Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Hetkinen. Tuo koneko siis saa aikaan sen, että asiakkaat tulevat kaupoille ja ostavat autoja niin, että firmalle jää varmasti riittävä määrä voittoa? Melkoinen kone tosiaan, kun ei jätä negarille mitään mahdollisuutta :joy:

24 tykkäystä

Muutama vuosi sitten Kamux otti aika hyvän etumatkan kilpailijoihin mutta uskon että tämä etumatka kurotaan pikkuhiljaa kiinni vaikka hyvää tulosta todennäköisesti tekee tulevaisuudessakin. Toivottavasti henkilö kemiat ovat kunnossa firmassa niin eihän tämä mikään kauhean kallis osake näillä hinnoilla ole.

Aivan varmasti siellä on mallinnettu kuluttajien käyttäytymistä ja myynnin volyymia. Jos halutaan varmistaa että tavoitteisiin päästään, syötetään laskuihin varovainen arvio myynnistä. Sata varma että edellinen posari uskallettiin antaa juurikin siksi, että vaikka tilanne olisi loppu vuoden ajan paha, voitiin silloin olla jo käytännössä varmoja että aiemmat ennusteet ylittyy.

1 tykkäys

Pari havaintoa viimeiseltä kuukaudelta:

  1. Päivätasolla on tehty jo kuukauden päivät RSI-divergenssiä (elo-lokakuussa tosin tehtiin 2 kk ennen kuin kurssi kääntyi). Pahin osarin jälkeinen lasku näyttäili kuitenkin hyytyneen.
  2. Viimeisen kuukauden aikana ulkkarit on kääntyneet ostolaidalle ja piensijoittajat isoimpina myyntilaidalla. Tässä voi olla veromyyntejäkin sillä monella tämän vuoden aikana on varmasti isoja tappioita Kamuxista. Tässä voisi olla potentiaalia tammirallillekin jos Q4selta ei tule ikäviä yllätyksiä.
65 tykkäystä

Olen samoilla teeseillä tehnyt pikkuhiljaa tässä Kamuxista salkkuni suurimman position. Kun veromyynnit on tehty, onko ostolaidalla sekä retail että instikat? Kuka on silloin myyntilaidalla? Näihin lisäyksenä omissa kirjoissa negari (tuloksen osalta, LV uskon osuvan ennusteeseen helposti tai ylittävän) on jo hinnoiteltu sisään, negarin toteutumattomuus saattaisi muodostua “piilo-posariksi” :slight_smile:

Vähän kyllä “olin tehny silein etä tyhmästi ostin AOT:lle enkä OST:lle veivailupossan”…

2 tykkäystä

Kiitos @_TeemuHinkula teaserista ja kiitos että lähdit mukaan tien päälle. Vielä isompi kiitos foorumille koska ilman foorumia emme olisi tehneet yhdessä Lynchimaista tutkimusta. Olihan se huikeaa jutella opettajan kanssa osakkeista useita tunteja ja huomata kuinka innostunut osakesijoittaja olet ja kuinka tarkasti olit tutkinut Inderes raportit ennen reissua. Siellä oli tiedossa kaikki mahdolliset luvut, niin Saksan marginaaleista Saksan työntekijöiden palkkoihin :ok_hand: :smiley: Muistan kun kirjoitin foorumille 16.11 että olen lähdössä tutustumaan Saksan liikkeisiin. Samana päivä tuli viesti: “Monesko päivä sää oot tuonne Hampuriin menossa? Tarvitko taustatukea?” :grin: Vastasin: “Jos jaksat tulla mukaan ja kiinnostaa niin tuu ihmeessä!”

Mitä tulee itse reissuun, olihan siinä muutama vastoinkäyminen. Muun muassa tämän tekstin kirjoittaja vieraili vielä paria päivää ennen reissuun lähtöä Luxemburgin sairaalan päivtystyksessä ottamassa droppeja jotta pieni vatsatauti saadaan kuriin. Kävi vielä niinkin että odotushuoneessa jalat meinasi lähteä alta ja kolme hoitajaa nostivat sänkyyn, ja nostivat jalat ylös jotta veri saatiin virtaamaan päähän. (pahoittelut foorumilaisille jos kerron liikaa taustatietoa :slight_smile: ) No, loppu hyvin, kaikki hyvin.

Taustoista itse Hampurin tapahtumiin. Vierailimme useassa Kamuxin liikkeessä. Kävimme kirjaimellisesti potkimassa renkaita kuten alla olevasta kuvasta näkyy (@_TeemuHinkula kuvassa):

Ja tietysti otimme tyylikkäitä kuvia kun aurinko nyt kerran sattui paistamaan:

Kaikeksi kukkuraksi saimme vielä yhdestä liikkeestä Kamux-mukit. Tosin tämä vaati vähän oma-aloitteisuutta. Iso kiitos myyjälle!

Sitten tarkempia mietteitä/myyjien kommentteja. Jätän tietenkin mainitsematta myyjien nimet ja mistä liikkeestä seuraavia kommentteja kerrottiin:

  • Lähtökohtaisesti myyjät olivat ystävällisiä. Kaikki myyjät olivat olleet pidemmän aikaa Kamuxin palveluksessa. Tämä plussa.

  • Kaikki liikkeet näyttivät melko halvoilta. Tämä sopii hyvin imagoon. Halvan näköinen liike, halvat autot.

  • Kysyimme miltä Kamuxin tulevaisuus näyttää Saksassa. Saimme kuulla kommentteja että liikkeitä olisi enemmän ilman koronaa. Puhuttiin kasvusta sekä Hampurin alueella että Hampurin ulkopuolella. “Idea is to expand and to become a much bigger player in Germany”.

  • Autojen liikuteltavuus. Pari kommentoi että autoja liikutellaan paljon myymälöiden välillä. Yksi taas kommentoi että vähän koska välimatkat myymälöiden välillä ovat sen verran lyhyet. “We usually tell customer to go to another Kamux store as it is max 1 hour away.” Tämä jäi vähän epäselväksi.

  • Jokaisen Kamuxin auton ikkunassa oli samat Santanderin rahoitusehdot. 3.92% / 3.99%. Kadun toisella puolen olevassa bemari-liikkeessä korko oli 2.99% / 3.03% kun taas viereisessä Peugeot-liikkeessä puhuttiin peräti 4.88% / 4.99% korosta. Selviä eroja siis. Kamuxin kaverit sanoivat että isoilla merkkiliikkeillä saa halvempaa rahaa koska heillä oma pankki joka rahoittaa nämä. Itsellä tuli mieleen heti CarMax. CarMax rahoittaa itse autoista noin puolet ja loppuosan antaa eteenpäin kolmansille osapuolille. Kerää kermat kakun päältä.

Kamux:

BMW:

Peugeot:

  • Koitimme kysyä usemman kerran että kuinka tärkeässä roolissa rahoituspalvelut ovat. Tietysti me foorumilaiset tiedämme jo että pelkästään käytetyissä autoissa ilman lisäpalveluita puhutaan ehkä noin 7.5% bruttokatteesta. Sanoivat kyllä että lisäpalveluilla on suuri rooli. Ei sen tarkemmin.

  • Vakuutuspalvelut. Tällä hetkellä Kamux ei tarjoa vakuutuspalveluita Saksassa. Eräs myyjä kommentoi että sitä harvoin tapahtuu Saksassa autoliikkeiden toimesta kun taas toinen myyjä kommentoi että Kamuxin tarkoituksena on tarjota näitä kunhan koko luokka kasvaa. Kuulemma muita liikkeitä jotka tarjoavat. Mainitsivat Allianzin. Eikö näitä voisi tarjota jo nyt?

  • Saksan työntekijöiden vierailu Suomessa. Tämä jäi kysymysmerkiksi. Eräs myyjä sanoi että on käynyt paljon läpi Suomen likkkeitä kun taas toinen sanoi että ei ole koskaan käynyt Suomessa (ja tämä jälkimmäinen kaveri ollut firman palveluksessa hyvinkin kauan). Jälkimmäinen kaveri sanoi että maksaa liikaa jos kaikki viedään Suomeen. Miksi kuitenkin ensimmäinen kaveri oli viety Suomeen? Eikö tämä olisi erittäin tärkeää ottaen huomioon että Suomen toimiva konsepti on tarkoitus viedä Saksaan. Ehkä Kamuxilta kommentteja tähän?

  • Onko Kamuxissa jotain spesiaalia verrattuna muihin saksalaisiin toimijoihin? Hyvä henki. Juha käy usein mestoilla. Kiva nähdä ja puhua suoraan perustajan kanssa. Juha heittää muutaman sanan saksaksi mutta muuten kommunikointi englanniksi. “It is nice to be part of Kamux family”. Kamuxin vahvuus myös se että voivat tehdä kaupat todella nopeasti. Muilla liikkeillä autot usein rahoitettuja eli eivät omista niitä itse. Tämä oli mielenkiintoista.

  • Kysyttiin hinnasta ja katteista. Yksi myyjä sanoi että joulukuussa lasketaan hintoja “to make the numbers”. Tärkeintä kuinka monta autoa myydään. Hmm. Ehkä Saksassa näin koska tällöin pystytään näyttämään suurempi myytyjen autojen lukumäärä joka auttaa neuvotteluissa Santanderin kanssa? Toisessa liikkeessä myyjä ei puolestaan maininnut hinnan alennuksia. Jäi kysymysmerkiksi. @_TeemuHinkula in kanssa päätettiin että tarkistetaan tämä vuoden alussa. Nostetaanko kyseisen liikkeen autojen hintoja.

  • Suurin ero Suomen ja Saksan liikkeiden välillä. Kuulemma Saksan liikkeet siistimpiä :smiley: No, ehkä tämä oli myös pieni vitsi. Täytyy käydä Suomessa liikkeet läpi ja vertailla. Ensimmäinen liike oli kyllä enemmänkin kylmä varastohalli :smiley:

  • Autojen toimitus Saksassa. Toimittavat minne vain. Hinta riippuu kilometreistä. Ehkä karkeasti voisi sanoa että 300 kilometria maksaa 300 euroa ja 600 kilometria 600 euroa. Tämä tietenkin neuvoteltavissa.

All in all. Itsellä jäi ihan hyvä maku reissusta. Ei tästä jäänyt ehkä käteen samanlaista tajunnan räjäyttävää informaatiopläjäystä kuin Sauna ja Spa- messuilta (katso Harvia-ketju). Pari kysymysmerkkiä jäi. Viedäänkö työntekijöitä vierailulle Suomeen? Keskittyvätkö työntekijät liikevaihtoon marginaalien sijaan? Saako asiakas tilattua auton toisesta liikkeestä toiseen vai pitääkö ajaa itse? Entä vakuutuspalvelut? Iso kiitos etenkin myyjälle joka lahjoitti Kamux- mukit. Oli muutenkin niin avulias kaveri että ansaitsisi välittömästi palkankorotuksen :wink:

425 tykkäystä

Pieniä lisäyksiä kuljettajani @Arimatti_Alhanko kattavaan tekstiin ja samalla vastaus käyttäjälle @Lohestaja.

Kysyttiin tältä mukavalta myyjältä renkaista. Hän sanoi, että tarvittaessa voi hommata vanteineen. Muistaakseni sanoi, että käytetyt. Antoi esimerkin yhteen hybridi Mersuun, että normaalisti ko. mallin renkaat vanteineen maksaisi 600€, mutta hän voi järjestää 400€:lla. En tiedä paljonko näihin jää katetta. Oiskohan ne renkaat tulleet jonkun muun kaupan ohessa?

Lisäksi yllätyin, kun yritin myydä omaa loso-Mersuani. He sanoivat, etteivät myy yli 150 tkm ajettuja eikä 6 vanhempia (näitä kyllä oli liikkeessä), koska Saksassa autoille pitää antaa takuu 6-12kk muistaakseni. Tämä selittänee Saksan korkean keskihinnan.

Edit: Kamux Plus-nimistä palvelua ei ollut mutta vastaava lisätakuu oli. Hinta taisi pyöriä 13-30€/kk tuntumassa. Eli on paljon matalampi kuin Kamux Plus. @Petri_Kajaani n raportin mukaan Kamux Plus on 599-1099€/vuosi.

Edit 2: Ostavat kuitenkin vanhempiakin autoja ja myyvät ne muihin maihin.

181 tykkäystä

En ole lukenut koko ketjua läpi, mutta välillä nähnyt väläyksiä Kamuxiin liittyvästä keskustelusta Twitterin puolella. Enkä ole autoalan asiantuntija, mutta olen seuraillut käytetyn tavaran kauppaa ja sen rakenteellista kehitystä. Ja erityisesti alustatalouden vaikutuksia ja riskejä nykyisiin liiketoimintamalleihin.

Näissä täyden palvelun jälleenmyyntikonsepteissa liiketoiminnan kestävä menestys perustuu usein hyvin rakennettuun supply-toimintoon / kanavaan, sillä laadukkaan käytetyn tavaran myynti eteenpäin on nykyisessä digitaalisessa markkinointiympäristössä kohtalaisen helppoa, jos se vain ensin on saatu oikealla hinnalla sisään eikä osteta vääränlaista inventaariota (tästä pitävät huolen laadukkaat markkinapaikat, jolloin tuotteiden löytäminen tai vertailu ei ole kuluttajalle työlästä). Eli hyvin rakennettu hankinta on usein kannattavuuden kehto ja samalla tarkoin suojeltu salaisuus, ja samalla yllättävän merkittävä liiketoiminnan riskitekijä.

Kamuxin bisneksessä keskimääräinen bruttokate per myyty auto on tietääkseni jossain 1500 euron tietämillä (ja keskimyyntihinnat jossa 11-12ke kantturoissa) ja kannattavuutta per transaktio kohentavat toki kaikenlaiset myytävät lisäpalvelut. Eli tässä hintaluokassa aika tyypillinen käytetyn tavaran kaupan katerakenne, jossa noin 15% katetaso itse välitetystä esineestä.

Pienelle huomiolle keskusteluissa jää usein alustalouden rakenteellinen kehitys. Maailmalla on orastavia konsepteja, jotka potentiaalisesti voivat jyrsiä tuota hankinnassa onnistumista. Esimerkiksi Norjassa on Nettbil-niminen konsepti, joka kilpailuttaa kuluttajalle valmiiksi yli 1500 autodiilerin tarjoukset ja tarjoaa autoa myyvälle kuluttajalle parhaan mahdollisen hinnan markkinassa. Tämä toki luo pienille “tasekeveille”, ketterille ja yrittäjämäisille autodiilereille etumatkaa ja voi syödä isommilta autoketjuilta bisnestä, kun tietyistä parhaan menekin omaavista automalleista syntyy kilpailuasetelma jo hankintavaiheessa. Tällaiset tarjouskauppaan / markkinapaikkadynamiikkaan perustuvat liiketoimintamallit keräävät myös merkittävästi dataa, joka luo disruptiomahdollisuuksia markkinassa, tai mahdollisuuden jopa rakentaa bisnestä arvoketjussa eteenpäin, ja näille toimijoille jää myös tieto kuluttajasta jatkohyödyntämistä varten.

Eli koitan sanoa sitä, että nämä maailman markkinapaikkaistumisen vahvat trendit on hyvä ottaa huomioon Kamuxin kaltaisten liiketoimintamallien arvioinnissa. En ole yhtään varma, että muutaman vuoden kuluttua maailma on siinä asennossa, että 15% komissiotaso käytettynä myytävästä autosta on standarditasoa, kun datan määrä jatkuvasti lisääntyy. Jos tällainen trendi toteutuu ja syö esimerkiksi 30-50% bruttokatteesta, niin liiketoimintamallin kannattavuus muuttuu ihan olennaisesti. Sama tapahtuu jälleenmyyjän brändin houkuttelevuudelle, jos parhaita herkkuja ei olekaan enää samalla tavalla myynnissä kuin aiemmin. Benchmark-mielessä kannattaa katsoa, miten vaikkapa hieman kalliimpien tuotteiden (esim asuntojen) välitystoiminta on muuttunut, ja millaisia innovatiivisia liiketoimintamalleja vaikkapa sieltä voisi olla sovellettavissa autokategoriaan.

110 tykkäystä

Hankinta luo kilpailukykyä, jos tehdään oikein. Alustataloudet nousee sinne sun tänne. Vaikka uusia kilpailutusalustoja on, niin en pysty näkemään, miten ne olisivat merkittävä uhka isoille autokauppaketjuille. Jonkun on myytävä se fyysinen auto, ja puhtaat tarjouskilpailutusalusta eivät pysty myymään autoa, eikä ole myyjää vastaamassa kysymyksiin myyntikohteesta. Välitys- tai markkinointialustat ilman omistusuhdetta myytävän tuotteesen, luovat kuluttajille myös aikamoisen pohdinnan, että kenellä on vastuu kaupasta, kun kaupassa ilmenee reklamoitavaa. Kaikille ostajille ei kelpaa pelkät digikuva ja videot ja markkinointitekstit kilpailutusalustan palvelussa, jotta tekee ostopäätöksen, vaan auto halutaan kokea itse fyysisesti, ennen ostopäätöstä.

Kamux kerää käsittääkseni myös paljon dataa, jota digitaalistumista hyödynnetään eri tavoin kilpailuetujen saamiseksi.

Mitä tulee marginaalin tai komission pienentymiseen, niin se on yleistä kaikessa liiketoiminnassa, missä on kilpailua. Yhtiöt vastaa tähän suuruuden ekonomialla. Toimintaa kasvattamalla painetaan kuluja pienemmiksi per yksikkö. Lisätään palveluja kuluttajille. Liiketoiminnan kasvaessa, vaikka pienemmällä katteella, mutta edelleen kannattavasti, omistajarvo kuitenkin kasvaa.

Voitko avata esimerkillä, miten asuntovälitys voi tarjota ideoita autokaupoille?

22 tykkäystä

Kyllähän Kamux on vastannut huutoon KMS:llä…ja vaikea nähdä, että tämäkään on viimeinen ase hamaan tappiin… Digitalisaatio on väistämätöntä. Itselle tulee ensimmäisenä mieleen:

-Volyymien kasvu, joka tuo mukanaan kulujen painamisen alas (rahoitus, autojen hankinta yms)
-Digitaalisten palvelujen mukaantulo, joka painaa henkilöstökuluja alas suhteessa myytyihin autoihin
-Alustatalousmallia hyödyntävät autoliikkeet, jotka myyvät myös B2B tyyliin, satanee myös Kamuxin laariin kokonsa takia.

Enneminkin pienempiin pelureihin gäppi kasvaa ja isot ja keskisuuret jatkaa kasvamistaan.

14 tykkäystä

Kamux siirtää Varkauden myymälän liiketoiminnan lähialueiden liikkeisiin ja sulkee Varkauden myymälän.
Varkauden myymälän liiketoiminta siirtyy muihin liikkeisiin arviolta vuoden alussa 2022

33 tykkäystä

Sinänsä kuulostaa loogiselta jos tilaa tuolla vain 70 autolle, ainakin jos kannattavuutta pyritään nostamaan. Uusia liikeavauksia olisi kyllä myös kiva saada vastapainoksi (tai siirtymisiä isompiin tiloihin). Mutta parempi kai tämänkin “joululahjaksi” kuin se odotettu tulosnegari :sweat_smile:

@Jarnis toisaalta eikös joulukuu ole autokaupassa hiljaisin kuukausi, eli Loka/Marras vaikuttaa Q4 raporttiin enemmän kuin joulukuu, eli ainakin jossain määrin negarin riski pienentynyt. Tosin itse enemmän suosin sanamuotoa “positiivinen riski”, että negaria ei tule kun ainakin markkinat hinnoittelee kyllä negarin jo moninkertaisesti sisään ja Q3 perustella ei olisi yhtään yllätys jos liikovoiton osalta jäädään alle :smiley:

7 tykkäystä

…tai sitten ei haluta pilata joulua ja jatketaan laskelmia pyhien yli että saadaan kaikki data vuoden loppuun asti käyttöön… :sweat:

No, itse lasken jo negarin riskin selvästi pienentyneeksi, tosin toisaalta edelleen mahdolliseksi niin kauan kunnes saadaan seuraava datapiste miten bisnekset ovat pyörineet.

1 tykkäys

Onhan tällainen jo Suomessakin: https://autovex.fi/ En selvittänyt montako liikettä tuolla on mukana, mutta sivuilla näytti olevan niin Kamuxin kuin monen muunkin ison ketjun logo.

4 tykkäystä

Ylen jutussa puhetta käytettyjen autojen hintojen noususta. Komponenttipulan aiheuttaman toimitusaikojen venymisen takia on myyty käytettyjä autoja jopa kalliimmalla kuin uusia. Jutussa myös Kalliokosken kommentit, ennustaa hintojen nousua edelleen ensi vuodelle.

31 tykkäystä

Tämä “tauti” kyllä korostaa Kamuxin tapauksessa sitä, miten tärkeää on pitää varaston kiertonopeus äärimmäisen lyhyenä näinä aikoina. Muuten tulee turskaa, kun sirupula helpottaa ja varastoon kalliilla ostetut autot ei menekään enää kaupaksi kuin persnetolla. Mutta luottoni on Kamuxin johtoon, että ovat tämän itsekin hoksanneet :smiley: Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla vaikka osarin yhteydessä ajatuksia varastoon liittyvässä riskistä siinä hetkessä, kun käytettyjen autojen hinnat alkavat normalisoitua.

5 tykkäystä

Eikö laskevien hintojen aikana näin käy väistämättä, vaikka kierto olisi nopeaakin, olettaen että varastossa kuitenkin autoja joku tietty positiivinen määrä keskimäärin on yli ajan?

Siis että varaston arvo laskee tuon laskevien hintojen ajan.

Vaikutusta kannattavuuteen, kyllä joka tapauksessa. Lyhyemmällä kiertoajalla vaikutus on kuitenkin pienempi ja toiminta voi olla edelleen kannattavaa, vaikka autot hieman ehtivätkin “hapantua”.

Kamux sulkee Varkauden myymälän. Myymälässä on ollut pieni 70 auton varasto, Kamux fokusoi isompiin myymälöihin.Sinänsä koko ketjun valikoima on ollut saatavilla myös Varkaudessa. Kaikille tarjotaan töitä muista toimipisteistä

Varkaus on 22000 tuhannen asukkaan vireä teollisuuskaupunki Pohjois-Savossa. Kaupunki on tärkeä liikenteen solmukohta, valtatiet 23 ja 5 risteävät juuri Kamuxin myymälän kohdalla. Sinänsä erikoista sulkea myymälä, koska useat muut kauppaketjut investoivat isosti, uusi Prisma, uudehko iso Tokmanni, tänä vuonna avautuneet Motonet ja Rusta.

6 tykkäystä

Saapa nähdä jos tämä on vain alkusoittoa autonmyynnin nettisiirtymässä - pienemmät liikkeet voivat joutua lahdattavaksi ja isompia kasvatetaan ja yhä enemmän myydään perille toimitettua jolloin keskitetyt isommat pisteet (riittävän, mutta ei liian tiheään) ovat se tulevaisuus. Ei ole enää paikallinen varasto ja seinät niin iso juttu jos myynti luistaa verkossa ja tavara tuodaan pihaan?

Niin kauan kuin autovarastojen koko pysyy samana ja henkilöstö ei dramaattisesti vähene niin en näe (pienten) liikkeiden sulkemisessa hirveää draamaa, mutta tietty kiva olisi jos samaan aikaan niitä avattaisiin lisää Saksanmaalla ja Ruotsissa missä verkosto on vielä harva.

13 tykkäystä