Tästä olen kyllä samaa mieltä. Melkein jokaisen Inderesin analyytikon suusta kuulee, että arviot ovat todella konservatiivisia. Siis tehdään arvioita, mutta pyritään ottamaan paljo varmuusmarginaalia. Eikö analyysin tavote pitäisi nimenomaan olla se, että arvioidaan sitä toteutuvaa.
Tämä sama toistui esim. näissä epäonnistumisissa analyyseissa, joihin Saulikin tuolla aiemmin mainitsemallani videolla viittasi. Jos arviot ovat konservatiivisia ja silti mennään erittäin pahasti metsään, niin on aiheellista kysyä, että onko analyytikko ollut kartalla, mitä todellisuudessa tapahtuu. Sama pätee myös toiseen suuntaan. Miksi pitää antaa varovainen arvio, jos tavotteena on pyrkiä olemaan oikeassa.
Nyt kun vielä lisäksi menestystä arvioidaan absoluuttisesti, niin varovaiset positiiviset arviot pitäisikin taata sen, että suunta on enemmin oikea kuin väärä, koska nousumarkkinassa kaikki ovat nousseet. Absoluuttinen suunta on siis ollut kehityksessä oikea. Konservatiivinen arvio antaa muuten sitten myös mahdollisuuden perustella laskumarkkinassa, että oltiin enemmän oikeassa kuin monet muut.
Vielä se pitää huomata, että Sauli painotti videolla nimenomaan sitä, että analyysin onnistumista arvioidaan tavotehintoja vertaamalla osakekurssiin. Tästä saa kuvan, että merkittävin asia analyysissa olisi nimenomaan tavoitehinta. Itse kuitenkin näkisin, että merkittävämpää on se mitä analyysin sisällöstä sijoittajat saavat irti. Tuodaan siis esiin yhtiöön liittyviä mahdolluuksia ja riskejä. Jokainen valistunut sijoittaja voi sitten itse tehdä päätksiä analyysin pohjalta, että onko järkevää sijoittaa ja millasien painoarvon kullekkin asialle haluaa yrityksen arvoa määrittäessä antaa. Tavotehinta on mun mielestä kuitenkin melko sivuseikka ja onnistuminen sen asettamissa voi vaihdella kuinka paljon tahansa, jos pörsissä kovaa liikettä.
Olennaista on siis se, että analyytikko osaa tuoda ilmi ne osakekurssiin erityisesti vaikuttavat tekijät. Joidenkin tekijöiden tulevaisuuden kehityksessä voi olla niin paljon satunnaisuutta, että kehityskulku on vaikeasti hahmotettavissa. Jos analyytikko pystyy tuomaan selkeästi jonkun riskin esille ja sen toteutuessa kurssi on paljon alle tavoitehinnan, niin näkisin enemmin analyysin onnistukseeni kuin epäonnistuneeksi.
Analyysin pohjalta pitäisi pystyä luomaan odotusarvo kurssille tulevaisuuteen ja joskus se menee pieleen ja joskus osuu oikeaan. Olennaista on löytääkö arvoanalyysista ne komponentit, jotka kurssiin vaikuttaa ja onko niille annettu oikeat riskikertoimet. Jos näissä ei ole merkittäviä puutteita ja sijoituksen arvo laskee, niin se ei tee analyysista huonoa. Satunnaisuus on vain muuttanut toteumaa niin, ettei arvio onnistunut.