Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Tilauskertymän suhde tilauskantaan n. 50 %, viime vuonna n. 70 % eli -30% edellisestä vuodesta.

Eli nopeampia toimituksia vähemmille tilauksille, joita tekee tupla määrä ihmisiä!

6 tykkäystä

Vähän arvelin, että kannattaako tänne sähkö-bullien sekaan kirjoittelemaan, mutta tämä viesti on ennenkaikkea itselleni. Tykkään aina silloin tällöin käydä läpi omia sijoitusteesejäni. Jos joku saa tästä jotain, niin hyvä juttu.

Kirjoitit että arveltiin. Kyllä edelleen arvellaan niin, varsinkin rekkavalmistajat.

Merssu:

Samaa laulua laulaa Nikola, jolla on molemmat voimalinjat sarjatuotannossa. Nikolan TRE BEV on niin kylmä tuote, että sel valmistaminen on tilapäisesti tauolla. Sen sijaan Nikola TRE FCEV vetää varsin hyvin. Eli merkit viittaa siihen, että akkurekka on melko kylmä tuote jenkeissä.

Suorituskyky ero FCEV ja BEV rekoilla on yksinkertaisesti iso. Me tiedämme jo nyt, että FCEV -voimalinjalla pystytään samanlaisiin päiväsuorituksiin kuin dieseleillä. BEVit ei tähän pysty. Daimler julkaisi uutisen, jossa ne olivat ajaneet BEV-rekalla 1000km yhdellä latauksella. Siinä oli kuitenkin kaksi sudenkuoppaa, jotka jäi ilman huomiota. Matka-vauhti oli vain 75km/h, joka on 14 klikkiä vähemmän kuin yleensä tavoiteltu vauhti. Sen lisäksi artikkelissa ilmoitettiin hämyinen latausaika jollekkin akun
jännitteen varausvälille, tyyliin 0-80% tai 20-80%. Tosiasiassa se ei olisi riittävä tuolle suoritukselle, vaan akku pitäisi ladata täyteen. Ja siinä kestää.

Kirjoitit että ei kaikkialla ajeta kylmässä, ei ajetakkaan. On hyvä kuitenkin ymmärtää, että esimerkiksi jenkeissä ajetaan rekoilla merkittävästi kovempaa. Siellä matkavauhti on 65mp/h. Jokaisen tulisi vähän pohtia, mitä noin reilu vauhdin nosto tekee tuolle Daimlerin akkurekan rangelle. Tai toisinpäin, sitä tulisi pohtia kuinka paljon tulee matalammasta matka-vauhdista tappiota yrittäjälle vuositasolla. Tämä on varmasti yksi syy sille, miksi akkurekkojen vastaanotto jenkeissä on ollut nuuleaa.

Siirrytään kustannuksiin. Vedyn hinta tulee nykyisen tietämyksen mukaan olemaan 7$/kg pumpulla. Kaikki merkit viittaa siihen. Se on 21c/kwh. Tukien kanssa jenkeissä hinta asettuu alle 5$/kg. Se on 15c/kwh. Pitkässä juoksussa vedyn hinta asettuu noille hujakoille ihan luonnostaankin. Vetyä tankatessa EI tule häviöitä, toisin kuin pikalatauksessa. Tämä on otettava huomioon raskaassa kalustossa. Euroopassa vihreän vedyn hinta saattaa olla jopa jenkkejä nopeammin noilla hujakoilla.

Jenkeissä tehdään vetyhubeja, jotka buustaa merkittävästi vedyn tuotantoa ja ylipäätään vetyinfran rakentamista. Nämä ovat merkittävä juttu ja antaa haasteen latausinfralle. Se on jo nyt osoitettu todeksi, että vedyn jakelu on halvempaa järjestää suurelle määrälle kalustoa kuin pikalaturit. Esimerkiksi Saksassa 52 vetybussille riittää 2 tankkausasemaa. Ne ei montaa miljoonaa maksa.

Tässä mielipidekirjoitus noista vetyhubeista:
https://www.chronline.com/stories/commentary-hydrogen-hubs-could-hasten-switch-from-diesel-

Mennään seuraavaksi kaluston hintaan. Napattu ylläolevasta kirjoituksesta:
"According to the International Council on Clean Transportation last December, the purchase price of a Class 8 hydrogen was $359,500, compared to $474,900 for battery operated, and $143,500 for diesels. "

Nikolalta lirahtanut tieto tukee tätä. Nikola TRE FCEV on halvempi valmistaa mitä TRE BEV. Kustannusetu on jo nyt vetyvoimalinjalla.

Seuraava ei ole ihan omena-omena -vertailua, mutta Brysselissä on vetytaksi osoittautunut akkutaksia halvemmaksi operoida. Voi olla, että jos hyötyajoneuvo joutuu turvautumaan jatkuvasti pikalataukseen niin ajamisen kulut nousevat rajusti.
https://trends.levif.be/a-la-une/mobilite/le-taxi-a-hydrogene-est-viable/

“Kustannustaulukosta on kokeen kumppanien mukaan etu dieselille: 18 685,8 euron hinta vuoden aikana verrattuna kestävän vetyauton 20 165,5 euroon tai auton sähköakun 22 140,5 euroon.”

Sen lisäksi on otettava huomioon, että polttokennojen hinta on matkalla alaspäin. Toyota on puhunut 30-50% leikkausista hintaan, riippuen tilausmääristä. Ballardilla puhutaan jopa 70% kustannusleikkauksista.

Nämä uuden sukupolven kennot eivät ole mitään utuista tulevaisuutta, vaan niitä on jo alettu tekemään. Advent technology on jo aloittanut oman uuden sukupolven MEA-lätkien valmistamisen ja asiakas on itämaan rekkavalmistaja. Muut toimijat seuraavat pienellä viiveellä perässä.

Tämmöistä. Saa ja pitää olla erimieltä, mutta oma näkökulma on se, että akkuvoimalinjoilla on kädet täynnä töitä pysyä vetyvoimalinjojen kyydissä raskaassa kalustossa. H2ICE on myös erittäin todennäköinen voimalinja, jonka povataan iskevän ensimmäisen kaupallisesti läpi ainakin Kiinassa ja Intiassa. Siinä on omat isot etunsa. Voi olla että sama homma toistuu Suomessa.

Akkuvoimalinja on varmasti kilpailukykyisin silloin, kun lataaminen tapahtuu oman varikon pihassa ja latinki riittää koko päivän työsuoritukseen. Varmasti näin, mutta kuinka moni näistä on sitten vailla kempowerin laturia… Se on sitten toinen mietinnän paikka, mitkä kaikki sovelluksen tähän kategoriaan kuuluu. Esimerkiksi roska-autot, riittääkö akut 200km ja 1500 noston päiväsuoritukseen?

24 tykkäystä

Liikevaihto kasvoi yli 10 % versus Q2. Talouden alakulo vaikuttaa kaikkiin investointeihin, mutta latausasemia on vaan pakko pystyttää liikenteen sähköistymisen myötä. Kempowerin kannattavuus on hieno kasvuyhtiölle. Tämä panikointi voi avata hyviä ostopaikkoja.

6 tykkäystä

Kurssin raju lasku ennen tulosta on kieltämättä aina kysymyksiä herättävää, mutta sisäpiirikaupoista pitää laittaa tiedotetta ulos. :slight_smile:

Vaikka kuinka turhauttaisi niin muistaaka pitää kommentit informatiivisina. Oman turhautumisen jakaminen muille ei ole rakentavaa sijoituskeskustelua, ja sitä voi harrastaa vaikka kahvihuoneessa tai kurssimuutos-ketjussa.

56 tykkäystä

Ja tämmöset voi jättää pois. Ei tässä sisäpiiri ole mitään tehnyt. Jos on, niin eiköhän Fiva sellaiset tutki, mutta vahvasti epäilen. Porukka fronttasi posaria, ja sitä ei tullut, niin laput laitaan. Kauhun vallassa osakkeiden laskiessa piensijoittajat dumppailevat, että saavat edes vähän rahojaan takas.

Aika karuja väitteitä sinulla.

12 tykkäystä

Hyvä nosto. :slight_smile:

Ehkä tästä keskustelua voisi ohjata myös tähän ketjuun

9 tykkäystä

Mä pitäisin todennäköisimpänä vaihtoehtona laskinten tai exceleiden käyttöä ja sen perusteella yhtiön arvostustason pohdintaa. Yhtiöhän voi olla erinomainen lähes kaikilla mittareilla, mutta osakkeen hintaa ei niilläkään luvuilla saa järkevästi perustelluksi.

3 tykkäystä

Olemme löytäneet useita uusia kasvuaihioita ja samanaikaisesti arvioimme eri rahoitusvaihtoehtoja, positiivisen kassavirtamme ja olemassa olevan likviditeetin ohella, hyödyntääksemme alati kehittyviä mahdollisuuksia nykyisen kasvustrategian puitteissa.

Mitäköhän tästä osavuosikatsauksen virkkeestä pitäisi tuumia.

8 tykkäystä

OP:n Henri Parkkinen ja Kempower

Kempowerilta saatiin tänään vahva Q3-tulos. Saadut uudet tilaukset jäivät tosin selvästi odotuksia alhaisemmiksi, mutta yhtiön mukaan tilauskertymä selittyy osin toimitusaikojen parantumisella. Seniorianalyytikko Henri Parkkinen kommentoi yhtiön tuloksentekokykyä ja näkymiä videolla.

12 tykkäystä

Miten tuo selittäisi tilauskertymää? Jos tilauskertymä hidastuu, niin tuleva kasvu vähintään hidastuu myös.

5 tykkäystä

Viestisihän voi nähdä hyvin härkämäisenä Kempowerille. Vahvasti vetyyn panostava firma näkee, että 30% rekoista tulevaisuudessa sähköisiä :smiley:

7 tykkäystä

Vaalenpunaisten silmälasien kautta nähtynä syy olisi seuraava: ei tarvitse tehdä investointi päätöstä vielä , koska haluttuun toimitusaikaan pääsee investoimalla myöhemmin.

3 tykkäystä

Tilauskertymä on tulevaisuuden tilauskantaa, joka taas on tulevaisuuden liikevaihtoa. Toimitusaikojen parantuminen lyhentää ajallisesti tuota ketjua.

Kun pienentynyttä tilauskertymää ajetaan läpi, tuotantoa pitää sopeuttaa tai vaihtoehtoisesti tilauskertymää kasvattaa, joka onkin nyt ainoa vaihtoehto asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.

3 tykkäystä

Onkos tämä normaalia toimintaa suomi-osakkeissa?

35 tykkäystä

Kummaa touhua…

16 tykkäystä
7 tykkäystä

Scanian näkemyksiä raskaan kaluston sähköistymisestä. Toki tämä on vuoden 2021 alussa julkaistu, mutta ainakin tuo vuoden 2030 tavoite on toistettu tiedotteissa tänäkin vuonna.

By 2025, Scania expects that electrified vehicles will account for around 10 percent or our total vehicle sales volumes in Europe and by 2030, 50 percent of our total vehicle sales volumes are expected to be electrified.

Scania has invested in hydrogen technologies and is currently the only heavy-duty vehicle manufacturer with vehicles in operations with customers. The engineers have gained valuable insights from these early tests and efforts will continue. However, going forward the use of hydrogen for such applications will be limited since three times as much renewable electricity is needed to power a hydrogen truck compared to a battery electric truck. A great deal of energy is namely lost in the production, distribution, and conversion back to electricity.

Repair and maintenance also need to be considered. The cost for a hydrogen vehicle will be higher than for a battery electric vehicle as its systems are more complex, such as an extensive air- and cooling system. Furthermore, hydrogen is a volatile gas which requires more maintenance to ensure safety.

Lähde:

2 tykkäystä

2024 liikevaihtoon ei oo ollu kellään (oikeaa) vastausta ennen osariakaan ja jenkkilän tehtaan ylösajo on tässä varmaan vuoden jo ollut asia mitä odotellaan.

3 tykkäystä

Mitenköhän tulevaisuudessa huoltoasemien 6-20 latausasemaa riittävät sitten kun suurimmalla osalla on se sähköauto käytössä? Nytkin syntyy ajoittain jonoa vaikka tankkaus kestää vain kolme minuuttia.

Vastaushan on: Ei tule toimimaan mitenkään.

Epäilen ettei tekniikka ole vielä lähellekään lopullisessa mallissa. Pahimmoillaan uudet innovaatiot seuraavan 10 vuoden aikana voivat tehdä lataustötteröistä turhakkeita. Tai kehityksen polkiessa paikoillaan niitä tarvitaan muutaman hehtaarin alalle jokaisen huoltoaseman takapihalle.

2 tykkäystä

Ei mitenkään. Siksi niitä latauspisteitä tarvitaan paljon enemmän per lokaatio. Jopa satoja.

1 tykkäys