Tuli tässä eilen Kamuxin pre-kommenttia kirjoittaessa mieleen, että Q2 on kyllä ollut todella vauhdikas kvartaali Kamuxille. Ensin liinat kiinni -tyyppisesti maalis-huhtikuussa ja sitten kunnon kiihdytys kesäkuusssa. Todella vaikea ennustaa miten yhtiöllä on mennyt ensinäkin autojen myyntimäärien ja hintojen suhteen ja sitten vielä lisäksi oman hankintatoiminnan onnistumisen ja oman kiinteän kulurakenteen suhteen.
Kamuxin ennusteita läpikäydessä tuli mieleen vanha kunnon Kotipizza Group, joka oli analyytikoille hyvin selkeä seurattava yhtiö ja sai yhtiö sai myös kotimaisia ja kansainvälisiä palkintoja sijoittajilta menestyksestään ja sijoittajaviestinnästä. Kotipizzalla oli reilu 250 ravintolaa ympäri Suomea ja yhtiö julkaisi joka kuukauden jälkeen ravintoloidensa myyntiluvut, jotta sijoittajat pysyivät jatkuvasti kärryillä miten yhtiöllä menee ja miten myynti on kehittynyt. Kotipizza oli sinänsä rinnastettavissa Kamuxiin, koska yhtiön omasta kehityksestä ei saanut oikein luotettavaa dataa mistään muualta, koska Tilastokeskuksen ja MaRan omat markkinakatsaukset kuvasivat pelkästään koko markkinan kehitystä ja Kotipizzan hyvän vauhdin ollessa päällä yhtiön kehitys oli monta vuotta selvästi yleistä markkinakehitystä nopeampaa. Näin esim. myös Autoalan tiedotuskeskuksen ilmoittamat käytettyjen autojen markkinan kasvuluvut voivat yhtä hyvin viedä ennusteita metsään Kamuxin kohdalla. Yhtiö on myös itse joskus nostanut esiin huolia tämän datan paikkaansa pitävyydestä.
Samalla tavalla kuin Kamuxilla, Kotipizzan liiketoimintamallissa ravintoloiden myynti oli suoraan suhteessa Kotipizza Groupin liikevaihtoon ja sitä kautta tulokseen, koska myyntien perusteella franchise-ravintolat maksoivat tietyn prosenttimäärän franchise-maksuja emoyhtiölle ja tämän jälkeen piti käytännössä ennustaa vain yhtiön (melko hyvin ennakoitavat) omat kulut ja ennustemalli oli siinä. Tämä oli yksi selkeimpiä yhtiöitä analyytikoille ennustaa ja Kotipizzan raportointi oli esimerkillinen sijoittajaviestinnän väline. Sain sijoittajilta usein palautetta, että he pitivät tästä tyylistä. Kotipizzalta tuli kvartaaliraporteissa hyvin harvoin mitään suuria yllätyksiä ja sijoittajat arvostivat tätä. Osakekurssin vaihtelut olivat pieniä, koska riskit liiketoiminnan kehittymisestä odotuksien vastaisesta olivat melko pienet ja sijoittajat arvostivat sitä, että kuukausitasolla pystyi seuraamaan yhtiön kehitystä hyväksymällä yhtiölle melko korkeat arvostuskertoimet. Kotipizzan sijoittajaviestintä sai sekä Suomesta että Eurooppa-tasolla sijoittajilta palkintoja parhaana ja luotettavimpana pörssiyhtiönä.
Olen yrittänyt @Kamux johdolle muutamaan otteeseen puhua tästä, että myös Kamux voisi ansaita sijoittajilta korkeampaa luottamusta, pienempää riskipreemiota, pienempää kurssivaihtelua, korkeampia arvostuskertoimia, enemmän näkyvyyttä (mm. kuukausittaiset Kauppalehden otsikot miten myynti on kehittynyt) jne. jos myös Kamux alkaisi julkistaa kuukausikohtaisia autojen myyntilukuja samalla tavalla kuin Kotipizza aikoinaan. Olen puhunut aiheesta ensimmäistä kertaa varmaankin silloin 2017-2018 vaihteessa, kun käytiin tekemässä seurannan aloitusraporttia ja maininnut useaan otteeseen tästä myös sen jälkeen. Yhtiö ei vielä ole ottanut vihjeestä vaaria, enkä ole ihan täysin perusteluista ymmärtänyt, että miksi ei !? Näen tässä lähes pelkästään positiivisia asioita osakkeenomistajien näkökulmasta, että yhtiö painaisi kerran kuukaudessa nappia, mistä tulisi edellisen kuukauden myymälöiden määrät eri maissa ja myytyjen autojen määrät ja sitten printtaisi tästä lehdistötiedotteen.
Ajattelin, että olisi hyvä keskustella aiheesta täällä, että miten te muut Kamuxin omistajat (ja muutkin sijoittaja) näette aiheen? Olisiko teidän mielestä hyvä asia, jos Kamux alkaisi julkaista kerran kuukaudessa autoliikkeidensä määriä ja niiden kasvua sekä myytyjen autojen määriä?
Sen lisäksi, että painaisitte nappia, minua ja varmasti yhtiötä myös kiinnostaisi perustelut, että miksi painoit Kyllä tai Ei.
Kiitos jo etukäteen teidän osallistumisesta.
- Kyllä, kuukausittaiset automyyntiluvut olisivat hyvä asia.
- Ei, kuukausittaiset automyyntiluvut eivät toisi lisäarvoa.