Ketkä kaikki sieltä on mennyt kilpailijoille? Siitä tiedosta voisi olla jotain hyötyä.
Joo kyllä talvi oli vaikea autokaupassa. Mutta nyt päästään sesonkiin ja kun Kamux piti ohjeistuksen, ilmeisesti jo näkevät että pahin on ohi. Saattaa tulla ostopaikka…
Jos kuulin oikein, Thomas sanoi, että Suomessa kappalemäärässä kasvua +8%? Eli markkinaosuutta saatu täällä kyllä hyvin. Jotain positiivista sentään, vaikka Ruotsissa sössitään jälleen kaksin käsin . Saksassa +4%.
Edit. jos olikin +0,8% niin sitten melko lailla markkinan tasossa.
0,8 % kasvoi Suomen myytyjen autojen lukumäärä kvartaalitason vertailussa
Menihän tää alle odotusten, mutta on siellä muillakin ollut vaikeeta, sillä heikosta neljänneksestä huolimatta:
”Säilytimme myynnin laskusta huolimatta markkina-asemamme kaikissa toimintamaissamme.”
Ruotsin alakuloa selittää osin heikko kruunu. Se tosiaan painaa nyt yhtiön koko tulosta. Varastoja kuitenkin alettu kasvattaa ja lieviä piristymisen merkkejä ilmassa. Näkymät pysyy ennallaan. Sesongista pitää sitten selvitä kyllä kunnialla!
Nyt ei auta muu kuin odottaa, että uusi toimitusjohtaja tuo jotain muutosta tähän. Tosin, en tiedä millaisen kanin hän voi nostaa hatustaan. Autokauppa kun on loppujen lopuksi sitä että osta halvalla ja myy kalliilla.
Jep, kyllä tää vaikuttaa pahalta. Taitaa Suomessa Saka, K-Auto, Wetteri ym. olla liian kova pala…
Pikavilkaisulla Suomessa ja Ruotsissa toimintaa painaa edelleen alentunut rautakate, joka on parantunut Q4/2022 madonluvuista, mutta on edelleen historiallisia tasoja selvästi alempi (etenkin Ruotsissa).
Isompi ongelma tulee kuluriveiltä.
- Henkilöstökulut kasvoivat 0,5 miljoonaa, vaikka henkilöstömäärä väheni 30 henkilöllä. Myyntiperusteisen henkilöstön palkitsemismallin pitäisi ehkäistä tällaista, mutta se vuotaa nyt jostain.
- Lisäksi muut kulut kasvoivat vertailukaudesta 0,9 miljoonaa (yli 20 prosenttia!), ja kumulatiivisesti muut kulut on 50% ylempänä kuin Q1/2021.
Ihan kuin kustannuskuri olisi kokonaan unohdettu? Todella toivon, että tähän selviää jotain kertaluonteisen oloisia tekijöitä, eikä kyse ole siitä että koko organisaatio on gonahtanut. Jos ei muuten tule esiin, @Thomas_Westerholm voisit tästä haastaa konffapuhelussa (itse en pääse muiden menojen takia). Pajuharjulla on kyllä edessä melkoinen työmaa…
Myydyt autot:
Suomi: markkinaosuus flat. Vähän pehmeähkö.
Ruotsi: heikko. markkinaosuus laskussa
Saksa: Pirteähkö. Täällä heikko trendi kääntymässä
Myytyjen autojen keskihinta: Tämä kyykkää Ruotsissa ja Saksassa. Selittää ehkä jopa enemmän heikkoa liikevaihtoa kuin myytyjen määrät.
** Bruttokate**
Saksa palautui normaaliksi (Siellä Q1 usein heikko). Suomi ja Ruotsi oletetun pehmeät
Rautakate
Rautakatteet palautuneet Q4 hyvin heikosta periodista.
Integroidut palvelut:
Saksa normalisoitui. Ihan ok kvartteri. Näissä on kuitenkin kausiluonteisuutta.
vakuutukset myy ihan hyvin
rahoitus myy ihan ok
kamux+ myy hyvin
Kustannukset:
Kulupuolella malttia. Henkilöstökulut vähän nousseet, vaikka henkilöstöä vähennetty.
Liikevoitto:
Selkeä pettymys. Heikko volyymi estää voittojen skaalautumisen, vaikka bruttokatteissa ei isoa draamaa.
Negan puolelle on laskettava tämä kvartaali, vaikka odotukset olivatkin matalat.
Markkinaosuuksia ei ole kyetty ottamaan ja Ruotsissa hävitty markkinalle.
Integroidut palvelut myy ihan hyvin ja rautakatteetkin palautuvat. Kunhan markkina tästä kääntyy, niin varmasti tulostakin saadaan skaalattua paremmalla volyymilla.
Odotukset eivät olleet varmasti korkeat, mutta ei tähän suoritustasoon voi oikein tyytyä.
Sanallisiin kommentteihin en ehtinyt perehtyä. Pitää pureskella lisää.
Jätettiinkö tässä uudelle toimitusjohtajalle tulosvaroituksen antaminen? Hän tulee ja “puhdistaa pöydän”?
No on kyllä jälleen aivan sysikarmeat luvut. Mitään ei jää viivan alle ja tuloskunto mennyt jatkuvasti huonompaan suuntaan jo pitkään. Ihmettelen, että tästäkin yritetään vääntää jotain positiivista vielä “markkina-asema säilytetty jne”. Aika rikkinäinen levy. Tällaisella levyllä ei enää tuloksia tule, eikös levy ole ollut soimassa jo pitkään. Soiko se edes enää vaikka väitetään että soi. Menipä vertaus pitkäksi.
Kiitos hyvästä yhtenvedosta.
Täällä kun liikkuu taloustieteen ja myös todennäköisyyslaskennan maistereita, niin sanokaappas, että onko varaston määrällä (autojen lukumäärä) vaikutusta liikevaihtoon.
Omasta mielestäni varaston koko vaikuttaa toteutuneisiin kauppoihin ilman muuta.
Tämä asia jää monesti vähälle huomiolle.
Puhutaan posittivisen kassavirran puolesta ja jännitetään varaston kiertonopeutta.
Mielestäni on selvää, että 1000valikoimasta syntyy enemmän kauppoja, kuin 700auton valikoimasta.
Ihminen ihastuu netissä mitä erilaisimpiin auton ominaisuuksiin tai varusteisiin.
Nyt jos/kun hintataso ei enää laske tai jopa nousee, niin varaston reilun kasvatus on tarpeen.
Hintojen laskiessa tietty varaston pienenttämisessä on järkee.
Varsinkin Saksa kärsii mielestäni suppeasta valikoimasta.
Eli jos liikevaihtoa halutaan lisää, on valikoima parannettava & laajennettava.
Tästä yksi esimerkki on Citymarkettien & Prismojen julmetut olut-valikoimat.
Miksi heillä on hyllyssa 300kpl erilaatuista olutta kivijalkakaupassa, siksi että kaikille löytyy…
Ja hei, Q1 on todella kaukainen asia, ollaan toukokuun puolivälissä ja moottoritie on kuuma!
Tämä on itseasiassa yksi asia jota Kamux voisi parantaa - raportit tulevat niiiiiin jälkijunassa että häiritsee. Ainahan kvartaalirapsat ovat peruutuspeiliin katsomista, mutta tässä katsellaan asioita jotka on päättyneet jo kuutisen viikkoa sitten. Luulisi nykypäivän systeemeillä keskinkertaisellakin prosessilla saamaan kaikki tiedot kasaan parissa viikossa kuuden viikon sijaan.
Varaston koko vaikuttaa luonnollisesti siihen määrään, mitä kauppoja pystyy tekemään. Siihen vaikuttaa myös varaston kunto. Pienemmällä varastolla voi myös tehdä enemmän liikevaihtoa, jos varaston kunto on parempi. Tästä on hyvä esimerkki Saka, jolla varastotasot pudonnut vuodentakaisesta reippaasti, mutta ovat myyneet q1 kaksinumeroisia kasvuprosentteja.
Yritin itselleni vakuutella samaa, ja hakea lohtua tähän varsin epämiellyttävään tulokseen. Silti totuus on se, että luotto firman viestimiseen on rapissut viime vuonna hyvin huomattavasti, ja omassa vaakakupissani tämä ohjeistuksen pitäminen ei paina oikeastaan yhtään mitään. Kamuxin negari viimevuoden viimeisenä pörssipäivänä puhuu omaa kieltään siitä, kuinka hyvin kullakin hetkellä pallon päällä ollaan.
Omistan, vaikken haluaisi. En osaa myydä.
Näen kyllä, että negaririski on tajuttoman korkea vielä. Uusi toimari aloittaa ihan justaansa, joten taitaa olla nykyisen TJ:n viimeinen osari, joten ei yllätä, jos negaria ei haluta antaa. Ei sitä itse olla kuitenkaan katsomassa vuoden loppuun, että pitääkö ohjeistus.
Uusi toimari taas antaa herkästi negarin heti alkuun, koska menee herkästi edellisen toimarin piikkiin ja halutaan aloittaa puhtaalta pöydältä. Olen aika yllättynyt, jos kesällä ei negaria tule, mutta mitäpä minä näistä sen enempää tiedän. Ehkä Q2 on sitten alkanut toiveita herättävästi.
Koko käytetyn autokauppa perustuu loppupeleissä varaston kiertonopeuteen. Varaston koko voi toki olla iso, mutta silloin sen pitää myös kiertää nopeasti. Vaihtoautomarkkinassa on ääriharvinainen tilanne, etteivät autojen hinnat keskimääräisesti tippuisi alaspäin. Kamux päivittelee varastojen hintojaan 1-2x viikossa auto autolta läpi ja näin tekevät myös kaikki kilpailijat. 90% näistä päivityksistä on hinnan laskua.
Tästä pääsemme helposti siihen, miksi sen varaston pitää kiertää nopeasti. Ruotsissa varastot ovat näköjään kasvaneet paljon ja se näkyy heti tuloksessa. Autoja ei saada kaupaksi.
Kyllä, juuri näin. Kamuxin kilpailuetunakin on pidetty juuri tätä, että osaisivat muita paremmin kierrättää varastoaan ja pitämään varastossa sellaisia autoja, joille on kysyntää. Tämän kilpailuedun on toki saanut heittää romukoppaan jo jokin aika sitten, jos sitä edes on koskaan oikeasti ollut. @Kunhalvallasaa vertaus kaljahyllyyn hieman ontuu, sillä se pienpanimon kaljatölkki maksaa ja periaatteessa tulee aina maksamaan sen 4€, kun taas autokaupassa myynnissä olevan Toyotan arvo aina vain laskee. Varaston kasvattamisen sijaan Kamuxin pitäisi petrata varaston laadun kanssa, jotta on myynnissä autoja mitkä menevät kaupaksi.
Tässähän tuli vasta uutinen, että käytettyjen autojen kauppa on hieman lisääntynyt mutta keskihinta laskenut. Onko nyt niin, että Kamux ei ole vähään aikaan ollut kartalla millaisia autoja menee milläkin hetkellä. Yhteen aikaan ei ollut sähköautoja, sitten ne olikin kalliilla ostettuja ja onko nyt liian kalliita autoja vaikka halvat tekisi kauppansa?