Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Raportointi koskee talousosastoa. Eivät myyjät sitä työtä tee…

2 tykkäystä

Joo saas nähdä millaiset osaripäivät on 2025 puolella, toivottavasti asia paranee…
Markkinointiosasto on aikakin Kamuxissa lomalla, ei pauhaa telkku eikä radiot kuten Puuilolla…
Voisivat hiukan aktiivisemmin usuttaa kansaa Kamux.fi osoitteeseen…

Nettiauton kautta ne ostajat tulevat ja nyt kauppa käy ilmeisesti tarpeeksi hyvin ilman mainostamistakin. Ainakin varastotasot Suomessa ovat olleet seurantani mukaan alhaiset. Se toki voi johtua monesta asiasta, mutta jos myytävästä on paremminkin pulaa, niin parempi koittaa vaan saada mahdollisimman hyvä tulos niillä mitä on.

1 tykkäys

Juuri tuossa ajaessa tuli mainos radiosta. Kanavaa en nyt muista.

1 tykkäys

Käytettyjen autojen kaupassa heinäkuu-elokuu on kyllä vilkkainta aikaa Suomessa ainakin.

Täältä näkee hyvin luvut:

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

3 tykkäystä

Höpöhöpö, heinä-elokuu on käytetyn autokaupan ylivoimaisesti vilkkainta aikaa. Silloin tehdään tuossa bisneksessä rahat.

E. Ja 250-300 autoa vuodessa on aivan nappikauppaa. Eihän tuo ole kuin muutama kymmentä autoa kuussa.

9 tykkäystä

Tuollainen nappikauppa ei nyt vain liity mitenkään Kamuxin kokoisen toimijan tekemiseen. Olen sen verran lähellä ollut ko. puljua aikanaan, että siellä panostetaan aivan kaikki myyntivoima kesä-syyskuuhun - tärkeimpinä heinä- ja elokuu. Lomat sekä päälliköille että myyjille pyritään ajoittamaan syksyyn ja talveen. Siinä mielessä sekä yllä linkatun staristiikan perusteella on aika erikoista väittää, etteikö nyt ole meneillään vuoden parhaat kuukaudet autokaupassa.

3 tykkäystä

Analyytikon kommentit uusien autojen kesäkuun myyntimääriin liittyen. :point_down:

11 tykkäystä

Niin Suomessa uuden auton kauppaa heikentää kuluttajien selkeä ostovoiman laskeminen.
Pahat inflaatiovuodet takana ja hinnat jäivät ylös, siis ihan peruselämisen kustannukset.
Korot on edelleen aikaisempaa korkeammalla, niiden lasku on ollut pientä ja tulee kuluttajalle saakka viiveellä, riippuen viitekoron pituudesta.

Eli kun ei ole talouskasvua ollut Suomessa aikoihin, niin ei täällä pystytä uusia autojakaan ostamaan.
Ruotsissa asiat ovat paremmin, Norjasta puhumattakaan.
Toivotaan että Q2 Kamuxin osalta Ruotsissa olisi positiivinen, ainakin Ruotsissa on käytettyjen autojen kauppa mennyt ihan hyvin H1/2024.

Myynti kasvoi pääasiassa kaikilla suurilla markkinoilla edellisvuoteen verrattuna (esim. Saksassa 6 %) lukuun ottamatta Ranskaa (-5 %). Pohjoismaissa nähtiin niin ikään vaihtelevaa kehitystä, kun Suomessa myynti laski -26 %, Ruotsissa -10 % ja Norjassa myynti sen sijaan nousi 13 %. Suomen autokaupan kesäkuun lukuja kommentoimme jo aiemmin täällä.

2 tykkäystä

LYNCHEILYÄ KESKISEMMÄSSÄ SAKSASSA

Terveisiä Hamelnista! Kesäloma ja sitä kautta matka kohti Inderes-foorumin miittiä on vihdoinkin alkanut. Tällainen matka luonnollisesti vaatii omat lyncheilynsä, joten tässäpä hieman tarinaa.

Siershahn ja Hameln

Kamux on alkanut hajauttaa läsnäoloaan Saksassa uusille alueille. Viimeisimpänä Siershahn lähellä Koblenzia kolmisen kuukautta sitten ja sitä ennen Hameln lähellä Hannoveria viime syksynä. Molemmat sattuvat suht lähelle kesälomareittiäni, joten päätin pyörähtää molemmissa. Valitettavasti matkani lähtö viivästyi 24 tunnilla ja ehdin ainoastaan Siershaniin liikkeen aukioloaikana. Ajattelin, ettei se haittaa, koska varmaan sieltä kovin paljon uutta tietoa tulisikaan, mutta olin väärässä.

Siershahn ja sijainti

Siershahnin liike sijaitsi teollisuusalueen perimmäisemmässä nurkassa ja sinne sai mutkitella aika paljon motarilta ennen kuin pääsi perille.

Liike kuitenkin sijaitsi vilkkaasti liikennöidyn tien vieressä, joten sikäli näkyvyyttä on tarjolla ihan mukavasti, kunhan pihalla olevaan tolppaan saadaan Kamuxin värit. Tieltä ei kuitenkaan ole suoraa pääsyä myymälään vaan pitää kiertää.

Myymälässä oli paikalla yksi myyjä, joka osoittautui oikeinkin mukavaksi tarinankertojaksi. Asiakkaita myymälässä ei näkynyt.

Kyselin myyjältä mikrosijainnista ja hän kuittaili, että navigaattorilla kyllä pääsee perille. Joka tapauksessa ihmiset etsii auton ensin netistä, soittaa ja sopii tapaamisen. Kädet taskussa renkaita potkivia tyyppejä ei enää ilmeisesti kovin paljoa nurkissa pyöri. Poislukien satunnaiset lyncheilijät. Ostan siis tämän selityksen.

Seuraavaksi kritisoin makrosijaintia, koska seutu näytti kovin hiljaiselta. Tähän myyjä sanoi, että alueella asuu kuitenkin miljoona ihmistä. 120 000 asukkaan Koblenz on 25 minuutin ajomatkan päässä. Myyjä sanoi, että liikkeen on parempi olla kaupungin ulkopuolella, koska maalla asuvat tarvitsevat enemmän autoja. Ostan tämänkin selityksen.

Siershanin myymälä

Myymälä oli kovin pieni ja ulkoasu oli kovasti vielä työn alla.


Vähän näkyi vihreää, mutta itse logoa ei näkynyt kuin tuossa vihreässä kuplassa sekä autojen rekkareissa. Oikealla näkyvä tolppa olisi kuulemma tarkoitus kuorruttaa Kamux-brändillä. Se näkyy sitten siihen tielle. Myyjä sanoi, että liikkeessä on tällä hetkellä n. 50 autoa ja sinne mahtuu 120, kun tuo vasemmalla aidan takana oleva alue täytetään kans. Mielenkiintoinen knoppi Saksasta oli Kamuxin periaate, että myymälän sisällä pidetään vain jo myytyjä autoja.

Ihmettelin liikkeen pientä kokoa, koska Kamux on suunnannut enemmän isoihin myymälöihin. Hän sanoi, että kokeillaan nyt eka tällä, miten Kamux alkaa toimimaan tällä alueella. Hän sanoi jutelleensa maajohtajan kanssa ja kuulemma ideana on levittää Kamux koko Saksaan. Sen vuoksi sieltä Hampurista suljettiin niitä liikkeitä. Ei kuulemma ole toimiva strategia keskittää.

Kysyin tältä myyjältä, että miten Kamux erottuu muista saksalaisista autoliikkeistä. Hän naurahti, että työntekijän vai asiakkaan näkökulmasta? Pyysin ensin vastausta asiakkaan näkökulmaan.

Hän sanoi, että Kamuxilla on myynnissä hyvälaatuisia autoja halpaan hintaan. Mielenkiintoisena yksitysikohtana tähän hän mainitsi, että halpojen hintojen vuoksi autoja myydään laajalle alueelle, jopa Afrikkaan. Hän mainitsi Algerian. :open_mouth: Tässä kohtaa puhuttiin lisää strategiasta ja hän sanoi, että halpojen hintojen ideana on kasvattaa volyymiä ja siten laajentaa toimintaa koko Saksaan. Hän myös mainitsi, että tavoite on olla Euroopan suurin.

Kun sitten kysyin työntekijän näkökulmasta niin ei hän oikein osannut sanoa mitään ja vähän naureskeli. Tällä hetkellä myymälässä on töissä kaksi ihmistä. Tämä kaveri sanoi, että rekrytoiminen on vaikeaa. Valitteli nykysukupolvea, kun heille työn ja vapaa-ajan suhde on tärkeä ja harvaa kiinnostaa graindata 6 päivää viikossa provikalla.

Juteltiin sitten Suomen ja Saksan markkinoiden eroista. Mainitsin integroidut palvelut. Hän sanoi, että tähän mennessä he ovat myyneet tästä myymälästä noin 80 autoa, joista ehkä kymmeneen on myyty rahoitus. Syyksi pieneen osuteen hän sanoi sen, että alueella asuu aika varakasta porukkaa.

Yleisesti markkinasta hän sanoi, että tällä hetkellä löytyy ostettavaa hyvään hintaan ja Kamux ostelee niitä ympäri Saksaa. Hampurissa on 3 tai 4 tyyppiä niillä töin. Kun kysyin kuinka paljon he siirtelevät autoja liikkeiden välillä, niin kuulemma kerran kuussa.

Hameln

Lauantaisin myymälät ovat neljään auki ja ehdin paikalle vasta seiskaksi. Ajattelin kuitenkin käydä katsomassa mestat. Tämä myymälä sijaitsee ruokakauppa Aldin vieressä enemmän kaupunkimaisessa ympäristössä vilkkaan tien varrella.

Myymälä oli myös isompi sisältä, ja myös pihalle mahtui ihan hyvin autoja. Sekä katoksen alle että tapakihalle. Taka piha oli kyllä aika tyhjä.

Hamelnissa on selvästi otettu hieman eri strategia ja tuotu liike lähemmäs kaupunkia. Kaupunki ei ole iso, tosin sympaattinen, joten varmaan täältäkin autolla ajelijoita löytyy vaikka julkista liikennettä hieman onkin.

Kaupungin läpi virtaa joki, jonka saaresta löytyy Biergarten. Siellä on väsyneen lyncheilijän hyvä ladata energiavarastoja ja kirjoittaa raporttia foorumille.

Johtopäätökset

Tämä vierailu vahvisti samaa johtopäätöstä, johon tulin Dürenin reissulla. Saksaa valloitetaan alhaisilla hinnoilla marginaaleista tinkien. Jos tavoite on valloittaa koko Saksa, niin tämä tulee kestämään pitkään. Koska Saksassa käytetään vähemmän rahoitusta, ei integroiduista palveluista tule koskaan kovin paljoa vetoapua marginaaleihin. Vakuutuksia ei myydä eikä käsitykseni mukaan tulla koskaan myymäänkään. Ei niistä suffelia sais kuitenkaan. Tosin tämä myyjä sanoi olleensa aikaisemmin Toyotalla töissä ja heillä oli tarjota oma autovakuutus. Tähän Kamuxilla tuskin tulee koskaan muskelit riittämään. Ehkä koon kasvaessa jonkinlainen KamuxPlus-palvelu voisi tulla kyseeseen, tällä hetkellä sitä myydään kolmannen osapuolen kautta.

165 tykkäystä

Hesarissa juttua sähköautojen hintojen tippuminen vastaavan polttisauton tasolle. Ja muutenkin alasta. Ei aikakaan vielä maksumuuria.

Tiivistettynä Kamux, Rinta-Jouppi ja Saka pitävät asiaa mahdollisena, mutta epätodennäköisenä, että sähköautojen hinnat tulee vastaavalle tasolle ku polttisautot.

”SÄHKÖAUTOT olivat alkuun hirmuisen kalliita, sitten tuli edullisia – jopa todella edullisia – autoja. Nyt autokanta normalisoituu, kun kaikenlaista käytettyä on käsillä, joten sitä kautta sellainen tilanne saattaa hyvin tulla”, pohtii vaihtoautoketju Kamuxin toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

Myyntiennätysten rikkomisesta kertovat myös Rinta-Jouppi ja Kamux. Ala uskoo, että kokonaismarkkina kasvaa noin 600 000 käytettyyn autoon tänä vuonna. Kuutosella alkavaan lukuun päästiin viimeksi vuonna 2021.

Sähköautoista käytettynä myydään tilastollisesti eniten Teslaa, mutta niiden seisottaminen myyntihallissa ei ole oikotie onneen. Kamux kertoo, että se on pitänyt Tesla-varastonsa ”aika kevyehkönä”, koska merkin hintakehitys ailahtelee.

3 tykkäystä

Hei,
Hesarin juttua on oikaistu:
HS oikaisu 23.7.2024

17 tykkäystä

Pirkanmaalla on ainakin Keskolla käytetyt autot menneet kaupaksi. Aamulehti otsikoi:

Käytetyt autot myyvät

Auto- ja vapaa-ajan kaupassa laskua oli 7 prosenttia. Alanen arvioi, että lasku pysyi tässä maltillisena käytettyjen autojen kaupan vuoksi. ”Se on aika hyvällä mallilla”, hän arvioi.

1 tykkäys

Jos rintajouppi, saksa ja k-auto kasvaa käytetyissä, kasvaako myös kamux? Ja tuleeko sitä kannattavuutta.

En ole nyt seurannut aktiivisesti, mutta miltä teistä näyttää?

Eiköhän Kamuxin Suomen toiminnot kulje ja kasva ihan hyvin.
Mutta vaa’ankieli-osavaltiot Ruotsi ja Saksa on edelleen riippakiviä. Näiden kehitys on isossa roolissa. Ruotsissa taloustilanne on suotuisampi, mutta yhtiön omassa toiminnassa on ollut parantamista. Ehkä Saksassa Kamux tulee vielä tekemään parempaa tulosta, jahka saavat liikkeet oikeisiin kaupunkeihin.

1 tykkäys

Kumpikaan maa ei ole riippakivi kunhan on plussalla tai nollassa. Enemmän on enemmän ja sitä voi sitten trimmata. Vähän niinku viiniköynnös annetaan ensin kasvaa ja sitten vähän leikkaillaan. Mun mielestä nykyinen kriittisesti tarkasteltu kasvustrategia on hyvä. Noissa pikkuisissa myymälöissä ei ollut mitään järkeä. Kyllä tässä mukava edelleen on kyydissä istua.

5 tykkäystä

Selasin Kamux.de sivustoa perehtyäkseni et miten myymälöiden uudistus on edennyt.
Joo kolme uutta myymälää on nyt suur-Hampurin ulkopuolella lounaan suunnassa.

Ilmeisimmin nyt ovat paremmassa paikassa, mutta varasto on alle 100kpl/myymälä edelleen.
Puhuivat että esim. Duren tulee 200auton valikoima… ei ollaan puolessa tuota kokoa.

Nyt koko Saksan varasto 1073 autoa ja (Ruotsissakin varasto alhaalla 1264autoa.)

  • Duren 73kpl
  • Duren HUB 36kpl
  • Hameln 98kpl
  • Siershahn 71kpl

image

5 tykkäystä

https://x.com/Choyoba1/status/1816013327262204139

Mulla oli tarkoitus tähän liittyen kirjoittaa pidempikin postaus ja perata kunnolla läpi mun näkemystä Kamuxin tilanteesta, mutta tässä nyt tuntuu olevan niin paljon muutakin tekemistä, että tyydyin heittään nopeesti vaan ranskalaisin viivoin mitä sylki suuhun tuo. En tiä saako noista kukaan mitään irti, mut tollasia ajatuksia nyt ainakin ollu mielessä. Suurin yksittäinen syy mun suunnan muutokseen on Kamuxin rahotustuotot, jotka ovat IMO eksistentiaalinen asia Kamuxille. Odotin niiden menevän viemäristä alas tämän markkinan seurauksena, mutta näyttääkin mun silmään siltä, että ollaankin menossa mielummin ATH tasoille niiden kanssa.

-Rahurituotot pitäny käsittämättömän hyvin. Se on tietty huipputärkeä asia ylipäänsä koko Kamuxin kannattavuuden kannalta, mutta se kertoo myös erittäin paljon heidän muusta vahvuudesta. On paljon kuitenkin kaikenlaista korkokampanja kilpailijaa, joiden korkotarjoukset valitsemalla asiakas säästäisi tuhansia euroja rahotusaikana. Mutta silti riittää riittävästi asiakkaita myös Kamuxin kovalle korolle. Kaluston on sillon pakko olla kuranttia, ostojen sopivia ja myyntipuolen toimia. Lisäksi nyt kun sisäänostokorot alkanevat laskemaan, niin luulen, että Kamux haluaa -ja saattanee näemmä vastoin aiempia odotuksiani onnistuakkin- pitämään oman ulosmyynti korkonsa yllättävän korkealla. Tämä voi johtaa mukaviin ATH rahoitustuottoihin Kamuxille.

-Q1:llä jo käytännössä melkein kaikki luvut menivät oikeeseen suuntaan. En niihin pureudu tässä nyt sen tarkemmin, muuta kuin toteamalla, että uskon Kamuxin kannattavuuskehitys trendin jatkuvan hyvänä

-Perinteinen ”vahvat vahvistuu”. Tää vanha viisaus ehkä korostuu poikkeuksellisen paljon autokaupan alalla tällä hetkellä. Ala on isossa myllerryksessä ja kilpailijoita on tippunut, ja tulee vielä tippumaan, useita pois kokonaan markkinasta. Silloin vahvat ottavat markkinaa haltuun. Vaikuttaisi siltä, että Kamux muutaman muun kanssa vahvistuu entisestään tässä syklissä. Lisäksi, kun konkurssiin menneistä kilpailijoista kirjotellaan toinen toistaan ikävämpiä asioita (jotka kohdistuu asiakkaiden kukkaroon, loppuvelat jääny maksamatta, reklamaatiot hoitamatta jne), niin silloin automaattisesti tämmöisenä aikana osa asiakkaista hakeutuu vaan ison ja luotettavan toimijan asiakkaaksi. Esim sellaiset ”autoliike jätti asiakkaalle 30t€ velat” uutisoinnit on yksinkertaisesti liian isoja riskejä monelle ihmiselle otettavaksi, joten hakeudutaan mielummin isomman ja luotettavamman asiakkaaksi.

-Ulkomaat. Mun mielestä tämän hetkinen arvostus on Kamuxille erittäin houkutteleva pelkästään jo Suomen näkymien perusteella ja olettaen, että ulkomaiden tappiot ei merkittävästi kasvaisi. Sen ei pitäisi olla liikaa vaadittu. Jos Pajuharju onnistuisi saamaan Ruotsin ja Saksan kannattavaksi, se olisi tietenkin valtaisa optio. Sitä on kuitenkin Kalliokosken toimesta monta vuotta yritetty tuloksettomasti, joten liian isoa arvoa en sille optiolle anna. En kyllä täysin ymmärrä miksei Kamux Ruotsissa osaa plussaa tehdä, siellä sen kuitenkin pitäisi olla suht helposti mahdollista. Esim Riddermark hyvä esimerkki siitä. Käsittääkseni Kamux onkin alkanut kopioimaan joitain toimintatapoja Riddermarkilta Ruotsissa, ehkä siellä voidaan jotain vielä oppia… Kamuxin bruttokate% Ruotsissa on huonompi kuin Suomessa tai Saksassa. Q12024 se oli jopa puolet huonompi, kuin Suomessa tai Saksassa. Samaan aikaan kun tämä herättää huolta ja ihmetystä, se myös antaa toivoa, että ihan perus osto- ja myyntitoiminnan kuntoon laittamalla olisi mahdollisuus saada jo kivaa tulosta Ruotsissakin aikaiseksi.
Saksa oli yllättävän vahva jo Q1, bruttokate% 23q1 6,9% —> 24q1 10,7%. Tämä enteilee hyvää. Jos Saksasta saataisiin ensimmäinen selvästi plussan vuosi, niin se voisi olla todella iso katalyytti Kamuxin kurssille.

-Sentimentti. Todella paljon uutisoidaan autoalan kurjasta tilanteesta. Tää kuitenkin osuu monelta osin pääasiassa a) uusien autojen kauppaan ja b) niihin toimijoihin, jotka eivät tule vahvistumaan tässä syklissä. Yritän sanoa, että tämän hetkinen alan kurjuus ei näyttäisi minun käsittääkseni osuvan pahasti Kamuxiin tai vaikkapa paljon verrattuun verrokki Sakaankaan. Luulen kuitenkin, että näiden uutisointien perusteella (ja lisättynä vielä ylipäänsä kuluttajayhtiöiden nega-sentimentillä) myyntejä on osunut isosti myös Kamuxiin. IMO mahdollisesti ”aiheettomasti”.
2022 ja 2023 vuonna käytettyjen autojen alalla oli poikkeuksellista turbulenssia varastojen negatiivisen hinnan kehityksen takia. Se osui isosti alan yritysten tuloksiin. Se ei kuitenkaan ole normaalia, eikä lähtökohtaisesti oletettavaa jatkossa, joten se antaa selvästi huonomman kuvan Kamuxin tuloksentekokyvystä normaalitilanteessa. Vaikka tästä on puhuttu, niin uskon sen silti näkyvän tämän hetken kurssissa liikaa.
Näistä johtuen uskon kurssiin olevan näiltä 5e tasoilta ladattuna aivan liikaa negaa sisään. Ja sitten jos (IMO kun) Kamuxilta saadaan posaria tälle vuotta, niin se voi toimia katalyyttinä kääntään markkinoiden katseita takaisin Kamuxiin. Ja se voi purkautua aika railakkaasti pihalle ”turhaan lyödystä” kurssista.

Sellaista sekavaa ajatusten virtaa äkkiseltään. Luonnollisestikaan ei ole sijoitussuositus, kaikki yllä oleva on vain minun omia näkemyksiäni ja voin hyvinkin olla täysin väärässä, olinhan väärässä jo rahoitustuottojen kehityksenkin suhteen aiemmin :slight_smile:

58 tykkäystä

Erinomaista pohdintaa koko viesti ja paljolti samaa mieltä. @_TeemuHinkula:n viimeisin lyncheily sai kuitenkin itseni taas miettimään tätä sijoituskeissin kannalta melko haastavaa yhtälöä:

  • Rahoituspalvelut ovat elintärkeä osa tuloksentekokykyä
  • Saksassa rahoituspalveluiden penetraatio on pieni
  • Saksassa markkinan voittaminen perustuu tällä hetkellä rautakatteesta tinkimiseen
  • Yhtiön kasvunäkymät muualla kuin Saksassa ovat matalat

Pystyykö yhtiö tekemään siedettävää tulosta, jos Saksan osuus kokonaisliikevaihdosta kasvaa merkittävästi? Pystytäänkö rahoituspalveluiden penetraatiota kasvattamaan Saksassa pohjoismaiden tasolle toiminnan kokoluokan kasvaessa, vai onko se pysyvästi alhainen (kulttuuriero)? Vai nojaako sijoitustarina siihen, että Saksassa pyritään ensin pari vuosikymmentä voittamaan markkinaosuutta pienillä katteilla, jotta voidaan 2050-luvulla hivuttaa hintoja ylemmäs kun on saavutettu riittävä markkina-asema?

Mielestäni tuo on aivan avainasia yhtiön tulevaisuuden suhteen.

7 tykkäystä

Onko toiminta sitä, että Kamux Ruotsi välittää autoja nollakatteella Suomeen? Tässä kaupassa jos Ruotsi tekisi voittoa laskisi se Suomen voittoja.

3 tykkäystä