Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Kova on palkkaustahti jenkkitehtaalla, ja ensimmäiset paikallisesti valmistetut laturit lähtevät tuon postauksen perusteella asiakkaille päivien sisällä. Lausunnot ja palkkaustahti lienee myös jonkinlainen positiivinen indikaatio kysynnän kehittymisestä.

27 tykkäystä

Tämä on se pointti miksi en myöskään ole kovin optimistinen raskasliikenteen siirtymisestä sähköön ihan lähitulevaisuudessa. Henkilöautolla 100km hinnaksi tulee kesällä n.8€ ja talvikelillä n.12€, rekoissa varmasti hintaero dieselin hyväksi vieläkin isompi. Rekkoja kun ei pysty siellä kotona lataamaan halvemmalla sähköllä.

2 tykkäystä

Eiköhän rekkojen lataukset tulla suorittamaan pitkälti jakelukeskuksissa, varikoilla ja määränpäissä lastauksen / purkamisen / taukojen aikana, jolloin hinnat ovat paljon kohtuullisemmat. Pitkän matkan liikenteessä (jota on paljon vähemmän kuin lyhyttä ajoa) kuljetusliikkeet varmasti kilpailuttavat latausoperaattorit ja saavat paremman hinnan kuin satunnaiset henkilöautolataajat. Eipä tuo 0,40 €/kWh hintakaan kyllä mikään ylitsepääsemätön olisi.

3 tykkäystä

Vaikea uskoa tosiaan että tuollaista hintaa paljon sähköä käyttävä rekkaliikenne joutuisi maksamaan tulevaisuudessa. Kun huomioi kuinka “vähäinen” sähköhinta keskimäärin on markkinalla + pienet katteet nykyisissäkin polttoaineenhinnoissa on, niin kyllä tuo hinta on jotain aivan muuta tulevaisuudessa rekkaliikenteelläkin.

Tuskin kukaan henkilöautollakaan lataa tuommoisilla hinnoilla kuin harvoin. Sähkön markkinahintaan kun henkilöautoakin lataa niin nykyinen kustannus on murto-osan diesel- ja bensa-autojen kustannuksiin nähden. Polttoaineen hinnoissa jatkossakin enemmän nousupainetta kuin laskupainetta, sähköllä taas ei niinkään.

Lisäksi tähän vielä ESG-aspekti mukaan niin minusta on aika helppokin nähdä siirtymä pois nykyisistä polttoaineista.

12 tykkäystä

Onneksi meillä on maailman paras verotuskoneisto tasoittamaan myös tällaiset halvan liikkumisen hetkittäiset epätasapainotilat markkinalla.

Kunhan kriittinen massa sähköllä eteenpäin nytkytteleviä on saavutettu eli vaihtoehtoja ei ole, pääsemme toivottavasti (ja todennäköisesti) nautiskelemaan maksimaalisista kilometri-, lataus-, liikkumis-, -kuljetus-, matkustus-, yms. -veroista.

Olen luottavaisella mielellä.

25 tykkäystä

10 viestiä yhdistettiin ketjuun: Liikenteen voimalinjaratkaisut: sähkö, vety, polttokennot

Pohjois-Amerikassa hyvä pöhinä käynnissä. Ensimmäiset Durhamissa valmistuneet tavarat lähteneet kohti Kanadaa. Pari poimintaa hyvin laajasta ja Pohjois-Amerikan kehittymisestä kertovasta jutusta, jotka kuvaavat hyvin, että hommat näyttäisi etenevän mallikkaasti, ja monia myyntiprospekteja käynnissä:

”In the heart of the largest known reservoir of crude bitumen in the world, Kempower’s direct current fast charging EV charging Satellites are being requested at record pace; with the company’s first product shipment in North America, deployed Thursday, December 14, 2023 from its new North Carolina site.”

”Kempower is in discussions with municipal designers across major metropolitans including but not limited to Alberta, Ontario, New York, Raleigh, Chicago, San Francisco and beyond to provide the revolutionary DC-FC EV charging systems to millions of diverse operators who need both low and high voltage; overnight, destination and on-the-move [megawatt charging options].”

Ekasta lainauksesta, ”kysyntä ennätystasolla” Albertassa. Tokasta lainauksesta keskeistä suurien kunnallisten toimijoiden kanssa olevat keskustelut.

Toinen uutinen eiliseltä, josta ei kyllä Suomen Kempowerin sivuilta löydy uutista. Liittyy Scanian ja Kempowerin yhteistyöhön:

20 tykkäystä

Ensimmäinen tilaus lähtenyt tänään matkaan Kempowerin uudelta Pohjois-Amerikan tehtaalta. Ja ensi vuonna aukeaa uusi Lahden tehdas. Homma etenee.

24 tykkäystä

Pääsin käymään Kempowerin Lahden tehtaalla. Aivan hyvä vaikutelma jäi, mutta ei mitään erityisen säväyttävää tehtaan prosesseissa tms. Siistit tilat ja suhteellisen selkeä prosessk. Tekemisessä varmasti murros edessä ns. pienvalmistuksesta enemmän sarjavalmistukseen. Toinen kysymys, että pystyyhän alihankintaketju mukana kasvussa. Vähän fifty sixty tilanne itsellä. Omistan siivun, mutta pohdin pidänkö vai myynkö. Olennaisin kysymys, että pääseekö Kempower USAn markkinoille laajasti.

11 tykkäystä

Pohjois-Carolinan suurin päivälehti kirjoitti Kempowerista. Ei lukurajoituksia.

Kiinnostava poiminta artikkelista:

"KEMPOWER RECEIVED INCENTIVES FROM THE STATE

To help lure Kempower to North Carolina, the state provided a job development grant worth up to $3 million spread over 12 years. To receive the full amount, the company must hit certain hiring and investment targets, eventually reaching more than 300 employees.

The company has hired about 90 workers so far, on its way toward 100 by year’s end, said spokeswoman Miracle King-Wilson."

32 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/lehdistotiedotteet/kempowerin-ensimmaiset-pohjois-amerikassa-valmistetut-pikalaturit-lahtivat-tehtaalta-kohti-kanadaa/317ed20a-18d3-5043-9d5f-e0d642ccd619

7 tykkäystä

Hieno ja tärkeä asia, että aikataulut pitivät. Kun kerran sanotaan, että Amerikan tehdas on iskussa loppuvuodesta, niin se myös on. Sijoittajat tykkäävät, minä ainakin.

Myös työpaikkoja on avoinna vaikka hurumycce. Onko se hyvä vai huono asia, sen saa jokainen tulkita omalla tavallaan.

13 tykkäystä

Congress requires that charging systems placed by NEVI include materials made in the United States. While Kempower has found a U.S. company to make its metal cabinets, most of the components of its systems are still coming from Europe, Eronen said.

By next summer, the company expects that more than half of the value of its systems will be made in the U.S.

Tämä on nähdäkseni suoraan linjassa NEVI-vaatimusten kanssa:

Phase 1: Beginning in March 2023 and ending on July 1st, 2024, all chargers must be, at a minimum, (1) assembled in the US; (2) installed by October 2024; and (3) must use 100% US origin steel or iron in their housing, if the housing is predominantly made of iron or steel.

Phase 2: All chargers must be, at a minimum (1) assembled in the US; (2) the cost of components manufactured in the United States is at least 55 percent of the cost of all components; and (3) must use 100% US origin steel or iron in their housing, if the housing is predominantly made of iron or steel.

Eli Kempower täyttää nyt tämän hetken NEVI-vaatimukset. Artikkelissahan oli maininta siitä, että nuo teräskotelot tulevat jo paikallisilta toimittajilta. Artikkelissa mainittiin myös “By next summer, the company expects that more than half of the value of its systems will be made in the U.S.”, eli tähtäävät tietenkin siihen, että NEVI-kelpoisuus pysyy myös 1.7.2024 alkaen kun Phase 2:n sääntöjä ruvetaan soveltamaan.

The N.C. Department of Transportation received $109 million under NEVI and will seek proposals for spending it early next year.

Toivotaan, että osa tästä päätyy oman kylän Kempowerille.

21 tykkäystä

Linkkarissa tuli taas vastaan mielenkiintosia, ja mahdollisesti suuriakin asiakkuuksia.

Chargefox asentanut 8 Kempowerin plugia Woolworths Supermarket -ketjulle Australiaan. Heillä n. 1400 liikettä, joten jos laajempi roll-out tiedossa, voi olla merkittävä avaus. Saman tyylinen uutinen tuli vastaan Briteistä, jossa Decathlon (n. 50 liikettä UK:ssa) aloittanut spesifisti Kempowerin latureiden roll-outin liikkeisiinsä. Ensimmäiseen liikkeeseen 16 plugia, eli kohtuullisen suuria hubeja.

41 tykkäystä
36 tykkäystä

Onko muuten eka kerta kun ST1 investoi sähköautojen latausinfraan? Taisi olla viimeinen iso huoltoasemaketju joka hyppää tähän markkinaan. Niin ne valtamerilaivatkin kääntyvät. Muistelisin että Anttonen on esittänyt aikaisemmin hyvin kielteisiä kommentteja sähköautoista. Näköjään sielläkin kääntynyt mielipide sähköautojen puolelle, tai sitten pohjoismainen iso toimija ei vain voi enää jäädä pelkän polttonesteen varaan.

(Saa siirtää paremmin sopivaan ketjuun)

16 tykkäystä

Jaa ottiatuota. Onkos Anttonen esittänyt hyvin kielteisiä kommentteja sähköautoista?

Minä olen ollut yhdessä tilaisuudessa läsnä, kun Anttonen on päässyt puhujalavalle. Viestinsä oli lähinnä sen suuntaista, että ei sähköautot ihan lähitulevaisuudessa tule koko markkinaa viemään, vaan kyllä bensaa ja dieseliä vielä aika pitkään kuluu ja suuria määriä. Ja sivustaseuraajana kuulin vieressäni istuneen yleisön syvästi paheksuvia kommentteja, että onpas se Anttonen ihan kamala tyyppi, kun edistää niin synkän mustaa ja epäekologista tulevaisuutta. Tämä on tietysti vain yksi omakohtainen ja epäedustava datapiste, mutta minulla ei muitakaan ole, joten oma päätelmäni on, että Anttonen on lähinnä vain huomauttanut, että ehkäpä maassamme vaikuttaa aavistuksen ylioptimististakin väkeä autokannan kehityksen suhteen.

Jos olisi mahdollista sijoittaa joko Anttosen suosittelemiin osakkeisiin tai vieressäni silloin istuneiden kommentoijien suosittelemiin osakkeisiin, niin sijoittaisin ilman muuta Anttosen suosittelemiin osakkeisiin. Hänellä on kuitenkin aika hyvä track record rahan tekemisestä. Joten pidän todennäköisenä, että hän on nähnyt, että sähköautojen latauksellakin on mahdollista kääriä hilloa.

20 tykkäystä

Vanhoja lehtijuttuja muistelin lukeneeni, ja googlasin vielä Mika Anttonen sähköauto ja melko negatiivinen yleiskuva hänellä monessa tuloksessa oli.

Samaa mieltä että aikaan saava tyyppi ja hienon, Suomen mittakaavassa melkein uniikin yrittäjä tarinan luonut.

5 tykkäystä

Tässä vielä hesarin juttu St1:stä. Mielestäni vähän positiivisempi Kempowerin kannalta (“voidaan ostaa muualtakin kuin Suomesta”).

Katselin kursoorisesti läpi Indereksen laajan rapsan ja onhan se omaan silmään erittäinkin epämääräinen markkinaa kuvatessaan.
Kun esittää kuinka julkisia asemia on “teiden varsilla” tai “kaduilla ja julkisissa paikoissa”.

Varoituksen sana: en ole sähköauton käyttäjä, enkä edes omista osakkeitakaan, mutta kommentoinpa silti.

Pikalatauksessa keskeistä on yhtäältä latausaika ja toisaalta sitten investointi latauspaikkaan.

Lataajan kannalta intresseissä on, että latausaikana olisi mahdollisimman määrämittaista, tarpeellista ja mielekästä tekemistä, jottei yhtään arvokasta aikaa menisi ns. harakoille. Tärkein kilpailuetu palvelun tarjoajalle on siis se, että tällaista laatuaikaa on tarjolla entuudestaan.

Toisaalta sitten myös palvelun tarjoajan kannalta oleellista että niitä latausruutuja varattaisiin mahdollisimman tarkasti sen latausajan verran. Eli se “määrämittaisuus” on myös palvelun tarjoajan intressissä. Ja että kysyntää olisi mahdollisimman tasaisesti.

Lidlissä käyt puolessa tunnissa, Prismassa ja sittarissa menee aikaa enemmänkin. Verrattomia pikalatauspaikkoja siis. Mitä isompi ostoskeskittymä, sen parempi, koskapa niitä sopivia palveluoptioita latausajalle on.

Samalla logiikalla huoltoasemat lounas- ja kahvilatarjoiluineen. Verrattomia pikalatauspaikkoja. Yrittäjien kannalta pikalatauspalvelu jopa myös ihan must, jotteivat joudu disruption uhriksi kun sähköautojen osuus kasvaa. Voisiko vielä vetää johtopäätöksen, että automaattiasemien kulta-aika on ohi. Nyt haetaan taas taukopaikkoja (eikä pelkkiä letkuja/kaapeleita).

On siis todella hämmästyttävää, kun “huoltoasemia” ei ole edes mainittu inderes raportissa. Tai saman voisi kääntää myös toisin päin. Mikä muu taho kuin mainitut voisi tarjota mainitun “laatuajan” ,“määrämittaisuuden” ja korkean käyttöasteen. Ilman lisäinvestointia muuhun kuin juurikin tähän lataukseen. Mille muulle taholle tämä lisäinvestointi lisää myös jo tehtyjen investointien tuottoa?

Ja sitten ne välikädet. Minkälaisia “operaattoreita” jotkut St1t, Nesteet, ABC:t, Prismat etc.,tarvitsevat. Vetämään välistä kun voit ostaa sähkö 10 sentillä ja myydä 30:llä. Tottakai huoltoa ja ylläpitoa kaivataan, mutta että operaattoreita. Ainakin itse antaisin näiden “operaattoreiden” rakentaa omia verkkojaan “katujen ja teiden varsille” sekä “julkisiin tiloihin”. Ja pitäisin koko uuden bisneksen omissa käsissäni tiukasti koska mistään rakettktieteestä ei ole kysymys. Jos omaat toisen tyyppisiin toimijoihin nähden pysyvän kilpailuedun, niin miksi luovuttaisit senttiäkään muille?

Eli siis omasta mielestäni

  • Inderes raportti on vähän pöhkö kun sen ei yhtään arvioi mielestäni tärkeimpiä kilpailutekijöitä (kempowerin asiakkaiden kannalta) markkinoilla
  • Kempower tuntuu näin sivusta seuraajan mielestä toimivan fiksusti. Ihan selvästi siellä panostetaan oikeisiin asioihin ja parhaisiin asiakkaisiin

Mutta olen varmaan tulossa vähän vanhaksi ja hitaaksi…

10 tykkäystä

Kauppalehti kirjoitteli Kempowerista. :point_down:

Juttu on maksumuurin takana, mutta alla muutamia poimintoja. :point_down:

Kempowerin kohtaama kilpailu kiristyy – Tältä näyttävät pikalatausmarkkinan kuumimmat osakkeet

Sähköajoneuvojen pikalatausmarkkina kasvaa räjähdysmäisesti sähköautomarkkinan tapaan. Viime vuonna pikalatausmarkkina oli noin 1,4 miljardin euron suuruinen Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mutta vuonna 2030 sen arvioidaan olevan jo kymmenkertainen eli 14 miljardin euron arvoinen.

Odotettua alhaisemmasta tilauskertymästä huolimatta Kempower on saattanut jopa kahmia markkinaosuuksia, sillä Inderesin analyytikon Pauli Lohen mukaan myös yhtiön kilpailijoilla ABB:llä ja Tritiuminilla viimeisimmät tilausluvut jäivät jälkeen aiemmasta tahdista.

Vahva tuote vahvassa markkinassa

Hetkellisestä investointien notkahduksesta huolimatta pikalatausmarkkinan riemumarssi ei ole loppumassa. Sähköistyminen on yksi megatrendeistä esimerkiksi tekoälyn lisäksi, ja se tulee kasvattamaan markkinaa pitkälle tulevaisuuteen. Mutta se, mitkä yhtiöt ovat markkinan kärjessä vielä vuonna 2030 ja sen jälkeen, ei ole lainkaan selvää.

”On vaikea ennakoida, kuka tekee minkälaisen tuotteen ja mitä asiakkaat niistä tuotteista tykkäävät”, Lohi sanoo.

Australialainen Tritium on esimerkiksi ollut alalla jo pitkään ja oli aiemmin selvästi Kempoweria edellä. Nyt kuitenkin Lohen mukaan Tritium on jäänyt Kempowerista jälkeen niin liikevaihdon kuin katteidenkin perusteella. Liikevaihdon kasvusta huolimatta Tritiumin tulos on reilusti miinuksella, ja ennusteiden mukaan näin on vielä ensi vuonnakin.

Kempower on puolestaan hyvinkin kannattava, ja sen liikevoittomarginaalin ennustetaan yltävän tänä vuonna yli 18 prosenttiin. Odotuksissa on korkeat marginaalit jatkossakin. Sellaiseen kykenee vain yhtiö, jonka tuote on niin haluttu, että siitä maksetaan preemiota. Tai sitten tuotantoprosessi on niin tehokas, että yhtiö saa tuotettua pikalatausratkaisuja muita halvemmalla.

Kempowerin latausratkaisut ovat Lohen mukaan pidettyjä markkinoilla. Myös latausasemien luotettavuus on selkeä kilpailuetu. Kempowerilla ne ovat vain harvoin epäkunnossa. Kempowerin latausasema on myös kustannustehokas vaihtoehto tilaajalle eli latausoperaattorille sen vuoksi, että yhden latausaseman hinnalla saa monta latauspistettä. Lohen arvion mukaan Kempowerin tarjoamat tuotteet erottuvat markkinalla muun muassa kustannustehokkuudellaan.

Teslalle pikalatausmarkkina on suupala

Sähköautoalan jätillä Teslalla on laajasti tunnetun brändin etu puolellaan. Lohen arvion mukaan Teslalla on 35 prosentin osuus pikalatausmarkkinasta, vaikka yhtiölle itselleen se on häviävän pieni osuus koko konsernin liikevaihdosta. Tesla on joutunut rakentamaan oman infrastruktuurin sähköautoilleen, ja se onkin erityisesti Pohjois-Amerikassa muuta markkinaa edellä. Ennen pelkästään Tesloja palvelleet latausasemat toimivat nykyään myös monen muun merkkisissä autoissa, ja Pohjois-Amerikassa monet autonvalmistajat ovat joutuneet taipumaan Teslan standardiin.

Toinen Kempowerin kova kilpailija on italialainen Alpitronic. Yhtiön liikevaihto- ja liikevoittoluvut eivät kuitenkaan ole julkisia, mutta Lohen arvion mukaan se on vallannut markkinoita etenkin Keski-Euroopassa. Myös saksalainen Siemens ja taiwanilainen Delta Electronics kilpailevat pikalatausmarkkinalla.

Näin sähköajoneuvojen markkinan ennakoidaan kasvavan

Sähköisten ajoneuvojen lukumäärän kehitys vuoteen 2030 asti Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla.

Henkilöautoja
Vuonna 2022: 6 500 000 kpl, 1 % autokannasta
Vuonna 2030: 90 000 000 kpl, 17 % autokannasta

Linja-autoja
Vuonna 2022: 10 000 kpl, 1 % autokannasta
Vuonna 2030: 450 000 kpl, 25 % autokannasta

Hyötyajoneuvoja
Vuonna 2022: < 10 000, < 1 % autokannasta
Vuonna 2030: 1 100 000, 10 % autokannasta

31 tykkäystä