Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Tähän vaikutsmahdollisuudet kai rajalliset? Asiakkaat antaa vaihdossa mikä sattuu olemaan, jos vaihdokkia ei ota ei tule kauppojakaan.

Tämä nyt on aivan peruskamaa ihan jokaisessa vähääkään isommassa autoliikkeessä. Tiedän faktana, että Kamuxilla on tasan samat järjestelmät kuin muillakin isoilla toimijoilla, eikä esimerkiksi hinnoitteluun, datalla johtamiseen tai myyntiin ole mitään sen kummempaa jippoa käytössä kuin kellään muullakaan.

Rahoituspenetraatiota nyt esimerkkinä on seurattu livenä Suomen suurimmissa ketjuissa jo n. 15 vuotta.

7 tykkäystä

Jokin syy on kuitenkin Kamux:in nopeaan kasvuun viime vuosina eli joten on silloin tehty kilpailijoita paremmin.

Listautumisannilla kerätyt rahat. Helppo kasvaa kun kassa pullistelee rahaa. Jos pääomat kasvuun pitäisi riipiä liiketoiminnan rahavirrasta niin olisi paljon nihkeämpää.

5 tykkäystä

Kyllä kasvuun on käytetty myös yhtiön voittovaroja. Kamux maksaakin suhteellisen vaatimatonta osinkoa, jotta laajentumista ei tarvitse tehdä puhtaasti velkarahalla. Kamuxin tase on varsin vakaa ja velkaantumisaste huomattavasti alhaisempi kuin vaikkapa kilpailija Wetterillä.

Kamuxin hallitukseen tulossa (vihdoin) yksi ulkomaalainen, mekin ollaan hallituksen suomalaisuutta kritisoitu, ottaen huomioon firman toiminta-alue ja tavoitteet. Hallitukseen liittyvä saksalainen Maren Kroll on tosin henkilöstötaustainen henkilö, joten sieltä ei taida mitään taikasauvaa operatiiviseen toimintaan ulkomailla löytyä, mutta askel oikeaan suuntaan silti.

47 tykkäystä

Tuoreesta kuluttajadatasta poiminta, että auton ostoaikomus on palannut normaalille tasolle:

kuva

Näyttäisi vielä, että käytettyjen autojen ostoaikomus on palautunut paremmin kuin uusien autojen.

kuva

17 tykkäystä

Niin eikö just henkilöstön kanssa ole ollut Kamuxilla saksassa ongelmaa?
Heiltä varastettiin siellä 4miljoonaa riihikuivaa, mikä ajoi koko Saksan liiketoiminnan laajentumisen tulevaisuuteen. Eli heillä oli osaamatonta henkilökuntaa, ketkä sinisilmäisesti uskoivat autojen hämäriin tukkukauppiasiin.
Ja muutoinkin Saksassa on kamuxin jengi vaihtunut kuin porukka Esson baarissa.
Tämä henkilöstön iso vaihtuvuus johtoportaassa koskettaa koko Kamuxia myös.

Eli laatua rekryihin ja hyvä, että ihan hallituksessa on henkilöstöasioista osaamista.

Ja on hyvä että yhtiön hallituskin uudistuu ja Kalliokoski polkee Kamuxiin uutta ahtopainetta!

2 tykkäystä

Juu, varmasti henkilöstöpuolellakin ollut haasteita. Ei ollut tarkoitus sanoa, etteikö henkilöstöosaamista tarvittaisi, vaan lähinnä sitä, että jollain alan kokemusta omaavalla voisi olla suoraan jotain ajatuksia miten Saksan toimintaa operatiivisella tasolla kehitetään.

5 tykkäystä

Keskon näkymät autokauppaan tänä vuonna:

image

Käytetyissä siis odotetaan kasvua, jota meidänkin Kamux-ennusteet olettaa, uusien autojen osaltahan alan etujärjestö on jo aiemmin ennustanut pientä laskua. Ei siis mitään yllättävää näissä.

22 tykkäystä

HS ote:

Henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 87 508, joista ladattavien osuus oli 54 prosenttia. Täyssähköautoja ensirekisteröitiin ennätykselliset 29 536 kappaletta ja kasvua edellisvuoteen verrattuna oli Traficomin mukaan 103 prosenttia.

“Kokonaisuudessaan ensirekisteröintien määrä on pitkän aikavälin keskiarvoa huomattavasti matalampi. Päästötavoitteiden kannalta on hienoa, että sähköautojen osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli jo yli kolmanneksen. Täyssähköautoja myös rekisteröitiin ensimmäistä kertaa ladattavia hybridejä enemmän”, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Juha-Pekka Konttinen tiedotteessa.

KÄYTETTYJEN autojen tuonnissa ladattavat hybridit olivat suosituin käyttövoima ja sähköautot nousivat toiseksi suosituimmaksi käyttövoimaksi.

Vuonna 2023 Suomeen tuotiin Traficomin mukaan käytettynä 38 252 henkilöautoa, joista ladattavia hybridejä oli 38 prosenttia ja sähköautoja 26 prosenttia. Samaan aikaan henkilöautoja romutettiin vain noin 60 000 kappaletta.

ELI ladattavia vaan Kamuxin varasto pullolleen, niissä autovero on matala ja myös käyttömaksu asiakkaita innostava. Uskon, että 2024 on hyvä Kamuxille ja melle omistajille myös.

4 tykkäystä

Vuosi käyntiin vihreällä palkilla eli kasvua viime vuoden tammikuuhun nähden 2,1%. Myös vuoden 2022 tammikuuu lyötiin, mutta luku on silti pidemmällä aikavälillä vaisu:

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

33 tykkäystä

Hampurin alueella joulukuun käytettyjen autojen rekisteröinti oli mittaushistorian (2009-) heikoin joulukuu, 6914 autoa. Joulukuiden keskiarvo on 8265. Joulukuu 2022 on toiseksi heikoin, 7131 autoa.
Q4 2023 kokonaisuutena oli toiseksi heikoin, 22419 autoa. Ainoastaan 2009 on ollut heikompi, 22358 autoa. Q4 2022 vastaava luku oli 22531.

Parhaina kuukausina Hampurin alueella on myyty yli 10000 autoa, jopa 12000 heinäkuussa 2020. Keskimääräinen myynti on 9120. Tämän vuoden toukokuussa luku kävi jopa viidessä tuhannessa. Kalliokoskihan mainitsi tästä webcastissa ja epäili syyksi varakkaan talousalueen, jossa olisi keskitytty uusien autojen hankintaan.

Koko vuonna Hampurin alueella 90100 käytettyä autoa vaihtoi omistajaa 15 vuoden keskiarvon ollessa 108801.

Kamuxin myyntimäärät Saksassa kuitenkin varmaan kasvavat uusien liikkeiden myötä. Nordrhein-Westfalenissa, jossa Düren sijaitsee, YoY kasvua on tullut 9% neljännellä kvartaalilla (326318 vs 300721) .

Mielenkiintoista siis, että tuo Hampurin alueen käytettyjen autojen myynti mörnii, kun muualla maassa vaikuttaisi olevan vilkkaampaa. Ala-saksin lukuja en ole vielä innostunut syvällisemmin tutkimaan.

Lähde

28 tykkäystä

On tuo Teemun linkki mainio, Saksassa käytettyjen kaupasta on huimat tilastot.

Saksassa markkinaosuudet kätetyissä (montaa eri merkkiä ei tarvitse halleihin haalia)
VW 23%
MB 10%
Opel 9%
BMW 8%
Audi 8%
Ford 7%
Skoda 4%
TESLA 0,1%

Sitten Kamux Teslat ja sähköautot eri toimimaissa:
( kuten ed. huomatiin, saksassa ei käytettyjä Tesloja paljoa liiku)
Ruotsissa Kamux hiukan jo varautunut kevään lisäkysyntään, mutta vieläkin varasto pieni.
image

7 tykkäystä

Tässä on kolmessa minuutissa luettava juttu K-Autosta, joka pääsi kaikkien aikojen ennätystulokseen. Ei maksumuuria.

Viime vuosi lukeutui kotimaisen autokaupan synkimpiin miesmuistiin. K-Auton toimialajohtaja Sami Kiiski ennusti syksyllä kylmää talvea, ja joidenkin kohdalla se on jo täyttä totta.

Sen sijaan Keskon autopomo voi hengittää jo vähän vapaammin. Kiiskin luotsaama K-Auto ylsi vaikeana aikana jopa ennätyksellisen vahvaan vireeseen.

Alaotsikot:

  1. Vahva tilauskanta
  2. Sähköinen kiihdytys
  3. Yritysautojen kannustimet pöydälle
4 tykkäystä

Kun kokonaismarkkina ei juuri kasva, niin kaikki ei kasva, jos joku kasvaa kokonaismarkkinaa enemmän?

Näinhän se tottakai menee, mutta koska nyt puhutaan K-Autosta Kamuxin ketjussa, niin todettakoon että 75% (vuonna 2022) K-Auton liikevaihdosta tulee uusista autoista eikä käytetyistä kuten Kamuxilla…

13 tykkäystä

Olisi mukava tietää paljonko noista uusien autojen toimituksista oli edellisen vuoden myyntejä kun toimitusajat paukkuivat pitkiksi. Korostui tietysti sähköautoissa.
Tämä vuosi tullee näyttämään “totuuden” kasvun tasosta.

2 tykkäystä

apajille lisää “kuormasta syöjiä”. eikö Länsiautolla ollut joitakin entisiä Kamuxilaisiakin hallinnossa?
”Kannattavuushaasteita” – Tunnettu autotalo vetäytymässä uusien autojen kaupasta | Kauppalehti

1 tykkäys

Thomasilla oli Wetteri-ketjussa hyvä kommentti Bilian tuloksesta, josta tämä käytettyä koskeva huomio on hyvin relevantti tietysti myös Kamuxille. Tarjonnan mahdollinen niukkuus aiheuttaa tietysti volyymimielessä pientä haastetta, mutta voi toisaalta ajaa hintatasoa ylemmäs, joka lähtökohtaisesti on Kamuxille hyvä (kun varastossa seisovien autojen arvo nousee tai ei ainakaan laske niinkuin normaalitilanteessa).

26 tykkäystä