Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Suomen liikevaihto ja liikevoitto vs Saka. Eihän se hyvältä näytä (eikä edes sisällä tämän vuoden lukuja).

16 tykkäystä

Eikä SAKA todellakaan ole ainoa toimija, joka tällä hetkellä kasvaa. Moni suurista toimijoista on keskittynyt huomattavan vahvasti kätettyihin autoihin ja palkannut Kamuxin menestysajan avaintekijöitä (mm. K-Auto), jotka pystyvät valtavilla resursseilla nappaamaan markkinaa.

Edelleen toistan: Kamuxilla ei ole yhden yhtä kilpailuetua vrt. Rinta-Joupit, Saka, K-Auto, Hedin jnejne. Bisnes perustuu täysin henkiöihin ja heidän osaamiseen. Kamuxilla ei ole edes omia huoltopalveluja, joista voisivat hakea synergiaetuja ja potentiaalisia asiakkuuksia.

36 tykkäystä

Itse asiassa tämä pätee useimpaan Hesan pörssin yhtiöön ja se näkyy arvostuksessa. Sitten välillä joku ulkomainen pääomasijoittaja käy nappaamassa edulllisen yhtiön pois kuleksimasta.

Varsinkin näiden välittäjän asemassa olevien firmojen (Kamux, Tokmanni, Verkkokauppa, Kesko jne.) menestys perustuu enemmänkin yleiseen taloustilanteeseen kuin johonkin mystiseen kilpailuetuun. Kun taloudessa menee hyvin, kassakone laulaa ja nyt kun menee huonosti, viivan alle ei jää oikein mitään. Parempia aikoja odotellessa.

18 tykkäystä

Kestää odotella kun demografisen kehityksen seurauksena kokonaismarkkina supistuu. Toki autokaupassa heilahtelee väliä uudet-käytetyt yms. mutta kokonais markkina ei kasva.

3 tykkäystä

Kamuxilla on itse asiassa negatiivinen kilpailuetu, nyt Ruotsin ulos myynti ja sisäinen Suomeen tuonti/myynti kilpailee myytävistä autoista keskenään ja kumpikin kärsii siitä merkittävästi. Reilu enemmistö maahan tuoduista käytetyistä tuodaan Suomeen Ruotsista ja molemmissa maissa kysyntä keskittyy samoihin hybridiauto malleihin tällä hetkellä, aikaisemmin sähköautoihin ja silloin oli sama ongelma.
SAKA:lla koko prioriteetti Ruotsissa on syöttää maksimaalisesti sopivia autoja Suomeen myytäväksi, kustannustehokkaammin ja ilman ylimääräisiä kuluja tuottavaa kivijalkaliikettä Ruotsissa, vain muutama ostaja kiertää maata ja valkkaa autot.
Ruotsi on muutettava pelkäksi tuonti-hubiksi, muutoin systeemi ei voi toimia.

30 tykkäystä

En olisi uskonut, että Pajuharjun vahtivuorolla Kamux tekee ATL !! Tänään on se päivä!
Tässä kävi niin, että kun rautakatetta haluttiin kasvatta, jää kaupat tekemättä ja integroidut palvelut myymättä siinä samalla! Mä en ole varma onko Tapio oikea mies vetämää Kamuxia.
Tämä on synkkään, mutta niin on luvutkin.

6 tykkäystä

Menipä ilosesti perseelteen tämä. Nyt webcastia kuunteleen ja miettiin, että lyönkö kaikki laitaan vai mitä sitä tekis

29 tykkäystä

Onko Kalliokosken idea ja ei mahda Pajuharjukaan tälle ulkomaan sekoilukeikalle mitään. Pitäisi äkkiä lopettaa turskan teko ulukomailla, koska Suomessa kilpailu koko ajan kovenee ja pitäs yrittää täällä pärjätä.

Nyt kyllä pääsi yllättämään tämä surkea tulos kesken kannattavuusparannuksen ja paranevien markkinaolosuhteiden. Ruotsin ongelmat jatkunevat ne vielä tovin ja ostomarkkinan haasteetkaan eivät kuulosta välttämättä väliaikaisilta. Pajuharjukin webcastissa totesi osan ostomarkkinan muutoksista olevan pysyvämpää. Negarin mahdollisuus on merkittävä loppuvuodesta ja ennusteita reivataan alas reippaasti.

Merkittävä käänne huonompaan.

24 tykkäystä

No jos katsotaan H1 niin ei tämä nyt niin synkkää ole, ihan hyvät mahikset ohjeistukseen.
Heinäkuu oli Suomessa taas tosi hyvä käytetyissä, 56.800h-autoa ja +5% vs -23.
Saksa on valopilkku ja nouse vielä plussalle, jos ei liikkeiden muutot tuo liikaa kuluja.
Kurssireaktiota pidän nyt ylilyöntinä.

17 tykkäystä

Huonoltahan tämä näyttää.

  • Suomessa menetetään markkinaosuutta
  • Ruotsissa näyttää koko toiminta olleen sekaisin ja vaikeaa tai ainakin aikaa vievää korjata.
  • Saksalle en itse anna paljon arvoa, sillä en jaksa uskoa, että suomalainen autokauppa pärjäisi noin kilpailussa markkinassa ja aiemmin tullut esiin, että saksalainen ostaa cashillä ja rahoitustuotot jää saamatta. Foorumin yritysvierailu ei antanut kuvaa, että nyt on puhti täysillä päällä.

Mietin vaan…sapettaakohan Pajuharjua vaihto Kamuxille? Otti ehkä haasteena, mutta jos näkee, että homma ei kulje hänen johdollaan - en ylläty, jos ottaisi uuden haasteen muualta ja se voi tapahtua yllättävän nopeastikin.

3 tykkäystä

Voihan se olla, että harmittaa, mutta Tapio on kuitenkin jo 61v ja pinkka varmasti kunnossa, joten en yllättyisi, jos seuraava siirto olisi eläkkeelle jäänti.

8 tykkäystä

Liiketoiminnassa tuplariski(Vaiko tripla vaiko quatto -riski) joka näkyy osakkeessa, a) Mahdolliset haasteet ostomarkkinassa pilaisivat bisneksen Suomessa, b) mahdolliset myyntihaasteet kotimaassa pilaisivat myös bisneksen Suomessa. c) Saksassa ollut aikaisemmin ongelmia, d) Ruotsin ongelmat.
e) Vielä autovalikoiman sopivuus, f) Kuluttajien rahatilanne, g) Poliittiset päätöksen…jne
Onko mahdollista koskaan onnistua jos noin paljon rikikeskittymiä leivottu yhteen firmaan, pitäisi purkaa nopeasti jotain pois, koska aina osuu jossakin, verisesti kilpaillulla alalla. Tj:ksi pitäisi nyt saada pätevä saneeraaja nopeasti, perusliiketoiminta kuitenkin sujuu vielä Suomessa jonka päälle rakentaa.

Kun Pajuharju tuli taloon hän kommentoi tyyliin että “Kamux on kuin hyvin pidetty käytetty auto joka vaatii pientä huoltoa”.

Eiköhän nyt ole viimeistään selvä että kyseessä olikin puhkiruostunut vanha Volvo josta pitää vaihtaa kaikki muut paitsi nahkajakkarat ja karvanopat.

Kyllä tässä nyt on loppuvuoden aikana johdon uskottavuus vaijerilla. Pajuharju sanoi tulosinfossa että ohjeistukseen uskotaan ja maalasi (vähän ympäripyöreästi) keinoja miten sinne päästään.
Vuotta on kuitenkin enää 4,5kk jäljellä niin negari olisi iso isku ja samalla menis itsellä viimeistään luotto nykyjohdon tekemiseen ja laput laitaan, oli upside-potentiaalia kuinka paljon tahansa.

27 tykkäystä

Juha Varikselta Kurssi pohjilla -ketju, ja tällä kertaa vuorossa oli :kamuxkajaani:

https://x.com/JuhaVaris/status/1824419213252915542



27 tykkäystä

Tosiaan taitaa viimeistään nyt Pajuharju tajuta että autokaupassa on todella iso merkitys osaavalla henkilökunnalla, millä on pitkä kokemus vaihtoauto kaupasta. Esimerkiksi ostotoiminnassa on suhteilla todella iso merkitys, kun neuvotellaan ostoista esim; Leasing yhtiöiden kanssa. Se on aivan eri asia toimia ostojohtajana teollisuudessa, kuin autokaupassa.

PS: myös K-auto on aloittanut aggressiivisen hinnoittelun sähköautoissa :sweat_smile:

10 tykkäystä

Minun mielestä kurssireaktio on täysin ansaittu. Jos me elettäisiin vuoden 2022 markkinaympäristössä, niin en olisi läheskään niin huolissaan. Mutta oikeesti, nyt on hyvä Q2 takana markkinatasolla ja Kamux lyö tällaisen tuloksen sitten pöytään.

  • Suomi: Hävitään voimakkaasti Sakalle ja mitä todennäköisemmin myös vähintään osalle muista isoista pelureista
  • Ruotsi: Selvästikään johdolla ei ole mitään tietoa tai luottamusta siihen, miten tämä kääntyy voitolliseksi liiketoiminnaksi → H2 on Ruotsissa surkea ihan varmasti, todennäköisesti vähintään myös H1/25.
  • Saksassa luvut on niin pieniä, että pienestä positiivisesta vireestä huolimatta on aika vaikea tuosta innostua

Kamux ei ole halpa tulospohjaisesti normaalihkossa markkinaympäristössä eikä tasepohjaisesti (jos vertaa yritysarvoon). Miksi tämä on mielestäsi ylilyönti? Kasvustakin on hyvä huomata, että se ei ole ollut enää pitkään aikaa kannattavaa ja on mielestäni todella optimistista kuvitella että se nyt yhtäkkiä muuttuisi taas kannattavaksi kasvuksi. Toistan: Kamux ei ole enää pitkään aikaan kasvanut siten, että se olisi osakkeenomistajille arvoa tuovaa.

EDIT: Ja nyt tulee se Inderesin ensimmäinen “Vähennä” -suosituskin Kamuxille, niin pääsee @Verneri_Pulkkinen ja muut vankina olleet pois kyydistä :smiley:

50 tykkäystä

Joo olen samaa mieltä, että tule vähennä-suositus, niin mallisalkkukin pystyy ulostaa Vernerin ohessa.

Itse näen kuitenkin positiivisemmin Kamuxin tulevaisuuden, enkä pelkkänä alamäkenä, kuten kuvasit.
Ruotsin toiminnot kaipaavat varmaan vielä isompaa remppaa ja kivijalkamyymälöiden vähennystä.
Saksassa nyt on hyvä maajohtaja ja myymälät siirtymässä paremmille alueille.

Totta on myös mielestäni se, että Q2 tulos tunaroitiin sekä Suomessa että Ruotsissa.
Tietysti ruotsalaisia kiva syyttää, mutta kyllä Suomen luvuissa oli pehmeä niin ylä- kuin alarivi!

Tässä Inden mallisalkun saldot:

10 tykkäystä

Kysymykseksi jää onko nykyiset ongelmat väliaikaisia vai onko ulkomaiden liiketoiminta niin sekaisin, että se ajetaan alas kokonaan.

Jälkeenpäin ajateltuna laajentuminen ulkomaille olisi ollut järkevämpää tehdä yritysostoin. Tällöin olisi ehkä saatu valmiiksi voitollinen liiketoiminta ja osaava henkilöstö. Toiminta olisi voitu sitten yhtenäistää myöhemmin saman brändin alle, kun siihen olisi ollut enemmän resursseja.

Toinen asia, joka on itseäni häirinnyt on se, että laajentuminen tehtiin lyhyessä ajassa sekä Ruotsiin ja Saksaan. Mikäli Suomessa toimiva malli olisi ensin iskostettu rauhassa Ruotsiin voitaisiin nyt ehkä nauttia voitollisesta Ruotsin liiketoiminnasta.

Noh, jossiteltavia asioita. Kamuxissa näen kuitenkin edelleen tuottopotentiaalia alan konsolidoituessa. Täytyy kuitenkin olla hieman pettynyt siihen miten tällä hetkellä yhtiössä toimitaan.

13 tykkäystä