Kahoot! - Oppimisen ekosysteemi pilvessä

Ja jokupäivä Kahoot! Nasdaqqiin niin voi hymyillä matkalla pankkiin :slight_smile:

Voisi olla järkevää tehdä tuo Nasdaqiin listaus saman tien ilman mitään Oslon päälistaa välissä. Vaikea nähdä, että Oslon päälista tässä tapauksessa toisi isosti lisäarvoa. Omistajina laajalti VC -sijoittajia, Mikkis ja Disney jne. joiden voisi kuvitella olevan tyytyväisiä osakkeen suuremmasta likviditeetistä, näkyvyydestä ja todennäköisesti arvostuksesta (Nasdaqissa).

1 tykkäys

SensoTowerin kautta saa myös tilastoja maksuttomasti edellisen 90 päivän ajalta.

Kahoot! Play & Create Quizzes on noussut edellisen 90 päivän aikana USA:n 5. ladatuimmaksi Education-kategorian apiksi Google Playssa. Koulujen kesälomien ajoittuminen vaikuttaa tuloksiin ehkä jonkin verran. Kahoot! Play & Create Quizzes - Category Rankings - Google Play Store - US

iTunes storessa rankingsijoitus on ollut myös hienoisessa nousussa.

4 tykkäystä

Joo ehdottomasti tämä olisi kaikista paras ratkasu jos vaan mahdollista, varmasti Kahoottikin sinne eniten haluaa.

Olisko tässä Snapchat 2… =)

Education-appien käyttö on App Annien mukaan voimakkaassa kasvussa maailmanlaajuisesti.

3 tykkäystä

Kirjoitin TA-ketjuun analyysin Kahootista. Toivottavasti saadaan tähän sieltäkin kommentteja.

Kahvihuoneen puolella oli hieman keskustelua hypetyksestä. Tämän ketjun avauksella en halua hypettää Kahootia. Halusin nostaa yhtiön vastavuoroisesti esiin, koska olen itse saanut foorumin muista yhtiöketjuista arvokkaita ideoita. Arvostan erityisesti @Aston_Livingstone tyyliä ja intoa tuoda foorumille tietoa. Moni muukin foorumisti antsaitsee kiitokset. Heitä on kuitenkin niin monia, että tyydyn osoittamaan kiitokseni tykkäyksillä :heart:

Kahootilla ei luonnollisesti ole tällä foorumilla suurta seuraajamäärää. Analyytikkoseurantakin on yllättävän vähäistä. Kyse on sentään lähes $2 miljardin yrityksestä. Seuraako tätä kukaan muu kuin Arctic Securities?

12 tykkäystä

Ihmiset jotka valittaa hypetyksestä ovat näitä ‘‘arvosijoittajia’’ joilla salkku täynnä Nokiaa ja UPM:ää jotka tyytyvät osinkotuloihin ja valittavat kun missailevat todelliset kurssinousut hypeosakkeissa.

Kahoot! on harvinaisen kiinnostava kasvufirma ja vielä pohjolasta! + uudelta toimialalta joka on vasta aukeamassa kunnolla. Ja kuten sanoit niin melkein 2mrd yritys ja suurin osa täällä ei edes tiennyt ennen tätä ketjua että Kahoot! on pörssissä ja porukalla melkein pelkästään positiivisia kokemuksia täällä.

Iso kiitos tämän ketjun tekijälle löydöksestä ja sen jakamisesta, nää on näitä harvoja caseja joista oikeesti jaksaa innostua kunnolla. nimim. Tesla ja Nikola missattu.

Vähän provosoiva viesti mutta jos joku mielen pahoittaa niin saa pahoittaa :slight_smile:

11 tykkäystä

Arctic Securities työntää ulos lähinnä muutaman sivun kvartaaliraportteja. Siellä ei paljon numeroiden lisänä ole syventävää analyysiä kilpailijoista tai markkinasta. Ei sieltä myöskään löytynyt mitään järkevää vertailua verrokkien elinkaarikehitykseen tms.

Kahoot voisi ostaa Inderesiltä vähän parempaa analyysipalvelua.

Olen yrittänyt ymmärtää Kahootin markkinaa kun en ole aiemmin EdTech markkinaa pöyhinyt. Parin tunnin kahlaamisen lopputuloksena on oikeastaan, että

  • EdTechissä on valtavasti potentiaalia ja lupauksia. Lupauksia on ollut itse asiassa jo pitkään, mutta muutos on ollut tähän saakka hidasta. Corona ja etä-kaikki vauhdittaa muutosta

  • EdTech markkina on valtava: arvio 45 Mrd USD 2025 eli kokoluokaltaan sama kuin mobiilipelaamisen markkina viime vuonna. Kasvua oli ennen Coronaa 15%, nyt enemmän (https://www.credit-suisse.com/media/assets/microsite/docs/responsibleinvesting/cs-education-technology-spread.pdf)

  • Markkina on alkuvaiheessa ja hyvin fragmentoitunut, kategorioita on >20, ja Kahoot toimii niistä vain parissa. Isoja pelureita ei ole, joitakin kategoria-dominantteja sielä varmasti löytyy. Täältä voi ihmetellä miten koneälyllä on viipaloitu EdTech palasiksi satoihin toimijoihin (https://www.globallearninglandscape.org/)

Kun sitten Kahootin viime aikaisia liikkeitä katsoo, niin ihan järkeviä asioita siellä tehdään.

2018 lanseerattiin maksulliset palvelut, ja Kahootin Freemium malli näyttää toimivan.

Nyt Kahoot ostaa sopivia firmoja osaksi platform -malliaan ja laajentaa tarjoomaa. Isommaksi pitää päästä markkinan tässä vaiheessa, että pystyvät myymään lisäpalveluita Kahootin isolle freemium käyttäjäkunnalle.

Kahootin ykkösaseeksi laskisin, että tuote on kunnossa. Se on itse asiassa häkellyttävän kova saavutus, että on 600k opettajaa ja 20M aktiivikäyttäjää jo plakkarissa, kaikki numerot kasvavat, vaikka markkinointiin ei ole käytetty yhtään rahaa ja myyntiorganisaatio on jotain kymmenen heppua yritysmyynnin puolella. Tuotteen on silloin pakko olla timangia, ja näkeehän sen myös appitason palautteesta, jossa on samanlaista ylistystä kuin parhaissa mobiilipeleissä. Kahootilla ilmeisesti ymmärretään, miten koulun koko käyttäjäkunta saadaan innostumaan, ja sieltähän se homma lähti joskus 2012

8 tykkäystä

Sielä on luontevasti Nasdaq jo asiakkaanakin. :wink:

6 tykkäystä

Oho! Vaikuttaa erittäin lupaavalta, kiitos myös Tasarahalle analyysista. Olen täysin samoilla linjoilla, ja erityisen mielenkiintoisen Kahoot!:ista tekee se että toimii juuri EdTech alalla jossa Digitalisaatio vielä breikkaamassa.

Perus mobiilipeliyhtiöillä ja muilla on jo paljon kovempi kilpailutilanne vaikka hyvä tuote firmalla olisikin mutta esim. käyttäjähankintakustannukset ovat todella korkeat.

Erityisen potentiaalisen Kahootista tekee myös vahvat panostukset jenkkimarkkinaan kuten toimarikin tuolla videolla sanoo, eli eivät ole EU/Nordic kuplassa vaan tähtäävät jo nyt täysillä isoon markkinaan.

Jenkeissä tullaan näkemään iso digiloikka koulutuksessa koronan johdosta, ja jenkeissä yliopistoilla ja yksityisillä kouluilla on ihan eritason budjetit Pohjoismaiden valtion kouluihin nähden. + markkina on pirstaloituneempi mikä on hyvä asia Kahootille, eli ei tarvitse taistella yhdestä isosta julkishallinnon sopimuksesta vaan jos häviää jonkun niin voi vielä voittaa muualta.

4 tykkäystä

Tuli kyllä uutena että markkina on jo nyt noin suuri ja kasvu noinkin kovaa jo ennen koronaa. Varmaan johtuu juuri tuosta markkinan fragmentoituneisuudesta, että sen kokoluokkaa on ollut ja on hankala käsittää.

On varmasti myös järkevää panostaa vain muutamiin fragmentteihin ja keskittyä olemaan niissä se paras, niin kuin Kahoot näyttäisi nyt pyrkivän tekemään. En nimittäin usko, että isoillakaan muskeleilla pystyy kukaan ottamaan haltuun koko markkinaa, on siellä sen verran kaikenlaista.

Nyt kun koronavirus on potkaissut markkinan kunnolla käyntiin, onkohan syytä olettaa, että investoinnit jatkuvat myös virustilanteen jo rauhoituttua? Luulisin itse, että nyt kun on huomattu mitä kaikkea teknologialla on jo tällä hetkellä tarjota (etä)opetuksen tueksi niin tuskin markkina lakkaa heti pyörimästä myöskään kun koronasta päästään yli.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen asia. Onkohan koskaan ennen ollut olemassa koulunkäynnin työkalua, jota lapset itse osittain myyvät kouluille? Nythän tilanne on ainakin oman kokemuksen mukaan se, että lapset itse toivovat Kahootia siellä sun täällä, ja tällä tavalla markkinoivat sitä eteenpäin myös opettajakunnalle ja muille aikuisille.

Aiemminkin on toki ollut kaikenlaista Ekapeliä sun muuta, mutta ne ovat tulleet käyttöön opettajilta oppilaille, ei toisinpäin. Kahootin kohdalla olen todistanut tilanteita joissa lapset myyvät aikuiselle sovelluksen käytön osana opetusta, eli homma on kääntynyt osittain päälaelleen, vaikka toki aikuinen tekee lopullisen päätöksen käytetäänkö Kahootia oppimisen tukena.

3 tykkäystä

Joo parhaimmillaan XaaS saadaan toimimaan tuote-edellä juuri niin, että mennään sisään ns tutkan alapuolella. Kahootin tapauksessa oppilaiden ja työntekijöiden omatoimisuuden avulla sisään organisaatioon. Sitten joskus myöhemmin IT organisaatio “siunaa” sen hyväksihavaituksi käytössä, ja avaa budjetin Freemium lisäostoille.

Freemium mallista on tuttuja esimerkkejä Spotify, Dropbox, Slack, LinkedIn.

Toinen tapa on yritysmyynnin kautta, hinkata ostoprosessia ja tarjousmenettelyitä kuukausia :disappointed:

2 tykkäystä

Tuli itselleni myös yllätyksenä, että oli norjalainen firma. Kauppiksen puolella tuli itselleni Kahoot muutama vuosi takaperin tutuksi kielten tunneilta; sittemmin oon myös siihen törmännyt yllätyksellisesti työelämässä yhden isomman projektien kick offissa :astonished: :nerd_face:

Kesäkuun suunnatusta annista kertoivat, että CEO ja yksi suurimmista osakkeenomistajista oli ollut mukana (Northzone ventures). Olisi ollut kyllä kiva tarkemmin tutkia omistajatilastoja kesä/heinäkuulta, kun hehkuttivat annin kiinnostuttaneen “high-quality institutional investors”. Näitä en ainakaan IR -sivulta löytänyt.

2b$ market cap on kyllä huima. Profiilin puolesta sopisi kyllä hyvin mun koronasalkkuun Marimekon, Honkarakenteen ja Corsairin kaveriksi. Pistin nyt jo “varuiksi” Nordnetissa ison kasan NOK :eja vaihtumaan :grin:

7 tykkäystä

Kahootin tuote on toimiva, siitä ei ole epäselvyyttä, ja asiakaskunta laajenee jatkuvasti. Kahoottia tukevat monet megatrendit ja opetuksen sekä digitalisaation lisääntyminen ympäri maailman sataa kaikki Kahootin laariin. Aasiankin osuudessa on huimasti nousuvaraa, onhan Aasia kuitenkin väkirikkain maanosa ja monessa teknologiassa edelläkävijä, ja Afrikan sekä Etelä-Amerikan osuudet modernistumisen sekä levinneisyyden myötä tulevat varmasti lisääntymään. Koronakin on aiheuttanut monille kotitöitä sekä opiskelua, osalle pysyvästi (esim. Twitter salli jatkuvat etätyöskentelyt), jonka voi vain ajatella lisänneen ihmisten tietoisuutta ja tarvetta Kahootin tarjoamista palveluista.

Kahootin Youtube-kanavalta löytyy havainnollistavia videoita erilaisita mahdollisuuksista ja käyttökohteista, missä Kahoottia hyödynnetään.
Lisäksi yhtiön sivuilla on monipuolista ja aktiivista uutisointia saavutuksista, uusista ominaisuuksista, bisneksestä, jne.
Eri maissa ympäri maailman Kahoot on todettu yhdeksi parhaista oppimissovelluksista:

8 tykkäystä

Tähän täytyy sen verran kommentoida, että jos väitetään, että Kahoot ei ole käyttänyt markkinointiin yhtään rahaa, silloin ei tiedä, mitä on markkinointi (esim edellä mainittu myyntiorganisaatio on markkinointia). Kahoot käyttää suuria summia mm digimarkkinointiin, kuten kaikki muutkin menestyvät sovelluskehittäjät.

Kahootin tuotteesta sen verran, että täällä puhutaan jatkuvasti Kahootista pelinä, vaikka sehän ei ole peli, vaan alusta, joka tarjoaa opettajille helpohkon mahdollisuuden tehdä itse tietovisoja (jotka nekään eivät ole varsinaisesti pelejä). Vastaavia ratkaisuja on monella muullakin, mutta Kahoot on onnistunut MARKKINOIMAAN oman sovelluksensa niin hyvin, että se on jo saavuttanut merkittävän aseman opettajakunnassa mm. Suomessa (joka on monen muun maan näkökulmasta oppimisen edelläkävijä), ja siitä lumipallo on lähtenyt pyörimään monessa muussakin markkinassa. Kahootin lisäarvo oppimisen näkökulmasta on varsin pieni, mutta nykyisessä lyhytjänteisessä keskittymiskulttuurissa se tarjoaa helpon mahdollisuuden luoda vaihtelua, josta opiskelijat tykkäävät, se kun on kännykän näpyttelyä. Ja kun Kahootiin on totuttu, miksikä vaihtaa, kun nykyisestä ratkaisusta tykätään. Eli tyypillinen alustatalouden ilmentymä.

Eipä tässä tämän pöllömpiä.

3 tykkäystä

Ylimääräisen yhtiökokouksen päätökset:

Minutes from extraordinary general meeting

All items on the agenda were approved by the general meeting as proposed by the Board of Directors, including the authorization to the Board of Directors to increase the Company’s share capital by up to NOK 5,500,000 through the issuance of up to 55,000,000 new shares in connection with mergers, acquisitions and equity raises.

Eli näyttäisi noin 12,1% diluutio tuosta tulevan mikäli toteutetaan täysimääräisena. Vaikuttaa kyllä siltä, että Kahoot painaa kaasua eli varmasti tullaan näkemään lisää ostoja. En myöskään yllättyisi jos myös listautumisen yhteyteen liitettettäisiin OPOn hankintakierros.

Ihan mielenkiintoiselta keissiltä tämä vaikuttaa, mutta pitää kyllä tarkemmin perehtyä yritykseen ja markkinaan ennen kuin näin kovilla arvostuskertoimilla lähden sijoittamaan.

1 tykkäys

Kahoot mainitsee presiksessään, että ovat saaneet nykyisen käyttäjämassansa käyttämättä rahaa digimainontaan, engl. ad marketing. Eivät siis osta ulkoista mainostilaa mm. Facebookilta tai Googlelta

Eli kyllä, käyttävät rahaa markkinointiin ja myyntiin, mutta eivät digimainontaan, johon yleensä kaadetaan isot rahat kun haetaan kasvua. Tämä oli virhe aiemmassa viestissäni

2 tykkäystä

Täytyy myös muistaa, että iso osa Kahootin asiakkaista on myös work-sektorilla, eli erilaiset yritykset ja instituutiot sekä muu työmaailma hyödyntävät Kahootin palveluja, vaikka nyt suurin school-sektori onkin kasvanut kovinta vauhtia. Ja mitä mielekkäämpää oppiminen on missä tahansa asiassa, sitä helpommin ja paremmin asiat jäävät mieleen. Tähän kiteytyy Kahootin slogunkin: “We are on the mission to make learning awesome”

Toivottavasti rinnettä on vielä reilusti jäljellä :grin: :money_mouth_face:

6 tykkäystä

Ok, tuo kuulostaa uskottavammalta, mutta liekö sekään sitten ihan koko totuus vai ns määrittelykysymys… Rovion ex-pomona häärinyt Peter Vesterbacka kehui usein teknologiatapahtumissa, että Rovio on saanut Angry Birdsille miljardilataukset ilman maksettua markkinointia… samaan aikaan Rovio oli tärkeimmissä app storeissa yksi merkittävimpiä mainostajia :smile:

Selviskö tuossa, että milloin tuo dilluutioon johtava toimenpide tapahtuu? Nopealla vilkaisulla en nähnyt päivämääriä.

1 tykkäys