Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Juuri näin. Ja ei asiaan liittyen. Miksi kemppowerille ei riittäisi markkinaosuuksia ? Teslako rakentaa koko maapallon latausinfran?

2 tykkäystä

Onko Kiinan latausinfra rakentunut missä määrin kiinalaisien valmistajien toimesta vai onko siellä markkinaa ollut ulkomaalaiset toimijat jakamassa mitenkään merkittävästi? Käsittääkseni ainakin Delta ei ole kiinalainen valmistaja vaikka on kai iso toimija Kiinassa. Se oli ehkä toinen kulma tähän asiaan. Kiinassa valmistaminen ja kiinalainen valmistaja ovat kuitenkin hieman eri asioita, joten Kiinan latausmarkkina olisi mielenkiintoinen pilkkoa jolloin näkisi ketkä ovat olleet tähän mennessä maailman isointa kakkua jakamassa.

6 tykkäystä

Sähkörekan paino on todellakin jo lähellä dieselveturin painoa, hyvä pointti kuinka älyttömältä tuo jo itsessään vaikuttaa. :exploding_head: Sekin huomioiden missä kunnossa suomen tieverkosto on jo nyt.

5 tykkäystä

Teslalla on kyllä skaala- ja maine-etua. Kiinassa ensin SAIC-GM ja nyt Polestar sopivat Teslan kanssa pääsystä SuperCharger -latausverkostoon.

5 tykkäystä

Tätä minäkin miettinyt. Ja jos nyt vertaa autojen ja latureiden valmisusta ja sen euromääriä niin eiköhän se Teslan pääfokus ole ne autot, eikä Suomalaisen Kempowein kapeaminen markkinoilta. Miksi ei sitten ostaisi Kempoweria pois kun Teslan mittakaavassa olisi pieni raha?

Ja taas toisaalta sitten sitä muskelia tietenkin riittää. Mutta silti se on aika utopiaa että kaikki ympäri pallon valitsisi Teslan laturit.

Ja ihan varmasti tulee lisää kilpailuakin ja varmasti vaikuttaa myös katteisiinkin. Mutta nyt on se hetki vallata sitä makkinaosuutta, niinkuin täällä on moneen kertaan mainittu niin osuuksia jaetaa nyt ja vuosien päästä on vaikeampi ainakaan tyhjästä tai ilman massiivista rahallista panostusta lähteä kilpailemaan.

Edelleen Kempowerin tekee erittäin vahvaksi jos se että se kasvaa kannattavasti, vaikka ei olekkaan Teslan kokoista organisaatiota takana.

6 tykkäystä

Olipa hyvin perusteltu vastaus. Muistutus kaikille pakoon juokseville Tesla-sopuleille että kurssi on edelleen ihan huokeasti hinnoiteltu, josko kasvukäyrä pitää. https://www.salkunrakentaja.fi/2023/10/kempower-osake-tuhkana-tuuleen/

2 tykkäystä

Ihan raikas ja rohkea näkökulma järkevästä hinnasta sinulta. Arvostan kovasti täysin vastakkaista näkemystäsi Inderesin antamalle. He kuitenkin tämän kuun alussa nostivat suosituksensa OSTA -kategoriaan ja pitivät tavoitehintansa 44 eurossa.

“Nostamme suosituksen tasolle osta (aik. lisää) muuttumattomalla 44 euron tavoitehinnalla.”

Missä sinun mielestäsi tulee vastaan mainitsemasi järkevät tasot osakkeen hinnalle?

Kysyn vilpittömästi kiinnostuneena, koska oma prosessori ja kaista eivät riitä tällaisten kuvioiden pyörittelyyn ja analysointiin. Olisi myös hienoa kuulla joitain perusteluita näkemyksellesi.

10 tykkäystä

Tämä taisi vielä puuttua täältä. Nesteen ja Kempowerin yhteistyöstä toki tiedotettiin jo viime vuonna.

Ketju on alkanut täyttymään turhilla mutu-viesteillä ja kurssispekulaatioilla. Aiheeseen liittyvät informatiiviset viestit hukkuvat niiden sekaan. Harmi.

27 tykkäystä

Alanpa siivoamaan.

70 tykkäystä

Acean sivuilta. Euroopassa liikkuu n. 6.2 miljoonaa kuorma-autoa. Näiden sähköistyminen on vasta hyvin alkutekijöissään. Kuitenkin, vihreät arvot jylläävät tavaranlähettäjien mielissä ja hiljalleen kuljetusyritysten on siirryttävä kohti fossiilivapautta. Tuolle automäärälle tuskin riittää latauspisteitä, nehän tarvitsevat suorastaan latausvoimaloita. Tuo määrä on käsittämätön ja tuo pitäisi tulevaisuudessa kulkea sähköllä. Kempowerin suuntautuminen raskaan kaluston latausteknologian parantamiseen, so nopeus ja toimintavarmuus, tulee mielestäni olemaan se juttu. Kun niihin päästään kunnolla käsiksi ja asiakkaat lisääntyy niin eihän minkään tehtaan kapasiteetit riitä. Tässä kohtaa edelläkävijällä on valtit käsissään. Tämä on siis vain omaa funtsailua perustuen pragmaattiseen lähestymistapaan.
Kempowerin omistaja tarvitsee aikaa, vuosia, mutta uskon, että osake nousee vielä ajan myötä ennen näkemättömiin lukuihin.

12 tykkäystä

Chargepointilla isoa liikevaihdon laskua luvassa joten vaikeudet näyttää jatkuvan näillä jenkkien laturivalmistajilla.

Sähköautojen heikentyneet myynnit, sekä teslan tulo mukaan samoille markkinoille varmasti molemmat vaikuttavat.

Vaikka moni isommista laturivalmistajista on nyt ollut vaikeuksissa ja markkinan heikentyessä se tuskin helpottuu, voi se kuitenkin avata mahdollisuuksia Kempowerille ottaa lisää markkinaosuutta.

15 tykkäystä

(Ei maksumuuria)

Mielenkiintoista, asiat etenee.

Plugit mennyt vähän ohi itseltä. Valmistaako se itse latureita? Onko se Kempowerin kilpailija raskaan liikenteen saralla? Täällä jotain lisätietoa:

  • Plugit HUBE L 360kW
  • Jaettu teho kahdelle satellitille maks. 360kW
4 tykkäystä

Plugit ei itse valmista latureita vaan käyttää eri valmistajien latureita tarjotessaan palveluita niille, jotka haluavat latausjärjestelmiä. Ovat tehneet omaa latauksenhallintaohjelmistoaan ja pystyvät toimittamaan esim. hyvinkin laajoja 22kW latausjärjestelmiä taloyhtiöille ja muille toimijoille, joille hitaampi lataus riittää. Tällainen järjestelemä ei kaikilta toimittajilta onnistu eikä toisaalta ole yhtään Kempowerin tontilla. https://plugit.fi/kokemukset/case-vallilan-konepaja-skaalautuva-latausjarjestelma/

Plugit on siis todennäköisemmin Kempowerin asiakas kuin kilpailija myös noissa raskaan liikenteen ratkaisuissa.

7 tykkäystä

Vantaan Jumboon valmistui juuri ABC:n ja K-Latauksen teholatauspisteet vierekkäin. ABC laturit olivat Kempowerilta mutta Keskon Plugit-laturit eivät. Varmaankin jonkin Kiinalaisen valmistajan tolpat?

6 tykkäystä

Veikkaan, että K-latauksen asema on Deltan valmistama. Ainakin toisella puolella Suomea vastikään valmistunut asema oli Deltan ja toimitettu tietääkseni Slovakiasta.

1 tykkäys

Jumboon asennettu laite oli tällainen, eli vastaava kuin tuo Tampereen rekkalaturi

"Plugitin latausratkaisut valmistetaan Suomessa, ja ne on suunniteltu
kestämään pitkään myös haastavissa pohjoisissa olosuhteissa" :thinking:

Plugitilla vaikuttaisi googletuksen perusteella olevan omaa suunnittelu- ja kokoonpanotoimintaa. Todella vähän näistä kyllä markkinoidaan.

7 tykkäystä

Sähköautomiehillä on jakso joulukuulta 2021 Plugitista:

Kuuntelin äsken, poimintoja:

  • “henkilöstöstä suurin osa on IT-puolen henkilöitä jotka rakentaa Plugit Cloudia”
  • fokus on ollut AC-latauksessa ja taloyhtiöissä; “AC-puolella tehdään enemmän jalkatyötä”; alkupuolen keskustelusta iso osa koskee taloyhtiöitä, ei relevanttia
  • “me käytetään laitteistoja ja komponentteja joita pystyy käyttämään pitkälle tulevaisuuteen” … “ettei mennä naimisiin laitevalmistajan tai edes toimittajan kanssa” … “meidän valikoimista löytyy mm. Kebaa, Schneider Electriciä, Enstoa, ABB:tä”
  • dynaamisesta kuormanjaosta: “se on oikeastaan meidän oma tuote, omaa teknologiaa, omaa softaa”
  • Hube (noin ajassa 25:15 – 29:20). “Plugitin oma projekti ja tuote käytännössä” … “DC / HPC -tuote, 350 kW ja sitä luokkaa” … “Siirreltävä ja räätälöitävä pikalataustuote”
  • Raskas liikenne (33:50 ->) HSL, Leppävaara, bussien lataus. “Toimitettiin latausratkaisu” … “Siellä on ne suurteholatauslaitteet ja sit siellä on se meidän taustapalvelu josta valvotaan, mitataan ja operoidaan koko järjestelyä” … “Onko tulossa muitakin raskaan liikenteen kohteita? vahvasti panostetaan; meillä on myös R&D -tiimi keskeinen osa liiketoimintaa ja etenkin logistiikkapuoli on sellainen johon varmasti panostetaan.”

Jännä tapaus. Tämä siis Kempowerin listautumisen aikoihin nauhoitettu. Ainakaan tuolloin Plugit ei selvästi ole ollut laturivalmistaja, laturitoimittaja kylläkin.

Mutta softapuolella, kuormanjaossa, taustapalveluissa liikutaan myös samoilla alueilla kuin Kempower.

Ei kyllä näytä siltä. Ainakaan vielä en ole löytänyt mitään viitteitä, että olisivat nykyinen Kempowerin asiakas. Ja podcastin, Viinikan rekkalaturiuutisen + tämän threadin tietojen perusteella ei kuulosta siltä, että tulevaisuudessakaan ihan äkkiä alkaisivat ostaa Kempowerilta, kun voivat toimittaa omaa Hube-tuotettaan. :thinking:

Mutta en osaa sanoa kuinka varteenotettava kilpailija. Mielellään kuulisin mietteitä Kempowerin kilpailijoita ja kilpailuetuja paremmin tuntevilta. :slight_smile:

9 tykkäystä

Slovakiassa tehtyjä myös Turun pömpelit. Johan on kumma ettei Kesko suosi suomalaista tässä asiassa!

14 tykkäystä

Kempower aloittaa omien osakkeiden hankinnan

Kempower Oyj:n hallitus on päättänyt aloittaa yhtiön omien osakkeiden hankinnan 30.3.2023 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen antaman valtuutuksen perusteella. Yhtiön omia osakkeita hankitaan yhdessä tai useammassa erässä enintään 140 000 kappaletta, mikä vastaa noin 0,25 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista. Osakkeiden hankintaan käytetään kuitenkin enintään 5 000 000 euroa. Osakkeiden hankintaan käytetään yhtiön vapaata omaa pääomaa. Osakkeet hankitaan Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan.

Omien osakkeiden hankinta aloitetaan aikaisintaan 22.11.2023 ja päätetään viimeistään 31.12.2023. Yhtiöllä on sen omien osakkeiden suunnatulle hankkimiselle painava taloudellinen syy, koska osakkeet hankitaan yhtiön johdon ja sen työntekijöiden kannustinohjelmien toteuttamiseksi.

Kempower Oyj:n osakemäärä on tällä hetkellä 55 542 920 osaketta, ja yhtiön hallussa on tällä hetkellä 125 174 kappaletta omia osakkeita. Varsinainen yhtiökokous, joka pidettiin 30.3.2023, valtuutti Yhtiön hallituksen päättämään enintään 2 777 146 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2024.

Kempower Oyj

Hallitus

20 tykkäystä

En nyt ihan ymmärtäny sun viestin pointtia. Ei yhtiö ole mitään osakkeita myynyt, vaan yksi pääomistaja.

4 tykkäystä