Kamux julkaisee tuloksensa perjantaina ja tässä ovat analyytikon ennakkokommentit.
Kamux julkistaa Q1-tuloksensa perjantaina 12.5. kello 9. Q1:n aikana markkinaympäristö on säilynyt haastavana kuluttajien koetuksella olevan ostovoiman ja nousseiden korkojen vuoksi. Kappalemääräisesti käytettyjen autojen kauppa on käynyt huomattavasti historiallisa tasoja verkkaisemmin Q1:llä Kamuxin kaikissa toimintamaissa, mutta paikoittain on ollut varovaisia merkkejä kysynnän elpymisestä. Olemme raportin yhteydessä tehneet tarkennuksia Q1-ennusteisiimme aiempaa kireämpää hinnoitteluympäristöä ennakoiden ja huomioineet maaliskuussa suljetun Varmön myymälän.
Vielä olisi 2 päivää Thomaksella aikaa hankkia perinteinen Kamux-flunssa ennen kuin joutuu taas pettymään livelähetyksessä
No en varsinaisesti välttämättä juuri sinuun viitannut . Alunperin laitoin viestiin “analyytikolla”, mutta kuulosti omaan korvaan liian anonyymiltä, kun analyytikon henkilöllisyys tiedossa.
Ehkä hieman ennenaikaista puhua ”perinteistä”, kun en ole käsittääkseni kertaakaan perunut sovittua liveä. Livelähetyksessä pettymistä en voi kuitenkaan kieltää.
Bloombergin konsensus on tyypillisesti käsittääkseni keskiarvo. Datapisteiden määrissä saattaa olla pientä heittoa lukujen välillä vaihtelevan saatavuuden vuoksi.
Analyytikkokohtaisia ennusteita en ainakaan omilla Bloomberg-tunnuksillani näe.
Epävarmuuden ollessa suurta, en tällä kertaa viitsi tehdä ennustetta myytyjen autojen kappalemäärästä, kun käyttämäni menetelmä pohjautuu edellisvuosien lukuihin+tuoreisiin Suomen markkinakokolukuihin, jotka olleet melko negatiiviset viime vuonna, mutta nyt Q1 aikana mahdollisesti käänne alkanut.
Tehdään siis tällä kertaa ennuste pohjautuen kyselyyn
Suomen Q1 2022 myytyjen autojen määrä: 10946
Suomen Q4 2022 myytyjen autojen määrä: 10420
Muut maat Q1 2022: 4655 kpl
Muut maat Q4 2022: 4261 kpl
“Normaalissa” ympäristössä Q1 kappalemäärä lienee ollut hieman suurempi kuin edeltävä Q4.
Q1 2023 Suomen markkinan kpl määrä verrattuna 2022 oli +1,3% YoY. Kamuxin pitäisi siis myydä Suomessa n. 11100 autoa pitääkseen markkinaosuuden. Muiden maiden osalta vaikea arvioida. (Jälkikäteishoksaus: +1,3% on henkilöautosarakkeesta, mutta lienee silti suurin osa Kamuxinkin myydyistä autoista niitä)
Myytyjen autojen määrä Suomessa?
10000-10500 (katastrofi)
10501-11000
11001-11500
11501-12000 (BumtsiBum )
0äänestäjää
Myytyjen autojen määrä Ruotsi+Saksa?
3500-4000
4001-4500
4501-5000
0äänestäjää
Muut vaihtoehdot olisivat aika suuri yllätys suuntaan tai toiseen.
Edit. Jaahas, joku yllä ehtikin ensin pöllimään minun kyselyideani . No sentään eri kysely
Kamux Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2023: Kamuxin liikevaihto supistui ja oikaistu liikevoitto laski merkittävästi
Kamux Oyj, osavuosikatsaus, 12.5.2023 klo 9.00
Kamux Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2023: Kamuxin liikevaihto supistui ja oikaistu liikevoitto laski merkittävästi
Tämä tiedote on tiivistelmä Kamux Oyj:n osavuosikatsauksesta 1.1.-31.3.2023.Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja lisäksi saatavilla myös yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.kamux.com.
Sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, ellei muuta mainita.
Tammi–maaliskuu lyhyesti
Liikevaihto laski -6,0 % ja oli 223,1 milj. euroa (237,3)
Bruttokate laski -14,5 % ja oli 20,7 milj. euroa (24,3) eli 9,3 % (10,2) liikevaihdosta
Oikaistu liikevoitto laski -85,4 % ja oli 0,8 milj. euroa (5,7) eli 0,4 % (2,4) liikevaihdosta
Liikevoitto laski -89,5 % ja oli 0,6 milj. euroa (5,7) eli 0,3 % (2,4) liikevaihdosta
Myytyjen autojen määrä laski -1,8 % ja oli 15 324 autoa (15 601)
Vertailukelpoisten liikkeiden myynti laski -10,4 % (8,6)
Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,00 (0,11) ja laimennettu 0,00 euroa (0,10)
Nopeella vilkasulla vaikuttais siltä et Ruotsin todella heikko kehitys painaa käytännössä koko konsernia tällä hetkellä. Myytyjen autojen lukumäärä Ruotsissa -12,4 % vertailukauteen nähden ja liikevoitto -1,1 MEUR.
Joo kyllä talvi oli vaikea autokaupassa. Mutta nyt päästään sesonkiin ja kun Kamux piti ohjeistuksen, ilmeisesti jo näkevät että pahin on ohi. Saattaa tulla ostopaikka…
Jos kuulin oikein, Thomas sanoi, että Suomessa kappalemäärässä kasvua +8%? Eli markkinaosuutta saatu täällä kyllä hyvin. Jotain positiivista sentään, vaikka Ruotsissa sössitään jälleen kaksin käsin . Saksassa +4%.
Edit. jos olikin +0,8% niin sitten melko lailla markkinan tasossa.
Menihän tää alle odotusten, mutta on siellä muillakin ollut vaikeeta, sillä heikosta neljänneksestä huolimatta:
”Säilytimme myynnin laskusta huolimatta markkina-asemamme kaikissa toimintamaissamme.”
Ruotsin alakuloa selittää osin heikko kruunu. Se tosiaan painaa nyt yhtiön koko tulosta. Varastoja kuitenkin alettu kasvattaa ja lieviä piristymisen merkkejä ilmassa. Näkymät pysyy ennallaan. Sesongista pitää sitten selvitä kyllä kunnialla!
Nyt ei auta muu kuin odottaa, että uusi toimitusjohtaja tuo jotain muutosta tähän. Tosin, en tiedä millaisen kanin hän voi nostaa hatustaan. Autokauppa kun on loppujen lopuksi sitä että osta halvalla ja myy kalliilla.