Jep, itse olen lähtenyt mukaan tammikuun alussa 2022 ekat osto $13,50 tasolla kokoajan pikkasen lisäillen ja lokakuuhun 2024 asti possa oli miinuksella. Siis melkein kolme vuotta miinuksella, parhaimmillaan IonQ salkussani -70%.
Mutta ei me täällä ketjussa olla löydetty merkkiä siitä, että IonQ menisi metsään. Mutta kokoajan tulee indikaatiota, että kyseessä on poikkeuksellinen IT yhtiö. Maailman mullistaminenkin on vaikea nähdä läheltä katsottaessa, mutta myöhemmin tähän hetkeen katsottaessa varmaankin sanotaan, että merkit oli selvät. Niitä merkkejän tämä ketju on täynnä.
Näiden uutta luovien yhtiöiden kanssa tarvitaan kärsivällisyyttä ja laskennallisten tappioiden kestokykyä.
Ketjun aloittaja voi sanoa saako jäädä tänne. Itse ajattelin, että sopii, koska koskee yleisesti “alaa” ja on tuo yhtiön tikkerikin aloitusviestiin asenneltu.
Kiitos tviittiketjusta @Sijoittaja-alokas tännhän se sopii oikein hyvin. Tuon ketjun kun luki, niin tuntui, että ei tästä kvanttiaiheesta kyllä saa mitään tolkkua. Ja olen tyytyväinen kun ei enää tarvitsekaan, ja voin palata tutun IonQ:n luokse. Olen noi kaikki yhtiöt varmaan joskun screenannut, mutta ainut mikä on jäänyt mieleeni toisena kiinnostavana on QuEra. Mutta se ei noissa listoilla ollut, QuEra on VC rahoitteinen Cambridge lähtöinen. QuEra on HW-ratkaisuna kiinnostava, neutraali atomi, ainakin jossain määrin IonQ:n ioniloukkuratkaisun kanssa samalla pallolla liikutaan.Osa noista yhtiöistä pohjautuu suprajohtavuuteen, ja olen arvioinut, että sillä tekniikalla ei tehdä ison skaalan ratkaisuja. Osa on panostanut algoritmeihin.
Oma ankkurini IonQ:hun:
IonQ on ainut Fullstack yhtiö. Loistava tj. Yhtiöllä pitkä tiedetausta. Monroen ja Kimin tiedetyö jatkuu ja Dukessa tehdyt patentit on myös IonQ:n käytössä. Tästä en olekaan vielä maininnut, että harva se viikko tulee joku uusi patentti IonQ:n nimiin, ja toisinaan tutkijana on juurikin perustaja Kim.
Googlen cap nousi Willow-tiedotteella noin 130 mrd. IonQ:n cap on nyt noin 7,4 mrd. Suurin uhka on nyt yrityskaupassa eli joku isoista ostaa IonQ:n lähiviikkoina pois.
RGTI lämpeni eilen 45% ja afterissa 18% lisää yhdellä tiedotteella. Tietoisuus kvanttilaskennan mahdollisuuksista on mukavasti nousussa.
COLLEGE PARK, Md.–(BUSINESS WIRE)-- IonQ (NYSE: IONQ), an industry leader in the quantum computing and networking industry, today announced its inclusion in the prestigious “Newsweek Excellence 1000 Index 2025,” a global ranking that recognizes the most innovative and customer-centric companies across industries who are balancing financial success with ethical practices, social responsibility and global sustainability. This accolade highlights IonQ’s commitment to pushing the boundaries of technology and delivering real-world impact through quantum solutions.
Miten Googlen Willow eroaa käytännössä IonQ:n chipeistä? Ketjussa on ollut puhetta, että Willow ei olisi lähellekään sitä mitä IonQ:n vastaavat, mutta koska Google on Google niin Willow sai paljon huomiota. Onko IonQ nyt sitten näistä kvanttiyhtiöistä se kaikkein edistynein ja lähimpänä kaupallistamista? Ainakin marketcap on suurin (noin 8mrd usd). Kaikki kvanttiyhtiöthän ovat raketoineet viime aikoina, mutta IonQ:n nousu on ollut vaatimattominta johtuen varmaankin jo absoluuttisesti suuremmasta markkina-arvosta.
Googlen Willow ja IonQ:n kvanttisirut eroavat toisistaan useilla tavoilla:
Qubitien määrä ja laatu: Googlen Willow-sirussa on 105 fyysistä kubittia, jotka on yhdistetty virheenkorjausteknologioihin. Tämä mahdollistaa virheiden eksponentiaalisen vähenemisen, kun kubittien määrää lisätään. IonQ:n sirut käyttävät ioniloukutustekniikkaa, ja niissä on tyypillisesti vähemmän kubitteja, mutta ne ovat erittäin vakaita ja pitkäikäisiä.
Virheenkorjaus: Willow-siru on saavuttanut merkittävän virstanpylvään virheenkorjauksessa, mikä tarkoittaa, että virheet vähenevät eksponentiaalisesti kubittien määrän kasvaessa. Tämä on suuri askel kohti käytännöllisiä, laajamittaisia kvanttitietokoneita. IonQ:n sirut hyödyntävät myös virheenkorjausta, mutta niiden lähestymistapa ja teknologiat eroavat Googlen ratkaisuista.
Teknologia ja sovellukset: Googlen Willow käyttää suprajohtavia kubitteja, kun taas IonQ:n sirut perustuvat ioniloukutustekniikkaan. Suprajohtavat kubitit ovat nopeampia, mutta herkempiä ympäristön häiriöille, kun taas ioniloukutuskubitit ovat vakaampia ja voivat säilyttää kvanttitilansa pidempään.
Suorituskyky: Googlen Willow on osoittanut kykynsä ratkaista ongelmia, jotka olisivat perinteisille supertietokoneille mahdottomia. IonQ:n sirut ovat myös erittäin suorituskykyisiä, mutta niiden vahvuudet ovat erityisesti tietyissä kvanttilaskennan sovelluksissa, kuten optimointitehtävissä.
Ja sitten oma vastaukseni: IonQ on minulle lähimpänä ymmärrettävää kokonaisratkaisua, joka muodostuu HW:sta (siru), käyttöjärjestelmästä, hybridikyvykkyyksistä ja softasta. Lisäksi IonQ:lla on kykyä verkottaa kvanttitietokoneita. IonQ siis tavoittelee kyvykkyyttä kokonaisjärjestelmän toimittamiseen. Sillä on sovelluksia joista tietoa löytyy tästä ketjusta ja netistä (Airbus, Hyundai ). IonQ on jo käynyt ulkomaan kauppakin myymällä ja rahtaamalla sirunsa Baaseliin. En osaa sanoa onko se paras kvanttiyhtiö, mutta täyttää omat odotukseni sijoituskohteesta, jolla voi olla vielä edessä loistokas tulevaisuus. Ja muistakaa kaikki patentit, niitähän Duke tuottaa IonQ:lle koko ajan.