Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Jossei muuta niin saadaanpahan vaihteeksi joku Kesko-taustainen Kamuxille (vaikkei nyt ilmeisesti enää Keskolla ole) ettei osaajavirta ole täysin yksisuuntainen :rofl:.

Hyvä että omistaa myös kohtalaisen määrän osakkeita.

Mitä tulee mahdolliseen sukulaisuuteen, tuskin kai sukulaisten työskentelemistä samassa johtoryhmässä ole laissa kielletty, mikäli henkilö on taustaltaan sopivan pätevä ja yhtiökokous hyväksyy ehdotuksen?

10 tykkäystä

pahoittelut laiskuudestani lukea 7414 viestiä, mutta onko tässä ketjussa arvioitu kuinka paljon Kamuxin tuloskasvuun on vaikuttanut vaihtoautojen hinnan tilapäinen nousu komponenttipulasta johtuen.

Eli sisällä oleva varasto, sen arvo on noussut ja kate onkin ollut hieman suurempi kuin sisäänostaessa arvioitiin?

Melko apea tunnelma täällä, mutta onhan tämä nyt kuitenkin puolessatoista vuodessa tuplaantunut, vaikka tietysti huipustakin puolittunut.

Kamuxilla taitaa olla sen verran kova varaston kiertonopeus, ettei ehdi arvo kovin paljoa siinä ajassa muuttua.

3 tykkäystä

Kamux rekrytoi myyntireskontranhoitajaa sekä ostoreskontranhoitajaa Hämeenlinnaan.

3 tykkäystä

Varaston kiertonopeus on sen verran nopea (noin 50vrk), että kuvaamallasi tilanteella ei ole oikein minkäänlaista vaikutusta tulokseen.

Käytettyjen autojen keskihinnan nousu ei ole mitenkään Kamuxin liiketulosta pönkittänyt. Itseasiassa autojen keskihinnan nousu on tehnyt aikaan sen, että integroitujen palvelujen suhteellinen osuus on laskenut, mikä näkyy konsernin kannattavuuden (%) laskussa. Ja tietysti inflaatio tarkoittaa käytännössä koventunutta kysyntää, mikä saa aikaan sen että vaihtoautoista on käyty verisempää kamppailua → katteet ovat hieman tuossakin mielessä laskeneet.

22 tykkäystä

Saksassa palvelutarjontaan (pilottikokeiluun?) näköjään lisätty talvirenkaiden myynti (en ole aikaisemmin ainakaan huomannut):

Kamux Saksa talvirenkaat

Saksassakin talvirenkaiden käytöstä laissa säädetty.

Fiksun tuntuinen lisäys palveluihin. Uusia renkaita Kamux joutuu kuitenkin hankkimaan ja asentamaan, kun varmasti osassa ostetuista autoista loppuun ajetut renkaat. Loogista siis myös pitää valikoimassa uusia renkaita muihinkin autoihin, jolloin niitä haluavan ei tarvitse mennä erikseen rengasliikkeeseen. Palvelu parantuu ja samalla Kamuxille pientä lisämyyntiä ja katetta sekä halvempia rengasostoja suurempien volyymien myötä. Hyvä muistaa, miten pienikin keskimääräisen katteen lisäys per myyty auto tulee tulosriveille näin suuren volyymin ja matalan EBIT% liiketoiminnassa.

50 tykkäystä

Hyvä bongaus, suomessa tällä hetkellä myytävistä autoista melkein puolessa tulee kahdet renkaat (1967 / 4604), saksan sivuilla tämä ei ole edes hakukriteerinä, joten voisi kuvitella että todella harvassa saa talvirenkaat mukana, joten kylmänä talvena näille saattaa olla paljonkin kysyntää - jos asiakas haluaa ajaa auton liikkeestä poiskin.

PS. Ruotsissa myös saa ostaa renkaita (google translatella ruotsalaisesta autosta):

21 tykkäystä

Kamux.de teaser

Lähdin käyttäjän @Arimatti_Alhanko vänkäriksi leikkimään Peter Lynchia Kamuxin Hampurin alueen liikkeisiin.

Kuten kuvasta näkyy, myös mutkia oli matkassa. Tarkempi reissukertomus tulee myöhemmin Kuskin toimesta.

Edit:
Arimatin kvantitatiivinen reissukertomus
Tubolevin kvalitatiivinen reissukertomus

123 tykkäystä

Suomalaiset ovat innostuneet entistä hintavammista vaihtoautoista. Yli 30 000 euron hintaluokassa kauppa käy reilun neljänneksen edellisvuoden vastaavaa aikaa kiivaammin.

29 tykkäystä

Mitä mieltä arvon sijoittajakollegat olette tämän hetkisestä osakkeen hinnasta ja Kamuxin tukevaisuuden näkymistä? Inderes antaa Osta- suosituksen ja hinta reilusti alle tavoitehinnan.

Kaipa sitä markkina odottelee jännittyneenä tuleeko negaria vai saadaanko tulos kammettua ennusteisiin. Liikevaihto puolestaan saattaa aiheuttaa syytä posariin. Aika alhaalla kyllä ollaan että voisi olettaa että riski isommalle lisäpudotukselle on pienehkö, mutta toisaalta markkina on sen verran hermostunut juuri nyt (koska inflaatio, omikron, korot jne. valitse oma suosikki!) että jos päälle tulee firmakohtaista negatiivista uutista niin reaktiot voivat yllättää.

Ja siis vielä selvyydeksi, pidemmässä kuvassa (vuosia) näen silti tulevaisuuden valoisana. Lähinnä yllä spekuloin seuraavan muutaman kuukauden liikkeitä.

22 tykkäystä

Henkilökohtaisesti en voi kuin ihmetellä, miten heikko ymmärrys markkinoilla tuntuu olevan datalla johtamiseen / digitalisaatioon ylipäätään. Mielestäni on päivän selvää, että tavoitteisiin päästään pienellä ohjausjärjestelmän käpälöinnillä. Välillä tuntuu kuin olisin palannut 90-luvulle, jolloin internetin yleistyessä huomasi miten jälkeen ihmiset ymmärryksessään jäivät.

Ilmeisesti Kamuxin kohdalla ajatellaan, että bisnes tehdään edelleen vanhan kaavan mukaan. Kärjistäen luullaan siis, että joku ruutupaperille laskee tavoitteita. Pitäisi ymmärtää, että koko homma toimii tieto-ohjautuvassa puljussa kutakuinkin niin, että järjestelmän admin syöttää kenttään halutun tavoitteen ja kone sitten laskee miten siihen pääsee ja vyöryttää tarvittavat tiedot ja muutokset koko konsernille saman tien. En siis henkilökohtaisesti usko alkuunkaan, että haluttuun katteeseen ei päästä.

Voin toki olla väärässä, mutta oli niin tai näin niin ei minusta juuri vaikuta isoon kuvaan. Yritys on edelleen hyvä ja syytä muistaa että kurssi on markkinoilla ennenkin poljettu tarpeettoman matalalle. Ei ainakaan itseäni tuolloin kaduttanut kulkea vastavirtaan ja ostella tätä femmalla.

10 tykkäystä

Hetkinen. Tuo koneko siis saa aikaan sen, että asiakkaat tulevat kaupoille ja ostavat autoja niin, että firmalle jää varmasti riittävä määrä voittoa? Melkoinen kone tosiaan, kun ei jätä negarille mitään mahdollisuutta :joy:

24 tykkäystä

Muutama vuosi sitten Kamux otti aika hyvän etumatkan kilpailijoihin mutta uskon että tämä etumatka kurotaan pikkuhiljaa kiinni vaikka hyvää tulosta todennäköisesti tekee tulevaisuudessakin. Toivottavasti henkilö kemiat ovat kunnossa firmassa niin eihän tämä mikään kauhean kallis osake näillä hinnoilla ole.

Aivan varmasti siellä on mallinnettu kuluttajien käyttäytymistä ja myynnin volyymia. Jos halutaan varmistaa että tavoitteisiin päästään, syötetään laskuihin varovainen arvio myynnistä. Sata varma että edellinen posari uskallettiin antaa juurikin siksi, että vaikka tilanne olisi loppu vuoden ajan paha, voitiin silloin olla jo käytännössä varmoja että aiemmat ennusteet ylittyy.

1 tykkäys

Pari havaintoa viimeiseltä kuukaudelta:

  1. Päivätasolla on tehty jo kuukauden päivät RSI-divergenssiä (elo-lokakuussa tosin tehtiin 2 kk ennen kuin kurssi kääntyi). Pahin osarin jälkeinen lasku näyttäili kuitenkin hyytyneen.
  2. Viimeisen kuukauden aikana ulkkarit on kääntyneet ostolaidalle ja piensijoittajat isoimpina myyntilaidalla. Tässä voi olla veromyyntejäkin sillä monella tämän vuoden aikana on varmasti isoja tappioita Kamuxista. Tässä voisi olla potentiaalia tammirallillekin jos Q4selta ei tule ikäviä yllätyksiä.
65 tykkäystä

Olen samoilla teeseillä tehnyt pikkuhiljaa tässä Kamuxista salkkuni suurimman position. Kun veromyynnit on tehty, onko ostolaidalla sekä retail että instikat? Kuka on silloin myyntilaidalla? Näihin lisäyksenä omissa kirjoissa negari (tuloksen osalta, LV uskon osuvan ennusteeseen helposti tai ylittävän) on jo hinnoiteltu sisään, negarin toteutumattomuus saattaisi muodostua “piilo-posariksi” :slight_smile:

Vähän kyllä “olin tehny silein etä tyhmästi ostin AOT:lle enkä OST:lle veivailupossan”…

2 tykkäystä

Kiitos @_TeemuHinkula teaserista ja kiitos että lähdit mukaan tien päälle. Vielä isompi kiitos foorumille koska ilman foorumia emme olisi tehneet yhdessä Lynchimaista tutkimusta. Olihan se huikeaa jutella opettajan kanssa osakkeista useita tunteja ja huomata kuinka innostunut osakesijoittaja olet ja kuinka tarkasti olit tutkinut Inderes raportit ennen reissua. Siellä oli tiedossa kaikki mahdolliset luvut, niin Saksan marginaaleista Saksan työntekijöiden palkkoihin :ok_hand: :smiley: Muistan kun kirjoitin foorumille 16.11 että olen lähdössä tutustumaan Saksan liikkeisiin. Samana päivä tuli viesti: “Monesko päivä sää oot tuonne Hampuriin menossa? Tarvitko taustatukea?” :grin: Vastasin: “Jos jaksat tulla mukaan ja kiinnostaa niin tuu ihmeessä!”

Mitä tulee itse reissuun, olihan siinä muutama vastoinkäyminen. Muun muassa tämän tekstin kirjoittaja vieraili vielä paria päivää ennen reissuun lähtöä Luxemburgin sairaalan päivtystyksessä ottamassa droppeja jotta pieni vatsatauti saadaan kuriin. Kävi vielä niinkin että odotushuoneessa jalat meinasi lähteä alta ja kolme hoitajaa nostivat sänkyyn, ja nostivat jalat ylös jotta veri saatiin virtaamaan päähän. (pahoittelut foorumilaisille jos kerron liikaa taustatietoa :slight_smile: ) No, loppu hyvin, kaikki hyvin.

Taustoista itse Hampurin tapahtumiin. Vierailimme useassa Kamuxin liikkeessä. Kävimme kirjaimellisesti potkimassa renkaita kuten alla olevasta kuvasta näkyy (@_TeemuHinkula kuvassa):

Ja tietysti otimme tyylikkäitä kuvia kun aurinko nyt kerran sattui paistamaan:

Kaikeksi kukkuraksi saimme vielä yhdestä liikkeestä Kamux-mukit. Tosin tämä vaati vähän oma-aloitteisuutta. Iso kiitos myyjälle!

Sitten tarkempia mietteitä/myyjien kommentteja. Jätän tietenkin mainitsematta myyjien nimet ja mistä liikkeestä seuraavia kommentteja kerrottiin:

  • Lähtökohtaisesti myyjät olivat ystävällisiä. Kaikki myyjät olivat olleet pidemmän aikaa Kamuxin palveluksessa. Tämä plussa.

  • Kaikki liikkeet näyttivät melko halvoilta. Tämä sopii hyvin imagoon. Halvan näköinen liike, halvat autot.

  • Kysyimme miltä Kamuxin tulevaisuus näyttää Saksassa. Saimme kuulla kommentteja että liikkeitä olisi enemmän ilman koronaa. Puhuttiin kasvusta sekä Hampurin alueella että Hampurin ulkopuolella. “Idea is to expand and to become a much bigger player in Germany”.

  • Autojen liikuteltavuus. Pari kommentoi että autoja liikutellaan paljon myymälöiden välillä. Yksi taas kommentoi että vähän koska välimatkat myymälöiden välillä ovat sen verran lyhyet. “We usually tell customer to go to another Kamux store as it is max 1 hour away.” Tämä jäi vähän epäselväksi.

  • Jokaisen Kamuxin auton ikkunassa oli samat Santanderin rahoitusehdot. 3.92% / 3.99%. Kadun toisella puolen olevassa bemari-liikkeessä korko oli 2.99% / 3.03% kun taas viereisessä Peugeot-liikkeessä puhuttiin peräti 4.88% / 4.99% korosta. Selviä eroja siis. Kamuxin kaverit sanoivat että isoilla merkkiliikkeillä saa halvempaa rahaa koska heillä oma pankki joka rahoittaa nämä. Itsellä tuli mieleen heti CarMax. CarMax rahoittaa itse autoista noin puolet ja loppuosan antaa eteenpäin kolmansille osapuolille. Kerää kermat kakun päältä.

Kamux:

BMW:

Peugeot:

  • Koitimme kysyä usemman kerran että kuinka tärkeässä roolissa rahoituspalvelut ovat. Tietysti me foorumilaiset tiedämme jo että pelkästään käytetyissä autoissa ilman lisäpalveluita puhutaan ehkä noin 7.5% bruttokatteesta. Sanoivat kyllä että lisäpalveluilla on suuri rooli. Ei sen tarkemmin.

  • Vakuutuspalvelut. Tällä hetkellä Kamux ei tarjoa vakuutuspalveluita Saksassa. Eräs myyjä kommentoi että sitä harvoin tapahtuu Saksassa autoliikkeiden toimesta kun taas toinen myyjä kommentoi että Kamuxin tarkoituksena on tarjota näitä kunhan koko luokka kasvaa. Kuulemma muita liikkeitä jotka tarjoavat. Mainitsivat Allianzin. Eikö näitä voisi tarjota jo nyt?

  • Saksan työntekijöiden vierailu Suomessa. Tämä jäi kysymysmerkiksi. Eräs myyjä sanoi että on käynyt paljon läpi Suomen likkkeitä kun taas toinen sanoi että ei ole koskaan käynyt Suomessa (ja tämä jälkimmäinen kaveri ollut firman palveluksessa hyvinkin kauan). Jälkimmäinen kaveri sanoi että maksaa liikaa jos kaikki viedään Suomeen. Miksi kuitenkin ensimmäinen kaveri oli viety Suomeen? Eikö tämä olisi erittäin tärkeää ottaen huomioon että Suomen toimiva konsepti on tarkoitus viedä Saksaan. Ehkä Kamuxilta kommentteja tähän?

  • Onko Kamuxissa jotain spesiaalia verrattuna muihin saksalaisiin toimijoihin? Hyvä henki. Juha käy usein mestoilla. Kiva nähdä ja puhua suoraan perustajan kanssa. Juha heittää muutaman sanan saksaksi mutta muuten kommunikointi englanniksi. “It is nice to be part of Kamux family”. Kamuxin vahvuus myös se että voivat tehdä kaupat todella nopeasti. Muilla liikkeillä autot usein rahoitettuja eli eivät omista niitä itse. Tämä oli mielenkiintoista.

  • Kysyttiin hinnasta ja katteista. Yksi myyjä sanoi että joulukuussa lasketaan hintoja “to make the numbers”. Tärkeintä kuinka monta autoa myydään. Hmm. Ehkä Saksassa näin koska tällöin pystytään näyttämään suurempi myytyjen autojen lukumäärä joka auttaa neuvotteluissa Santanderin kanssa? Toisessa liikkeessä myyjä ei puolestaan maininnut hinnan alennuksia. Jäi kysymysmerkiksi. @_TeemuHinkula in kanssa päätettiin että tarkistetaan tämä vuoden alussa. Nostetaanko kyseisen liikkeen autojen hintoja.

  • Suurin ero Suomen ja Saksan liikkeiden välillä. Kuulemma Saksan liikkeet siistimpiä :smiley: No, ehkä tämä oli myös pieni vitsi. Täytyy käydä Suomessa liikkeet läpi ja vertailla. Ensimmäinen liike oli kyllä enemmänkin kylmä varastohalli :smiley:

  • Autojen toimitus Saksassa. Toimittavat minne vain. Hinta riippuu kilometreistä. Ehkä karkeasti voisi sanoa että 300 kilometria maksaa 300 euroa ja 600 kilometria 600 euroa. Tämä tietenkin neuvoteltavissa.

All in all. Itsellä jäi ihan hyvä maku reissusta. Ei tästä jäänyt ehkä käteen samanlaista tajunnan räjäyttävää informaatiopläjäystä kuin Sauna ja Spa- messuilta (katso Harvia-ketju). Pari kysymysmerkkiä jäi. Viedäänkö työntekijöitä vierailulle Suomeen? Keskittyvätkö työntekijät liikevaihtoon marginaalien sijaan? Saako asiakas tilattua auton toisesta liikkeestä toiseen vai pitääkö ajaa itse? Entä vakuutuspalvelut? Iso kiitos etenkin myyjälle joka lahjoitti Kamux- mukit. Oli muutenkin niin avulias kaveri että ansaitsisi välittömästi palkankorotuksen :wink:

425 tykkäystä

Pieniä lisäyksiä kuljettajani @Arimatti_Alhanko kattavaan tekstiin ja samalla vastaus käyttäjälle @Lohestaja.

Kysyttiin tältä mukavalta myyjältä renkaista. Hän sanoi, että tarvittaessa voi hommata vanteineen. Muistaakseni sanoi, että käytetyt. Antoi esimerkin yhteen hybridi Mersuun, että normaalisti ko. mallin renkaat vanteineen maksaisi 600€, mutta hän voi järjestää 400€:lla. En tiedä paljonko näihin jää katetta. Oiskohan ne renkaat tulleet jonkun muun kaupan ohessa?

Lisäksi yllätyin, kun yritin myydä omaa loso-Mersuani. He sanoivat, etteivät myy yli 150 tkm ajettuja eikä 6 vanhempia (näitä kyllä oli liikkeessä), koska Saksassa autoille pitää antaa takuu 6-12kk muistaakseni. Tämä selittänee Saksan korkean keskihinnan.

Edit: Kamux Plus-nimistä palvelua ei ollut mutta vastaava lisätakuu oli. Hinta taisi pyöriä 13-30€/kk tuntumassa. Eli on paljon matalampi kuin Kamux Plus. @Petri_Kajaani n raportin mukaan Kamux Plus on 599-1099€/vuosi.

Edit 2: Ostavat kuitenkin vanhempiakin autoja ja myyvät ne muihin maihin.

181 tykkäystä

En ole lukenut koko ketjua läpi, mutta välillä nähnyt väläyksiä Kamuxiin liittyvästä keskustelusta Twitterin puolella. Enkä ole autoalan asiantuntija, mutta olen seuraillut käytetyn tavaran kauppaa ja sen rakenteellista kehitystä. Ja erityisesti alustatalouden vaikutuksia ja riskejä nykyisiin liiketoimintamalleihin.

Näissä täyden palvelun jälleenmyyntikonsepteissa liiketoiminnan kestävä menestys perustuu usein hyvin rakennettuun supply-toimintoon / kanavaan, sillä laadukkaan käytetyn tavaran myynti eteenpäin on nykyisessä digitaalisessa markkinointiympäristössä kohtalaisen helppoa, jos se vain ensin on saatu oikealla hinnalla sisään eikä osteta vääränlaista inventaariota (tästä pitävät huolen laadukkaat markkinapaikat, jolloin tuotteiden löytäminen tai vertailu ei ole kuluttajalle työlästä). Eli hyvin rakennettu hankinta on usein kannattavuuden kehto ja samalla tarkoin suojeltu salaisuus, ja samalla yllättävän merkittävä liiketoiminnan riskitekijä.

Kamuxin bisneksessä keskimääräinen bruttokate per myyty auto on tietääkseni jossain 1500 euron tietämillä (ja keskimyyntihinnat jossa 11-12ke kantturoissa) ja kannattavuutta per transaktio kohentavat toki kaikenlaiset myytävät lisäpalvelut. Eli tässä hintaluokassa aika tyypillinen käytetyn tavaran kaupan katerakenne, jossa noin 15% katetaso itse välitetystä esineestä.

Pienelle huomiolle keskusteluissa jää usein alustalouden rakenteellinen kehitys. Maailmalla on orastavia konsepteja, jotka potentiaalisesti voivat jyrsiä tuota hankinnassa onnistumista. Esimerkiksi Norjassa on Nettbil-niminen konsepti, joka kilpailuttaa kuluttajalle valmiiksi yli 1500 autodiilerin tarjoukset ja tarjoaa autoa myyvälle kuluttajalle parhaan mahdollisen hinnan markkinassa. Tämä toki luo pienille “tasekeveille”, ketterille ja yrittäjämäisille autodiilereille etumatkaa ja voi syödä isommilta autoketjuilta bisnestä, kun tietyistä parhaan menekin omaavista automalleista syntyy kilpailuasetelma jo hankintavaiheessa. Tällaiset tarjouskauppaan / markkinapaikkadynamiikkaan perustuvat liiketoimintamallit keräävät myös merkittävästi dataa, joka luo disruptiomahdollisuuksia markkinassa, tai mahdollisuuden jopa rakentaa bisnestä arvoketjussa eteenpäin, ja näille toimijoille jää myös tieto kuluttajasta jatkohyödyntämistä varten.

Eli koitan sanoa sitä, että nämä maailman markkinapaikkaistumisen vahvat trendit on hyvä ottaa huomioon Kamuxin kaltaisten liiketoimintamallien arvioinnissa. En ole yhtään varma, että muutaman vuoden kuluttua maailma on siinä asennossa, että 15% komissiotaso käytettynä myytävästä autosta on standarditasoa, kun datan määrä jatkuvasti lisääntyy. Jos tällainen trendi toteutuu ja syö esimerkiksi 30-50% bruttokatteesta, niin liiketoimintamallin kannattavuus muuttuu ihan olennaisesti. Sama tapahtuu jälleenmyyjän brändin houkuttelevuudelle, jos parhaita herkkuja ei olekaan enää samalla tavalla myynnissä kuin aiemmin. Benchmark-mielessä kannattaa katsoa, miten vaikkapa hieman kalliimpien tuotteiden (esim asuntojen) välitystoiminta on muuttunut, ja millaisia innovatiivisia liiketoimintamalleja vaikkapa sieltä voisi olla sovellettavissa autokategoriaan.

110 tykkäystä