Inderesin mielipiteet ja vaikutus piensijoittajiin

Kiitos vastauksesta. Ihan oikeasti, minulla on hyvä luotto teihin eikä mainitsemaasi vaikutelmaa minulla ole. Eli vähän kuten yritin sanoa, osin olin tietämätön ja toisaalta ajattelin tarjota pientä haastetta “helpossa” asiassa. Jos keksin joskus jonkun vaikeamman, toki tuon sen ilmi. :slightly_smiling_face:
Ja tosiaan, eipä edes aktiivisia ketjuja ole kaikista firmoistanne, ja osasta on niitä yhteisketjuja, eli voi olla turhaakin kaikkia tiedotteita analyytikoiden tänne tuoda.

1 tykkäys

Pakko vielä palata Martelaan ja sopii tälle palstalle siksi että monet peesasi Martelassa Inderesiä ja kivillehän se meni.

Martelan kalustetoimitukset menevät alueellisten jälleenmyyjien kautta ja näyttää että kate jää jälleenmyyjien firmoihin.
Kahden alueellisen Martela-kauppiaan luvut katsoin ja molemmat oli pärjännyt ihan hyvin, siis samaan aikaan kun emo kyntää pakkasella.

Tämä on klassinen tilanne missä siis emon osakkeenomistajan etu saattaa olla toissijainen… Ehkä tässä pieni selityskin, maybe.

Toimiala on vaikea mutta tuntuu että osa arvoketjua pärjää kivasti.

Vastaan tässä ketjussa, koska strategiaketju ei ole se oikea paikka.

Analyysiraporteissa pitäisi löytyä perusteltuna vielä tarkemmin, mihin tavoitehinta ja sitä kautta suositus perustuvat. Laajassa raportissa on käyty vielä tarkemmin esimerkiksi ennusteita jne. läpi.

Jos sinulla on mielessä yhtiö, jonka ennusteissa perustelut on hataria niin kannattaa rohkeasti pingata ja haastaa analyytikkoa foorumilla. : )

Viime kädessä on vaikea tietää, mitä siellä toisen ihmisen pään sisässä liikkuu, mutta kyllä ensisijaisesti meillä puhutaan sijoittajille hyvien “keissien” esiintuomisesta ja vastaavasti negatiivista suositusta lätkäistään kun osaketta X ei mitenkään nähdä hyvänä sijoituskohteena. Toki hyvät keissit voi olla hyviä myös meidän työntekijöille sijoittaa, mutta muista parin päivän karenssiajat, tutkimusajan kaupankäynti on seis, ei saa kontrata suositusta jne. Tuo ilmaisu “suositukset ja kaupankäynti koplattuna yhteen” ei vastaa todellisuutta siis, ne hinkkaa yhteen välillä yhtä kivasti kuin hiekkapaperi hampaisiin.

4 tykkäystä

Minun käsittääkseni sopimuksissa ei ole määritelty määrää sinänsä, mutta on luvattu kommentoida aina kun yhtiöltä tulee sijoittajille relevantteja uutisia. Sen lisäksi laaja raportti tulee noin kerran vuodessa viiva puolessatoista vuodessa. Kaikkia yhtiöitä seurataan silti yhtä intensiivisesti: meillä ei ole sitä mallia että analyytikot seuraa vasurilla joitain firmoja ja tarkemmin toisia. Kaikista pitää pystyä tekemään hyvää analyysia.

Toisten yhtiöiden sijoittajatarina muuttuu useammin, kuin toisten. Jotkut firmat etenevät kuin maalin kuivuminen seinässä. Tämä selittänee suurimman osan raporttien päivitysfrekvensseistä. Myös kurssiliikkeet vaikutttavat tietysti, kun pitää suositusta villata.

6 tykkäystä