Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Mä olen pyöritellyt lukuja ja skenaarioita jos jonkinlaisia. Kuten @faravid toi oman esille, niin Kempowerin oman arvion mukaan viiden vuoden päästä P/E menisi 40 nakkeille. Se on kova luku viiden vuoden päähän, @Kerppu taas laskeli ilman verojen huomioimista P/E’n olevan tuollon reilu 15 - tuossa luvussa ongelmina ovat markkina-arvon pysyminen samana viisi vuotta ja verot kurmottavat lukua edelleen.

Niissä vuosien päästä tulevissa tuloissa riittää epävarmuuksia aika lailla ja lisäksi pitäisi ne tulot diskontata ja markkina-arvonkin nousta odotellessa.

Erittäin kiinnostava yhtiö, mutta kallis, hyvin vaikeaa päättää osallistumisesta.

4 tykkäystä

Hieno ja hyvin homman haltuun ottanut yhtiö. Uskoa riittää myös taustajoukkoihin.

Kovasti kuitenkin mietityttää, miten pystyy hakemaan maailmalta edes nykyisessä suhteessa kauppoja. Ala joka ei ole avaruustiedettä ja kova kasvu vetää kilpailijoita markkinoille kuin kärpäsiä. Mikä on se pysyvä etu, joka säilyy tulevissa taistoissa?

Huomenna pitää heittää rahalla… Toisaalta pieni tulee olemaan possa mikä tulossa.

1 tykkäys

Nopean kasvun yhtiölle P/E-luku ei ole oikein kuvaava. En nyt väitä, että tämä halpa olisi. Arvostusta voisi miettiä mieluummin P/S, EV/S tai EV/EBITDA -kertoimien kautta. Kempowerin liiketoiminta on ainakin jossain määrin skaalautuvaa eikä pyri optimoimaan kannattavuutta nopean kasvun vaiheessa. Tietenkään kasvu ei ole se itseisarvo, ellei se myöhemmin generoidu tulokseksi.

Keski-Euroopassa on sitä paitsi ainakin yksi vastaava yhtiö listattuna:

https://ir.compleo-cs.com/en/publications/financial-reports

Norjan pörssissä on Zaptec, mutta se tekee AC-latauslaitteita, eli ei ole suora kilpailja Kempowerin kanssa.

Onko Kempowerilla huolto- ja ylläpitoliiketoimintaa latauslaitteilleen, vai hoitaako sen joku muu?

edit: löytyykin yhtiöesitteestä. Ei ole siis omaa huoltotoimintaa, mutta tarjoavat esim. kunnossapitosopimuksia ja liikekumppanit suorittavat työt paikallisesti.

Vaivan säästämiseksi Compleon tunnuslukuja:

             2020    2021     2022     2023   
P/E     	-70,2x	-16,6x	-17,0x   -41,1x
P/S          9,65x   4,13x   1,99x    1,42x
EV/S         8,69x   3,87x   2,02x    1,59x
EV/EBITDA    -108x	-19,1x	-15,0x   -46,2x
liikevaihto   33,1   56,4    117       164
27 tykkäystä

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki väisteli hyvin kysymystä kilpailijoista kohdassa 1:16:22 Kempowerin yhtiöesittely 2.12.2021 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus. Fakta kuitenkin on, että ABB e-Mobility on kilpailija ja 10 kertaa suurempi. Omaan korvaan Tomi kuulosti tuossa kohtaa suomalaiselta kestävyysjuoksijalta, joka tavoittelee vain eurooppalaisten juoksijoiden voittamista ja haluaa unohtaa viivalle tulevat vanhat kovakuntoiset Kenian ja Etiopian juoksijat.

ABB aikoo listata latausliiketoimintansa Sveitsin pörssiin H1/2022 aikana ja arvoksi on veikattu $3000 M. ABB spins off electric mobility division - electrive.com. Vertailun vuoksi muutama fakta ABB:n latausliiketoiminnasta https://www.reuters.com/business/autos-transportation/abb-readies-electric-vehicle-charger-business-3-billion-ipo-next-year-sources-2021-07-01/:

  • liikevaihto 2020 oli $220 M
  • henkilöstöä 850
  • liikevaihdon kasvu keskimäärin 50% vuosina 2016-2020
  • 2022e liikevaihto $495 M (Goldman Sachs)
  • 21 000 asennettua DC-laturia
  • 440 000 asennettua AC-laturia
  • ABB e-mobilityn tuotetarjooma sisältää latureiden lisäksi sähkövarastoja ja sähköjakelun laitteita. https://new.abb.com/about/our-businesses/electrification/e-mobilitysolutions

Kempowerin laturin etuna ABB:hen nähden on dynaaminen kuorman jako yli 4 latauspisteeseen. ABB Terra 360 ABB launches the world’s fastest electric car charger osaa jakaa kuormaa vain neljän pisteen kesken. Tällaiset tekniset erot eivät kuitenkaan ole pysyviä etuja. Katoavat parissa vuodessa, jos asiakaskysyntää on.

Osallistuin antiin. Odotan, että isompi kilpailija ostaa Kempowerin pois ennen vuotta 2030.

88 tykkäystä

ABB:n e-mobilityn listautumis arvoksi on jopa veikattu $10 miljardin suuruiseksi. Ei tuokaan tuolla hinnalla halpa ole. E-mobilityn viimeisen 12kk liikevaihto $263 miljoonaa. Olisi P/S reippaasti yli 30 näillä tiedoilla, kasvaa tosin kovaa vauhtia. CAGR 57% viimeiseltä neljältä vuodelta.

Håller E-mobility uppe tillväxttakten liksom marknadens vilja att betala fantastiska belopp för allt som har med elbilar att göra, kan mycket väl finansmannen och ABB-storägaren Christer Gardell få rätt i att E-mobility vid vårens eller sommarens börsnotering värderas till 90 miljarder kronor.
Lähde Dagens industri:
https://www.di.se/nyheter/rosengrens-kottben-till-aktieagarna-da-halls-rallyt-vid-liv/

11 tykkäystä

ABB:lla olikin juuri Capital Market Day ja mitä selailin niin firman tarjonnasta tuotiin esiin sähköistäminen ja emobility. Itse emobility osuus on tuolla Electrification -esityksen osana.
Tuotescope vs Kemppi paljon laveampi, ja panostukset R&D 115 MUSD (kumulatiivinen 2017 lähtien), 300 R&D engineer, yms.
Mielenkiintoinen huomata, että Orderit (viim 12kk) ovat kyllä hurjassa nousussa (+135%), liikevaihto tulee perässä (+26%).

Eli kyllähän tämä vahvistaa vahvoja kasvupotentiaaleja Kempinkin osalta, mikä nyt toisaalta taitaa olla itsestään selvää ainakin Kempin valuaation pohjalta

12 tykkäystä

Sähkötehovaatimukset eivät hoidu pelkästään toteamalla, että sähkö tulee töpselistä. Kempowerin 200kW latauskenttä vaatii varmaan vastaavan tehon antavia dieselgeneraattoreita varajärjestelmiksi, jos sitä sähköä ei tule töpselistä. Nähdäänkö Wärtsilä spinoff- pikkudieselgeneraattorivalmistaja pörssilistaus vielä tänä vuonna. Ei se mitään vaikka nähtäisiinkin. Otan osaa molempiin anteihin.

1 tykkäys

Onko tosiaan tilanne viherpesun suhteen se että sähköautoja ladataan dieselsähköllä? :joy:
Kuulostaa kyllä niin älyttömältä, että epäilen suuresti. Eiköhän sähköverkkoa vahvisteta sen mukaan kun noita asemia rakennetaan. En itse ainakaan tätä sijoituskeissiä arvota mitenkään sen suhteen että sähköä ei riittäisi jaettavaksi. Jos tarve on niin kyllä ihminen siihen ratkaisun rakentaa. Vai onko miten yleistä että noihin latauskenttiin tulee lisäksi dieselvarmistus?

21 tykkäystä

Jos paikallinen verkko on alhaalla niin milläs sä sitten lataat Teslan?

Jos paikallinen verkko on alhaalla niin se koko ABC on pimeänä minkä pihalla tolpat on. Samoin kaikki muu lähiympäristössä. Eikä tässä nyt koko Suomea olla varavoimaloilla sentään kattamassa…

Miksi vaatisi? Ei ole millään tapaa yhteiskuntakriittinen alue joku sähköautojen latauskenttä

@Musti ei mitenkään, ihmettelin vain että millä tasolla tämä keskustelu on, ja nimenomaan koitin antaa oman panokseni siihen, kuinka merkityksetöntä on ajatella että se jotenkin liittyisi :man_shrugging:

8 tykkäystä

No niin, kerrotteko vielä miten tämä vaikuttaa Kempoweriin sijoituskohteena? (ei, ei tarvitse vastata jos ei ollut mitään järkevää inputtia. Ja jos oli, niin siitä vaan muokkamaan viestejä).

15 tykkäystä

Samalla tavalla perinteisen polttoaineen jakelut ovat seis sähkökatkon aikana. Nesteellä on pilotti menossa Tampereen seudulla palolaitoksen kanssa varavoiman syöttöpisteistä, joiden avulla voidaan tankata pelastuskalustoa sähkökatkotilanteissa

Lokakuussa 2020 pelastuslaitos otti ensimmäisenä viranomaisena käyttöön Neste Häiriöturva -palvelun. Tällaisille asemille on asennettu polttoaineen jakelun mahdollistava varavoimalähde sekä erityistilanteissa toimivat maksujärjestelmät.
Varavoimalla varustetut tankkausasemat ovat Parkanossa, Orivedellä, Valkeakoskella ja Sastamalassa.

4 tykkäystä

Ei ne bensapumputkaan silloin toimi jos infra on alhaalla.

Joissain Teslan Superchargereissa on jo nyt Teslan omia akkuja (Megapack) tasaamassa kuormaa, jotta pienemmästä liittymästä voidaan antaa kovempia tehoja kysyntäpiikeissä. Samalla tekniikalla voitaisiin sähkökatkon aikaan antaa ladata maltillisesti pitkäänkin.

Tesla tulee olemaan kova kilpailija kaikille Kempowerin asiakkaille (latausoperaattorit). Teslalla on täysi vertikaalinen integraatio autoista lataamisen operointiin, ja vielä päälle tuo edellä mainittu energian varastointiteknologia in-house sekä tietynlainen omistajuus isosta joukosta loppuasiakkuuksia (autoilijoita) ja merkittävät jo toteutuneet skaalaedut. Varmasti silti Kempowerin tekniikalle löytyy tilaa kasvavalta markkinalta.

4 tykkäystä

Ruotsalaisen latausoperaattorin listautuminen otettiin hyvin vastaan: Chargepanel klättrar 17,8 procent i premiärhandeln på First North

12 tykkäystä

Kempowerin esitteessä on kuvattu, miten kilpailuvaiheessa asiakkaiden pysyvyys aiotaan varmistaa.

Esite, s. 9-10: “Kempower pyrkii skaalautumisvaiheessa lisäämään kilpailukykyään ohjelmistojen integrointipalveluilla sekä vahvistamaan kilpailuvaiheen alkaessa asiakkaiden pysyvyyttä edistyneillä arviointi- ja datapohjaisilla palveluilla, latauksen aikana tarjottavilla lisätiedoilla (esimerkiksi latausajasta) sekä kolmansien osapuolten latauslaitteiden ruuduilla näytettävien mainosten kautta.”

Esimerkiksi konsulttiyhtiö ADL:n näkemys markkinan vaiheista on neliportainen. Nyt on vaihe 3.

Lähde: Arthur D Little: The evolution of public EV charging
www.adlittle.com/sites/default/files/viewpoints/adl_the_evolution_of_public_ev_charging_vp-min.pdf

Tammikuussa 2021 julkaistussa ADL:n latausmarkkinoita käsittelevässä raportissa nähdään myös pienemmillä yhtiöillä olevan mahdollisuuksia erottautua kilpailussa.
www.adlittle-th.com/sites/default/files/viewpoints/adl_ev_charging_europe_v2_0.pdf

  • niche-yhtiöille riittää myös tilaa:

“However, the total market potential is likely big enough for both niche players and regional top dogs to operate “next to each other.” While niche players like software platform providers need to scale their business on a European or even global level to reach a critical mass, regional top dogs like national utilities can build a successful business by covering multiple value pools and offering integrated solutions.”

  • yhtiöiden on oltava joustavia ja ketteriä reagoimaan muutoksiin

“Leaving the consolidation phase as a winner requires development of the right strategy and laser-focused implementation – while still remaining as flexible and agile as possible to react to change in a fast-moving industry.”

“Market share gains after 2025 will likely become extremely expensive and latecomers will lose more than a few “financial feathers” fighting their way into an occupied market.”


Yhteenvetoa latausmarkkinan toimijoiden teknisiin tietoihin tarjoaa Tanskan teknillisen yliopiston (DTU) Sähkötekniikan laitoksen sivuilla julkaistu raportti. Viime vuonna julkaistu ja tekijänä jatko-opiskelija. Sevdari, Kristian (PhD student): Electric Vehicle Chargers Market Outlook. DTU, ACDC project, August 2020.


18 tykkäystä

Latausverkostoon liittyen. Viime vuonna Kempower kävi myös ympäristövaliokunnassa tarjoamassa oman näkemyksensä sähköajoneuvojen latauspisteisiin. Linkki esityksen kalvoihin.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2020-AK-296880.pdf

“Poiketen tehdyistä selvityksistä Kempowerin näkemys on se, että ladattavat hybridit ovat välimuoto, joka tulee korvautumaan täyssähköautoilla nopeammin kuin suomalaistutkimukset osoittavat. Tämä kehitys näkyy hyvin selvästi Norjassa.”

Kempower-keskustelua löytyy myös lokakuun 11. päivä julkaistussa Future of Mobility -podcastista. Vieraana oli Kempowerin toimitusjohtaja.

13 tykkäystä

Tuli myös laitettua sitoumus.

Kallis on, mutta jos kasvu jatkuu, niin noin 20% vuosituottoon voisi päästä viidessä vuodessa? Horisontti on pitkä, mutta ainakin pari kolme vuotta voisi kuvitella ladun olevan auki. Ja on tosiaan mahdollista, että joku isompi toimija lähestyy Kempin sukua setelinipun kanssa jo ennen viiden vuoden horisonttia.

6 tykkäystä

Yleisöanti on keskeytetty 9.12. klo 16.00.

Lähde: https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/listautumisannit/kempower

78 tykkäystä

Luulen myös, että tässä segmentissä kilpailu johtaa ennen pitkää alan yritysten konsolidoitumiseen.

Kyseessä on disruptiivinen teknologia, joka syrjäyttää vanhan teknolgian eli bensa-asemat vaihtuvat sähkölatausasemiin, ala jossa nopeat syvät hitaat.

Kempowerin asemoituminen autojen sähköistymisen arvoketjussa on mielenkiintoinen. Eivät tee “Tesloja” eli sähköautoja, jossa on liian verinen kilpailu päällä. Toisaalta eivät myöskään kuulu arvoketjun alapäähän, jossa on matalat katteet. Kempower tekee “tylsiä, mutta erityistä insinööritaitoa vaativia latauslaitteistoja eli vanhan ajan sanoin bensapumppuja”.

Kempowerin kalvosulkeiset ja johdon esitykset vilisevät tämän päivän seksistisiä sanoja kuten kasvustrategia, tekoäly, robotiikka, pilvipalvelut, skaalautuvuus, vastuullisuus, ilmastonmuutos.

Kempowerilla on tulollaan laadukas brändi-tuote, josta voi hioa osaavissa käsissä timantin. Hyvät eväät on menestyä laadukkaalla tuotteella. Juu, mukana ollaan.

23 tykkäystä

Laitan tämän tänne (ehkä myös ulkomaisten osakkeiden ketjuun voisi tämän laittaa).

Liikenteen sähköistymiseen liittyviä pörssilistattuhq osakkeita on jo useampia. Listattuja vaihtoehtoja Kempowerin lisäksi on Zaptec, Compleo CS ja Jenkeissä on useampi myös joko listattuna tai SPAC:n kautta tulossa. Jenkkiverrokkien arvostus on aika tähtitieteellinen.

Tänään listautui Tukholman FN listalle Chargepanel AB. Kyseessä on nopean silmäilyn perusteella SaaS -yhtiö, joka tarjoaa erilaisia pilvipalveluita ja maksujärjestelmä latauslaitteiden omistajille.

IPO-analyysikin on saatavilla:

Miten liittyy Kempoweriin? Arvostustasoa voi peilata esim. tähän firmaan.

9 tykkäystä