Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kyllä tiedotteesta tosiaan voi jo tulkita että firman aloitteesta tämä muutos tapahtui ja Pajuharju tämän mulle vahvisti. Näin ollen myös seuraajan valinta lienee jo aika pitkällä ja olettaisin että tän vuoden puolella vielä siitäkin kuullaan.

Yllä tulikin jo esiin, että on aika luonnollista että uusi toimari vaihtaa jonkun verran tiimiä, kun suoriutuminen ei ole ollut toivottua. Ja ilmeisesti tämä raportoinnin hitaus on ollut vaikuttava tekijä, sehän ei ole vain ulkoista raportointia vaan jos numerot tulee hitaasti ulos niin kyllä ne kestää firman sisälläkin aika pitkään, joka taas heikentää firman reagointinopeutta. Mielestäni oikein hyvä että tähän puututaan. Kaikenkaikkiaan siis ihan järkevä liike.

Tarkennuksena muuten, että Ruotsin maajohtajan lähtöhän oli hänen oma päätös, ei firmasta lähtöisin, joten tässä tosiaan vähän sekottuu eri asioista johtuvat muutokset. Siitä olen samaa mieltä että vaihtuvuus ei pidemmän päälle saisi tämmöistä olla.

101 tykkäystä

Voisikohan Kamuxin tuleva talousjohtaja olla Eezyn Hannu Nyman? Hän on juuri irtisanoutunut ja Pajuharju on Eezyn hallituksen puheenjohtaja, joten tuntee kaverin.

34 tykkäystä

Tähän olisi pitänyt reagoida jo reilu vuosi sitten kun negaria puskettiin osaria edeltävänä iltana.

6 tykkäystä

Minun mielestä hyvä, että vaihtuu johtoa. Homma selkeästi vaatii uudistamista ja ainakin nopeasti pääsee nyt eteenpäin. Tämä viesti sopisi ehkä paremmin “omat kokemukset yhtiöstä” ketjuun mutta kokeillaas nyt tässä.

Kamuxin pitäisi ehkä uudistaa brändiään jotenkin. Logo ei ole kovin houkutteleva ja nimikin kuulostaa hieman oudolta varsinkin suomalaisen suuhun. Toki nimen muutos olisi aika iso muutos tässä vaiheessa kehitystä. Nettisivuja on onneksi uudistettu viime aikoina.

Mutta ihan näin käytännön esimerkkinä, kun itse vastikään katselin käytettyä autoa ja selailin eri sivuja. Kamuxin sivulla en huomannut missään ilmoituksessa, että auto olisi käynyt jonkinlaisen kuntotarkastuksen. Tämä on tosi tärkeä tieto ihmisille, jotka eivät autoista hirveänä tiedä, mutta haluavat ostaa auton joka olisi kuitenkin käytetty ja olisi käynyt edes jonkinlaisen tarkastuksen. Helposti tulee mielikuva, että ilmeisesti minkäänlaista kuntotarkastusta ei sitten ole tehty. Se vähentää ostohaluja kyllä.

Kun mietitte itse, että jos haluaisitte ostaa hyvän käytetyn auton, tuleeko ensimmäisenä mieleen, että katsonpa Kamuxin tarjonnan? Minulle ei tullut eikä edes toisena vaihtoehtona. Vaikka olen Kamuxin osakkeenomistaja.

6 tykkäystä

Juu raportointii pitää saada ryhtiä myös.

Sitten mua on hiukan se ihmetyttänyt Kamuxin johtamisessa nimenomaan Lehtosen sanomana, että pyritään minimoimaan vaihto-omaisuuteen sitoutunutta pääoma. Itse ajattelisin että kyllä varastoa pitää olla reippasti, tietysti nyt kohonneet korot muuttaa tilannetta, mutta nollakokoaikana on turha pitää isoa kassa ja autotovalikoimaan nihkeän pienenä. Nimittäin 60 auton kivijalkaliike on sen verran kälyinen, että ei sinne ihmiset kurvaa.

MUTTA se piti alupitäen sanomani, että nyt on kaikki ne henkilöt, ketkä olivat vastuullisessa roollissa silloin , kun Saksassa Kamuxilta puhallettiin 4M€ riihikuivaa, niin ovat tai tulevat olemaan muissa tehtävissä tai Kamuxin aitojen ulkopuolella. Ja näin pitääkin olla ja olisi pitänyt olla jo ajat sitten näin.

1 tykkäys

No kaipaileekokaan nykyaikainen käytettyjen autojen kauppa sitä että sinne niitä joutavan aikaisia pällistelijöitä kovin paljon kurvailisi? Eikös ostopäätös tehdä jo netissä ja kaupassa vain käydään toteamassa että kunnossa on? Heräteostoksena auto taitaa oll aika harvinainen?

4 tykkäystä

Minäkin mietin tuota logoa joka kerta näen sen ajaessani myymälän ohi. Se on halvan oloinen lapsen piirtämän kilpikonnan näköinen. Jotenkin siitä ei huou laatu ja vahva luotettava brändi. Enemmänkin halpakauppa (mutta ei välttämättä autokauppa, ennemmin lelukauppa). En tiedä halutaanko sellainen kuva antaakin, että täältä saisi autoja edukkaasti. Brändi ja logo kaipaisi kiillottamista, olen samaa mieltä. Nimessä ei mitään vikaa.

16 tykkäystä

Itse olen joskus miettinyt tuota Kamuxin värimaailmaa varsinkin kun vertaa Sakaan. Tuo Kamuxin keltainen/vihreä on kuin joku auringossa kulahtanut myymälän ikkuna, kun taas Sakan energinen oranssi näyttää paljon elinvoimaisemmalta :smiley: Nooh on tuo Kamuxin väri edelleen ihan hyvin erottuva ja omaleimainen. Logon arvioimiseen ei riitä asiantuntemus.

Edit:
Tässäpä olikin hyvin sanottu.

1 tykkäys

Nämä on varmaan makuasioita, mutta minusta nämä Kamuxin uudemmat liikkeet ovat varsin tyylikkäitä.

Lisäksi mielestäni ihmiset etsivät tiettyä autoa ja menevät niihin liikkeisiin missä niitä on tarjolla sopivalla hinnalla ja spekseillä. Toisena (tai oikeastaan vielä myöhemmin) vasta tulee mahdollisen liikkeen ulkoasu tai logo. Tunnettu brändi toki lisää luottamusta.

Lisäksi tällä nimellä on jo kasvettu Suomen suurimmaksi käytettyjen autojen kauppiaaksi. Ei se kovin huono nimi voi olla.

37 tykkäystä

Näin juuri! Nimeä vaihdetaan lähinnä kriisissä. Kamuxilla on hyvä markkina-asema, ja silloin nimen vaihtaminen on ihan typerää omaan jalkaan ampumista. Värimaailmasta ei vahvaa mielipidettä, mutta yleisilmettään yhtiöt päivittävät säännöllisesti ihan muistakin kuin kriisisyistä.

3 tykkäystä

Tätä vastaan sotii ainakin joiltain osin se, että top100 omistajalistalta löytyy (joko suoraan omalla nimellä tai yhtiönsä kautta tai sekä että) edelleen useita Kamuxin jättäneitä ex-johtajia. Esim. Lehtosta edeltävällä CFO:lla on edelleenkin tuhti positio Kamuxissa kuin myös eräällä Keskon palkkalistoilla nykyään olevalla Kamuxin ex-pomolla. Mikäli lähdöt olisivat johtuneet ongelmista henkilökemioissa, huonosta ilmapiiristä Kamuxilla tms., voisi luulla että tuntuvat osakeomistukset oltaisiin myyty.

15 tykkäystä

Nyman suuntaa toisaalle:

Nyman

9 tykkäystä

Jälleen piirtyy vihreää palkkia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, mutta alle viime vuosien keskiarvon mennään.

https://www.aut.fi/tilastot/kaytettyjen_autojen_kauppa

30 tykkäystä

Arttu, Thomas ja Rauli ovat antaneet kommenttinsa marraskuun automyynnistä.

Suomen autokaupassa henkilöautojen ensirekisteröinnit sekä käytettyjen henkilöautojen myynti kasvoivat odotustemme mukaisesti. Uusien autojen kaupan alkuvuotta hitaammassa kasvussa näkyy toimitusvaikeuksien paisuttaman tilauskirjan sulaminen sekä uusien saatujen tilausten alhainen määrä. Autoala odottaa uusien autojen kaupan laskun alkavan joulukuussa ja jatkuvan vuoteen 2024 asti.

5 tykkäystä

Liikkeiden kautta myytyjen autojen markkina kasvaa kyllä kivaa tahtia. 2020 vain 48,3% liikkeiden kautta (ehkä pieni korona impact?). Tänä vuonna jo lähes 53%.

Alla datat sisältäen joulukuulle ennusteen markkinaan ja toki Kamuxin osalta ennuste koko Q4:lle.
Lisäksi vastuuton arvio ensi vuoden luvuista.

Liikkeiden myynti Koko henk.auto markkina Liikkeiden markkinaosuus Kamux Kamux markkinaosuus Kamux markkinaosuus liikkeistä
2024e 315 161 594 643 53.0 % 51 371 8.6 % 16.3 %
2023e 307 400 582 501 52.8 % 49 390 8.5 % 16.1 %
2022 290 000 557 462 52.0 % 44 298 7.9 % 15.3 %
2021 321 000 627 046 51.2 % 48 660 7.8 % 15.2 %
2020 306 000 632 980 48.3 % 45 435 7.2 % 14.8 %

Vuodelle 2024 seuraavat olettamat:

  • Markkina -5% pitkän ajan keskiarvosta (n. nykyinen run rate - eli ei tarkoita markkinan elpyvän)
  • Liikkeiden markkinaosuus paranee hyvin maltillisesti.
  • Kamux parantaa hyvin hienoisesti markkinaosuuttaan liikkeiden myynnistä

→ Näillä melko maltillisilla arvioilla Kamux myisi yli 51t autoa ensi vuonna Suomessa.

Syyskuun laajassa arvioitiin n. 48t ja sen jälkeen lienee tehty maltillinen nosto ennusteeseen.
image

29 tykkäystä

Joo, samansuuntaisia on meidän oletukset, Suomen volyymiennuste noin 50t tällä hetkellä.

16 tykkäystä

Entä kate/myyty auto? Luulisin että kiinnostaa sijoittajia enemmän kuin kappalemääräinen myynti.

Sille ei ole tullut uusia datapisteitä.
Jonkinlaista korrelaatiota voisi toki väittää olevan, että paremmassa markkinassa kate on parempi. → Jos markkina jatkaa elpymistään, on paremmat mahdollisuudet parantaa katetta.

10 tykkäystä

En tiedä oliko tämä mulle suunnattu, mutta ylempänä vaan täsmensin tuota meidän volyymiennustetta johon @Porssi-Petteri viittasi. Tulosennusteet maittain löytyy aina tuoreimmasta raportista. Jos meinasit Suomen bruttokatetta/myyty auto, se nousee hieman ennusteissamme ensi vuonna (sama pätee itse asiassa konsernitasolla), lähinnä heikon Q123:n takia. Pyrin jatkossa laittamaan noita lukuja graafisesti myös raporttiin enemmän, kun Kamuxista niitä melko paljon irtoaa.

15 tykkäystä

On mielenkiintoista nähdä miten Kamux ( ja kilpailijat) reagoivat korkojen odotettuun laskemiseen.
Kun rahoitussopimus on auton ostajalle kiinteäkorkoinen, on nyt huono aika ostaa osamaksukaupalla ja sitoitua kalliiseen kiinteän sopimukseen vuosiksi.

Voisiko osamaksurahoitus olla vaihtuvakorkoinen ?
Jos olis mahdollista vaikka euribor 3kk + 4%, niin onhan se nyt eri asia kuin kiinteä 7,99%

En tiedä millaista korkoa nyt kauppavat liikkeissä, mutta nettisivujen luvut eivät ainakaan houkuttele asiakasta… otin vaan esimerkin…

14 tykkäystä