Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Täysin varma ja ei koskaan on sen verran vahvoja ilmauksia että taidat olla todellinen autokaupan osaaja jotta pystyt kertomaan tuollaisia faktoja?

3 tykkäystä

Mennee reippaasti otsikosta ohi mutta pakko kommentoida ajatusta saksalaisesta tehokkuudesta. Omien kokemusteni perusteella olen täysin eri mieltä. Johtaminen on erittäin usein hierarkista, byrokraattista ja suomalaiselle monin tavoin käsittämätöntä.

Ongelma suomalaisille yrityksille tuntuukin tulevan sisäänpäin lämpeävän markkinan, käsittämättömän byrokratian lisäksi myös täysin eri tasolla oleva digitalisaatiokyvykkyys (Saksaan ei voi tarjota esimerkiksi viimeisintä huutoa olevia etälääkääripalveluita tms. koska ovat pari vuosikymmentä jäljessä näissä palveluissa).

18 tykkäystä

Saksassa asuneena kokemukseni on täysin eri. Kuluttaja on kaikkea muuta kuin kuningas ja syyksi väitän, että asiakkaita isossa maassa riittää muutenkin.

5 tykkäystä

Tämä ei sinänsä vaikuta yritysten keskinäiseen kilpailutilanteeseen.
Mutta palaan jälleen asiaan sitten vuoden kuluttua, kolmannen kerran, kun edelleenkään Kamux ei ole saanut käännettyä Saksaa kannattavaksi.

1 tykkäys

No käy nyt hemmetissä neuvomassa niitä, varmaan maksavatkin sinulle jos saat tuloskäänteen aikaiseksi ehdottamillasi keinoilla. On ne tyhmiä siellä.

Nimimerkillä, perustanut autokaupan ja ollut siinä mukana, tosin sivubusineksenä, mutta seuraan firman toimintaa joka päivä tietystä syystä.

12 tykkäystä

Minä en ole asunut Saksassa, mutta olen käynyt siellä autokaupoilla lähemmäs 10 kertaa. Ajattelisin, että Kamux pystyy erottua palvelulla vs saksalaistyyliset autokaupat. Saksalaisessa autokaupassa käyt itse tutkimassa autoa ja koeajoon auton saaminen vaikeaa. Esim. Www.autohus.de koeajaa saa liikkeen pihamaalla, viereiselle A1 baanalle ei pääse, siis Bockel. Tietysti Kamuxin tunnettuus on vielä Hampurinkin alueella vaatimatonta ja näkyvyyden ostaminen lienee haaste, kun maksaa isoa rahaa. Mutta kivinen on tie menestykseen Saksassa, yksin hyvä palvelu ei riitä. Tiedä sitte onko Kamux vienyt Saksaan suomalaisen palvelumallin, missä siis automyyjä on avulias ja aktiivinen…

9 tykkäystä

Henri Elo on tehnyt analyysin Kamuxista, jonka lukee muutamissa minuuteissa. :slight_smile:

Pajuharju on valinnut vaativan, matalan alalletulokynnyksen toimialan, jossa monen asian pitää loksahtaa kohdalleen, jotta yritys kykenee kannattavaan kasvuun. Toisaalta Kamuxilla on jo kokonsakin puolesta selkeitä kilpailuetuja. Viitaten Arvopaperin juttuun, yhtiö esimerkiksi hankkii autoja jopa 17 maasta.

Alaotsikot:

  1. Strategia viilauksessa
  2. Miten Kamuxilla meni alkuvuosi 2023?
  3. Vuoristorataa
16 tykkäystä

Euroopan uusien autojen myynti jatkoi kasvua syyskuussa. :point_down:

29 tykkäystä

Kamux Q3’23 -tuloslive pe 10.11. klo 8:55 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Rauli onkin jo vaarallisen aikaisin lupailemassa tulosliveä, vaikka parissa viikossahan ehtii hyvin tulla vaikka negaria/ennakkolukuja ja analyytikon viime hetken sairastumisia :grin:

9 tykkäystä

Keskon osarista : “Autokaupassa uusien autojen tilausten ennakoidaan jäävän alle vuoden 2023 tason. Käytettyjen autojen ja palveluiden kysynnän arvioidaan säilyvän hyvänä. Autokaupan kannattavuuden arvioidaan laskevan vuoden 2023 erinomaiselta tasolta, mutta säilyvän edelleen hyvänä vuonna 2024.”

Muistaakseni Keskolla oli vuonna 2022 autokaupastaan 75% uusia ja 25 % käytettyjä.

18 tykkäystä

HS 27.10

Ilmaisia ämpäreitä jaossa

35 tykkäystä

Tuoretta dataa käytettyjen autojen kaupasta tältä aamulta. Lokakuulta piirtyy mukava 9,2 prosentin vihreä palkki. Lokakuun kauppamäärät olivat siis selvästi viime vuotta parempia ja jopa parempia kuin 2021. Muutenkin kauppa kävi hyvin verrattuna viime vuosien keskiarvoon. Sanoisin suhteellisesti vahvimmaksi kuukaudeksi tänä vuonna ja pitkään aikaan.

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

Tuoreella omistalistauksella ei ollut isoja muutoksia, mutta positiivisena pienenä huomiona Juha Kalliokosken pojan pieni lisäys. Hän toimii näköjään myyjänä Kamuxin liikkeissä ja on siihen nähden ihan mukavasti omaa nahkaa pelissä.

55 tykkäystä

16-19 “normaaliin markkinaan” verrattuna: R12, R3 ja 1kk

Aivan oikea havainto yllä - suhteellisesti vahvin kk.
Rullaava 3kk on palautunut tuolta -12% tasolta -5.5% tasolle.
Ei ole markkina enää syväjäässä.

36 tykkäystä

Joo lokakuun käytettyjen kappalemäärä 55.256kpl on enemmän kuin hyvä, yllättävän kova!
Toivottavasti Saksassa ja Ruotsissa olisi samansuuntaista virettä.
Kamuxille jäi H2:lle aika iso haaste, no pe 10.11.2023 kuullaan miten on Pajuharju saanut homman sykettä ja jääkö Q4:lle negarin odotusta…

7 tykkäystä

Minun seurantani mukaan Q3

MarkkinaQoQ muutosYoY muutos
Suomi+13%+7%
Ruotsi-2%+3%
Hampuri+11%0%
Nordrhein-Westfalen +4%+12%
31 tykkäystä

Q3 varastotilanteesta:

Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2023 Q3 vs. 2022 Q3 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito kamux. fi/se/de myynti-ilmoituksista, 22 datapistettä per maa):

:finland:Suomi: 2023 Q3 5392 autoa. 2022 Q3 4535 autoa. +18,9%
:sweden:Ruotsi: 2023 Q3 1337 autoa. 2022 Q3 1952 autoa. -31,5%
:de:Saksa: 2023 Q3 852 autoa. 2022 Q3 660 autoa. +29,1%
Yhteensä: 2023 Q3 7581 autoa. 2022 Q3 7147 autoa. +6,1%

Saka: 2023 Q3 3088 autoa. 2022 Q3 3827 autoa. -19,3%
K-Auto: 2023 Q3 2339 autoa. 2022 Q3 2177 autoa. +7,4%
Riddermark Bil: 2023 Q3 4335 autoa. 2022 Q3 2935 autoa. +47,8%

Q4 alkuvarasto vs. 2022 Q4 alkuvarasto:

:finland:Suomi: 2023 Q4 alku 5493 autoa. 2022 Q4 alku 4792 autoa. +14,6%
:sweden:Ruotsi: 2023 Q4 alku 1520 autoa. 2022 Q4 alku 1813 autoa. -16,2%
:de:Saksa: 2023 Q4 alku 919 autoa. 2022 Q4 alku 691 autoa. +33,0%
Yhteensä: 2023 Q4 alku 7932 autoa. 2022 Q4 alku 7296 autoa. +8,7%

Saka: 2023 Q4 alku 3078 autoa. 2022 Q4 alku 3403 autoa. -9,6%
K-Auto: 2023 Q4 alku 2549 autoa. 2022 Q4 alku 2316 autoa. +10,0%
Riddermark Bil: 2023 Q4 alku 4596 autoa. 2022 Q4 alku 3010 autoa. +52,7%

Q3:n alussa Kamux-konsernin vaihto-omaisuus oli 6,9% vertailukautta pienempi (133,6M vs. 143,5M), kun taas kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan Q3:n alussa noin 3% suurempi. Näistä laskettuna varaston keskihinta Q3:n alussa olisi ollut noin 10% vertailukautta matalammalla tasolla (kuten Q2:llakin).

Varastotasojen kehityksen ja markkinan vireen myötä uskaltaisin odottaa Q3:lta hyviä kasvu- sekä tuloslukuja. Ruotsissa kannattavuuden parantumisesta saatiin pieniä viitteitä Q2:lla, jolloin liikevoittoa tehtiin 0,6M ja odotuksissa myös Q3:lle selvää tulosparannusta vertailukaudesta (jolloin liikevoitto oli 0,0M€). Saksassa varastotasot ovat olleet Q3:n aikana selvästi vertailukautta suuremmat, minkä odottaisi näkyvän hyvinä kasvulukuina. Q2:n tulosta Saksassa rasittivat johdon mukaan kertaluonteiset suuret markkinointikulut. Mikäli kulurakenne on ollut normaalimpi Q3:lla, on mielestäni edellytykset nähdä Saksassa hyviä tuloslukuja. Suomesta odotan reipasta myynnin ja tuloksen kasvua. Ensi perjantaina ollaan viisaampia. :smiley:

55 tykkäystä

Kilpailijan kuulumiset.

OP:lta lyhyt lainaus. Autoliikkeet kasvattivat jälleen lokakuussa enemmän myyntiä kuin kokonaismyynti.

"Myydyn volyymin kehitys kokonaismarkkinassa (sis. autoliikkeiden kaupat ja kuluttajien keskinäiset kaupat) oli lokakuussa +9,4 % (v/v), kun viime vuonna kehitys oli lokakuussa -7,6 %. Myyty
volyymi ylitti näin jopa vuoden 2021 tason. Autoliikkeissä volyymi kasvoi Autoalan
tiedotuskeskuksen mukaan lokakuussa kokonaismarkkinaa paremmin, noin +12 %
v/v. "

26 tykkäystä

Juu kurssireaktio suht vaisu vaikka lokakuun luvut on oikeasti hyvät. Tästä vitosen päältä tämä on ihan maukasta.

Pakettiautojen luvut oli myös lokakuussa hyvät. Kamux on nyttemmin aika iso paku-kauppias myös.
Siis Suomessa on monella paikkakunnalla hyötyajoneuvo myymälä erikseen :+1::wink:

10 tykkäystä

Kilpailevalta sijoituspalstalta Kamux-näkökulmia (copy/paste)

30 tykkäystä

Uutta myymälää tulossa Saksaan.:+1: Hamelnin kaupunkiin (noin 60 000 asukasta) Hannoverista noin 50km lounaan suuntaan.

Translate:

”Our success is growing - and even faster with you! :rocket:

Kamux continues to grow in Germany and is well on its way to becoming Europe’s No. 1 used car dealer. We are soon opening a brand new store in Hameln and are looking for talented salespeople who share our vision and want to accompany us on our journey.

Your chance:

:red_car: Start your dream job as a car salesman at full speed

:red_car: Be there from the beginning and actively shape the development of our ninth branch in Germany

:red_car: Become a long-term part of the emerging Kamux success story”

38 tykkäystä