Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Sijoitustiedossa nostettu, että tänään piti olla analyytikkopuhelu, joka oli peruttu. Pelotteli negarivaaralla.

12 tykkäystä

Jos negari puskisi samana päivänä kun kaupankäynti alkaa päälistalla, niin pitäisin aika mauttomana toimintana. Siksi en usko ennen kuin näen.

4 tykkäystä

Minä en oikeaati tiedä onko tämä juttu hyvä asia Kempowerille vai negatiivinen.

Mutta siis tällainen artikkeli tuli vastaan jenkkilästä.

1 tykkäys

“Our short-term outlook in battery materials is clearly disappointing,” said chief executive Bart Sap, who was appointed in May. “We are adapting our pace to this new reality and are taking the necessary actions to navigate the immediate challenges.”

Emt vaikuttaako tämä Kempowerin markkinoihin.

Uskon, että jos sinulla on hyviä ideoita mitä heidän pitäisi tehdä, niin varmaan niitä kuunnellaa ja ne toteutetaanjos niillä business lisääntyy, ei muuta kuin neuvomaan, tiedä vaikka saisi bonarit.
Kun ottaa kantaa, niin olisi hyvä olla myös perillä (ehkä oletkin, ehkä et) mitä kaikkea markkinointia siellä tehdään. Kaikkea tekemistä tuskin suunnataan tälle palstalle tai tavalliselle kuluttajalle vaan potentiaalisille asiakkaille eli kohdennetaan se markkinointi mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Silti olen sivuosuman verran samaa mieltä noin yleisesti, että markkinointi ei yleensä ole ollut suomalaisten yritysten vahvin osa-alue. Kyllä ne meihin. ottaa yhteyttä kun meillä on niin hyvä tuote…
En kategorisoi Kempoweria kuitenkaan tuohon enkä muitakaan tuoreita yrityksiä, maailma on toivottavasti tältä osin muuttunut, nuoret tulee ja jyrää…Inderesilläkin :wink:

3 tykkäystä

Kempowerin kilpailija ABB myymässä ainakin kriittisiä osia latausliiketoiminnastaan. Myynnin kohteena näyttäisi olevan R&D osasto ja olemassaolevat latausasemat. Heiluttaako ABB tässä nyt valkoista lippua lataustoiminnan osalta?

20 tykkäystä

Hyvin mahdollista latausasemien osalta, koska laitemyynti hankaloituu kun myyjällä on asiakkaiden kanssa kilpailevaa liiketoimintaa.

2 tykkäystä

Oma tulkinta äkkiseltään, että luopuu kokonaan henkilöautojen lataustoiminnasta (AC&DC). Tällä puolella keskeisenä rakennuspalasena on nimittäin ollut kiinalainen chargedot, joka hankittiin joskus viime vuosikymmenen lopulla.

Olisiko niin, että pyrkii sitten satsaamaan edelleen raskaamman liikenteen lataukseen, mitä silmällä pitäen tehtiin 2022 alussa myös toinen hankinta eli incharge energy kaliforniasta.

5 tykkäystä

Tuo jutun mukaan myynnissä olisi DC-laturiliiketoiminta Kiinassa ja AC-laturit globaalisti. Silloinhan jäisi kilpailemaan Kempowerin kanssa muualla kuin Kiinassa. Varmaan tarkkaan katso ABB kannattaako luopua Kiinassakaan DC-latureista.

“The portfolio of assets includes ABB E-mobility’s direct current charger business in China and its global alternating current charger operations, the people said.”

3 tykkäystä

Oletko direktiivin jo lukenut? Ja eikö laturin koon lisäksi muitakin valintakriteereitä ole, huhtikuussa uutisoitu:

"K-Lataus ja Kempower yhteistyöhön jättipanostuksella"
“Haluamme, että K-Citymarketissa asioidessaan sähköautoilija voi luottaa siihen, että latausta on tarjolla ostosreissun aikana. Kunkin uudenlaisen aseman kokonaisteho on vähintään 1600 kW. Pystymme siis takaamaan nopean latauksen suurillekin asiakasvirroille sekä asiakkaalle varmuuden siitä, että vapaalle latauspisteelle pääsee aiempaa lyhyemmässä ajassa ilman turhia odotteluja”
, "

4 tykkäystä

AC- ja DC-laturit ihan eri juttu. Ei tuo direktiivi tulee yhtään lisäämään DC-latureiden myyntiä.

” Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen ja tarkoitettu sähköautojen latausta varten, ja sen tulee olla varustettu joko Type 2 ja/tai CCS- tyypin liittimellä.”

Direktiivin vaatimukset saa helpohkosti täytettyä hitailla AC-latureilla. Tuo linkkaamasi K-latauksen yhteistyö viittaa nimenomaan DC-latureihin, eikä liity millään tapaa mainitsemaasi direktiiviin.

1 tykkäys

Kuinka moni marketti ja pysäköintilaitos valitseekaan hitaan laturin (ja latausjonot), jos naapuritontilta asiakas löytää nopean ja tehokkaan laturin. Direktiivi taas määrää sen, että latauspisteitä on rakennettava lisää eli valinta laturista on tehtävä.

Kysymys direktiivistä ei sitä paitsi edes koskenut nykyisiä vaatimuksia (joista Traficom tiedotti maaliskuussa). Vaan 28.5.2024 voimaan tullutta uutta direktiiviä, jonka kansallinen toimeenpano on vasta alkanut:

Sähköautojen latauspisteitä tulee lisää. Tämä tarkentuu toimeenpanon edetessä.

1 tykkäys

Esimerkkinä uudesta direktiivistä 14 artiklan 2 kohdan alku:

"2. Jäsenvaltioiden on varmistettava viimeistään 1 päivänä tammikuuta 2027, että kaikkien sellaisten muiden kuin asuinrakennusten osalta, joilla on yli 20 autopysäköintipaikkaa: a) niihin asennetaan vähintään yksi latauspiste jokaista kymmentä autopysäköintipaikkaa kohden tai kaapeliputkitus eli putket sähkökaapeleita varten vähintään 50 prosentin osuudelle autopysäköintipaikoista, jotta sähköajoneuvojen latauspisteet voidaan asentaa myöhemmässä vaiheessa; ja
(edellisellä ministeriön sivulla linkki direktiiviin)

Mitä vaikutuksia siis uudesta direktiivistä on, kun 27 jäsenvaltiossa määrätään edelleen, vanhojen vaatimusten lisäksi, lisäämään latauspisteitä, ja kun esim. K-latauksen tiedotteen perusteella tehokkaampien latureiden asentamiselle on perusteita. Meneekö asiakas kauppakeskukseen, jonka pysäköintipaikalta saa nopeasti virtaa vai pysäköintipaikalle, jolla on hitaat laturit ja latausjonot.

8 tykkäystä

Kyllä se on että mitä nopeampaa, sen parempi.
Ihmisillä on vaan aina kiire, vaikka ei tarviskaan.

3 tykkäystä

Heikolta Q2 ja samalla vuodelta alkaa haista. Luulisi edes yhden isomman tilauksen ylittäneen tiedotekynnyksen, mutta ei. Cittarin ja Nesteen asiakkuuksia ei lasketa, vaan homman tulisi olla globaalia. Vai onko mahdollista että tilauskanta olisi hyvä ilman uutiskynnyksen ylityksiä?

Edit. Keski-Euroopan ja muunkin maailman aurinkoenergiabuumin luulisi jouduttavan sähkisten myyntiä ja BYD/Tesla ovat pitäneet pintansa hyvin. Tästä näkökulmasta olisi iso pettymys jos Kempower ei olisikaan nosteessa.

10 tykkäystä

Jussi Halme teki videon Kempowerista, jota juuri meni ostamaankin. :slight_smile:

Kempowerilla on hyvät kasvunäkymät ja osakekurssi on laskenut huipuistaan, mikä teki siitä minulle ostokohteen. Toki pienellä pääomalla.

Kempowerin liikevaihto on pudonnut ja tilaukset vähentyneet, mutta markkina kasvaa todennäköisesti, ehkä, joskus.

Sijoitin Kempoweriin, miksi?

13 tykkäystä

Kempo saisi kyllä petrata sijoittajaviestinnän kanssa, vai hä? Mistään ei kuulu mitään. Saisi Kempin suku ottaa mallia esim. Fodeliasta ja Mikko Tahkolasta. Mukavasti aina ja nopeasti vastailee meille tuulipuvuille erilaisiin kysymyksiin, kun vaan tägää hänet.

Olisiko ideaa, jos joku soittaisi Kempoweriin, esim
Jukka Kainulainen, talousjohtaja +358 29 0021900
Jussi Mäkijärvi, sijoittajasuhdepäällikkö +358 29 0021900
Paula Savonen, viestintäjohtaja +358 29 0021900

Olen sen verran uusi tässä maailmassa, etten ole ihan varma mikä on yleensä pörssiyhtiöissä tapana jne. Löytyykö vapaaehtoista? Jos ei niin voinhan mäkin, kempofanaatikko pirauttaa ja haastaa tänne ketjuun kommentoimaan erilaisia asioita ja kysymyksiä, vai ihan tuhoon tuomittu idea?

Pari vuotta ollut tässä sijoitusmaailmassa mukana, ja en tosiaan todellakaan tiedä miten tämmöiset asiat menee. Tämä totaalihiljaisuus on vaan ikävää. Samaa hiljaisuutta on ollut silloin kun kurssi meinasi tulla näytöstä läpi, ja nyt kun mitään ei tapahdu, eli mörnii.

-Suppis-

7 tykkäystä

On Kempower kuitenkin aika paljon isompi kala kuin Fodelia. Hiljaista on, mutta toisaalta negarin puuttuminenkin on aika kova juttu, koska ohjeistushan pätee edelleen. Jos Q1 meni penkin alle, niin silloin Q2 oli pakko mennä hyvin.

2 tykkäystä

Pörssiyhtiöiden hiljainen jakso, tunnetaan myös nimellä “blackout period” tai “quiet period,” on ajanjakso, jolloin yhtiö ei saa antaa julkisia lausuntoja tai viestintää, joka voi vaikuttaa osakekurssiin.

EDIT: linkki

3 tykkäystä

Kyllä, mutta silti. Uskon että piensijoittajat arvostaisivat, jos joku kommunikoisi meidän kanssa.

Jeps. On tiedossa. Tarkoitan keskustelua ja viestintää yleensäkin. Kovin hiljaista on aina. Oikeastaan kysymyksiin vastaillaan vaan esim osavuosikatsauksen jälkeen.

Mutta joo. Itse ainakin kaipailisin jonkinlaista keskustelua.