Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ostin Kamux-kokemuksen jälkeen toisen käytetyn auton toiselta autokauppiaalta. Pian oston jälkeen kojelautaan ilmestyi punaisia valoja ja sovimmekin hyvässä hengessä autokauppiaan kanssa että viat korjataan. Paljon myöhemmin selvisi että pari viikkoa kestänyt huolto olikin ollut vain vikakoodien nollaus ja itse ongelma oli jätetty korjaamatta. Nykyään ostan pelkästään uusia autoja tai leasaan niitä. Noihin käärmeiden pesiin mitä käytettyjen autojen kaupoiksi kutsutaan minua ei saa kirveelläkään.

Ymmärrän että moni sijoittaja on valmis tekemään paljon rahaa moraalittomalla bisneksellä, mutta allekirjoittanut ei vaan henkisesti kykene ostamaa Kamuxia. Toivotan kuitenkin onnea ja menestysta yhteisölle, sillä onhan tämä Kamux-ketju ollut yksi Inderesin keskustelupalstan menestystarinoita.

1 tykkäys

Ymmärrän tämän kyllä erittäin hyvin. Olen itsekin ratkaissut asian niin, että ostan autot huolellisen perehtymisen jälkeen yksityisiltä myyjiltä pienellä alennuksella liikkeisiin verrattuna ja huollatan autoja aktiivisesti tuttavalla, joka on autohuollon osalta ihan huippuasiantuntija.

Että ei tämä luottamus vaihtoautokauppiaisiin täälläkään niin suurta ole, että Kamuxille tukiostoksille lähtisin. :smiley:

1 tykkäys

Itse en ole vielä nähnyt mitään, mikä tekisi Kamuxista moraalittoman toimijan. Tuollainen vikavalojen nollaus voisi sellainen olla, mutta kertomasi mukaan se tapahtui toisella kauppiaalla - ei Kamuxilla. Puuttuvan renkaan case taas on osoitus myyjän ammattitaidottomuudesta, mikä on toki huono juttu firman (ja omistajan) kannalta, muttei mielestäni viittaa moraalin puutteeseen.

12 tykkäystä

Tässä taas hyvin tulee esille se syy, miksi Kamuxia sai ostettua räikeän alhaiseen hintaan hyvin pitkän aikaa. Mielikuvat ja tunteet toimialasta estävät sinänsä varmasti ihan fiksuja ihmisiä tekemästä fiksuja ratkaisuja.

Itse näkisin tämän niin, että mitä huonompi maine toimialalla on, niin sitä helpompi sieltä on vallata markkinaa tekemällä asiat edes etäisesti oikein. Tässä Kamux on jo pitkän aikaa onnistunut vähintään tyydyttävästi.

Olen tämän sanonut täällä useasti aikaisemminkin, mutta sanotaan taas, että jos Kamux järjestelmällisesti ihan oikeasti toimisi jotenkin moraalittomasti asiakkaitaan kohtaan, niin se kyllä näkyisi varmasti nimenomaan vertailukelpoisen myynnin kehityksessä. Jokainen asiakas joka kokee tulleensa huijatuksi jakaa kokemuksensa laajan tuttavapiirinsä kanssa, eikä koskaan enää palaa samaan liikkeeseen. Tällöin pitkään samalla paikalla toimineen liikkeen vertailukelpoinen myynti laskisi kuin lehmän häntä, kun vääjäämättä tarpeeksi monta asiakasta tulee huijatuksi.

Kamuxin vertailukelpoinen myynti on kehittynyt viime vuosina oikein hyvin. Omassa päässäni tämä todistaa varsin vedenpitävästi, että nämä moraalittomuus puheet joita täälläkin palstalla lähes kuukausittain nousee esille ovat puhtaasti tunnepohjaisia. Saatan toki olla väärässäkin, mutta mieluummin turvaudun lukuihin kuin fiiliksiin ja satojen tuhansien myytyjen autojen joukosta esille nouseviin yksittäisiin kokemuksiin :slight_smile:

Mutta siis tästä huolimatta se on hyvä, että täällä tästäkin asiasta puhutaan. Etenkin pitkällä aikavälillä asiakaspalvelun laadun merkitys tulee vain kasvamaan, kun jossain vaiheessa pääpelureiden markkinaosuus kasvaa niin suureksi etteivät kaikki pysty enää kasvamaan heikkojen/pienten kustannuksella. Tärkeästä asiasta siis puhutaan, maine ja brändi ovat erittäin tärkeitä asioita vähittäiskaupassa, eikä niiden merkitystä voi pitkällä aikavälillä yliarvioida.

25 tykkäystä

Niin en tiedä onko tämä Kamux-palsta ihmeempi meneystarina, mutta KAMUX itse sitä on.

Käytetyn tavaran kauppa on aina haastavaa, kokemukseni mukaan Kamuxin käytännöt ei poikkea muiden liikkeiden menettelyistä.

Tuttavani ostin käytetyn isosta merkkiliikkeestä. Ekana aamuna akku oli tyhjä ja hän reklamoi asiasta, no akku luvattiin myyjäliikeen toimesta vaihtaa, ja vaihdettiin.
Sitten hiukan myöhemmin akku oli autossa taas aamulla tyhjä, no hinausliikeen mies olis sanonut, että onpas outoa kun auton vain kolme vuotta vanha akku on tyhjä?

Eli akku oli vaihdettu toiseen käytettyyn akkuun ensimmäisen ongelman kohdalla, siis ison merkkiliikkeen toimesta käytettyyn noin 20te autoon. Todella tasokasta.

Mutta jos Kamuxia ei pysty ostaa, niin ainahan on UPM ja myös luonto säästyy.

4 tykkäystä

Mua jotenkin kuitenkin vähän huvittaa monen Kamux-boikotointi. Autossa täytyy elementtinä olla jotain pyhää ja Suomalaiseen mieheen (ja naiseen) niin vahvasti tunnesidettä kehittävää, että päivästä toiseen eri sijoitusyhteisöissä saa lukea huonoista ja “huonoista” kokemuksista. Viitataan muuan Lynchiin, joka nyt ehkä tässä tapauksessa asettaa kyllä Peterin opit ja kirjallisuuden aikalailla ikävään valoon. En usko, että Peter kirjoissaan tarkoittaa omalla havainnoinnillaan sitä, että huonon ostokokemuksen myötä dumpataan koko lappu unholaan. Etenkään, jos toimiala on sellainen, jossa ns. virheitä syntyy - ja tuleekin syntyä. Mitenkään väheksymättä kenenkään ostoprosessien virheitä - olen itse lukenut aikalailla vähän oikeasti vahvasti pieleen menneistä asiakaskokemuksista. Tai no, on hyvinkin pieleen menneitä - mutta asiakkaan osalta :smiley:

Ei aikaakaan, kun oli twitterissä (?) jonkun neiti-ihmisen syvää vihaa kumpuava päivitys miten hänen isäänsä/isoisäänsä on suorastaan kusetettu Kamuxilla. Törkeää, riistoa ja vittusaatana sitä tätä.
En ole vielä nähnyt tapahtunutta, mutta epäilen että kyseessä ei ole Kamuxin työntekijän fyysistä- tai henkistä väkivaltaa käyttäen pakotettu ostotoimeksianto. En myöskään usko, että papalle on pakotettu rahoitussopimus, enkä usko hetkeäkään ettei hän olisi voinut tilanteesta kävellä pois.

Mutta tottakai tämä oli neiti-ihmisen mielestä autokaupan vika! Nehän on kusettajia kaikki! Rahoituskorot on riistämisen tasolla!!!
Miksi hän ei ollut sitten papan mukana huolehtimassa kukkarosta, jos pappa ei itse osaa näin tehdä? Jos pappa olisi ollut oikeustoimikelvoton henkilö, tilanne olisi tietysti eri. Näin ei kuitenkaan ollut.
Tulevien perintörahojen pienentyminen mahdollisesti toimi motivaattorina (?), mutta silti lopulta Kamux hyvitti tämänkin.

Sain muuten K-kaupan kotiinkuljetuksessa hiljattain parikin väärää tuotetta. Otin yhteyttä aspaan ja se oli muuten hidasta touhua. Kotiinkuljetuksesta huolimatta mikään prosessi ei toiminut helposti ja vaihtoehdokseni olisi jäänyt palauttaa nämä pienet tuotteet fyysisesti kauppaan, jolloin niitä voitaisiin hyvittää jne. No oli koronat ja kaikki, en halunnut kauppaan ja tuotteet jäi pölyttymään kaappien päälle.
Maksoin lisäpalvelusta summan x, joka tuli myöhässä ja väärien tuotteiden kanssa. Asiakaspalvelu oli hidasta, ja ei lopulta johtanut mihinkään.
Boikotoinko nyt keskoa?
En. En ainakaan anna tämän vaikuttaa millään tavalla osakepoimintoihini.

Näissä esimerkeissä on kuitenkin iso ero. On selvää, että K-Ruokakaupan tapauksessa oikeastaan mitään virheitä ei pitäisi sattua - tuotteiden pitäisi olla ehjiä jne. Näin ei kuitenkaan aina ole.
Kamuxin tapauksessa virheitä on, ja niitä tuleekin olla. Niin kauan, kun tässä maailmassa myydään mitään tavaraa käytettynä, tulee olemaan myös virheitä.

On tottakai yksittäistapauksia, jossa automyyjä on jopa häikäilemättömästi suorastaan kusettanut asiakasta. Näitä sankareita löytyy varmasti ihan jokaisesta kaupasta, toimialaa, tuotteen elinkaarta tai ainakaan yritystä katsomatta. On selvää, ettei Kamux edusta organisatorisesti mitään sellaisia arvoja.

Jos nyt satut olemaan se epäonnekas, jonka käytettynä ostama auto hajoaa, olen pahoillani.
Se on kuitenkin tavallaan vähän niin kuin se pelin henki. Käytetty on käytetty, ja siitähän sinä tavallaan vähän niin kuin maksat. Useimmiten käytettyjen autojen ostajat ovat myös niitä jotka naureskelevat uusien autojen ostajille. Mutta omassa hankinnassa, parin tonnin ritsassa, ei saa ilmetä mitään vikoja.
Aikamoista.
Kamuxhan tarjoaa lisäksi myös lisäturvaa. Se käsittääkseni kattaa erilaisia tilanteita kohtalaisen hyvinkin. Varmaan joku näistä “vittusaatanoista” on tuonkin lisäpalvelun ostanut ja minkä tahansa vian ilmetessä vaatinut sen korjausta ja kaikkea mahdollista - sen enempää lisäturvan ehtoja lukematta. And here we go again.

Ylipäätään jos mietitään käytettyjä autoja, niin onko uuden ja käytetyn auton välillä oleva hintaero looginen? Se, että uudesta autosta höylätään toistakymmentä prosenttia autoliikkeestä pois ajettaessa?
No ei ole. Auton todellinen arvo ei tipu niin paljoa esimerkiksi kulumisen myötä.
Tadaa. Riski/hyöty -suhde on se, josta ihmiset maksavat. Vaikka “uudessa käytetyssä” varsinaiset takuut ovatkin voimassa, on auto silti ‘turvallisin’ ensimmäiselle omistajalle.
Käytetyn auton hinnassa on AINA diskonttotekijänä riskifaktoria. Ne eivät olisi muuten niin halpoja suhteessa.

Lähinnä olen itse huolissani siitä, kuinka usein näen eri kanavissa Kamuxin hyvittäneen kauppojen yhteydessä osan kauppasummasta “as a goodwill gesture”. Ilman mitään pakkoja. Puhtaasti vain osoittaakseen ylemmyyttä. Hieno asia maineen kannalta, huono bisneksen. Ja todennäköisesti näidenkin hyvitysten saaneet kitisee foorumeilla kun rahat tulee vähän myöhässä :slight_smile:

Tää on vähän kieli poskella kirjotettu, älkää ottako ainakaan tunteisiin. Ihmetyttää vain ihmisten mentaliteetti nimenomaan käytettyjen autojen kaupassa. Onko se se, että Suomalaiset ovat niin “pirun hyviä ratin takana” ja ajatellaan, että myyjä tuntee tuotteen läpikotaisin (mitä itsekin esitetään tietävämme kaikille, kun todellisuudessa katsotaan käyttöohjeesta pissapojan täyttämisen ohjeet), ja mahdollisen vian ilmetessä tämä koetaan jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena?

Ei tällaista ilmiötä oikein esiinny muiden käytettyjen tuotteiden osalta. Tällaista vihaa olisi kyllä ihan hauska nähdä torista ostettuihin pienkoneisiin ym. liittyen :smiley:
Jos kaikki käytetyt olisivat aina 100% läpikäyty ja korjattu jokaikinen pienikin tekijä - ei meillä olisi myynnissä enää käytettyjä autoja. Ainakaan juurikaan uusia halvempia.

Oman kokemuksen ja eri kanavien tutkimisen perusteella arvioisin Kamuxin suoriutuvan liiketoiminnastaan hyvin. Ei ehkä erinomaisesti, koska yksilöitä löytyy, mutta lähtökohtaisesti yrityksen kokonaiskuva on hyvä. Aina löytyy mielensäpahoittajia, jotka eivät pysty löytämään virheitä esimerkiksi itsestään tai hyväksymään sitä, että käytetyn auton ostamisessa hintalappu ei välttämättä ole lopullinen hinta. Ihan riippumatta liikkeestä josta auto ostetaan.
Mutta onneksi uusia autoja löytyy Suomesta pilvin pimein!

65 tykkäystä

Huomauttaisin vielä Inderesin keskustelufoorumin säännöistä, ja siinä kohta 2.
(Keskustelu asialinjalla: älä kommentoi, jos et pysty tuomaan keskusteluun uutta sisältöä. Huumori kuitenkin suotavaa)

Mielensä pahoittava tulee helposti (huomaamattaankin) käyttämään palstaa terapeuttisena kanavana.
Tällöin virheestä syyttäjä syyllistyy myös itse virheelliseen toimintaan.

Varsinainen sijoittajaa palvelelva looginen ja inspiroiva keskustelu katkeaa aika ajoin, toisaalta se on varmaan tilastollinen faktakin, ja ymmärrettävää kun pöhinä osakkeen ympärillä lisääntyy…

6 tykkäystä

Tähän ei voi muuta sanoa kuin Aamen!

Tätä keskustelua voi jatkaa hamaan tulevaisuuteen, mutta lyhyesti kiteytettynä: niin kauan kun myydään käytettyä tuotetta palaute ja käyttäjäkokemukset ovat mitä tässäkin ketjussa on tullut ilmi.

Jatkaa voi, mutta eiköhän kaikki jo ymmärrä :slight_smile:

10 tykkäystä

Pirun hyvä kannanotto :clap: Laitan todella lyhyesti omat empiiriset havaintoni Kamuxista:

Itse olen ollut tänä vuonna kahdesti lähipiirin apuna autokaupoilla kahdessa eri kamuxin liikkeessä. Vaan toisella kerralla tuli kaupat mutta molemmilla kerroilla Espoon ja Tampereen liikkeissä palvelu oli hyvää, ja hommat sujui kutakuinkin niin kuin pitääkin autokaupoilla.

Huonoja kokemuksia yhtään väheksymättä, olisi kuitenkin hyvä ettei tämä ketju mene liikaa empiiristen havaintojen vatvomiseen. Viestit tyyliä “sain huonoa palvelua kerran = kamux on paska sijoitus” eivät auta sijoituspäätöksen arvioimisessa kauhean paljoa suuntaan tai toiseen kun on kyse volyymibisneksestä.

16 tykkäystä

Hyvää tekstiä. Jotkut tuntuu unohtavan Kamuxin idean, nimittäin KÄYTETTYJÄ autoja myyvät :sweat_smile:

3 tykkäystä

Tykkään Lynch-filosofiasta, tuo elämän makua ja kouriintuntuvuutta sijoittamiseen, mutta ehkä autoilevien Kamux-sijoittajien täytyy välillä varmistaa, että puurot ja vellit ovat pysyneet omissa ämpäreissään. Kamux on onnistuneen Intera-loton jäljiltä suurin positioni ihan vain siksi koska se on kova lappu, yhtäkään autoa en ole koskaan omistanut. Tavallaan kai onnekasta, että firmat joiden tuotteisiin itse suhtaudun intohimoisimmin eivät ole pörssilistattuja.

5 tykkäystä

Pikakyssäri kokemusasiantuntijoille, kun niin on kovat kokemukset sydäntä sykittänyt: Tekeekö Kamux tai joku muu vaihtoautoliike myymälleen tavaralle kuntotestin ennen myyntiä, vai sikako säkissä on jokaisen ostettava?

Masse-setä, FA, Kamuxin omistaja muttei asiakas :red_car: :red_car: :red_car:

3 tykkäystä

Nyt Welkin nopeasti Kamuxiin ja autoa alle, on se vapauden tulle niin hieno kun päästät kohti auringon laskua.

Tällainen pisti surffatessani silmää, sopii myös palstan aikaisempien viestien teemaan.
ELi asiakkaa pitää olla valneutunut kun Kamuxin tai jonkun muun autokaupan oven avaat, saati sitten C-to-C kaupankäynnissä.
Tiedä sitten onko vakuutusyhtiön tehtävä valistaa ihmisiä autokaupan teossa.

1 tykkäys

Toisen käden tietona sellaista kuullut että Kamux ei tee kuntotestiä vaan pelkän pesun. Jokaisen auton tarkastaminen tulee kalliiksi teettää ulkopuolisella.

Uusia autoja myyvät (Veho yms.) tekevät tarkastuksia “tähtivaihdokkeihin”, koska omat mekaanikot ja korjaamo.

Huippuaktiivista keskustelua täällä kyllä. Mukava lueskella :slight_smile:

2 tykkäystä

Kalliokoski huomenna markkinaraadissa :sunglasses:

26 tykkäystä

OK, kiitos. Karvalakille siis halpisvaihdokki = “osta sika säkissä” ja sitten vaan
kädet ristiin ja toivotaan parasta :slight_smile:

Masse-setä, FA, Yhtiön omistajalle tärkeintä ei ole tavara vaan yhtiön menestys, YES!

2 tykkäystä

Saaks Kamuxin auton viedä koeajon aikana kuntotestiin omalla kustannuksella?
Jos saa ja kuraa löytyy liikaa ja ostokynnys ei ylity, niin “ostaako” Kamux tämän tuoreen kuntotestin tuloksen sinulta? Vai onko se heille vain kiusallista faktaa, joka on parempi unohtaa?

Masse-setä, FA, jatkokyssärimestari jo v. 1975 :slight_smile:

2 tykkäystä

Olen viimeisen neljän vuoden aikana ostellut 4 käytettyä sporttisempaa audia ja siinä sivussa koeajellut & tarkastuttanut 4 ostamatta jäänyttä kaaraa…kaikkiin tein omalla kustannuksella kuntotarkastuksen. Ei kiinnostanut kamuxin poikia, eikä kyllä muitakaan kauppiaita ottaa tarkastuksen tuloksia itselleen. On kannattanut tuo tarkastaminen, isompaa ja pienempää vikaa löytynyt kaikista ja korjaukset tehty myyjän piikkiin… itse asiassa kamuxilta en ole päätynyt ostamaan autoakaan, harkinnut kyllä useampaa.

4 tykkäystä

Huh huh. Täällä onkin jo tullut paljon vihaisia postauksia, joissa on syytetty liiallisesta tunteellisuudesta ja foorumin säännötkin on jo kaivettu esille. Tämän takia näihin kansan hypeosake-ketjuihin on aina hieman epämiellyttävää kirjoitella. Tehdään nyt sitten se tunteeton karhupostaus mitä pyysitte:

Aloitetaan juurisyystä miksi tämä yhtiö ei ole monen toitottama “laatuyhtiö” tai edes muutenkaan erityinen toimija. Kamuxilla ei ole pysyvää kilpailuetua. Jos panostatte kokemusasiantuntijuuteen Peter Lynchin tapaan ja käytätte seuraavan viikonlopun esimerkiksi eri autoliikkeissä kiertäen ja koeostoja tehden, huomatte hyvin pian että Kamux on täysin geneerinen muista poikkeamaton autokauppa. Palvelun laatu ei ole muita korkeampaa, ostaminen sujuvampaa tai tuotteet luotettavempia kuin kilpailijoilla. Etuna on lähinnä (kopioitavissa oleva) tehokas toimintamalli ja sen luoma väliaikainen etumatka Suomen käytettyjen autojen markkinoilla. Siinä missä esimerkiksi Coca-Cola ja Gillette osaavat myydä geneeristä tuotetta laatuleimalla, ei Kamux eroa vaikkapa Sakasta juuri mitenkään.

Pysyvän kilpailuedun puute reflektoituu koko yhtiön tulevaisuuteen ja potentiaaliin sijoituskeissinä. Suomi on selvästi yhtiön tukijalka ja lähes koko nykyinen bisnes. Suomen markkinoilla on vielä tilaa kasvaa volyymipohjaisesti, mutta kannattavuutta nakerretaan kilpailijoiden tehostaessa toimintaansa ja pidemmän päälle kannattavuusetu kilpailijoihin tullaan syömään pois. Suomen osalta markkinapeli on jo pitkälti pelattu ja Kamux tulee lukeutumaan näillä näkymin maan voittajiin, mutta tämä ei tee yhtiöstä vielä kovinkaan kummoista sijoituskeissiä.

Suomen kasvun hidastuessa ja kilpailun kiristyessä joudutaan vaikean valinnan eteen. Puolustetaanko kannattavuutta ja hyväksytään hidastunut kasvu, vai ostetaanko liikevaihtoa tuloksen kustannuksella? On selvää että kilpailuedun puute käytännössä pakottaa yhtiön hakemaan ‘helpompaa’ lisäkasvua ulkomailta, koska ilman volyymipohjaista kasvua yhtiöhön on aika pitkälti turhaa sijoittaa. Samat rahat voi laittaa vaikkapa Keskoon :cowboy_hat_face:

Ruotsissa yhtiö on tosin jo huseerannut 8 vuotta ja Saksassa 5 vuotta. Sijoittajan on hyvä huomioida että kyseessä ovat paljon vaikeammat toimiympäristöt kuin Suomen reunamarkkina. Erityisesti Saksan kuluttajamarkkinoille on tullut käymään maailmanluokan pelureita tehokkailla toimintamalleilla, kuten esimerkiksi Walmart ja sitten joutuneet lähtemään häntä koipien välissä kun saksalainen kuluttaja näyttää kaapin paikan. On hyvin tavanomainen tarina että tästä maasta mennään Saksaan ja ostetaan jotain aallonpituuksia tai keskeneräisiä kaasuputkia ja miljardien laskun jälkeen huomataankin että Saksan veijarit tuntevat kotimarkkinansa huomattavasti ulkomaalaisia paremmin.

Mielestäni on hieman jopa kyseenalaista odottaa että kilpailueduton yhtiö pärjäisi Euroopan vaikeimmilla markkinoilla erilaisessa kulttuurissa mitenkään erityisen hyvin. Kyseessähän on maa jossa maksetaan käteisellä, vihataan lainoja sekä korkoja ja jossa toimiva internet-yhteys on jo luksusta. Edes Visa ja Mastercard eivät ole onnistuneet lyömään itseään läpi ja turisti joutuu epätoivon valtaan kun maksukortti ei toimikaan lähikaupan kassalla. Kamux on onneksi kerännyt kohtuullisen suuret kassavarannot, joten strategista liikkumavaraa on toistaiseksi kestää myös joitain vastoinkäymisiä.

Kaiken kaikkiaan osakkeeseen on nykykurssilla ladattu todella suuret odotukset ja pitkään salkkuun itse valitsisin kyllä laadukkaampia yhtiöitä joilla on selkeämmät ja kestävämmät kilpailuedut, kovemmat katteet ja pienemmät riskit. Jos Saksan valloitus menee pieleen niin osake sanoo saman tien poks ja uutta nousua tuskin on tulossa.

Näihin “Kamux kuskaa omalla rahtilaivallaan Euroopan parhaita käytettyjä autoja Pihtiputaan mummolle” -skenaarioihin en ota kantaa. Pilvilinnojen romauttelu onnistuu nimittäin vain ruotsalaisissa dekkareissa. :sunglasses:

45 tykkäystä

Hyvä kirjoitus kaikinpuolin, vaikka varmaan näkemyksemme eriää vähäsen osassa kohtia.

Miksi kamux ei olisi kummoinen sijoituskeissi, vaikka jatkossa kasvaisi vain suomessa, ja ruotsia ja saksaa pitkälti vain käytettäisiin apuna autojen hankinnassa?

Miksi suomen kasvu dramaattisesti hidastuisi lähiaikoina, jos siihen satsattaisiin entiseen malliin? Vaikka kamux onkin isoin toimija, on sen absoluuttinen markkinaosuus kuitenkin suhteellisen pieni, ja varaa vaikka 2- tai 3-kertaistua pitäisi omalla mutulla vielä löytyä?

Nykykurssi ei mielestäni sisällä paljoakaan odotuksia, vaikkakin jos tämä vuosi jää vähän “välivuodeksi”, niin tämän vuoden kertoimet ovat tosiaan koholla. Mutta näidenkin pitäisi korjaantua ensivuodeksi. Mutta PE 15-20 10-20% kasvuluvuilla ei ole ihan järkyttävästi.

Miksi osake(kurssi?) sanoo poks, jos saksa epäonnistuu? Osake laskee 50% , saksasta aiheutuvat kulut katoavat ja osinkotuotto-% nousee 5-7% tienoille - samalla kun kasvu suomessa ja ruotsissa jatkuu?

Itse yritin lähestyä aiemmin saksa-tilannetta eri kulmasta, ja koitin kysellä miksi kurssi sanoisi “poing”, jos saksa onnistuu. Ja miksi se edes on oleellista keskipitkällä aikavälillä.

PS. Mutta toki voi olla että jos saksa ei menisikään kuin strömsössä, kamux treidaisi todella alhaisilla kertoimilla, kun “toimiala-alennus” tuskin mihinkään poistuisi, mutta kaipa tuosta osinkotuotosta pitäisi saada jotain tukea.

PPS. linkki vielä tuohon aiempaan saksa-viestiini:

11 tykkäystä