvasti nähnyt heidän tulevan kassalle ~10 ylimääräisen tuotteen kanssa, mutta optimistisuus on tietysti hyvästä.

29 tykkäystä

Tästä tuli mieleen Michell And Webb Lookin klassikkosketsi, vaikka tässä tapauksessa ei taida samanlaisesta ongelmasta olla kyse.

10 tykkäystä

Syyt ovat ainakin itselläni vallan arkisia: olen vielä lomalla (nyt avasin foorumin, en malttanut enää olla pysymättä poissa ja inderes.fi:tä olen tuloskauden tiimoilta lueskellut jo pari päivää :smiley: ).

Cargotecin osista minulla on hehkein kuva Hiabista ja Kalmar menee itselläni vähän tutkan alla, eli perehtymättömyys on toinen syy.

Yleensähän divestoinnit ovat kelvollisia ostopaikkoja: jostain syystä osa vanhan kokonaisuuden omistajista haluaa päästä uudesta listayhtiöstä eroon, hinnasta viis. Esimerkiksi Valmetin irrottautuessa Metsosta ja Mandatumin irrottautuessa Sammosta nähtiin erinomaisia ostopaikkoja. Teemasta löytyy myös paljon tutkimuksia. Niinpä ajatus Kalmarista kyllä luikerteli mieleeni lomalla heinäkuun alussa, mutta en saanut päkistettyä itseäni suuremmalle tutkimusmatkalle.

Ehkäpä toimiala ei myöskään ole omaan makuuni se mielenkiintoisin.

Vähän arkinen vastaus, mutta tällaistahan tämä sijoittaminen usein on että asioita jää tekemättä ja tutkimatta tällaisten vähäpätöisten, arkisten syiden takia. :smiley:

38 tykkäystä