Q3 varastotilanteesta:
Keskimääräiset varastojen lukumääräiset koot 2022 Q3 vs. 2021 Q3 (lähteenä oma epävirallinen kirjanpito nettiauto.com, blocket.se, mobile.de myynti-ilmoituksista, 27 datapistettä per maa):
Suomi: 2022 Q3 3781 autoa. 2021 Q3 4289 autoa. -11,9%
Ruotsi: 2022 Q3 1355 autoa. 2021 Q3 1229 autoa. +10,3%
Saksa: 2022 Q3 660 autoa. 2021 Q3 592 autoa. +11,5%
Yhteensä: 2022 Q3 5796 autoa. 2021 Q3 6110 autoa. -5,1%
Q4:n alkuvarasto vs. 2021 Q4:n alkuvarasto:
Suomi: 2022 Q4 alku 4022 autoa. 2021 Q4 alku 4478 autoa. -10,2%
Ruotsi: 2022 Q4 alku 1259 autoa. 2021 Q4 alku 1314 autoa. -4,2%
Saksa: 2022 Q4 alku 691 autoa. 2021 Q4 alku 706 autoa. -2,1%
Yhteensä: 2022 Q4 alku 5972 autoa. 2021 Q4 alku 6498 autoa. -8,1%
Varastotilanne näyttää lähes samalta kuin Q2:n osalta vertailukauteen verrattuna ja markkina on Q3:lla vetänyt (ainakin Suomessa) suunnilleen yhtä huonosti kuin Q2:lla, joten lienee realistista odottaa Q3:lta suunnilleen Q2:ta vastaavia myyntilukuja suhteessa markkinaan.
Keskihinnat ovat jatkaneet edelleen selvää nousua, kun sähköautojen ja hybridien määrää on kasvatettu merkittävästi valikoimassa. Q3:n alussa konsernin vaihto-omaisuus oli 16,9% vertailukautta suurempi (143,5M vs. 122,8M), kun taas kappalemääräinen varasto oli kirjanpitoni mukaan Q3:n alussa noin 7% pienempi. Näistä karkeasti laskettuna varaston keskihinta Q3:n alussa olisi ollut ~25% vertailukautta suurempi, mikä tukee liikevaihdon kasvua huolimatta todennäköisestä miinusmerkkisestä kappalemääräisestä kasvusta. Q2:lla toteutuneet keskihinnat nousivat vertailukaudesta 15,2%.
Q4:n aikana odottaisin uutisia Saksan laajentumisesta ja en olisi yllättynyt, mikäli seuraava kasvun steppi tulisikin epäorgaanisesti. Täyttä spekulointia, mutta johonkin meneillään olevaan järjestelyyn voisi viitata se, että aiemmin aktiivisella sisäpiirikaupparintamalla on ollut hiirenhiljaista huolimatta lähes all-time low kurssitasosta. Nähtäväksi jää. 