Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Markkina tulee konsolidoitumaan varmasti, mutta vielä en julistaisi voittajia. Teslan laatu (autoissa) on monella osa-alueella niin huono, että en yhtään ihmettele vaikka menettäisi kaiken etumatkansa seuraavan 5v sisällä. Kempowerin on nyt tärkeä ottaa markkinaosuutta ja pitää laatu korkealla, vaikka se vähän söisi kannattavuutta.

9 tykkäystä

Latausliiketoiminnan kannattavuudesta on tehty ainakin tämä diplomityö vuonna 2012: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/123456789/21389/Markkula.pdf?sequence=3&isAllowed=y

6 tykkäystä

Mahtaako Kempowerin Lahden uusi tuotantolaitos olla jo ainakin osittaisessa toiminnassa, vaikka alkup. aikataulun mukaan avaaminen 2024? Ainakin tämän postauksen pohjalta oltaisiin tuotantolaitos juuri avattu, jossa keskitytään power moduleihin ja liikuteltaviin latureihin.

33 tykkäystä

Minusta Kempowerin kohdalla keskitytään liikaa nimenomaisesti tähän yksityisautoilun sähköistymiseen, toki onhan se kaikkein näkyvin osa meille tavallisille tallaajille. Firmahan kuitenkin keskittyy vahvasti myös julkisen ja raskaan liikenteen lataukseen. Nämähän ovat myös sähköistymässä direktiivien myötä ja varikko missä näitä ladataan ei myy sähköä ulospäin. Kun katselee tuotteita verkkosivuilta, niin omaan silmään Kempowerilla on kilpailijoihin verrattuna tässä selkeä kilpailuetu, osa tuotteista on suoraan (ja ainoastaan) suunniteltu raskaalle liikenteelle ja megawatt charging on tulossa.

Eikös myös uusi Vaasan toimipiste ja Lahden tutkimuskeskus keskity nimeomaisesti raskaan liiketeen sähköistymiseen? Näin voisi päätellä että isot paukut kohdistetaan nimenomaisesti tähän segmenttiin tulevaisuudessa.

Verkkosivuja kun selailee, niin sinne näyttää ilmestyneen myös ”Ports” industry, joka kuulostaa mielenkiintoiselta. Mikäli esim. Euroopan suuret tavarasatamat ovat sähköistymässä kalustoaan tulevaisuudessa, puhutaan varmasti isoista investoinneista kaluston lataukseen…

Myös tuota Kempowerin Pohjois-Amerikan verkkosivua selaillessa silmiin pisti ”School Bus” industry. Hieman aihetta tutkiessa tuli ilmi, että Yhdysvallathan ovat sähköistämässä koulubusseja. Niitä muuten riittää tuossa maassa kun jokainen koululainen niitä kärjistettynä käyttää. Latureille lienee myös täällä tarvetta. Tietääkseni esim. Teslalla ei ole tähän soveltuvia latureita (ainakaan vielä).

Summasummarum sanoisin, että Kempower on erittäin hyvin iskemässä kasvaviin segmentteihin ja ei ole laittanut kaikkia munia yksityisautojen lataamisen koriin.

54 tykkäystä

Kiva yrityksen ja toimitusjohtajan alkutaivalta summeeraava blogikirjoitus tj Ristimäeltä pari viikkoa sitten: “Nothing is constant except change.” Insights on leading a rapidly growing company  - Kempower

9 tykkäystä

Aika paljon kuullut närää työpaikalla siitä, että latureita on liian vähän. Kurkistan välillä ABC -sovellusta niin tiettyinä kellonaikoina on 3-tien latureilla yli 90 % käyttöaste. Kai tämän voi tulkita positiiviseksi ongelmaksi.

28 tykkäystä

Taitaa tuo raskaan liikenteen puoli olla niin pientä vielä useamman vuoden.

2 tykkäystä

Mitä sitten tarkoittaakaan “useamman vuoden”, mutta jos ajatellaan sen tarkoittavan tätä vuosikymmentä, niin kuten Kempowerin laajassa raportissa mainittiin, vuoteen 2030 mennessä Euroopan ja Pohjois-Amerikan DC-laturimarkkinoiden odotetaan kasvavan 14 miljardiin euroon. Se on vuosittain n. 33% kasvu. Raskaaseen liikenteeseen liittyy varmasti enemmän epävarmuustekijöitä, sitä ei ole kieltäminen. Siltikin, vaikka kasvu tulisi jäljessä henkilöliikenteeseen nähden ja olisi maltillisempaa, on se silti merkittävää ja tulee kaiken järjen mukaan tuottamaan Kempowerille markkinaosuuksia. Käyttöaste on kaupallisessa liikenteessä myös korkeampaa, joten latauksiakin vaaditaan enemmän. Sen vuoksi raskaan liikenteen latausverkostoa luulisi rakennettavan autokannan sähköistymistä nopeammin.

9 tykkäystä

Ja sitten tuo ihmisten liikuttaminen eli bussit. Jenkeissähän on täälläkin todettu koulubussien sähköistäminen.

Mutta ylipäätään jokapuolella tuo kaupunkiliikenne eli ne bussit. Niitähän ei ajeta 50 tonnia niskassa satojen kilometrien vetoa vaan pienillä nopeuksilla taajamissa. Ja niitäkin on aivan jäätävän paljon. Ajo ei isossa määrin ole edes yötä päivää vaan valtaosa liikenteestä on 6-20 välisenä aikana. Potentiaalia tuossakin on paljon ja noilla massoilla ei pitäisi nykyinen akkuteknologia olla pullonkaula?

Sitten on mainittu nuo satamat jne missä tulevaisuudessa sähkö lienee yhtä itsestäänselvyys kun terminaaleissa trukit olleet jo vuosikymmenet.

11 tykkäystä

Kempower on lisätty Sijoittaja.fi-palvelun osaketyökaluun. Osaketyökalu on varattu palvelun jäsenten käyttöön, mutta tämän tiedotteen pääsee jokainen lukemaan:

6 tykkäystä

Kylmä sää ja raju pörssisähkön hinnannousu lisännyt latausmäärää ABC-lataus (eli Kempower) -verkostossa. Olosuhteista huolimatta lataukset toimivat luotettavasti. ABC-lataus on tutkitusti toimintavarmin kotimainen latausverkosto. (Lainaus LinkedIn:stä)

https://tekniikanmaailma.fi/pakkaset-ovat-lisanneet-vilsketta-abc-latauspisteilla-latausmaarat-ovat-jaaneet-uudenvuoden-paluuliikenteen-tasolle/

20 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/lehdistotiedotteet/yhdysvaltalainen-zef-energy-juhlii-menestyksekasta-vuoden-kestanytta-kumppanuutta-kempowerin-kanssa/892b97ed-c3b7-54ff-b821-7c28d7da78e4

19 tykkäystä

Tuolla USA:n ZEF energyllä on valikoimassa Kempowerin lisäksi ABB:n ja Tritiumin laitteet. Jos nyt ja jatkossa menee projekteihin pääosin Kempoweria niin hyvä merkki Kempowerin kilpailukyvystä myös USA:ssa. Pieni toimija kuitenkin.

16 tykkäystä

Juha Varis, @Jukka_Lepikko, Tesla ja Kempower

Laitoin Jukan lainaaman tviitin erikseen, jotta se näkyisi paremmin.

20 tykkäystä

Lähdin etsimään tuota aikajännettä tuossa Sawyer Merrittin twiitissä ja se on todennäköisesti koko vuosi 2023.

Tämän “twitter-artikkelin” mukaan Tesla asensi 2023Q1 vähän vajaat 1300 pömpeliä, eli Tesla on aika hyvää tahtia laittanut laitetta lattiaan.

1 tykkäys

KL tilaajille

Iso-Britannia on käsittääkseni ollut tähänkin asti suotuisa markkina Kempowerille.

49 tykkäystä

Tästä vetoapua Kempowerille USA:n markkinoilla?

11.1.2024:
NEWS: The Biden administration today announced $623 million in grants to help build 7,500 EV charging ports across the U.S.

Tweetin/päätöksen lähde:

“The Biden-Harris Administration today announced $623 million in grants to help build out an electric vehicle (EV) charging network across the U.S., which will create American jobs and ensure more drivers can charge their electric vehicles where they live, work, and shop. This is a critical part of the Biden Administration’s goal of building out a convenient, affordable, reliable and made-in-America national network of EV chargers, including at least 500,000 publicly available chargers by 2030 ensuring that EVs are made in America with American workers.”

21 tykkäystä

Sainsbury’s lanseeraa Smart Charge -suurteholatauspalvelun helpottaakseen sähköautoilijoiden arkea Isossa-Britanniassa: Kempower toimittaa latausratkaisut - Inderes

Smart Charge - Ultra-Rapid Electric Vehicle Charging Powered by Sainsbury’s

Ei maksumuuria.

21 tykkäystä

Tavallaanhan kaikki asiakkaat ovat yhtä arvokkaita, mutta näissä “voittajissa” näkisin tosiaankin kempowerille sen kovimman iskun paikan vaikkakin tietysti paljon on jo jaettu.

Kun miettii sitten Teslaa kilpailijana, niin kyllähän tulisi olla helppoa pelata se pois tältä kupilta ainakin euroopassa. Tokihan varmasti näistä kaiken maailman verkostoista Teslalla on hyvin otetta…, mutta ihan ostari/kauppa/huoltsikka asiakkaan kannalta tällainen Kempowerin tarjoama “teknisesti holistinen” ja asiakkaan kokonaiskaupalisen edun maksimoiva ratkaisu on ylivoimainen.

Ja varmasti paljon innovoitavaa sekä tuotteessa, kokonaistarjonnassa mm. (kokonaiskäyttömukavuus ja -helppous) ja markkinamessagessa: kuinka huomioit maksimaalisesti näiden asiakkaiden tarpeet sekä (kaupalliset) edut. Silloin tämän asiakaskunnan ylivoimainen kilpailuetu jalostuu entistä enemmän Kempowerin kilpailueduksi. Jo nykyisellään tätä kilpailuetua Kempowerilla ko. segmentissä varmastikin on.

Varsinkin tähän vuoden aikaan tämä “kaduilla ja teiden varsilla” kilpailija varmastikin heikoimmillaan…ainakin näillä leveysasteilla.


Ehkä tähän voisi sitten vielä lisätä, että energiayhtiöt asiakkaan kilpailijana/omana asiakkaana on mielenkiintoinen ja tarkasti analysoitava case kempowerilla. Esimerkiksi saksassahan tämä on verrattain merkittävä, kun EON rakentaa niin voimalla ja on käyttänyt sitten vielä alpitronicia, mikä ehkä juuri tätä kautta on noussut vahvaksi kilpailijaksi.

Mutta pointti tässä, että mielestäni Kempowerilla on hurjasti voitettavaa, jos he kykenevät / satsaavat markkinan analyysiin kaikkien toimijoiden kannalta - ja optimoivat toimintaansa vastaavasti. Ja näin näyttävät mm. tämänpäiväisen julkistuksen perusteella tekevänkin.

Hyvältä näyttää meininki!

14 tykkäystä

Hieno uutinen. Mutta eikö tämäkään ole pörssitiedotteen arvoinen asia? Edes yhtiön omalta sivustolta en löydä tietoa tästä?

1 tykkäys