Selvennettäköön nyt oma ymmärrys tästa “julkisesta” latausinfrasta, vaikka tämä ehkä kaikille muille on ihan selvää. Ja voi myös olla että itse ymmärrän asian (ihan) väärin.
Mutta tosiaan kun puhutaan “julkisesta” latausinfrasta, puhutaan jonkun yksityisomisteisen tahon tuottamasta palvelusta, jota kuka tahansa EV käyttäjä voi käyttää vaadittua maksua vastaan.
Ja kyllä, myös NCC on ymmärtääkseni rakentanut näitä latausverkon osia näille palveluntuottajille eri puolella jenkkilää.
Mutta sitten tämä eilinen NCC-diili käsitti tosiaankin julkiselle sektorille (osavaltio) rakennettavaa “non-networked” infrastruktuuria, jota sitten valtion työntekijät / EV ajoneuvot voivat käyttää. Ja kun se on non-networked, niin auktorisoidut käyttäjät voivat sitten ladata EV laitteitaan valtion piikkiin.
Eli kaikki mitä totesit on sikäli totta, että julkisen latauksen puolella on paljon potentiaalia juurikin siksi, että on olemassa paljon operaattoreita, joiden latauskalusto on huonossa kunnossa. Aika usein tällöin myös tämän operaattorin talous on huonossa kunnossa, eli varmastikin nämä kaksi asiaa korreloivat.
Toisaalta sitten pelkästään operointibisnekseen keskittyneiden toimijoiden talous tuntuu kyllä olevan tyypillisesti huonossa kunnossa ihan riippumatta siitä, miten latauslaitteet toimivat. Esimerkkinä nyt vaikka Allego, joka ilmeisesti aloittaa Suomessakin. Kun yritys on listattu, on helppo analysoida ainakin yhdellä parametrilla missä mennään. Kurssi on alle 10% aloituksesta ja noin 5% maksimista
Aika yleinen tilanne latausmarkkinoilla on nähdäkseni myös “match made in heaven”. Tällöin talous kuralla oleva laitetoimittaja toimittaa/on toimittanut vastaavassa tilanteessa olevalle operaattorille. Ja tällöin varmastikin laitteiston käytettävyys on surkeimmillaan.
Itse olen arvostanut sitä, että Kempower näyttää erityisen vahvalta niissä asiakassegmenteissä, joiden talous on vahvimmillaan. Julkinen sektori (ref. NCC-diili) tietysti ääriesimerkki, mutta samaten mm. vähittäismyynti ja huoltamoketjut (tai näihin tukeutuvat operaattorit) tuntuvat hyvin varmoilta asiakkailta. Toisaalta sitten päätöksenteko näissä varmastikin erilainen - tulosta odotetaan heti mutta tulokseen huomioidaan varmastikin kaikki se lisäarvo, minkä lataaminen tuo kaikelle muulle bisnekselle.
Ja näkisin aika ideaalisena tilanteen, missä kempower kasvaisi nimenomaan synkassa näiden “varmimpien” asiakkaiden kanssa ja pitäen niiden kanssa korkean markkinaosuuden. Koskapa tyypillisesti näillä on myös ne parhaat “bisnespaikat” myös ihan siihen lataamiseen ja se lataaminen tosiaan tukee myös muuta bisnestä. Eli ovat loppupeleissä voittajia siis.