Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Vihdoin Kempowerilta tullut kunnollinen ja tyylikäs markkinointivideo, joka selittää hommat selkeästi ja kelpaa paremmin ulkomaan markkinoille: https://www.youtube.com/watch?v=5uA8vxq1a_M

10 tykkäystä

Hyvä mainosvideo.

Yksi asia ärsytti välittömästi: Mainostetaan että tuetaan kaikkia nopeita latausratkaisuja ja sitten jätetään NACS pois kuvasta. Se on kuitenkin Amerikan markkinoiden oleellisin standardi. Mikähän syy pois jättämiseen…?

8 tykkäystä

Tässä vanha, kesäkuun lopussa julkaistu artikkeli . Artikkelista käy ilmi, että teknisesti muutos CCS -liitännästä NACS -liitäntään on yksinkertainen ja että standardi on avoin, joten lisenssimaksuja ei tarvitse maksaa. Hidasteena olisi artikkelin kirjoittamisajankohtana ollut lähinnä hyväsyttyjen komponenttien puute. Toivotaan, että yhdysvaltoihin pian avattavassa uudessa tehtaassa Kempowerilla olisi jo valmiudet tukea myös NACS -standardia.

4 tykkäystä

Tervehdys Kemppaisen foorumille! Tuli käytyä eilen Lahdessa tehdasvierailulla ja esittelyn aikana tein muutamia huomioita.

-Kempower saa todella paljon dataa lataustapahtumista ja niiden perusteella asiakkaat ymmärtävät itse milloin tulisi lisätä latauspaikkoja. Lisämyynnin perustelu siis on helppoa datan avulla.

-Latauslaitteet kustomoidaan operaattoideiden toiveiden mukaan. Maksupäätteet ja plug&charge yleistyvät kaikkialla. Käytännössä kustomointi on latureiden värin vaihtaminen ja se on taloudellisesti kannattavaa. Sama pätee varmaankin Teslan ulkopuolelle myymiin latureihin.

-NACS-latausliitin on helppo toteuttaa ja standardi on avoin. Teslalla tämä on jo käytössä koska jenkeissä hyväksymisprosessia ei ole samalla tavalla. Tesla siis tekee mitä haluaa ja muut tekevät mihin saavat luvan. Käytännössä tuo latausliitin on siis avoimessa käytössä ja helppo toteuttaa. Muistaakseni Q1 olisi tulossa toimitukseen näitä.

-90% tilauksista Suomessa rajoittuu asiakkaan sähköliittymän vuoksi. Uusissa rakennuksissa ei tätä ongelmaa ole, mutta esimerkiksi vanhat huoltoasemat voivat joutua uusimaan liittymän tai ottamaan toisen liittymän jos tämmöinen vaihtoehto on saatavana. Sähköliittymien laatu ja tehot muualla vaihtelee maakohtaisesti.

-Piirilevyjä vaihtamalla saadaan päivitettyä 400V laitteet 800V kalustoksi.

-Kempowerilla on patentoituja ratkaisuja, mutta iso osa on open sourcea. Kempower käyttää myös Teslan alkuperäisiä patentteja, jotka nykyisin vapautettu open sourceksi.

-Veneiden ja lentokoneiden latauslaitteiden osuus alle 1% koko toiminnasta.

-10000+ latauspistettä tällä hetkellä. Tämä olisi mielenkiintoista tietää kaikkien valmistajien osalta. Ehkä Plugsharen tms. sivuilta löytyisi lisädataa tästä.

-Ensimmäisille asiakkaille myönnettiin 3 vuoden takuu laitteille ja nykyisin takuu on 2 vuotta. ReCharge oli ensimmäisiä asiakkaita ja osa tuotteista on nyt takuun ulkopuolella. Huoltotoiminnan koko jatkossa?

-Raskaan liikenteen laitteissa yleensä pidemmät takuut ja niistä laskutetaan jo myyntihinnoissa erikseen. Bussivarikot esimerkiksi ostavat latauspisteet 10 vuoden takuulla. Raskaan liikenteen tilauksia satelee tasaisesti, vaikka Suomessa tämä on alkutekijöissä.

-Huolto on latauslaitteen rakenteen vuoksi yksinkertaista ja nopeaa. Rikki menneet tehomoduulit voidaan korjata uusiokäyttöön. Tehomoduulin vaihtoon tarvitaan kaksi työntekijää ja muutama minuutti aikaa. Takuun ulkopuoliset huollot ovat tuottavia.

-Rekrytointeja on päällä tällä hetkellä ilmeisesti noin 30 kappaletta ja lukumäärä on pysynyt hyvin. Liettuaan ja Latviaan etsitään tiimiä myynnin tueksi.

-Toimitusaika tilauksesta on noin 12 viikkoa tällä hetkellä ja en ole ihan varma mitä tästä tulisi ajatella :slight_smile:

Vierailu oli mielenkiintoinen ja samankokoinen tehdas on rakenteilla USAn suunnalle. Isolla panoksella mukana Kempowerin osakkeenomistajana, mutta stop-loss käytössä isompien sukellusten vuoksi.

83 tykkäystä

“90 prosenttia tilauksista rajoittuu asiakkaan sähköliittymän vuoksi.” - Tässä olisi Kempowerille ehkä hyvä peruste ottaa tuotevalikoimaansa akkumoduuli. Hiljaisena halvan sähkön aikana laturimoduulit voisivat ladata latausaseman omia akkuja ja vilkkaana aikana akuista saataisiin autojen lataukseen lisävirtaa niin, että operaattorin liittymä sallisi useamman auton samanaikaisen lataamisen. Sähköverkko kuormittuisi tasaisemmin. Toteutus ei vaatisi Kempowerilta kovin suuria investointeja, jos se suunnittelisi lähinnä ohjauselektroniikan ja latausasemalle sopivat kaapit, joihin voitaisiin latoa tarpeen mukaan alihankkijan tai yhteistyökumppanin valmistamia akkumoduuleja.

6 tykkäystä
13 tykkäystä

Mitäs tämä meinaa?

Dilutoituuko mun omistus😥 rippistä salkku.

5 tykkäystä

Hyvä juttu, että Kempin enemmistöomistus vähenee, varmaankin joillekin instituutio-ostajille menossa nuo.

5 tykkäystä

Isoin omistaja myy repustaan lappua isoille instituutioille. Todennäköisesti hieman alle päivän markkinahinnan, eli huomenna todennäköisesti saadaan avaukseen dippi.

15 tykkäystä

Se kenelle lisärahoituksen tarve näin nopeasti kasvavalle yritykselle tuli yllätyksenä voi nostaa kätensä ylös. Kemppi group siis tarjoaa isoa kasaa osakkeita todennäköisesti instikoille. Kysymys kuuluukin, ei niinkään kuka tätä on valmis ostamaan, vaan millä valuaatiolla. Ja ennen kaikkea, mitä näillä rahoilla meinataan tehdä. Oletettavasti jokin järkevä käyttökohde on rahoille olemassa, kun kerran myymään ruvetaan?

2 tykkäystä

Eihän tässä ole mistään lisärahoituksesta kyse. Kemppi on Kempowerin suurin omistaja n. 70% omistuksella ja tässä vaan ilmoittaa myyvänsä pienen alle 10% osuuden positiostaan. Ei tuo raha Kempowerin tilille tule.

39 tykkäystä

Kyllä juuri näin. Kemppi group voidaan ajatella noin isolla osuudella “emoyhtiönä”. Omistajana toivoisin groupin todella käyttävän myynnistä saatavan rahan takaisin yhtiöön investointien muodossa, vaikka tämä ei tietysti velvoittava olekkaan.

Ei tässä nyt tällaista tullkintaa ja odotusta voi tehdä mitenkään. Kemppi Group varmasti itsekin ymmärtää, että jos Kempower meinaa kasvaa isommin, niin free float ei voi olla näin surkea mitä tähän asti. Olen ainakin itse pitänyt ihan itsestäänselvänä, että Kemppi myy osan potistaan kasvutarinan aikana, mutta jää suuromistajaksi.

Tämä ei liity mitenkään Kempowerin rahoitustarpeisiin tai taseen vahvistamiseen. Kemppi tekee näillä rahoilla mitä lystää eikä se liity todennäköisesti Kempoweriin. Toki voi epäsuorasti liittyä siten, että Kemppi käyttäisi näitä rahoja johonkin omaan tuotekehittelyyn josta Kempower voisi myöhemmin hyötyä myös. Mistään lisärahoituksen tarpeesta ei kuitenkaan ole kyse niinkuin tuossa ekassa viestissä ihmettelit.

47 tykkäystä

Luulen että instikoiden ostohalut ei välttämättä siinä reilun viidenkympin kohdalla ihan hirveän kovia ollu.

8 tykkäystä

Kyllä näissä tapauksissa on taustalla käyty ensiksi keskustelut halukkuuksista ja ilmoituksen jälkeen sitten ruuvataan viimeisiä merkkejä.

Voi jopa olla jonkin sortin katalyytti tuolle laskuputkelle, jos nykyiset omistajat ovat saaneet vihiä. Tuuppaavat vanhat putkeen, kun ovat tietoisia pian myyntiin tulevasta erästä.

30e lähtivät ja 3,4 milj. osaketta

17 tykkäystä

Hyvää vierailutietoa…tuliko kyssäreitä kilpailijoista ja miten ne asemoituvat? Tässä yksi ja löytyykö tietäjää, kuka osaa arvioida verrokkiyhtiöitä? Enersense vetää myös isompia kaapeleita ja perään latausasema.

Mietin että jos osakkeet meni muutamalle isolle ostajalle niin tuleeko vaihtuvuutta loppujen lopuksi lisää paljonkaan. Entä kuva voisi olla ostaja? Voisiko se olla eläkerahastot, valtio tai ulkomainen taho. Mitä tämä sitten tarkoittaisi?

6 tykkäystä

Entä jos onkin niin, että nyt oli ihan hyvä aika myydä, koska jatkossa kurssi todennäköisesti laskee johtuen esim. USA:n tehtaan viivästymisestä - siitä ei ole uutisia vähään aikaan silmiini sattunut :open_mouth: :grimacing:

5 tykkäystä

Se voi olla mahdollista, mutta se mahtaisi olla sisäpiiritiedon väärinkäyttöä. Tehdas on ilmoitettu avattavan vuoden lopussa, jos nähdään, että ei aikataulussa —> pörssitiedote. Jos taas nähdään, että yrityksen asettamat tavoitteet ei täyty —> negari. Molemmat ovat tilanteita, joissa oletettavasti tiedote pöytään, eikä myynti pöytään.

1 tykkäys

Näistä ei (valitettavasti) mitenkään mielettömästi ole näyttöä historiallisesti, ja kun kyseessä on näin iso kauppa niin mitään mieletöntä pommia tuskin on takavasemmalla

Tuskin on eläkerahasto tai valtio, mitä todennäköisimmin ulkomainset tahot kyseessä. Ehkä ostajan sijaan mielenkiintoisempi kysymys onkin että miksi nyt? Kempin suku kun ei varsinaisesti rahan välittömässä tarpeessa ole, tietty kotisohvalta on helppo viisastella mutta kuitenkin

3 tykkäystä