Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

Viimeisestä kvartaalista laskettuna P/E vain 55. Tälläisen kannattavan kasvun yhtiölle ei paha. 50 mennee rikki lähipäivinä.

22 tykkäystä

Q2 taisi olla tuloksen suhteen hieman poikkeuksellinen monellakin tapaa:

"Liiketuloksen paraneminen johtui vahvasta kysynnästä Muun
Euroopan alueella ja Pohjoismaissa, tuotantokapasiteetin
onnistuneesta kasvattamisesta, asiakastoimitusten vahvasta
kannattavuudesta ja haasteista entisestään kiihdytetyssä
rekrytointitoiminnassa. Lisäksi laajentumiseen liittyvät
kustannukset Pohjois-Amerikassa ovat olleet suhteellisen
pieniä toisella vuosineljänneksellä.

Toisella puoliskolla saattaa P/E nousta huomattavastikin.

3 tykkäystä

Yhtään keulimatta voi todeta, että tämmöistä kasvupotentiaalia ja siihen liittyvää jo päätettyä ja toteutuksessa olevaa oikea-aikaista investointisuunnitelmaa ei joka päivä Suomen pörssissä näe.
Kyllä on johto kartalla, miten edetään. Tulosinfossa mainitaan, että kiinteät kulut kasvavat paljon. Sehän on selvä, kun miettii henkilöstön tarvetta ja investointeja. Tärkeää on, että molemmat asiat ovat etupainotteisesti hoidossa. Tämän tavaran kysyntä ei maailmasta lopu seuraavina vuosikymmeninä. Kasvua ja globaalia kysyntää on tiedossa. Hienoa duunia Kempowerin henkilökunnalta ja johdolta.

25 tykkäystä

Q2-raportti näyttäisi olevan pitkälti odotusten mukainen, ottaen huomioon yhtiön viikko sitten antamat ennakkotiedot. En usko, että markkinoiden näkemys muuttuu suuresti tämänpäiväisen raportin pohjalta. Muutama nosto, joita ei vielä ennakkotietojen perusteella tiedetty:

  • Liikevaihdon kasvu oli edelleen erittäin voimakasta Pohjoismaissa (Q2: +140 % v/v), vaikka odotimme kyseisen alueen suhteellisen kasvun jo hidastuvan. Absoluuttisesti suurin kasvu syntyi kuitenkin muualta Euroopasta, kuten odotimmekin. Pohjois-Amerikan liikevaihto oli vielä mitätön (Q2: 0,9 MEUR).

  • Vahvaan kannattavuuteen vaikutti kasvun lisäksi erityisesti myyntikatteiden vahvuus. Myyntikatemarginaali oli 51,1 % (Q2’22: 45,2 %). Tähän voi vaikuttaa toisaalta tuotannon ja alihankintaketjujen tehostuminen skaalan myötä - tai toisaalta komponenttipulan helpottaminen (omaa spekulaatiota).

  • Henkilöstökulujen kasvu oli odotuksiamme hitaampaa ja vastaavasti muiden kulujen kasvu odotuksiamme nopeampaa. Näiden kehityksen tarkka arviointi on voimakkaan kasvun aikana hieman haastavaa.

  • Nettokäyttöpääomaa sitoutuu odotuksiamme vähemmän (Q2:lla +3 MEUR v/v), vaikka liikevaihto kasvaa voimakkaasti, mikä on kassavirtaprofiilin kannalta suotuisaa.

  • Kokonaisinvestoinnit puolestaan ovat olleet vuoden 2023 aikana odotuksiamme suuremmat (H1: noin 17 MEUR), mutta nämä eivät näy kassavirrassa, koska kyse on pääasiassa uusista vuokrasopimuksista, jotka kapitalisoidaan taseeseen. Kempower ei näyttäisi sisällyttävän vuokrasopimuksia tunnusluvuissa raportoituun investoinnit-riviin (H1: raportoidut investoinnit 4 MEUR), joten kokonaisinvestoinnit täytyy laskea itse taseen ja poistojen avulla.

39 tykkäystä

Jos uskoo ( kuten minä ) rekkojen, traktoreiden, työkoneiden, kaivoskoneiden, bussien ja hekilöautojen sähköistymiseen seuraavan 20 vuoden aikana, valtaosin jo seuraavan 10 vuoden aikana… niin Kempower on helpompi yhtiö sijoittaa. Unohdin veneet :slight_smile: Kakkua riittää jaettavaksi monille. Kempower on kaiken lisäksi edelläkävijä ja suunnannäyttäjä.

13 tykkäystä

Mallisalkkuketjussa on hyvää pohdintaa Kempowerin arvostuksesta PEG-lukua käyttäen. Keskustelu kuuluisi hyvin myös tänne Kempowerin omaan ketjuun.

PEG < 1 voidaan pitää aliarvostettuna. Alla PEG laskettuna yhden vuoden EPS-muutoksilla ja vastaavasti kolmen tulevan vuoden EPS-keskimuutoksella.

Hinta eilisen päätöskurssilla ja EPSit Inderesin ennusteista. Huomatkaa, että Inderesin ennusteissa liikevaihdon kasvu maltillistuu 10% tasolle jo vuonna 2027. Samoin käy ennusteissa ESP-kasvulle. Paljon on siis kiinni, kuinka pitkään uskoo kasvun jatkuvan voimakkaana.

18 tykkäystä

Aivan, nämä lienevät tosin lähinnä “suojauksia”…?

Vai ovatko, luulisi, että tällä omistuspohjalla olevaa osaketta on tässä vaiheessa aikas huono lähteä tosissaan lyhyeksi “ulos” myymään ja sitten myöhemmin “vapaina olevia” oikeita osakkeita markkinalta sulkuihinsa haalimaan:
https://investors.kempower.com/fi/tietoa-osakkeesta/

Keskinäisillä robokahinoilla voidaan tietysti kurssia liikutella, mutta ne oikeat osakkeet jäävät silti saamatta…

Varsinkin kun:

Siinä reunalla tätäkin kuvatusta tietysti myös tuijotellen:

4 tykkäystä

Tässä OP:n Henri Parkkinen kertoo ajatuksiaan Kempowerin näkymistä ja tuloksesta. :slight_smile:

Tänään Q2-tulos on saatu myös Kempowerilta. Yhtiön tulos oli hyvä ja Kempowerin loppuvuoden sekä pidemmän aikavälin näkymät ovat hyvin vahvat. Seniorianalyytikko Henri Parkkinen avaa yhtiön tulosta videolla tarkemmin.

16 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n muutamassa minuutissa luettava analyysi Kempowerista. :slight_smile:

Suurin riski Kempowerin osakkeelle onkin tällä hetkellä kasvun tyrehtyminen. Osakkeen korkea arvostus nojaa siihen, että yhtiö tulee vähintään saavuttamaan sen itselleen asettamat kasvu ja kannattavuustavoitteet. Markkinatkaan eivät usein pidä kasvuyhtiöiden hidastuvasta kasvusta, joten Kempowerin kasvunäkymien heikentyminen tai kasvun hidastuminen ”vain” muutaman kymmenen prosentin tienoille voisi aiheuttaa rajuja kurssireaktioita.

7 tykkäystä

Pitihän sen tietää, että heti kun minä ostan, suositus kääntyy.

19 tykkäystä

Et varmaan ollut ainoa viime aikoina ostanut…? :face_with_hand_over_mouth:

Hinnassa todella paljon tuloskasvuodotuksia: check
Markkina kasvaa vuosia (ellei vuosikymmeniä): check
Kempower on (tähän mennessä) ylittänyt siihen ladatut kovat odotukset: check
Lisään kun dyykkaa (huomenna…-?): check

DISCLAIMER: Omistan. Ja historia: osallistuin antiin, nerona myin jossain 10-20e välimaastossa, muistaakseni. Aloin lisäillä toiseen salkkuun kympin kieppeillä, kh jotain 12-13e, viimeisin lisäys n. 31e kun kurssi oli antanut periksi 35e tasolta… ja siitä sitten kirmattiin posarilla yli 40e. Pitelen silti kiinni ja lisäilen kun Mr Market sopivasti tarjoaa. Eikä tämän aikeen julkistaminen tukene kurssia huomenna… :nerd_face:

Edit: tarkennus

8 tykkäystä

Täällä on moni tuonut esiin Kempowerin erityisosaamisalueen; raskaan liikenteen. Jospa mutuilen…
Olen tällä hetkellä Itävallassa työkomennuksella ja seuraan tuota valtavaa rekkaliikennettä lähes päivittäin. Jos tuo kaikki Euroopan halki ristiin rastiin suihkiva rekkaliikenne tulevaisuudessa sähköistetään olemme sellaisen asian äärellä mihin ainakaan oma käsityskyky ei riitä. Rekkoja on loputtomasti. Tuhansia ja taas tuhansia. Sitten lisätään tähän Usa rekkaliikenne. En edes tiedä mikä voisi olla yksikkömäärä. Raskaan kaluston latausjärjestelmät ovat varmasti erityisosaamista vaativia= hyväkatteisia tuotteita. Mielestäni, tämä siis oma mielipiteeni, Kempower on sellaisen äärellä, mitä meistä monikaan ei oikeasti tajua. Jos etumatka pitää niin en ihmettelisi enää mitään tämän yrityksen suhteen. En myöskään sitä, että tämä myytäisiin järjettömällä hinnalla esimerkiksi amerikkalaiselle suuryritykselle.Omistan, aion lisätä.

36 tykkäystä

Tässä on vielä Paulin tuore yhtiöraportti.

Mitä ajatuksia raportin sisältö herättää, jos ei mietitä tavoitehintaa ja suositusta…? :thinking: :slight_smile:

Q2-raportti toi rajallisesti uutta informaatiota 18.7. annettujen ennakkotietojen lisäksi. Kovista tuloskasvuennusteistamme huolimatta emme enää näe osakkeen arvostuksessa merkittävää nousuvaraa.

https://www.inderes.fi/fi/hurja-tuloskehitys-nostanut-osakekurssia-riittavasti

3 tykkäystä

Raportissa liikevaihtoennusteet näyttävät omiin silmiini kasvultaan jämähtävän alle miljardiin tällä vuosikymmenellä. Näen kyllä sen verran mahdollisuuksia maailmalla ja sähköautojen (ja -rekkojen ja -muiden) yleistyvän niin nopeasti, että liikevaihto jatkaa nopeaa kasvuaan.

Yksi bonus bisnekselle voi myös tulevaisuudessa olla lähimarkkinana Venäjä, jos vetäytyisivät Ukrainasta ja suhteet normalisoituisivat. Etäisyydet ovat siellä pitkiä ja luotettaville latureille voisi olla kysyntää.

3 tykkäystä

Itse positiivisesti huomannut että Kempower vetää kaikki julkistukset enkuksi ja vaatiiko Kempower myös tärkeimmät haastattelut enkuksi. Tämä luo kiinnostusta ulkomailla.

4 tykkäystä

Rekatkin muuttuvat takuulla sähkölle. Se vain ei tule akuista vaan polttokennoista ja vedystä. Ei ole kannattavaa raahata mukana 10 t akkuja.

5 tykkäystä

10 tonnin akku on liioittelua pidemmällä aikavälillä. Esimerkiksi Tesla Semin 900 kWh akku painaa nykyteknologialla n. 5000 kg. Uusimmat akkuteknologiat lupaavat 500-1000 Wh/kg suhdetta, eli 5-15 vuoden sisään tuo Tesla Semiin tarvittava akku voisi painaa vain tonnin. Kun akkujen tuotantokustannukset vielä halpenevat, ei ole välttämättä mitään järkeä alkaa säätämään vedyn kanssa.

12 tykkäystä

Onpa kyllä erikoista ettei tätä oltu täällä jaettu täällä 13 tuntiin julkaisemisesta.

13 tykkäystä

Pieni kauneusvirhe: päivityksen jälkeen suositus on kuvassa Vähennä, teksti vieressä edelleen Lisää.

Lisää
(aik. Lisää)

tuossa raskaankaluston sähköistymisessä on muutakin kuin akkujen paino…
jos tällä hetkellä sähkönen kuljetuslaite maksaa 3x verrattuna diesel, samalla range reilusti pienempi, kantavuus pienempi ja rangen lisääminen vie huomattavasti aikaa.
ja noilla asioilla väliä todella paljon kuljetusalalla.
on kaikennäkösiä ajoaika lakeja, elintarvikekuljetuksissa vielä kaikkia omia säädöksiä ja jostain euroopasta kun kuskataan elintarvikkeita tänne niin tarvitaan kylmälaitteita ne vie energiaa paljon niin se laskee entisestään rangea.

5 tykkäystä