Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Voin vahvistaa tämän. Eri ketjun automyyjä sanoi että liikkeet ovat käyneet varovaiseksi sähköautojen kanssa. Esim käytetty Ioniq 5 ei ole mennyt kaupaksi “tuosta vaan”. Sama Tesloilla.

Tällä hetkellä raha maksaa. Käytettyihin ei voi antaa enää halpoja korkoja, vaan puhutaan 3-6%% luokasta. Ymmärtänette mitä se tekee 50 tonnin käytetyille…

16 tykkäystä

Kyllä autokauppa dyykkaa kunnolla tulevana talvena. Kuluttajien ostovoima, rahan hinta ja yleinen epävarmuus. Siltä ei säästy Kamuxikaan valitettavasti. Ja tämä koskee myös Ruotsia. Sähköautot eivät käy kaupaksi entiseen tahtiin, syy on kallis hintaluokka. Käytettyjen autojen ostajat puuttuvat yli 50 " hintaluokasta tällä hetkellä.

Uusia toki myydään m.m. työsuhdeautoiksi ym. ja suuri osa ostovoimaisista kuluttajista eivät edes harkitse käytettyä autoa vaan ostavat sen uuden koska siihen saa huoltosopimukset, ajoturvat, sijaisautot ym. palvelut joita ei melkein 2 vuotta vanhaan Hollannista tuotuun Teslaan saa vaikka hintaa on melkein uuden verran.

6 tykkäystä

Aikamoisen vitsin murjaisit. Täällä kun reippaat puolisen miljoonaa käytettyä vaihtaa vuosittain omistajaa niin on hyvä kuinka liisaajia ja rahamiehiä riittää, jotka pukkaavat markkinoille välillä uudempaakin autoa. Onneksi nykyään ulkomailtakin saadaan autoja tänne autoilun kehitysmaahan

4 tykkäystä

Tänään aukeaa Kamuxin Kalmar:

Työnhakuilmoituksessa puhutaan 150 auton myymälästä. Linjassa huhtikuun avausilmoituksen kanssa.

Samassa ilmoituksessa mainitaan että CVn ja avoimen hakemuksen lisäksi vaaditaan videoklippi jossa henkilö vastaa tiettyihin kysymyksiin. Ihan hyvä niin ei tule turhia työnhakijoita paikan päälle haastateltaviksi :grinning:

46 tykkäystä

Q3 varastotilanteesta:

Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2022 Q3 vs. 2021 Q3 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito nettiauto.com, blocket.se, mobile.de myynti-ilmoituksista, 27 datapistettä per maa):

:finland:Suomi: 2022 Q3 3781 autoa. 2021 Q3 4289 autoa. -11,9%
:sweden:Ruotsi: 2022 Q3 1355 autoa. 2021 Q3 1229 autoa. +10,3%
:de:Saksa: 2022 Q3 660 autoa. 2021 Q3 592 autoa. +11,5%
Yhteensä: 2022 Q3 5796 autoa. 2021 Q3 6110 autoa. -5,1%

Q4:n alkuvarasto vs. 2021 Q4:n alkuvarasto:

:finland:Suomi: 2022 Q4 alku 4022 autoa. 2021 Q4 alku 4478 autoa. -10,2%
:sweden:Ruotsi: 2022 Q4 alku 1259 autoa. 2021 Q4 alku 1314 autoa. -4,2%
:de:Saksa: 2022 Q4 alku 691 autoa. 2021 Q4 alku 706 autoa. -2,1%
Yhteensä: 2022 Q4 alku 5972 autoa. 2021 Q4 alku 6498 autoa. -8,1%

Varastotilanne näyttää lähes samalta kuin Q2:n osalta vertailukauteen verrattuna ja markkina on Q3:lla vetänyt (ainakin Suomessa) suunnilleen yhtä huonosti kuin Q2:lla, joten lienee realistista odottaa Q3:lta suunnilleen Q2:ta vastaavia myyntilukuja suhteessa markkinaan.

Keskihinnat ovat jatkaneet edelleen selvää nousua, kun sähköautojen ja hybridien määrää on kasvatettu merkittävästi valikoimassa. Q3:n alussa konsernin vaihto-omaisuus oli 16,9% vertailukautta suurempi (143,5M vs. 122,8M), kun taas kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan Q3:n alussa noin 7% pienempi. Näistä karkeasti laskettuna varaston keskihinta Q3:n alussa olisi ollut ~25% vertailukautta suurempi, mikä tukee liikevaihdon kasvua huolimatta todennäköisestä miinusmerkkisestä kappalemääräisestä kasvusta. Q2:lla toteutuneet keskihinnat nousivat vertailukaudesta 15,2%.

Q4:n aikana odottaisin uutisia Saksan laajentumisesta ja en olisi yllättynyt, mikäli seuraava kasvun steppi tulisikin epäorgaanisesti. Täyttä spekulointia, mutta johonkin meneillään olevaan järjestelyyn voisi viitata se, että aiemmin aktiivisella sisäpiirikaupparintamalla on ollut hiirenhiljaista huolimatta lähes all-time low kurssitasosta. Nähtäväksi jää. :smiley:

79 tykkäystä

Suoritin talvella tämän tutkimuksen:

Toistin sen nyt hieman suuremmalla otoksella, koska tämä on jäänyt vaivaamaan:

Tulos:
image

Eli taas puhui myyjä sitä voimakasta ilmaisua, mitä en kehtaa tässä mainita.

Edit.: Lähteenä siis Googlen arvostelut ja kävin läpi kaikki liikeet.

61 tykkäystä

Kamux Ruotsin lähimmältä verrokilta Riddermarkilta tuli näkyviin vuoden 2021 luvut. Liikevaihto kasvoi 45% ja EBIT alkoi selvästi skaalautumaan ja nousi peräti 146% ja EBIT% nousi 3,2%:sta 5,5%:iin.
Kyllähän nämä luvut kertovat siitä, että kovaa tulosta on myös Ruotsissa tehtävissä, kun skaalaa saadaan suuremmaksi. Riddermarkin liikevaihto euroiksi muutettuna oli 2021 noin 464M€ (josta EBITtiä 25,4M€), kun Kamux Ruotsin ulkoinen liikevaihto oli 238,7M€ (EBITtiä 1,3M€).

Inderesin 2024 ennusteessa sisällä Ruotsiin reilun 500M€:n liikevaihto 1,0% EBITillä. Mielenkiinnolla tässä saa seurata, miten Kamuxilla hommat Ruotsissa kehittyy. :slightly_smiling_face:

68 tykkäystä

Jännä:

RIDDERMARK

KAMUX

Huomasin vain kun ratsastavat kotisivuillaan vahvalla Trustpilot ratingilla:

47 tykkäystä

Tuossa Arvopaperin tuoreessa jutussa Kamux on noteerattu korkealle :+1:. Jospa ovat oikeassa, ei haittaisi yhtään… :thinking:

11 tykkäystä

Hmm, valtaosa negareista Ruotsissa on samanlaisella kaavalla: “Ostin auton ja se meni rikki pari kk oston jälkeen”. Onko Ruotsissa erilainen QA-prosessi autoille kuin omalta fiilikseltä paljon “byrokraattisemissa” Suomessa ja Saksassa?

11 tykkäystä

Vaikuttaisi, että Riddermark selvästi panostaa tuohon Trustpilot-portaaliin maksaen sen lisäpalveluista ja aktiivisesti kutsuvat asiakkaitaan tekemään arvostelun portaaliin kauppojen jälkeen. Tällaiset maininnat oli tuossa Riddermarkin Trustpilot-profiilissa:

Ja:
Trustpilot2

Kamuxilla ei näitä mainintoja ollut, joten eivät ole maksava asiakas Trustpilotille.

Tämä selittäisi mm., miksi Riddermarkilla on tuolla 12x enemmän arvosteluita kuin Kamux Ruotsilla, vaikka ovat vain noin 2x suurempia.

Kamuxilla on portaalissa yhteensä 238 arviota, joista peräti 57% yhden tähden arvioita (136kpl).
Riddermarkilla yhteensä 2917 arviota, joista 9% yhden tähden arvioita (262 kpl).

Aktiivinen arvosteluiden pyytäminen johtanee siihen, että monet normaalia hyvää palvelua saaneet
antavat positiivisen arvostelun, mutta ilman kutsua/linkkiä eivät itse varta vasten hakeutuisi sivulle tekemään arvostelua. Negatiivisissa kokemuksissa sen sijaan moni hakeutunee kirjoittamaan arvostelun ilman erillistä pyyntöäkin. Uskoakseni tämä selittää suuren osan noinkin suuresta erosta tähtikeskiarvoissa. @_TeemuHinkula :n Google arvosteluista kerätty data muutama viesti ylempänä lienee vertailukelpoisempi.

73 tykkäystä

Euroopan ykkönen ihan hyvät luvut ennakossa Q3 (verrattuna markinatilanteeseen)! kurssi painunut ihan huolella!

AUTO1 Group SE: AUTO1 Group sells 163,500 units in Q3 2022

Berlin, 12 October 2022 – Today, AUTO1 Group publishes Q3 2022 unit sales and purchases.

AUTO1 Group sold 163,500 units in total in Q3, representing 4.5% year-over-year growth. Our platform continues to show strong momentum, outperforming the market by an estimated 25%, given a 20% decline in used car transactions[1] for July and August 2022 compared to the previous year. The Autohero Retail segment grew strongly with 52.1% more units sold year-over-year. The Merchant segment AUTO1.com, the largest B2B trading platform for used cars in Europe, sold 146,350 vehicles to partner dealers.

13 tykkäystä

Kyseinen yhtiö näemmä tehnyt vuosia ja etenkin 2021 aika mehevät Turskat kuitenkin. Näytöt kannattavasta kasvusta puuttuvat. Pitää toivoa, etä Kamux pysyy sentään voitollisena läpi huonon markkinan :sweat_smile:

Kyllä näin ja Auto1 G teki ison lähes n. miljardin annin 2021 muistaakseni, joten siellä on kyllä kassassa rahaa vieläkin poltettavaksi.

Lisäksi heillä on kyllä kannattavuus omien puunauskeskusten avulla kääntynyt parempaan päin.

Toivotaan että Kamux pitäytyy myustilla luvuilla ja vähintään tulosvaroituksen haarukassa, min ala-laita.

Ja löysit juuri Trustpilotin bisnesmallin.

“Jos maksat meille, avustamme tällaisella hienolla palvelulla jossa asiakkailta pyydetään arvosteluita ja saat hienon prenikan rintaan kun tulee kehuja. Jos et maksa, tänne eksyvät vain kypsyneet pieleen menneen kaupan jälkeen ja keskiarvo tulee olemaan kellarissa.”

Mafiatyylin touhua. Joko maksat meidän palvelusta, tai palvelumme tulee “täysin puolueettomasti” suolaamaan bisneksiäsi antamalla kanavan kitisijöille. Ja niitä aina on, sille ei mahda mitään. Ja ei, en usko että Kamux on täydellinen, mutta silti tällainen sivusto on suoraan sanoen arveluttavaa bisnestä ja siksi ei suoraan voi näihin luottaa. Tai ainakaan ei ellei firma ole “maksava asiakas” jolloin arvosteluja pyydetään erikseen asiakkailta. Onneksi se sentään selvästi löytyy tiedoista.

33 tykkäystä

Viime vuoden vuosikertomuksesta:


Näyttää, että Kamux itsekin olisi siirtynyt neutraalimpaan malliin. Näyttävät olevan aika lähellä Googlen lukuja.

4 tykkäystä

kommentoin vielä, että jos kamux pystyisi suunnilleen viimevuoden tasoon tuloksellisesti tänä vuonna, niin me sijoittajat varmaan oltaisiin ihan tyytyväisiä? selvästi e on mahdollista ollut ainakin parille kilpailijalle ja eikös se kamuxikin kuitenkin markkinaa paremmin pärjännyt q2?

kamux kuitenkin tekee tulosta, toisin kuin AUTO1 G

2 tykkäystä

Auto1 Merchant-segmentin heikentynyt bruttokatemarginaali (Q3’20 11,6 % → Q2’22 7,5 %) indikoi mielestäni sitä, että rautakatteeseen kohdistuu kovaa painetta heikentyneen saatavuuden vuoksi. Toki tässä taustalla on myös käytettyjen autojen kohonneet hinnat ja voi olla, että ovat enenevissä määrin myyneet hyväkatteisia autoja suoraan kuluttajille Autoheron kautta. Tuloslaskelman alemmilla riveillä yhtiöiden kulurakenteiden vertaileminen on mielestäni hankalaa, kun saksalaiset polttavat määrätietoisesti kassaa kasvun saavuttamiseksi (käsittääkseni tavoittelevat positiivista oikaistua käyttökatetta vasta Q4’23).

Tässä kiinnostava podi niille, jotka pohtivat itseohjautuvia autoja ja sitä millä aikavälillä niistä voi kuoriutua järkevää liiketoimintaa. Suuret kaupalliset läpimurrot tällä alalla ovat nähtävästi vielä kaukana tulevaisuudessa ja Cathie Woodin kannattaa hallita odotuksiaan sen suhteen. Bloombergin mukaan tarvitaan läpimurtoa, joka mahdollistaisi koneelle ihmismäisen intuition autoa ajaessa ja tämä ei ole mikään ihan helppo tehtävä. Jutussa käytetään myös Anthony Levandowskin näkemyksiä, joka on toiminut pioneerinä alalla, mutta vaikuttaa turhautuneen alan hitaaseen kehitykseen. Tässä on hyvä huomioida, että Levandowskilla ei ole enää erityisen lämpimät välit Googlen tai Uberin kanssa, joten hänen näkemyksensä kannattaa ottaa suolan kanssa.

25 tykkäystä

Autohero kate/auto oli nousussa. Merchant oli aika vakaa q2.

Tämä on varmaan aika normaali bisnesmalli vastaavankaltaisilla toimijoilla. Törmäsin vastaavaan aikoinaan töissä erään “kiinnostavin työpaikka” -luokittelevan yrityksen toiminnassa. Yhtenä vuonna unohdimme maksaa “kannatusmaksun”, niin sijoitus tippui välittömästi parikymmentä sijaa. Sen jälkeen se palautui takaisin kun jatkoimme maksuja.

3 tykkäystä