Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Vaikea uskoa, että kukaan ostaisi autoa väliaikaisesti ja myisi jonkun ajan kuluttua kokonaan pois, eikä ostaisi toista tilalle. Vähän kun ostaisi oman matkailuauton kesälomaksi.

En usko, että tuollaista olisi tapahtunut oikein missään tilanteessa. Etenkään, kun on vuokra- ja leasingautoja on saatavilla.

3 tykkäystä

Joo nykyään ihan ”rahattomat” saa tuliuuden leasingauton tuosta vaan.
Hurjaa on nuorten velaksi eläminen nykyään ja tietty jo vähän varttuneidenkin. Tähän kait perustuu myös hyvä käytetyn auton kauppa.

Näin minäkin tämän näkisin.

Korona ja poikkeustilanne on erityisesti pääkaupunkiseudulla lisännyt nimenomaan pitkäaikaisten vuokrausten ja minileasingien kysyntää - ja tuohan johti siihen että jotkut vuokra-autofirmat olivat hetkellisesti loppuunmyytyjä ja lyhytaikaisia vuokra-autoja ei yksinkertaisesti ollut saatavilla.

Aika monella toimialalla korona on vauhdittanut transformaatiota, mitä kohti oltiin menossa jo ennen poikkeustilaa mutta hitaammin. Autoalalla kuluttajakäyttäytymisessä on paljon hajontaa niin eri ikäluokissa kuin myös alueellisesti (ts. pärjääkö julkisen liikenteen varassa vai ei), mutta näin Netflix-aikakaudella väkisinkin tulee mieleen olisiko nimenomaan tuollaisten kätevien ja houkuttelevasti hinnoiteltujen joustavien yksityisleasingien kautta saatavissa uutta kasvua koko toimialalle? Eli saada autoilun pariin niitä ihmisiä, jotka ennen tätä poikkeustilannetta eivät kokeneet omaa autoa tarpeelliseksi vaihtoehdoksi mutta jotka eivät ole valmiita omistamaan autoa.

Toyota lanseerasi keväällä kuukausitilaustuotteen ja tuo pilotti ainakin tuli täyteen todella nopeasti. Varmasti Kamuxilla seurataan tämän markkinan kehitystä (sekä kuluttajien asenteita oman auton omistamiseen), mutta tietysti tuollaisen leasing-mallin virittäminen on kuluiltaan aika raskasta ja osin ristiriidassa Kamuxin liiketoimintamalliin.

Auto joustavalla tilaustalousmallilla on ainakin näin pääkaupunkiseutulaisen kuluttajan kannalta todella houkutteleva vaihtoehto, mutta eri asia miten kannattavaa liiketoimintaa se mahtaa olla ainakaan toistaiseksi. Kamuxin lukuja katsoessa nykyinen malli näin osakkeenomistajan silmissä on kyllä erittäin toimiva. :relaxed:

2 tykkäystä

Itsellä ollut auton vaihto mielessä, kuten varmasti monella muullakin tilastoista päätellen… tarkoituksena ei ole millään muotoa moittia Kamuxia, mutta omalla osalla kokemus jäi varsin heikoksi. Asioin viiden liikkeen kanssa, joista osa ns merkkiliikkeitä ja osa Kamuxin kilpailijoita. Kokemukset Kamuxista (heidän isoista myymälöistä):
-pyysin tarjouksen autosta, johon sain vastauksen. Vastasin viestiin ja sain vastaukseksi ”olen lomalla” viestin, jossa ei ollut mitään tietoja kehen ottaa yhteyttä tai välittyykö viesti kenellekään. Tässä olisi parantamisen paikka…
-menin liikkeeseen katsomaan myynnissä olevaa autoa ja kun lopulta sain myyjän kiinni, oli auto myyty. Hallissa ei ollut muita asiakkaita ja myyjiä oli 6-7kpl, mutta kaikki oli kiireisiä, hyvä näin! Myöhemmin päivällä myyjä soitti, että autoa ei olekaan myyty.
-Kamuxin hyvitys vaihdokistani oli 20% alempi kuin kilpailijoilla. Katselemani autot oli samaa hintaluokkaa ja saman merkkisiä/mallisia. Muissa liikkeissä myyjä kävi katsomassa vaihdokin ja osa myös koeajolla, Kamuxilla ei autoa käyty edes katsomassa. En ole rakastunut vaihdokkiini, mutta hieman erikoinen toimintamalli.

En ole Kamuxin osakkeenomistaja. Olen kyllä ollut aikeissa hankkia osaketta, mutta pilkit ei ole tarttuneet. Toivottavasti kasvu & kannattavuus & maailmanvalloitus jatkuu onnistuneesti, ja oma kokemukseni oli poikkeuksen poikkeus :blush:. Saa liputtaa!

16 tykkäystä

Q2:ssa arveluttaa varaston koko ja ostojen pysäytys moneksi viikoksi (?) koronan keskellä. Mielenkiinnolla seurataan julkistusta. Q3 tuottaa varmasti ilon kiljahduksia omistajissa ainakin tämän ketjun perusteella :slight_smile:

Vehon Vaihto+ on vuokrannut kaikki vuokrattavissa olevat autot (käytetyt) ja keskittänyt suuren kysynnän takia vuokrauksen Sixtille jo loppukeväällä. Auton vuokraus | Vuokra-autot edullisesti | vaihtoplus.fi

Ihmettelen miksei Kamux ole lähtenyt tähän leasing/pitkäaikaisvuokraus toimintaan mukaan? Onko tätä koskaan kysytty TJ:ltä?

@Hankkija Muutamaa autoa käynyt koeajamassa Kamuxilla ja semmoinen kuva tuli että pesty ja laitettu riviin. Autoja ei ilmeisesti tarkisteta lainkaan?

1 tykkäys

OP:lta pre-kommentti 10.8. sekä samalla targetin nosto 10€ / OSTA.

87 tykkäystä

En usko tämän juurikaan Kamuxiin vaikuttavan (ei siis tarvitse alkaa erikseen raapustamaan siksi vastauksia) , mutta tuntuu sopivan tähän ketjuun.

Covid-19 tuntuu olevan auto/liikkumisalallekin se, joka vihdoin pakottaa miettimään uusia ratkaisuja. Budget autovuokraamo on nyt näköjään kehittänyt 10-kortin (voimassa 12kk) jolla saa vuokrattua auton kymmeneksi viikonlopuksi. Hinta mallista riippuen 690e-970e, eli 69-97 euroa viikonloppu (23-32e per vuorokausi).

https://www.autotarpeeseen.com/budget10?mc_cid=4e3e0d7c48&mc_eid=5268b53584

Ainakin kuluttajan näkökulmasta on parempi, että erilaisia malleja on markkinalla tarjolla.

19 tykkäystä

ennakko

19 tykkäystä

OP:n tekemä maanantain päivitys-kommentti (missä myöskin ilmeisesti nostettiin Q2-ennusteita) ei ehtinyt noihin omassa pre-kommentissani näkyviin Infrontin keräämiin konsensuslukuihin mukaan. Infront keräsi Kamuxin Q2-raportin ennusteet viime viikolla ja konsensus lähetettiin analyytikoille meiliin perjantaina. Siellä näyttäisi nyt OP:n nostettujen ennusteiden jälkeen olevan konsensuksen liikevaihdon ylälaita 168 MEUR:ssa ja liikevoiton ylälaita 6,8 MEUR:ssa. Tällä myös olisi pieni nostava vaikutus konsensusennusteisiin. Pikku hienosäätöä, mutta silti hyvä huomioida tuota pre-kommentin taulukkoa katsoessa.

32 tykkäystä

Ketjussa on aika paljon puhuttu leasingista ja mietitty, miksei Kamux lähde mukaan tähän bisnekseen/miettiikö Kamux tähän bisnekseen liittymistä.

Mutta loppujen lopuks jos mietitään tuon leasing-idean toteutusta ja samalla sen vaikutusta yhtiön strategiaan ja tunnuslukuihin, niin sehän on täysin yhtiön strategian vastainen:

Liisausautot jäävät roikkumaan pitkäksi aikaa taseeseen. Mitä ihmettä käy varastonkierrolle jos kyseiset autot jätetään Kamuxin omistukseen roikkumaan?

Valmiiksi käytettyjen leasing-autojen myyminen liisausajan päätyttyä ei varmaan ole kovin tehokasta. Leasing-firmathan tuppaa käytetyt autot käytettyjen autojen myyjille, mihin käytettyjen autojen myyjä ne lykkää? Ainakin tämä johtaa myytyjen autojen autokannan vanhenemiseen ja keskihintaan?

En myöskään ymmärrä miksi leasing olisi seuraava askel Kamuxin liiketoiminnan laajentamiseksi. Kokonaisuuteen nähden liikevoitto tuollaisella sivutoiminnalla ei varmaankaan merkittävästi kasvaisi.

13 tykkäystä

Hyvää pohdiskelua…

Kamuxissa yksi houkutteleva piirre on omasta mielestäni ollut aina se, että liiketoimintamalli on hyvin yksinkertainen ja perustuu tarkasti rajattuun toimintaan, joka tehdään todella tehokkaasti, keskitytään vain siihen ja pyritään olemaan paras juuri siinä (tähän mennessä ainakin hyvällä menestyksellä toiminut). Kun tehdään vain käytännössä yhtä liiketomintaa (käytettyjen autojen kauppaa pienillä kaupan yhteydessä myytävillä integroiduilla lisäpalveluilla: rahoitus, vakuutus ja kamux plus) tehokkaasti ja monistetaan tätä maasta toiseen, niin homma pysyy hyvin käsissä ja sitten se on vaan systemaattista toteuttamista vuodesta toiseen pieniä asioita paremmaksi hioen ja juna kulkee eteenpäin.

Tämä on kuitenkin ehkä vähän tylsää toteuttamista, mikä on usein jännitystä haluavan ihmisluonteen vastaista ja sitten nälkä kasvaa syödessä. Ongelmaksi tulee varmaankin jossain vaiheessa sitten omistajien/hallituksen/johdon potentiaalinen ahneus, kun pitää keksiä jotain uutta millä tätä hyvää kehitystä voitaisiin ehkä vähän kiihdyttää. Kamuxin johdolla on kuitenkin mielestäni hyvin ollut järki päässä enkä näe tätä kasvavan ahdenuden aspektiä juuri tämän yhtiön kohdalla siksi erityisenä riskinä. Tätä on kuitenkin nähty monissa yrityksissä, että on tehty yhtä asiaa hyvin ja oltu parhaita jossain tietyssä bisneksessä. Sitten on haluttu lähteä kasvattamaan omaa imperiumia ja laajennettu sellaisiin bisneksiin/maihin, mitä ei ihan osata ja ymmärretä kilpailutilannetta tai sen vaikutuksia yhtiön lukuihin tulevaisuudessa. Sitten usein, kun lähetään rönsyilemään sen oman ydinliiketoiminnan ulkopuolelle, niin myös riskit kasvavat.

Yksi hyvä esimerkki tästä on mm. Helsingin pörssiyhtiöiden seikkailut Venäjällä. Yhdessä vaiheessa sinne lähtivät kaikki, koska “maa oli ihan tossa vieressä ja siellä oli ihan kamalan suuri kasvupotentiaali”. Nyt varmaan lähes joka ikinen yhtiö on tullut sieltä häntä koipien välissä takaisin ja repussa on miljoonatappiot, alaskirjaukset ja huonoja kokemuksia. Tästä voi ehkä vetää pienen aasinsillan Kamuxin Saksan liiketoiminnoista, ja moni täälläkin näiden potentiaalista epäonnistumista on povannut.

Ymmärrän, että Kamuxilla on halu kehittää uusia kuluttajille tarpeellisia palveluita ja elää ajan hengessä ja kysynnässä mukana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yhtiön kannattaisi lähteä kaikkiin näihin palveluihin mukaan, jos ei niitä täysin osata hoitaa parhaiten koko markkinalla tai ne eivät ole “hyviä” bisneksiä. Joitain bisneksiä on ihan ok jättää muillekin alan yhtiöille hoidettavaksi. Kamux on käsittääkseni kokeillut pilottihengessä erilaisia jakamispalvelu- ja leasing-kokeiluja tietyillä rajatuilla alueilla/kohderyhmillä ja haistellut kuluttajien kiinnostusta näihin konsepteihin. Kamux on kuitenkin kuopannut ne nopeasti, koska kysyntää ei ollut riittävästi, eikä riski-/tuottopotentiaali ollut riittävä. Kamux kai voisi myös lähteä uusien autojen kauppaan mukaan, perustaa oman rahoituslaitoksen tai laajentua leasinginpalveluihin tms. palveluihin mukaan, mutta sitten se ei olisi enää sama yhtiö juuri niinkuin @Tulipmania2020 kirjoitit ja silloin tätä koko sijoituscasea pitäisi arvioida uusilla laseilla. Kaikki muistaa miten Michael Jordanille kävi, kun hän vaihtoi hetkeksi NBA:sta pois pelaamaan baseballia ja toteuttamaan yhtä hänen isänsä (ja ehkä myös omaa) unelmaa. Ei kaikessa voi olla hyvä ja myös MJ tuli baseball-kentiltä pois häntä koipien välissä.

Itse näkisin myös Kamuxin osakkeenomistajana hyvänä asiana, että Kamux ei lähde laajentamaan aivan jokaiseen uuteen palvelukonseptiin, jos se pahasti sekoittaa yhtiön pakkaa ja tehokkuutta. Minusta tämä yhtiön nykyinen toiminta on tähän mennessä ollut tälläkin palveluvalikoimalla erittäin vakuuttavaa ja kuten tuolla rapakon toisella puolella on tapana sanoa:

“If it ain’t broke, don’t try to fix it”

76 tykkäystä

Eikös leasing yleensäkin toteuteta uusilla tuotteilla rahoitusyhtiön toimesta. Uudella autolla takuu on yleensä voimassa koko leasing-ajan ja rajaa näin riskit paremmin ennakoitaviksi ja hinnoiteltaviksi. Auto siirtyy rahoitusyhtiön taseeseen sen riskiksi. Myyjäliikkeelle se on kauppa muiden mukana, paitsi että onnistuu vähemmällä tinkimisellä. Jos kyseessä on huoltoleasing, voi myyjä budjetoida heti kaupan jälkeen sopimusajalle x euroa jälkimarkkinaliikevaihtoa. Ja jälkimarkkinat ovat uuden auton myyjälle erittäin tärkeät.
Niin, että tuosta taitaa löytyä aika ähän Osumia Kamuxiin.

Juuri näin, ei ole pakollista ottaa omaa tasetta rasittamaan. Varastonkiertoa ja jatkuvaa kauppaa kun otetaan käytössä olleet autot takaisin myyntiin. Nallekarkkien jakoa vaan useamman toimijan kesken.

Beely esim. tekee leasingia vähän käytetyllä kalustolla, jossa mahdolliset vikaantumisien aiheuttamat kustannukset edelleen pieniä.

1 tykkäys

Kannattaa katsoa näiden leasing-firmojen tuloksia niin selviää miksi Kamuxin ei ole syytä sotkeentua tähän.

Esim. Beely liikevaihto viime vuonna 125 000 euroa, tulos -565 000 euroa.

Huhujen mukaan OP myi Kulku palvelun pois yhdellä eurolla…

5 tykkäystä

Beelyn bisnes aloitettu 2019 ja rampataan ylös vauhdilla kannattavuuden kustannuksella.
Tuleeko siitä kannattavaa - aika näyttää. Ainakin XaaS -palveluille on kysyntää ja tarjontaa tulee koko ajan lisää ilmeisesti hyvästä syystä.

Edit: Tämä menee kuitenkin ohi Kamux -ketjun. Ei tästä sen enempää.

1 tykkäys

Sinällään ihan hyvä käydä tätä keskustelua, koska leasing on noussut useasti esille ketjussa.

OP myi Kulku-palvelun Secto Automotivelle, jonka liikevaihto 273 miljoonaa ja tulos 0,8 miljoonaa.

6 tykkäystä

Secto on pääomasijoittajan pääomistama ja voisin kuvitella, että alhainen tulos johtuu siitä. Tuotto lypsetään lainaamalla kohdeyritykselle pääomaa, joka maksaa siitä messevän koron, joka taaseen pienentää raportoitavaa tulosta.

Secton todellinen kannattavuus lienee näin ollen parempi kuin tuo 0,8m€.

2 tykkäystä

Tuli tässä eilen Kamuxin pre-kommenttia kirjoittaessa mieleen, että Q2 on kyllä ollut todella vauhdikas kvartaali Kamuxille. Ensin liinat kiinni -tyyppisesti maalis-huhtikuussa ja sitten kunnon kiihdytys kesäkuusssa. Todella vaikea ennustaa miten yhtiöllä on mennyt ensinäkin autojen myyntimäärien ja hintojen suhteen ja sitten vielä lisäksi oman hankintatoiminnan onnistumisen ja oman kiinteän kulurakenteen suhteen.

Kamuxin ennusteita läpikäydessä tuli mieleen vanha kunnon Kotipizza Group, joka oli analyytikoille hyvin selkeä seurattava yhtiö ja sai yhtiö sai myös kotimaisia ja kansainvälisiä palkintoja sijoittajilta menestyksestään ja sijoittajaviestinnästä. Kotipizzalla oli reilu 250 ravintolaa ympäri Suomea ja yhtiö julkaisi joka kuukauden jälkeen ravintoloidensa myyntiluvut, jotta sijoittajat pysyivät jatkuvasti kärryillä miten yhtiöllä menee ja miten myynti on kehittynyt. Kotipizza oli sinänsä rinnastettavissa Kamuxiin, koska yhtiön omasta kehityksestä ei saanut oikein luotettavaa dataa mistään muualta, koska Tilastokeskuksen ja MaRan omat markkinakatsaukset kuvasivat pelkästään koko markkinan kehitystä ja Kotipizzan hyvän vauhdin ollessa päällä yhtiön kehitys oli monta vuotta selvästi yleistä markkinakehitystä nopeampaa. Näin esim. myös Autoalan tiedotuskeskuksen ilmoittamat käytettyjen autojen markkinan kasvuluvut voivat yhtä hyvin viedä ennusteita metsään Kamuxin kohdalla. Yhtiö on myös itse joskus nostanut esiin huolia tämän datan paikkaansa pitävyydestä.

Samalla tavalla kuin Kamuxilla, Kotipizzan liiketoimintamallissa ravintoloiden myynti oli suoraan suhteessa Kotipizza Groupin liikevaihtoon ja sitä kautta tulokseen, koska myyntien perusteella franchise-ravintolat maksoivat tietyn prosenttimäärän franchise-maksuja emoyhtiölle ja tämän jälkeen piti käytännössä ennustaa vain yhtiön (melko hyvin ennakoitavat) omat kulut ja ennustemalli oli siinä. Tämä oli yksi selkeimpiä yhtiöitä analyytikoille ennustaa ja Kotipizzan raportointi oli esimerkillinen sijoittajaviestinnän väline. Sain sijoittajilta usein palautetta, että he pitivät tästä tyylistä. Kotipizzalta tuli kvartaaliraporteissa hyvin harvoin mitään suuria yllätyksiä ja sijoittajat arvostivat tätä. Osakekurssin vaihtelut olivat pieniä, koska riskit liiketoiminnan kehittymisestä odotuksien vastaisesta olivat melko pienet ja sijoittajat arvostivat sitä, että kuukausitasolla pystyi seuraamaan yhtiön kehitystä hyväksymällä yhtiölle melko korkeat arvostuskertoimet. Kotipizzan sijoittajaviestintä sai sekä Suomesta että Eurooppa-tasolla sijoittajilta palkintoja parhaana ja luotettavimpana pörssiyhtiönä.

Olen yrittänyt @Kamux johdolle muutamaan otteeseen puhua tästä, että myös Kamux voisi ansaita sijoittajilta korkeampaa luottamusta, pienempää riskipreemiota, pienempää kurssivaihtelua, korkeampia arvostuskertoimia, enemmän näkyvyyttä (mm. kuukausittaiset Kauppalehden otsikot miten myynti on kehittynyt) jne. jos myös Kamux alkaisi julkistaa kuukausikohtaisia autojen myyntilukuja samalla tavalla kuin Kotipizza aikoinaan. Olen puhunut aiheesta ensimmäistä kertaa varmaankin silloin 2017-2018 vaihteessa, kun käytiin tekemässä seurannan aloitusraporttia ja maininnut useaan otteeseen tästä myös sen jälkeen. Yhtiö ei vielä ole ottanut vihjeestä vaaria, enkä ole ihan täysin perusteluista ymmärtänyt, että miksi ei !? Näen tässä lähes pelkästään positiivisia asioita osakkeenomistajien näkökulmasta, että yhtiö painaisi kerran kuukaudessa nappia, mistä tulisi edellisen kuukauden myymälöiden määrät eri maissa ja myytyjen autojen määrät ja sitten printtaisi tästä lehdistötiedotteen.

Ajattelin, että olisi hyvä keskustella aiheesta täällä, että miten te muut Kamuxin omistajat (ja muutkin sijoittaja) näette aiheen? Olisiko teidän mielestä hyvä asia, jos Kamux alkaisi julkaista kerran kuukaudessa autoliikkeidensä määriä ja niiden kasvua sekä myytyjen autojen määriä?

Sen lisäksi, että painaisitte nappia, minua ja varmasti yhtiötä myös kiinnostaisi perustelut, että miksi painoit Kyllä tai Ei.

Kiitos jo etukäteen teidän osallistumisesta.

  • Kyllä, kuukausittaiset automyyntiluvut olisivat hyvä asia.
  • Ei, kuukausittaiset automyyntiluvut eivät toisi lisäarvoa.

0 voters

26 tykkäystä

Normaali oloissa tämä olisi tietysti hyvä juttu. Mutta jos jotain markkinahäiriötä tapahtuu niin se voisi lisätä osakekurssin heiluntaa. Puoleen jos toiseen. Miten kotipizza olisi pärjännyt korona aikaan?

1 tykkäys

Olen tästä eri mieltä. Jos markkinalla on turbulenssia niin oma mielikuvitus antaa yleensä aina negatiivisemman kuvan kuin todellisuus (ihminen helposti pelkää pahinta). Voi kun olisivat pistäneet jo huhti-toukokuussa ulos tietoja että ihan hyvinhän me on tässä myyty niin varmasti olisi tukenut kurssia. Epävarmuus on aina myrkkyä ja tarjoaa tietysti yksittäiselle sijoittajalle riskinotto- ja ostopaikkoja mutta omistajille kokonaisuutena se on huono asia

8 tykkäystä