Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ehkä vähän sama tilanne, kuin viime vuoden lopussa, kun näytti ns. täysin selvältä, että koronan jälkeinen ohjeistuksen vetäminen tai laskeminen tultaisiin ylittämään ja Kalliokoski kommentoi, että koska koronatilanne voi muuttua äkillisestikin, niin eivät ala nostamaan ohjeistusta, ennen kuin se on ihan varma jutu. Tuolloinhan aika lailla kaikki täälläkin olivat kohtuu varmoja, että ohjeistus tullaan ylittämään ja posari tulee, mutta se tosiaan tuli myöhään.

Ehkä sama juttu tälläkin kertaa? Ohjeistuksen ylittäminen lienee lähes selviö, mutta sitä ei nosteta niin pitkään, kun on olemassa pienikin mahdollisuus sille, että jostain kainuun korvesta löytyy uusi koronamutaatio ja pistää puoli maailmaa lock downiin ja hidastaisi Kamuxin bisnestä niin, ettei ohjeistusta sitten ylitettäisikään.

Edit. Sellainen huomio vielä, että en tiedä, minkä verran tämä näkyi jo Q1:ssä, eli myytiinkö todellisuudessa “saman tasoisia” autoja, joiden hinnat ovat vain nousseet, vai menikö nyt paremmat autot kaupaksi esim. kotitalouksien säästöjen ansiosta. Eli mikä oli myytyjen autojen keskihintaa nostanut tekijä. Mutta nyt käytettyjen autojen hinnat ovat ymmärtääkseni nousseet aika kovaakin, jota on nosteltu esiin inflaatiokeskusteluissa. Ilmeisesti Kamux on saanut kuitenkin varastojaan täytettyä ainakin jossain määrin jo ennen tätä kehitystä, eli tästä voisi olla tulossa merkittävä kertaluontoinen boosti liikevoittoon. Toki tämä joko sitten myöhemmin normalisoituu, eli hinnat jäävät pysyvästi nykyiselle tasolle, jolloin se näkyy myös sisään ostettavien autojen hinnoissa ja marginaali palaa entiselleen, tai sitten jossain vaiheessa lasketaan takaisin ja tulee samansuuruinen negatiivinen kertaerä. Joka tapauksessa voisi olla hyvinkin tulossa positiivinen vaikutus Q2:en, jonka taas ei pitäisi pitkässä juoksussa merkata mitään.

17 tykkäystä

Ohessa myytyjen autojen keskihinnat ja bruttokatteet maittain:

Keskimyyntihinnat 2020 Q1 2021 Q1 muutos
Suomi 11 146 € 12 108 € 9 %
Ruotsi 20 036 € 21 845 € 9 %
Saksa 14 421 € 19 381 € 34 %
Bruttokate / myyty auto
Suomi 1 326 € 1 528 € 15 %
Ruotsi 1 297 € 1 252 € -3 %
Saksa 854 € 819 € -4 %
17 tykkäystä

OP - Kamux Q1-tulos 12.5.2021

8 tykkäystä

Vielä ennusteeseen liittyen, Q2 LV-ennuste on vain 12% suurempi kuin Q2-2019. Jotenkin tuo nyt tuntuu olevan virheellinen tai vuoden liikevaihto ei ole jakautunut oikein kvartaalien välillä? Vähintään samoihin lukuihin pitäisi päästä kuin Q1.

2 tykkäystä

Näin tosiaan vuosikertomuksen perusteella on, ja kokeilemalla luvut näyttäisivät tällä kaavalla täsmäävän.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä on aika köyhän miehen varaston kiertonopeuden laskentatapa. Lukema voi heilua hyvinkin nopeasti, koska vaihto-omaisuuden datapisteinä toimii vain kaksi ajankohtaa vuoden päässä toisistaan. Lukema olisi huomattavasti tarkempi ja kuvaavampi, jos tuo vaihto-omaisuuden keski-arvo laskettaisiin esimerkiksi jokaisen kuukaudenvaihteen varastoista. Toki tasaisessa “normaalitilanteessa” tämä nykyinenkin laskentatapa on niin sanotusti tarpeeksi tarkka, mutta mitä suurempia varastotason vaihteluita tulee niin sitä epäinformatiiviseksi nykyinen lukema muuttuu. Toisaalta jos Kamuxin toiminnanohjausjärjestelmä on niin hyvä kuin on kerrottu, niin eipä pitäisi olla mitään ongelmaa laskea varastonkiertoa jopa auto-/päiväkohtaisista tiedoista jolloin lukema olisi niin täydellinen kuin olla ja voi, toki tässä laskennan kompleksisuus voisi jo hyvinkin kumota saavutettavat hyödyt.

Laskentatavan seurauksena voidaan todeta, että Q1- raportissa huolestuttavan nopean näköisesti noussut vaihto-omaisuuden kierto johtuu nimenomaan kvartaalin aikana poikkeuksellisen nopeasti kasvaneesta varastosta, emmekä pysty tästä vetämään tarkkoja johtopäätöksiä todellisesta kiertonopeuden kehityksestä.

24 tykkäystä

No on kyllä kieltämättä heikko laskentatapa. Havainnollistan asiaa vielä parilla graafilla.

Kuvitteellisen Oy Auto Ab:n osto- ja myyntimäärät kuukausittain:
image

Varasto heiluu siis näin:
image

Kamuxin käyttämällä laskentatavalla vaihto-omaisuuden kierto heiluu kuten keltainen viiva, kun taas joka kuukauden arvoja käyttämällä kierto on flätti viiva:
image

Eli vaikka molemmissa vaihtoehdoissa on ostettu ja myyty yhtä monta autoa samalla ajanjaksolla, voi yhdellä laskentatavalla saada hyvin erilaisen kiertoarvon kuukaudesta riippuen, kun taas toisella (tarkemmalla) tavalla kierto pysyy vakaana.

22 tykkäystä

Ehkä yritetään olla antamatta kilpailijoille tarkkoja tietoja varastosta, joten käytetään vain jo julkisia numeroita.

7 tykkäystä

Tällöinkin voitaisiin käyttää kvartaalien päätösten vaihto-omaisuuksia, eli laskennassa olisi edes neljä datapistettä kahden sijaan, jo tämä tasoittaisi varaston kausivaihtelun aiheuttamaa vääristymää. Tosin itse en tällaisia asioita kovin kilpailusensitiivisinä pidä, näkeehän kuka tahansa kilpailija Kamuxin varaston milloin vain menemällä heidän nettisivuilleen.

Rumasti sanoen vaikea tälle laskentatavalle on oikein muita syitä keksiä kuin laiskuus laskentatavan päivittämisen suhteen. Voi hyvin olla, että ennen pörssiaikoja raportointi on ollut sen verran epätarkkaa, että vain tilinpäätöslukujen käyttäminen on ollut tässä suhteessa relevanttia, ja tässä on sitten vain jatkettu vanhalla kaavalla. Noh, tämä nyt oli vain arvailua, mutta vähän kyllä ihmetyttää miksi halutaan tällaista jopa hiukan harhaanjohtavasti heiluvaa, kuten @Fundamies yllä hyvin havainnollisti, lukua sijoittajille näyttää.

9 tykkäystä

Kun Saksasta ollaan täällä puhuttu, niin tietääkö joku viisas täällä miten tuo Kamux vertaa esim tuohon Auto1:een (wirkaufendeinauto.de). Vertaa noita osakekursseja niin aika erilaista on ollut meininki. Onko firmoilla jotenki erilainen businessmalli tai lagaako Saksa versus Suomeen/Ruotsiin?

2 tykkäystä

Näissä aika hyvin infoa jo:

5 tykkäystä

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Olisiko kenelläkään kertoa vaihtoautojen kappalemäärää 31.3.2021 tai 1.4.2021?

3 tykkäystä

Virallista tietoa vaihtoautojen määrästä ei taida olla julkisesti saatavilla. Alla omasta seurannasta Kamuxin listattujen autojen lukumäärä 1.4.2021 (lähteinä: nettiauto.com, blocket.se, mobile.de)

8 tykkäystä

[/quote]
Kiitos tiedosta, hienosti on varastoa kasvatettu ja se on oikea liike.
Katsoin että Ruotsin ja Saksan liikeet tekevät noin 500 kauppaa vuodessa ja Suomessa 1000 kauppaa vuodessa. Tässä asiassa on hirveä cappi. Miksi?
Onko niin, että edes Ruotsissa ei 20liikkeen varastolla/peitolla tavoita riittävästi nettiostajia, ketkä siis tilaavat auton lähinpään toimipisteeseen koeajettavaksi/ostettavaksi ?
Ruotsi on muuten etäisyyksiltään vielä Suomea laajempi maa, mun mielestä Helsinborgissa lukee viitassa et Tukholma 560. Samoin Tukholma - Göteborg on vajaan 500km…
No kait avaavat lisää liikkeitä kun kalustoakin olis jo ostettuna…

6 tykkäystä

Miksi ei kurssi lähde nousuun? Arvostuskertoimet näkyvät omiin silmiin olevan äärimmäisen alhaisella tasolla. Puhutaan kuitenkin kasvuyhtiöstä digitalisaation aallonharjalla ja lappua saa poimittua alle 1x revenue tasolla. Onko siellä jotain entisiä avainhenkilöitä, jotka myyvät isoa possaa pois?

2 tykkäystä

POH myy tänään pää märkänä ja saa pientä sivustatukea ulkeilta. NON ja SIS kauhoo muttei selvästi tarpeeksi :smiley:

6 tykkäystä

Perjantaina tuli jenkkien vähittäiskauppaluvut, mitkä taisi mennä aika paljon odotusten alle. Oisko siinä syytä nuille ulkkien myynnille? Algot laittaa kaikki retail-lätkällä olevat mäkeen?

3 tykkäystä

Alkaa menemään pahasti OT, mutta POH on osuuspankin kaupankäyntitunnus ja ihan tavalliset yksityissijoittajat jne. siellä myy ilman mitään sen kummempaa insightia. Ts. tässä ei ole mitään kummallista, toisena päivänä myydään toisen välittäjän kautta, toisena toisen. Toisena päivänä kurssit menee ylös, toisena alas. Keskustelun voisi varmaan siirtää “kurssimuutosten ihmettely” -ketjuun.

31 tykkäystä

Jep, täältä kannattaa kysyä jatkossa @Otso_Laakkonen

Huom. keväällä/kesällä osakkeilla on tapa muutenkin kehittyä heikommin ja onhan Kamuxkin noussut ~+200 % maaliskuun 2020 pohjista että… Pieni pakitus ei olisi varmaan kenellekään yllätys.

28 tykkäystä

Ainakin itse haluaisin nähdä tässä Kamuxin oman ketjun alla mahdollisimman laajasti keskustelua yrityksen riskeistä ja mahdollisuuksista. Kysymys autorahoitukseen liittyen on kuitenkin käsittääkseni relevantti aihe, sillä suuri osa yrityksen katteesta tehdään sitä kautta? Onko Kamuxin suurimpia riskejä siis se, että asiakkaiksi otetaan ketä sattuu ja kaikille myönnetään lainaa? Toki auto on siellä tietysti vakuutena, joka mitigoi tätä riskiä…

Ja en ota kantaa historialliseen kasvuun - 200% nousu on vakuuttava, mutta ensimmäinen kommenttini liittyi tämän hetkiseen arvostustasoon tämän hetkisillä kertoimilla.

7 tykkäystä

alle 1x revenue

Kamuxia kannattaa ehkä mieluummin katsoa vaikka p/e tai ev/ebit kertoimella, koska sen liiketoiminta on niin matalakatteista. Tällöinhän liikevaihto ei ole yhtä arvokasta kuin jollain teknofirmoilla.
Mielestäni esim. 2021e p/e 23 ei ole erityisen matala historiallisesti, mutta ei edelleenkään mahdoton kun katsotaan makeita roe ja roi -lukuja. (Edit. Ja kasvua)

Ensi kvartaalilta voi mielestäni odottaa pientä ihmettä, jos käytettyjen hinnat jatkavat nousuaan. Varasto on täynnä ja sen arvo vai nousee. Onko sillä sitten väliä pitkällä aikavälillä? Ei oikeastaan, koska varaston täydennys täytyy taas tehdä kalliimmilla hinnoilla.

Mitä autorahoitukseen tulee, nämä lainat eivät ole Kamuxin taseessa, eli riskiä ei kanneta itse. Se taas on aiheellinen huolenaihe, jos rahoitusta ja muita lisähärpäkkeitä ei saada myytyä tarpeeksi paljon/kannattavasti vaikkapa Suomen ulkopuolella, mihin viitattiin aiemmin ketjussa.

38 tykkäystä