Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Saksa on vielä lähtökuopissa, Ruotsissa ovat kovaa vauhtia kasvamassa markkinan isoimmaksi ja niin kauan kuin ollaan kasvuvaihteella niin kannattavuus on vielä toissijaista.

Lupaan liittyä karhukerhoon heti kun Kamux lopettaa kasvamisen ja todeta että eivät osaa myydä autoja enää. Toistaiseksi ei ole näkynyt tällaista.

18 tykkäystä

Se on makuasia, antaako yhtiölle aikaa kasvaa ulkomailla, vai eikö anna. Vastahan ollaan pääsemässä siellä voitollisiksi.

Kyse ei kuitenkaan ole mistään lääkeyhtiöstä, jonka lääke joko toimii tai ei toimi. Ne ovat korkean riskin yhtiöitä. On täysin selvää, että Kamux kykenee voittoa myös Euroopassa tekemään, kysymys on vain siitä, kuinka paljon se sitä tulee tekemään.

4 tykkäystä

Otetaan pieni mielikuvaleikittely:

  • Marginaali Suomessa vaikkapa 2 % seuraavat 10 vuotta
  • Marginaali Saksassa vaikkapa 0,5 % seuraavat 10 vuotta

Kumpaan hevoseen laittaisit rahat? :wink: No, tokihan siitä puuttuu yksi tärkeä tekijä:

Suomessa myydään vaikkapa 100 000 autoa / a, keskihintaan 10 000 € (keksittyjä numeroita). Tällöin 2 % marginaalilla suoraviivaistaen se tekisi voittoa 100000 * 10000 * 2 % = 20 miljoonaa.

No mutta, Saksassa voitaisiin myydä sitten vaikkapa 400 000 autoa / a, keskihintaan 15 000 € (keksittyjä numeroita). Tällöin 0,5 % marginaalilla se tekisi 400k * 15k * 0,5 % = 30 miljoonaa, eli +50 % voitto vs. Suomi, vaikka kannattavuus on vain neljäsosan Suomeen verrattuna.

Jos näin yksinkertaistaa paljon, mutta tuossahan se periaate on, miksi pelkkä kannattavuus (plussalla olevana) ei välttämättä ole merkitsevä tekijä ole volyymimyynneissä, jota käytetyt autot ovat Saksan kokoisessa maassa.

13 tykkäystä

Kyllä kai kaikki käytettyjen autojen kauppiaat osaa myydä autoja, Kamux mukaan lukien. Kamuxhan on käytettyjen autojen kauppias. Epäselvää on, miksi Kamux olisi parempi käytettyjen autojen kauppias Saksassa kuin jo etabloituneet Saksalaiset toimijat. Toki on selvää, että investoinnnit rasittavat kannattavuutta, epäselvempää on investointien lopullinen kannattavuus. Yleensä hyvillä yrityksillä on ns. vallihautoja, vaikea nähdä mikä vallihauta Kamuxilla voisi olla ainakaan Saksassa? Hämmästyneenä tästä Kamuxin hypetyksesä kyselen, ei ole aikomustakaan sijoittaa Kamuxiin.

4 tykkäystä

Käsittääkseni Saksassa etabloituneet toimijat eivät ole olleet kovinkaan kasvuhakuisia. Pieniä toimijoita on paljon. Tilaa on siis myös Kamuxille. Tarvitseeko Kamuxin siis olla parempi kuin Saksan parhaat? Riittäisikö yhtä hyvä merkittävän markkinaosuuden saamiseksi?

Jotta Kamuxista tulisi Euroopan ykkönen, heittona 5% markkinaosuus suurissa maissa olisi jo erittäin kova juttu. Liekö sillä tulisi helpostikin Euroopan ykkössija, koska kv-toimijoita on ilmeisen vähän (tämän voisikin tarkistaa).

Euroopassa ei siis tarvitse olla ylivoimainen kymmenien prosenttien markkinaosuuksilla. Riittää että tekee asiat erinomaisella tasolla ja on lisäksi liikkeellä agressiivisella kasvustrategialla.

5 tykkäystä

Kyllä kai kaikki verkkokauppiaat osaa tehdä kauppaa verkossa
Kyllä kai kaikki autonvalmistajat osaa valmistaa autoja
Kyllä kai kaikki puhelinoperaattorit osaa puheluita välittää
Kyllä kai kaikki ohjelmistokonsulttitalot osaa ohjelmistoja koodata

Miten sitä oikeastaan kenelläkään voi olla mitään kilpailuetua mihinkään tällä pettämättömällä logiikalla :smiley:

Tämä sama keskustelu käydään tasaisin väliajoin. Harmi kun foorumin hakutoiminto on huono niin en löydä omaa aiempaa kiteyttävää vastaustani tähän kysymykseen. Eihän vähittäiskaupassa millään alalla ole mitään mullistavia vallihautoja, mikä se edes voisi olla kun liiketoimintamallisi on vain ostaa ja myydä tavaraa? Vähittäiskauppa on pienen katteen bisnestä, jossa tiukalla kulukontrollilla ja toiminnan tehokkuudella saadaan pientä positiivista tulosta tehtyä ja moni pieni/tehoton toimija kyntää nollatulosta ja tulos perustuu vaan isoon volyymiin ja nopeaan varaston kiertoon. Ei tästä ikinä tule yli 5% kannattavuuden bisnestä (mikä jo itsessään kertoo, ettei niitä vallihautoja toimialalla ole) mutta ei tarvitsekaan sillä vaikka kannattavuus pysyisi matalana niin jos ylärivi kasvaa vahvasti niin tulos kasvaa ihan samaa tahtia. Kamuxin nykyisessä tilanteessa on lisäksi vielä optio siitä, että mitäs jos katteet alkaakin koon kasvaessa paranemaan myös ulkomailla? (ts. emme vielä tiedä varmaksi mihin tuo kannattavuus Saksa/Ruotsi-akselilla muodostuu)

82 tykkäystä

Pitää kuitenkin muistaa, että kamuxin kasvu rahoitetaan pitkälti tällä hetkellä suomen tuloksella. Jos ruotsi ja saksa jatkaa kasvuaan nopeasti, mutta yhtä kannattamattomasti, ei suomen tulos enään kohta välttämättä riitä rahoittamaan noiden maiden kasvua (varaston koon kasvua), jos varaston kierto pysyy suht stabiilina.

Eli esimerkkisi 0,5% marginaali ei lähellekkään riitä siihen että saksa pystyisi kasvamaan “omavaraisesti” vaikka +30% p.a.

Monet yhtiöt puhuvat kuinka heidän tarkoituksenaan on tehdä kannattavaa kasvua, mutta kamuxille se kannattavuus on elinehto (yhtään pitemmällä aikavälillä) että saadaan yhtään kasvua.

Petri sivusi tätäkin aihetta aiemmin kesällä:

7 tykkäystä

Liiketoimintaan liittyy aina riskejä toimialasta riippumatta. Yrityksen johdon on uskottava menestymiseen ja mikäli strategiaksi valitaan kansainvälistyminen kotimarkkinan lisäksi niin sitten niin toimitaan. Strategiassa määritellään miksi tiettyihin maihin mennään ja millä perusteella ja miten siellä aiotaan toimia. Kamuxin johto on päätynyt tällä hetkellä Ruotsiin ja Saksaan. Uskon pohjatöitä ja analyyseja markkinoista tehdyn varsin runsaasti ennen lopullista päätöstä.

Kun esität kysymyksen miksi Kamux olisi parempi kuin Saksaan jo etabloituneet toimijat, niin voisi kysyä miksipä ei? Suurin osa saksalaisista käytettyjen autojen kauppiaista on pieniä ja suuruuden ekonomia voi hyvinkin toimia Kamuxin eduksi.

Jokainen yritys pyrkiessään kasvuun joutuu miettimään keinoja miten se on tehtävissä. Mikäli ajattelutapa on, ettei me kuiteskaan pärjätä ja hävitään rahat riskinotolla, niin kaikki yritykset olisivat mikroyrityksiä.

Pelkistetysti, jos et usko yrityksen strategiaan ja toimintatapoihin älä osta ja jos omistat myy pois. Jos uskot sijoita haluamallassi summalla. Sijoittajan valitsee aina omilla valintakriteereillään onko sijoitus riskin arvoinen.

16 tykkäystä

Istun itse leipomaani kaakkua Haarumilta mutta näppis houkuttelee. Siispä tyhjänpäiväinen neisytviesti tänne :slight_smile:

Ongelma on taas sama eli en juuri tästä firmasta tiedä mitään.

Mutta olen kautta rantain kuullut että Kamuxissa on hienosti ajateltu laatikon ulkopuolelta miten autokauppaa käydään. Tämä on ollut menestystarina.

Elokuussa suomalaisilla piensijoittajilla oli Kamuxissa kaikkien aikojen buy the dip -operaatio. Siihen liittyy yhteisöllisyys täällä.

Olen poikkeuksellisen isänmaallinen sorkkaeläin mutta aina on hyvä miettiä vastapuolen kantoja tässä maaottelussa.

Ulkomaiset ammattisijoittajat ajattelevat näin, suurin piirtein?

  • arvostus ei matala – p/e 20x ensi vuodelle ennustetusta erinomaisesta tuloksesta
  • kilpailijat voivat kopioida kaiken minkä Kamux on tehnyt muita paremmin ja heittää siihen jotain omaa innovaatiota päälle
  • kaiken kaikkiaan mainituista syistä ulkkarit vaativat Kamuxilta tosi virheetöntä suoritusta; kun tarinaan tuli särö, rationaalista siirtyä katsomon puolelle?

Kyse ei ollut jonkun yksittäisen jättiposition laitaan lyömisestä vaan ulkkarit ovat nyt tällä erää kantansa valinneet?

Jäämme seuraamaan maaottelun edistymistä.

32 tykkäystä

Se että muutamat kilpailijat kopioivat kamuxia ei ole katastrofi suomessa, eikä varsinkaan saksassa tai ruotsissa. Kamuxia ei kuitenkaan hinnoitella niin että sen pitää dominoida kaikkia näitä maita, vaan markkinaosuuksien napsiminen pienemmiltä toimijoilta, ja reipas kasvu riittää mainiosti.

Se että päivän hinta vaihtelee ulkomaalaisten tai kotimaisten sijoittajien takia ei ole kovinkaan relevanttia, kunhan itse bisnes puksuttaisi paranevaan tahtiin eteenpäin. Viime vuoden tätä sai PE15 toteutuneella tuloksella, ja itse ainakin toivoin että näin olisi vielä hamaan tulevaisuuteen, jotta pitkälti koko +10-20% tuloskasvu tippuisi sijoittajan taskuun, ilman järkyttävää downsidea (jos mitään radikaalia ei tapahdu tietenkin).

PS. @musa_2 voisi käydä avaamassa omaa salkkuaan siihen tarkoitetussa ketjussa, niin pääsisi paremmin perille millaisista yhtiöistä pidät, tai mistä luulet saavan hyvää tuottoa riskiin nähden. Ja mielellään saa tulla tännekkin haastamaan konsensusta, mukavaa kun ei ole ainoa negailija aina :+1:

32 tykkäystä

Kamux in markkinaosuus on merkittävä vasta Suomessa, jossa varaa mielestäni vielä parantaa. Autokauppa on vaan frontti vakuutusten ja rahoituksen myymiseen ja varaston kierron nopeus (nopein) mahdollistaa integroitujen palveluiden myymisen.
Kasvuvaiheessa autoista itsessään ei tarvitse paljoa saada, joka on kilpailijoille varmasti inhottavaa.

Markkinan rajat eivät tule vastaan ja pitkä pitkä trackki kannattavasta kasvusta on olemassa.

Lisäksi : lähes (ei kauheasti velkaa) velaton yhtiö, joka voi halutessaan maksaa osinkoa.

Edit: velkaako on? Menee tarkastamaan. OK ilmeisesti on vähän velkaa tätä nykyä. Muutin lähes velaton

9 tykkäystä

Ei se mikään velaton yhtiö ole:

https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/KAMUX

3 tykkäystä

Ei tosiaan. 76M nettovelkaa, ja vakavaraisuusaste on laskenut viime vuodesta aika huomattavasti.

3 tykkäystä

Näistä IFRS-16 vuokravelkoja n.50Meur, pitkäaikasia lainoja 14Meur ja luottolimiittejä 27Meur. Ja kassassa 16Meur ja vaihto-omaisuus 122Meur, eipä tuosta nyt kovin velkaista saa tekemälläkään.

Ja vakavaraisuusaste heiluu ennemmin varastonkoon/kassan takia, kuin velkojen.

32 tykkäystä

Ei kukaan sitä ole väittänytkään. Yllä väitettiin että yhtiö ole VELATON. Korjasin tämän väitteen.

9 tykkäystä

Semantiikkaa osaltaan mutta yleensä puhutan nettovelattomista yrityksistä, jos mennään ihan kirjaimellisesti niin et todennäköisesti löydä minkään maan päälistalta yhtään yritystä jolla ei ole mitään velkoja, aina on jotain jostain lainaa yrityksen edustus-Amexista lähtien.

15 tykkäystä

Noh. Olet oikeassa. Mutta kamux ei myöskään ole nettovelaton yritys. Nettovelkaa tuo 76m viime rapsan mukaan. Kuten myös alkuperäisessä viestissä mainitsin?

5 tykkäystä

Olet tässä oikeassa kun katsotaan puhtaasti lukuja, puutuinkin tuohon termistöön mutta ilmeisesti puhuimme samasta asiasta.

Tavallaan Kamuxin kannattaakin tällä korkotasolla ostaa autot varastoon lainarahalla, saadaan siten ROE paremmalle tasolle. Itse asiassa velan suhde vaihto-omaisuuteen on todella pieni, joku toinen johto olisi varmaan vivuttanut enemmän.

10 tykkäystä

Kamuxin kohdalla puhutaan toistuvasti siitä, miten kilpailijat voivat kopioida Kamuxin konseptin.

Käsittääkseni Kamuxille riittää luokkaa 5% markkinaosuus Euroopassa. Kopioikoot muut ja ottakoot loput markkinasta. :+1: Suuruuden ekonomia tosin tekee aikanaan sen, että pienten toimijoiden on vaikeaa enää hypätä konsolidaatiojunaan, koska kasvu pitää rahoittaa myynnistä. Tulevaisuudessa konsolidaation myötä voi olla vaikeaa enää pärjätä hintakisassa ja kasvaa samalla voimakkaasti.

Toinen asia on se, että kehitys kehittyy. Jos Kamux on eturintamassa optimoimassa käytetyn auton kaupan konseptia, niin silloin yhtiö voi olla jatkossakin edelläkävijä.

20 tykkäystä

Kamuxille riittää toki paljon pienempikin potti, esim. 5% nykymarkkinoista (suomi,ruotsi,saksa) olisi jo 7-kertainen viime vuoden liikevaihtoon. 100 Miljardin markkinat siis näillä alueilla. Ja tälläkin pitäisi tulla heittämällä “euroopan suurin”-titteli, riippuen toki kilpailijoiden kasvusta, mutta eipä tuollaisia liikoja tarvii miettiä kuin upsidena, kun ei kertoimet ihan päätä huimaavat ole.

3,4M kuulostaa hyvin pieneltä määrältä ja 0,5% markkinaosuus taas kauhean isolta, kun saksassa myydään jo melkein puolet tuosta 3,4 miljoonasta.

17 tykkäystä