Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Liikevaihto kasvoi ja oikaistu liikevoitto kasvoi merkittävästi kolmannella vuosineljänneksellä

Heinä-syyskuu lyhyesti

  • Liikevaihto kasvoi 7,9 % ja oli 282,4 milj. euroa (261,7)
  • Bruttokate kasvoi 21,5 % ja oli 29,4 milj. euroa (24,2) eli 10,4 % (9,2) liikevaihdosta
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 36,6 % ja oli 7,1 milj. euroa (5,2) eli 2,5 % (2,0) liikevaihdosta
  • Liikevoitto kasvoi 31,0 % ja oli 6,8 milj. euroa (5,2) eli 2,4 % (2,0) liikevaihdosta
  • Myytyjen autojen määrä kasvoi 14,2 % ja oli 19 364 autoa (16 952)
  • Vertailukelpoisten liikkeiden myynti kasvoi 8,2 % (0,5)
  • Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,12 euroa (0,09

Tammi-syyskuu lyhyesti

  • Liikevaihto kasvoi 2,0 % ja oli 760,5 milj. euroa (745,8)
  • Bruttokate kasvoi 4,8 % ja oli 76,4 milj. euroa (72,9) eli 10,0 % (9,8) liikevaihdosta
  • Oikaistu liikevoitto laski -18,8 % ja oli 12,5 milj. euroa (15,4) eli 1,6 % (2,1) liikevaihdosta
  • Liikevoitto laski -26,6 % ja oli 11,3 milj. euroa (15,4) eli 1,5 % (2,1) liikevaihdosta
  • Myytyjen autojen määrä kasvoi 7,6 % ja oli 51 903 autoa (48 241)
  • Vertailukelpoisten liikkeiden myynti kasvoi 1,3 % (4,6)
  • Laimentamaton ja laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,18 euroa (0,27)
  • Tapio Pajuharju aloitti Kamuxin toimitusjohtajana 1.6.2023. Kamuxin perustaja ja aiempi toimitusjohtaja Juha Kalliokoski jatkaa yhtiön hallituksen jäsenenä

Avainluvut

Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju:

Positiivinen vire käytettyjen autojen markkinoilla jatkui vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä haastavasta yleisestä taloustilanteesta huolimatta, ja markkinat kehittyivät myönteisesti kaikissa Kamuxin toimintamaissa. Käytettyjen autojen markkinat olivat kaikissa toimintamaissa kuitenkin edelleen selvästi alhaisemmalla tasolla kuin vuonna 2021.

Kamuxille kulunut vuosineljännes oli myytyjen autojen määrällä tarkasteltuna koko sen 20-vuotisen taipaleen paras, kun yli 19 000 autoa sai Kamuxin kautta uuden omistajan. Vuosineljänneksen aikana ohitettiin myös 500 000 myydyn auton merkkipaalu. Myynnin kehitys oli vahvaa erityisesti Suomessa, jossa heinä- ja elokuu olivat Kamuxin toimintahistorian kaksi parasta myyntikuukautta autojen määrällä mitattuna. Syyskuu oli Suomessa autojen kappalemäärissä puolestaan kaikkien aikojen paras syyskuu. Tästä suuri kiitos niin asiakkaillemme kuin koko Kamuxin osaavalle ja motivoituneelle tiimille!

Kappalemääräisen myynnin vahvan 14 %:n kasvun myötä kolmannen vuosineljänneksen liikevaihtomme kasvoi 8 % ja oli 282 milj. euroa. Olen erityisen iloinen vertailukelpoisten liikkeiden myynnin hyvästä kehityksestä. Käytettyjen autojen hintataso on pysynyt vuoden aikana vakaana, mutta hinnat ovat edelleen edellisvuotta alhaisemmalla tasolla. Ostomarkkina oli kolmannella vuosineljänneksellä Ruotsia lukuun ottamatta normaali. Haastavan ostomarkkinan vuoksi Kamuxilla oli Ruotsissa vielä heinä-elokuussa jonkin verran pulaa autoista. Ruotsin markkina koki katsauskauden lopulla kuitenkin ison muutoksen ja tarjonta parani merkittävästi. Saksassa keväällä avatun Dürenin myymälän ensimmäiset kuukaudet ovat sujuneet erinomaisesti suunnitelmien mukaan. Tehostimme vuosineljänneksen aikana kaikissa toimintamaissa varaston hallintaa. Autojen hankinnan helpottuminen näkyy kuitenkin vuosineljänneksen lopun aavistuksen korkeassa varastossa ja neljännekseltä raportoitavassa vaihto-omaisuuden kierrossa.

Näkymät vuodelle 2023 (ennallaan)

Kamuxin vuoden 2023 oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta 2022, jolloin oikaistu liikevoitto oli 17,5 milj. euroa.

Taloudelliset tavoitteet vuosille 2021-2023

Kamuxin keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat vuosittainen liikevaihdon kasvattaminen yli 20 %, vuosittain kasvava oikaistu liikevoitto sekä oikaistu liikevoittomarginaali yli 3,5 % ja oman pääoman tuotto (ROE) yli 25 %. Lisäksi yhtiön tavoitteena on jakaa osinkona vähintään 25 % tilikauden voitosta. Yhtiön hallitus arvioi jaettavan osingon ja Kamuxin kasvuun sijoitettavien varojen määrän välisen tasapainon vuosittain ja tekee tämän arvion perusteella esityksen jaettavan osingon määrästä, joka voi yksittäisenä vuonna poiketa merkittävästi osinkopolitiikan mukaisesta tavoitetasosta.

Tiedotustilaisuus

Englanninkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille, analyytikoille ja medialle pidetään tänään perjantaina 10.11.2023 Sanomatalossa, Flik Studio Elielissä, 1. krs, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki klo 11.00 alkaen. Tilaisuudessa toimitusjohtaja Tapio Pajuharju ja talousjohtaja Marko Lehtonen esittelevät osavuosikatsauksen. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa Interim report 1-9/2023 .

53 tykkäystä

Myytyjen autojen määrä Suomessa todella kova. Suhteellinen kannattavuus ei mitenkään erityisen huippu.

Tulos-live jää työkiireiden vuoksi välistä. Olisi kiva jos joku ehtii summeerata Raulin pääkommentit foorumille.

ltapäivällä näppäilen luvut exceliin ja laitan perinteiseen tapaan oman katsauksen.

27 tykkäystä

Kamux_q32023

68 tykkäystä

Myydyt autot
Bruttokate
Oik liikevoitto

Hyvältä näyttää. :+1:

47 tykkäystä

Omiin silmiin pikakatsauksella näyttäisi melkeinpä kaikki luvut ihan hyviltä. Ruotsi kusee taas, mutta huomioiden kruunun heikko taso, tuo heikkous ei niin yllätyksellistä (kannattamatonta ostaa muista maista autoja ja myydä ne Ruotsissa, vaan tehty enemmänkin toisin päin?)

Nyt kun Saksassa päästään taas laajentumaan, niin odotettavissa varmaan negatiivista tulosta taas jonkin aikaa.

Olen sen verran pitkään omistanut Kamuxia, että “uskon kun näen tulosriveillä” :smiley:. Mutta kyllähän tilanne nyt paremmalta näyttää kuin vuosi sitten Ruotsinkin osalta.

21 tykkäystä

Hyvältähän tuo Ruotsi näyttää tulevaisuuteen katsottuna.

"Ruotsin markkina koki katsauskauden lopulla kuitenkin ison muutoksen ja tarjonta parani merkittävästi."

Bruttokate kehittyi erittäin positiivisesti Suomessa ja Ruotsissa, kun kannattavuuden parantamiseksi tehty systemaattinen työ tuotti tulosta

Etenkin Ruotsissa ja Suomessa markkinoille on myös tullut merkittävä määrä uusia sähköautomerkkejä.

27 tykkäystä

Hienot luvut jotka alkavat osoittaa, että haasteet (varasto-ongelmat,suhdanne) olivat oikeasti lähinnä väliaikaisia. Tämähän näkyi jo Q2-luvuissa ja nyt Q3-luvut vahvistavat tätä käsitystä. Suomi sekä Ruotsi kehittyivät hyvin ja jos vielä Saksakin saadaan kannattavammaksi jo aloitetuilla myymäläverkoson optimoinnilla/kasvattamisella, niin lupa odottaa hyvää. Lisäksi ei ole liian optimisti odottaa markkinan paranevan lähivuosien aikana. Positiivista myös kommentit ostomarkkinan paranemisesta.

Nämä näin nopealla perehtymisellä. Pitää vielä Kamux-kahvien keiton jälkeen perehtyä paremmin! :coffee: :coffee:

35 tykkäystä

Bruttokate per myyty auto Q3:
Suomi: 1507€
Ruotsi: 1615€
Saksa: 1340€

Ruotsissa tehty sitä mitä luvattiinkin, kannattavuus parantunut mukavasti.

47 tykkäystä

Alkuviikon tuntuma ja aavistus ajankohdasta osui oikeaan. Autokaupan patoutunut tilanne on nyt selvästi murtunut ja käytetyt autot liikkuvat jälleen.

Todella hieno tulos, tästä on oikein hyvä ponnistaa. Ja nyt kun ihmiset ovat jälleen uskaltautuneet autokaupoille ja joulukin on tulossa, niin luottamus myös positiiviseen Q4 tulokseen on kova :+1: :birthday: :coffee:

22 tykkäystä

Olen pitänyt tärkeänä palasena Suomen Kamuxin markkinaosuuden kehitystä.

Suomi on Kamuxin moottori vielä pitkään ja sen hyytyminen kyseenalaistaisi Kamuxin kilpailuedut ja samalla vaikeuttaisi panostuksia Saksaan ja Ruotsiin.
Tilanne näyttää onneksi taas hyvältä.

4 tykkäystä

Täydennyksenä liven kommentteihin, tulosparannus/ylitys meidän odotuksiin nähden tuli siis

  1. Suomen paremmasta volyymistä (eli markkinaosuuden paremmasta kehityksestä)
  2. Ruotsin rautakatteen pitämisestä Q2:n vahvalla tasolla, ks. kuva (meillä oli epäilyksiä tämän pitävyydestä, mutta eiköhän nyt olla asettumassa tuonne historialliseen tasoon ainakin surkean viime vuodenvaihteen jälkeen

Molemmat on ihan lupaavia merkkejä myös jatkoon, vaikka pitää muistaa että Q3 on kausiluonteisesti vahvin kvartaali jolloin busineksen teko on aina vähän helpompaa.

44 tykkäystä

Kamuxihan taitaa saada ensimmäistä kertaa miljardin ylittävän liikevaihdon tänä vuonna.

9 tykkäystä

En nyt osaa vastata viestiisi kehitysidea ketjuun, niin modet siirtäkööt jos haluavat. Mutta siis… Olisi kiva jos chartit ei olisi läpinäkyviä, koska näkyvyys on aika heikkoa yötilan käyttäjillä:


Kiitos.

26 tykkäystä

Hyvin mahdollista tosiaan. Liikevaihtoa nyt 1-9 kasassa 760,5M. Miljardista puuttuu 239,5M, mikä vaatisi 7,5% kasvua liikevaihdossa surkeasta vertailu Q4:stä.

6 tykkäystä

Myytyjen autojen määrä kasvoi enemmän kuin tulos, eli kilpailu kiristyy ja markkinaosuuksista kamppaillaan hinnoilla.

2 tykkäystä

Myynti & markkinaosuudet:

Suomi: Ennätys määrä myytyjä autoja ja ennätys markkinaosuusja trendi on selvästi kääntynyt siten, että Kamux ottaa taas markkinaa. Parasta tekemistä sitten 2019!



tässä hyvä huomioida sisinen ja oranssin käyrän voimakas ero:

Ruotsi: Markkinaosuus 2v takaisella tasolla. Tämä Ruotsin valtaus tökkii pahasti ja markinaosuutta on hävitty koko vuosi.



Saksa: Paluu voimakkaaseen kasvuun. Oikein hyvä myynti tälle kvartaalille.



Myytyjen autojen keskihinta: Saksassa laskua, muuten ei isoja eroja (paitsi Y/Y).
Liikevaihdon kohtuullinen nousu siis johtui myytyjen autojen määrästä ja jonkinverran takapakkia keskihinnasta.

Myyntikatteet

Bruttokate per myyty auto: Ruotsissa erittäin kova taso. Suomi, Saksa aika “perus”




Suhteellinen bruttokate laskenut 2018-2020 tasoilta → Keskihinta noussut, mutta kate per auto ei.

Rautakate per auto: Ruotsissa erittäin kovalla tasolla. Suomessa rautakate ei ole palautunut aivan odotetusti markkinan mukana.




Suomen suhteellinen rautakate selkeästi historiallisia tasoja alempana.

Integroitujen palvelujen tuotto: Tuotot per auto kohtuullisen hyvällä tasolla. Viime kvartaalit kuitenkin pienellä laskutrendillä.




Kannattavuus & Kulut:
Kustannustasoissa pientä positiivista kehitystä johtuen nousseesta liikevaihdosta.


Ruullaava 12kk kustannustaso: Reilut 0,5% korkeammalla → Tämä on suoraan liikevoittoprosentista pois. Suhteellisesti olisi hyvin tärkeä saada tuo 0,5% kuluista taas pois.

Kokosnaiskulut jatkoivat Q2 korkealla tasolla ja trendaavat edelleen ylös.

Näiden seurauksena liikevoitto jatkaa maltillisella tasolla. Matalalla tasolla, joskin viime aikainen trendi on oikea. Selvästi markkinalla on vaikutuksensa kannattavuuteen.
Ruotsi vaikuttaa kääntyvän kohtuullisesti.

Integroidut palvelut: Vielä pari kuvaa näistä.
Rahoitus: Melko tasainen, hivenen pehmeä kehitys

Vakutuukset myi hyvin, mutta ilmeisesti näillä tehdään vain vähän rahaa.

Kamux+ - ruotsissa pehmeä


Ajatukset:

  • Lypsylehmä eli Suomi voi hyvin. Huippusuoritus myynnin osalta.
  • Suomen kannattavuus hivenen alle odotetun tason → Rautakatteet pysyvät tiukkoina. Kilpailu jatkunee kovana.
  • Markkinan parannuttua pahin vaikuttaa olevan takana. Kannattavuudet elpyvät. Hyvä muistaa, että Q3 markkina edelleen merkittävästi perässä normaalia. Kun tilanne normalisoituu markkinalta saa vielä vetoapua.
  • Saksan tekeminen näyttää taas hivenen paremmalta. Kasvu toimii. Kannattavuus heikko, mutta skaalan ollessa pieni ja uusia avauksia tehdään → Ei voi olettaakaan erityisen voimakasta positiivista kehitystä.
  • Ruotsin myynti on sakannut. Siellähän on pakka ollut 2 vuotta sekaisin. Tämä olisi saatava kuntoon. Tuskin Kamuxin tavoite on jäädä marginaaliseksi peluriksi Ruotisssa. Kannattavuuskehitys kuitenkin positiivinen. Pajuharju kommentoi tilanteen parantuneen kohti kvartaalin loppua (mm. autopula mainittu)
143 tykkäystä

Kiitos taas kattavasta käppyräpostauksesta!

Vaikka rahoituksesta Kamuxin saama marginaali on nyt pienentynyt korkojen nousun myötä, niin voidaanko kuitenkin olettaa Q4:lle ajoittuvien vuosibonusten jopa nousevan aiemmista vuosista koska rahoitusta on euromääräisesti mennyt enemmän kuin koskaan (liikevaihto kasvanut ja rahoitutuspenetraatio säilynyt samalla tasolla) ? @Rauli_Juva

5 tykkäystä

Vuosibonuksissa on muitakin komponentteja kuin volyymi ja tietysti bonuksen määrät riippuu myös asetetuista rajoista joten ihan näin suoraa oletetusta en tekisi, mutta tottakai hyvät volyymit tukevat vuosibonuksen määrää. Lisäksi firma on kertonut rahoitustuottojen palkkioiden painottuvan tänä jonkin verran aiempaa enemmän vuosibonuksiin eli Q4:ään. Eli ihan hyvät vuosibonukset pitäisi olla tulossa. On myös hyvä muistaa, että Q4:lläkin on tietysti sitä normaalia rahoitustuloa vuosibonusten lisäksi, joka on edelleen paineessa.

26 tykkäystä

Pajuharju muuten Q3-tulospuhelussa vähän ohimennen mainitsi että Kamuxin visio Euroopan suurimmasta käytettyjen autojen kaupasta pidetään ennallaan. Näin ollen ei kannata odottaa ainakaan lyhyellä aikavälillä Ruotsista tai Saksasta vetäytymistä, jota täällä jotkut ovat toivoneet. Strategiapäivityshän on luvassa joskus 24 alkuvuodesta, kuten aiemminkin kerrottu.

Omasta mielestäni tämä on ihan järkevää ja luonnollista että Pajuharju katsoo itse mitä näille voidaan tehdä eikä vain lähde pakittamaan. Toivoisin/odottaisin kuitenkin, että lähivuosina fokus ulkomailla on kannattavuuskäänteessä eikä kasvussa, jotka ei toki ole toisiaan poissulkevia.

56 tykkäystä

Kiva oli saada lauantailukemista. :slight_smile:

Tässä olisi tuore Kamuxin yhtiöraportti Raulilta. :gem: :kamuxkajaani:

Kamuxin Q3-tulos oli odotuksiamme parempi ja ohjeistus paranevasta koko vuoden tuloksesta toistettiin. Uskomme yhtiön jatkavan positiivisella tulostrendillä myös jatkossa. Ennusteemme nousivat, joskin 2024-25 vain lievästi (2 %). Uskomme ulkomaiden toimintojen pystyvän keskipitkällä aikavälillä nykyistä parempaan kannattavuuteen, jonka arvoa olemme mallintaneet osien summa –metodilla.

image

https://www.inderes.fi/fi/research/tulos-kaantyi-kasvuun

28 tykkäystä