Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Tesla karhuilujen väliin hieman positiivisempaa ajatuksenjuoksua.

Tuli hieman tutkailtua Kempoweria lisää eilen johtuen mukavasta kurssilaskusta. Kuten toimari totesi, Milencen diili (18.10) on Kempowerin suurin diili tähän mennessä. Kuten moni tietää, Milence on Daimlerin, Tratonin ja Volvon yhteisyritys. Yritykselle määritelty 500MEUR rahoitus pystyynlaittaakseen 1 700 latausasemaa raskaalle liikenteelle tulevien vuosien aikana (4-5v). Toimitukset tähän diiliin liittyen alkaa Q4/23-Q1/23 aikana. Eiköhän tämän diilin avulla kovasti pelätty tilauskertymä ota pientä buustia Q4 -lukuja raportoidessa.

32 tykkäystä

Niin…itsekin vähän ihmettelen, että kun sähköautokanta on luokkaa 3-4 % maailman autokannasta ja mm. pohjoismaat, Kanada jne lienevät tiheimmin ”rakennettuja sähkölataukselle”…ennen sähköautobuumia…niin nyt puhutaan jo markkinan ”loppumisesta” tai pienenemisestä Kempowerille. Isossa ikkunassa latausasemia tarvitaan paljon ja niitä rakennetaan…pitkään. Markkinaa riittää, myöskin Kempowerille…sekä kevyessä että raskaassa liikenteessä.

19 tykkäystä

Ehkä Kempowerin pitäisi ideoida jokin saman tyyppinen konsepti kun maalämmössä nykyään että laitteet ja asennuksen saa kuukausimaksulla, tai ne lisää sitten siihen energian hintaan marginaalia että laitteet ja asennus tulee maksettua ajan myötä. Tuo tietysti vaatisi rahoittajan ja söisi sitä kautta katteita. Tai jos Nesteen kanssa saisi jonkin symbioottisen sopimuksen niin että rahoitus ei olisi liian kallista. Uskoisin kuitenkin että olisi aikamoinen kilpailuetu Teslaan verraten. Tosin Teslan tuntien alkaisivat tarjota varmasti samaa melko pian.

Suomessa oli muistaakseni 7% autoista täyssähköjä. Täällä on korkojen takia uusien kysyntä aika nollassa varmasti jonkin aikaa ennen kun taas totutaan 4%:n korkoihin ja palkat vähän kirii kiinni. Yksi olisi latausasema kotikäyttöön, yleensä kuluttajatuotteissa on paremmat marginaalit kun ‘isommassa’ touhussa. Autokauppojen kanssa sopimus että iskevät sen joka sähköauton ja hybridin kylkeen. Suomessa toki pientä, ja ulkomailla vaikeaa, mutta hyvällä katteella varmasti. Incap voisi tehdä alihankintana :smiley:

Varmasti johdossa mietitään tohinalla kaikenlaista, mutta omasta mielestäni ei kannattaisi liikaa nojautua raskasliikenteen ratkaisuihin mikäli se osa kentästä jää pieneksi. Sähköautojen määrä sen sijaan kasvaa epätasaisen tasaisesti ja luulisi olevan se varmempi kasvusegmentti kun rekat ym. jotka ovat nykyisellään vasta kokeiluasteella ja siellä on se akun kapasiteetti isompi haaste kun yksityisautoissa koska lastien painot vaihtelevat suuresti.

Hyvin pohjoinen pallon puolisko varmaan on melko pieni osa kokonaiskuvassa, mutta sitäkin olen miettinyt eritoten raskasliikenteen osalta että jos toimintamatkasta häviää kylmällä jopa 40%, lataushäviö on 3-10% ja akku itsessään säilyttää teoreettisesti 90% virrasta on käytännössä häviö jo lähellä 50%. Dieselissä teoreettinen hyötysuhde on 75% ja käytännössä saman 50%, niin onko siitä mitään hyötyä. Eritoten aikahäviöt huomioon ottaen jotka ei sitten taas kuluttajapuolella ole niin iso kynnys. Ammattiliikenteessä on monesti hankala suunnitella ajoja jos muuttujat ovat noin suuria että suottaapi olla että pääset perille ja suottaapi olla että et pääse. Siellä on myöhästymisestä tulevat sanktiot niin infernaalisia toisinaan että en usko että riskiä halutaan ottaa kun tiedetään että vanhan liiton Scanialla taatusti pääsee kohteeseen.

1 tykkäys

Tosiaan tilauskertymä on laskenut vuoden, paitsi Q2 oli isompi kertymä. Toivottavasti Q4:llä suunta kääntyy, jotta Kempowerin kasvutarina jatkuu.

15 tykkäystä

Mikä on liikaa nojautumista ja mistä löysit tiedon että yleensä nojatuvat sinne merkittävästi/liikaa?
Kannattaa myös pohtia mikä on latausyksiköiden hinnat raskaanliikenteen latauksessa. Jotenkin tunutuu, että ne miettii itsekin näitä asioita.

Kotilatauksien hintakilpailussa näkee miten kannattavaa se hintakilpailu on, vaikka esim. Zaptec.

Ylempänä ketjussa mainittiin että siihen panostavat, liiasta en tiedä. Tarkoitin yleisellä tasolla että varmempi tie olisi keskittyä valtaamaan mahdollisimman paljon hekilöautolatureiden markkinaa tulevaisuutta ajatellen. Siinä näyttäisi tällä hetkellä olevan varmempi jatkuvuus, mikäli kävisi niin että raskasliikenteessä homma jää kokeiluksi.

Zaptecia en tunne, mutta näyttäisi olevan tappiollinen yritys. Itse mitä olen noita kotilatureita katsonut niin eniten merkkaa se turvallisuus ja toimintavarmuus. Takaisinvetoja on ollut ja henk.koht. luottaisin Kempowerin vehkeisiin enemmän kun noh… zaptecista tulee jo nimestä mielikuva että näpeille räpsähtää :smiley: Itsellä aikeissa hankkia hybridi, mutta lukemani mukaan normitöpselistä lataaminen saattaa olla riski. Ennemmin maksan satasen pari enemmän kotilaturista jos pystyn luottamaan että laite ei lyö kipinää tai lieskaa vikatilanteessakaan.

7 tykkäystä

Kurkkasin ABC:n äpistä että kolmostien pikalatureilla oli otantahetkellä yli 90 % käyttöaste (Riihimäki, Toijala, Hyvinkää, Tiiriö).

Jokainen Kempowerin myymä laturi on kohta kaksi laturia. Tietääkö kukaan millainen bisnes näiden ylläpito on?

9 tykkäystä

Ettei vain Tesla pistä pystyyn latureiden massavalmistusta?

En olisi yllättänyt, jos kohta pukkaa Gigafactorya laturivalmistukseen, jossa oikeasti hyviä latureita kyetään tekemään halvemmalla kuin kilpailijat.

Harva tajuaa mutta itse olen aina pitänyt Muskia ennenkaikkea tehokkuusmiehenä. Tehokkaan teollisen valmistuksen mies se on.

Kyllä hän innovaattori, visiönääri ja uudistajakin on. Mutta äijä osaa tehokkaan tuotannon.

Kattokaa nyt vaikka Twitter- X:ää. Sisällöstä ja äijän kommenteista en sano mitään mutta just äsken tuli 1 vuosi täyteen Muskia firmassa. Äijä kengitti johdon ja 90% duunareista pihalle. Palvelu toimii silti edelleen vaikka total crashia ilkeimmät ennustivat. Ei crashannut.

Tota mä eniten pelkäisin. Että Musk pistää latureiden valmistuksen uudelle levelille ja Kempower ei pysty kipittämään siinä rallissa perässä.

Näinhän sähköautoissa on käynyt. Ainoa joka tekee sähköpirsseillä fyrkkaa lienee Musk. Muut tekee lähinnä tursQaa ja Toyota on niin viisas, ettei edes lähde geimiin vaan vaikeroi vetyautojen perään.

PS. ei tää Kempowerin kurssiin ihan heti huomenna vaikuta eikä tartte dumpata osakkeita ostolaitaan

Kunhan nyt vaan kirjoitin auki keskipitkää strategista ennustetta, mihin Musk saattaa homman viedä muutaman vuoden sisällä. Hyvin todennäköistä, että hän pistää laturivalmistuksen sarjatuotannon ennennäkemättömään kondikseen.

Ties vaikka niissä Gigachargerfactoryissä on silloin töissä jo Muskin oppivat robotit. Mitäs jos hän ei myy niitä muille, niin muut ei pysy teoriassakaan perässä? (Muskin roboilla linjaduunarin työn hinta tippuu noin 1 USD tasolle työtunti)

21 tykkäystä

Tämä Musk on ihan relevantti pelko Kempowerin sijoituscasessa.

Teslan näkökulmasta laturiverkostoa pitää laajentaa, jotta sähköauton ostajan elämä helpottuu ja kysyntä pysyy ylhäällä.

Musk haluaa pelastaa maapallon, ja jos se vaatii laturiverkoston kasvua, se tehdään.

Lyhyellä aikavälillä laturien valmistusmäärä on Muskille niillä tehtävää voittoa tärkeämpää.

6 tykkäystä

Pitää nyt muistaa, että Kempower on jo kohtuullisen suuri ja hyvän track recordin firma. Eise suotta ole kasvattamassa tuotantolaitostilojaan suuresti. Tämän hetkiset tilat

Lahti 10,400m2, jonne tulee myös uusi n. 10,000m2 kokoinen uusi tila, jota mahdollista skaalata suuremmaksi sekä pian avattava n. 14,000 m2 kokoinen tuotantolaitos USA:ssa. Eipä he näitä tekisi, jos olisi realistinen uhka, että yhtäkkiä Tesla vie koko markkinan heiltä. Nyt hieman jäitä hattuun näiden Tesla mörköjen kanssa, muistuttaa hieman samaa kun aikoinaan Qt:n ketjun Flutter -panikoinnit. Toki, hyvä näistä uhkakuvista on keskustella.

14 tykkäystä

Jussi Halmeen pohdintaa Kempowerista. Hyvää perusasiaa, ei maata mullistavaa.

10 tykkäystä

Oman salkkuyhtiön - Sdiptech (sarjayhdistelijä) - portfoliossa on myös Rolec niminen yhtiö, joka markkinoi itseään UK:n suurimpana Outdoor EV latausratkaisujen tarjoana. Sekä AC että DC ratkaisuja.

@Pauli_Lohi onko tämä yhtiö tullut vastaan Kempowerin kilpailukenttää analysoitaessa?

Sdiptech osti yhtiön vuonna 2021 ja on mielestäni investoinut merkittävästi yhtiön kehittämiseen (jotakin hikkaa oli tuotannossa viime vuonna).

https://www.sdiptech.se/press-release/sdiptech-acquires-rolec-services-ltd-and-one-stop-europe-ltd-2

Teslan gigafactoryt ovat teoriassa uhka, jos Musk pysyy sekoilemassa Twitterin puolella. En tiedä mistä kustannustehokkuudesta on kyse kun kerran tuhosi firmalta tulonlähteet, ei siinä paljoa auta että potkii työntekijätkin.

Tesla ei ole kyennyt ajamaan markkinoilta muita autonvalmistajiakaan, en hahmota että miten se onnistuisi sivubisneksessäkään.

1 tykkäys

Hyvä se että Teslasta keskutellaan ja varmasti se iso merkittävä kilpailija tulee olemaan. Mutta ois jotenkin aivan hölmöä olettaa ettei kilpailijoita tulisi vielä lisääkin.

Ja toisaalta sitten, jos joku toinen iso tekijä katsoo että haluaa taas haastaa Teslan niin Kempowerin voisi ostaa pois. En toki kyllä sitä mietenkään toivo, vaan olisi parasta kyllä saada pitkäaikainen kotimainen kasvutarina. Mutta aivan täysin mahdollista tuo skenaario kuitenkin on. Tosin Kempit ei sitä varmati halvalla annna, mikä vaan hyvä asia osakkeenomistajien kannalta.

Hurjaa lyömistä tämä on nyt ollut ja kai se sitten pitää ne lasten kuuluisat säästöpossut rikkoa ja ostaa taas lisää jos edelleen pulkkamäki jatkuu.

11 tykkäystä

Kumpaa nyt oikein haluat? Ettei keskustella (“jäitä hattuun eli turpa tukkoon”) vaiko että keskustellaan? Voit ihan itse valita. Voin minä olla hiljaakin.

Omistan muuten Kempoweria. Mutten omista Teslaa. Vielä.

6 tykkäystä

Mielestäni Tesla on ihan relevantti uhka Kempowerille mutta se ei tarkoita Kempowerin totaalista tuhoa, kuten tästä ketjusta voi aistia.

Asiallinen haasto on erittäin tervetullutta.

11 tykkäystä

Offtopic, mutta kun kerran heitit niin nopeat: Onpas kyennyt. Sähköautoja ei muut kannattavasti tee. Ford pakittaa ensimmäisenä.

3 tykkäystä

Teslalla meni 18 vuotta ensimmäiseen voitolliseem vuoteeen, Kempowerista tuli voitollinen neljäntenä. Muilla sähköautovalmistajilla on vielä aikaa hioa prosessejaan että Teslan vauhtiin pääsevät.

Kempower taas en edennyt semmoista kyytiä että harvalla on taitaa olla kykyä vastaavaan.

Ja jos autoista voi jotain päätellä niin teslathan ovat vikalistojen kärjessä omalla alallaan, kun taas käsittääkseni Kempowerin laturit ivat hyvinkin luotettavia.

8 tykkäystä

Kyllä pitää todella luotettavia ollakin kun Teslan kanssa kilpailee.
Julkaiseeko Kempo vastaavaa dataa?

6 tykkäystä

Zaptec ei kilpaile Kempowerin kanssa. Kumpiakin tarvitaan, kotilatureita sekä suurteholatureita. Zaptec on markkinoiden parhaimpia ja tutkitusti turvallisimpia kotilatureita (ainakin. Norjalaisten mukaan). Zaptec kasvaa kohisten lähes samoilla kertoimilla kuin Kempower ja on taas voitollinen ja ennusteiden mukaan voitto vain paranee (q3 julkaistaan 15.11 joten siinä se sitten selviää). Kasvutarina on vastaava kuin Kempower, sillä erotuksella, että Zap on käsittämättömän halpa ja kurssi -50% keväästä ja arvo nyt n. 150 miljoonaa euroa ja Kempower -50% 3 miljardista 1,5 miljaardiin :slight_smile: Sitäkin voi pohtia kummassa on enemmän mahdollisuutta kurssin palautumiseen → Lisäksi alalla alkaa tapahtumaan yritysostoja ja Zap olisi esim. Kempowerille näillä hinnoilla helppo suupala/taskurahoilla voisivat sen nyt ostaa :wink:

Highlights from Q2 2023:

• All time high quarterly revenue of 355 mill NOK, 134% above Q2 2022
• Continued strong order intake of 445 mill NOK, 104% above Q2 2022
• Order backlog of 578 mill NOK for deliveries for Q3 2023 to Q1 2024
• Continued ramp-up in production volumes of both Zaptec Go and Zaptec Pro including commencement of MID-type approved Zaptec Pro
• Gross margin of 36%
• EBITDA of 23 mill NOK, up 96% from Q2 2022

Market screenerin ennusteiden valossa on poskettoman halpa

13 tykkäystä