Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

tuossa raskaankaluston sähköistymisessä on muutakin kuin akkujen paino…
jos tällä hetkellä sähkönen kuljetuslaite maksaa 3x verrattuna diesel, samalla range reilusti pienempi, kantavuus pienempi ja rangen lisääminen vie huomattavasti aikaa.
ja noilla asioilla väliä todella paljon kuljetusalalla.
on kaikennäkösiä ajoaika lakeja, elintarvikekuljetuksissa vielä kaikkia omia säädöksiä ja jostain euroopasta kun kuskataan elintarvikkeita tänne niin tarvitaan kylmälaitteita ne vie energiaa paljon niin se laskee entisestään rangea.

5 tykkäystä

Kannattaa seurata YouTubesta Harri Salon kanavaa. Siellä on käsitelty ammattilaisten haastatteluin myös tuota raskasta sähköautopuolta. Tällä hetkellä rekat pystyy menemään riittävän pitkään (4h), kunnes kuskille tulee lakisääteinen tauko. Tauon aikana layaus onnistuu niin pitkälle, että ajoon ei tule ongelmia. Lähinnä vaatii tarkkaa suunnittelua mikä auto ajaa minkälaista reittiä. Ja sitä, että ajoneuvot optimoidaan ohjelmistolla tarkoitettuun tehtävään. Erilainen kalibrointi vaikkapa kaupunkien väliseen huristeluun ja kaupungin sisäiseen jakeluauton toimintaan.

8 tykkäystä

Jakeluhommissa (pulla-autoissa) ja busseissa tuo toimiikin ja varmasti tulee yleistymään seuraavan 10v aikana. Mitä itse seuranu koko ikäni vierestä elintarvikekuljetuksia ja muuta raskaankaluston toimintaa niin sen perusteella sanoin ton että noi pitkä kuljetukset eivät tuu toimimaan ja elintarvikehommissa vielä vähemmän. Ja noissa jakeluhommissakin vielä niin ja näin, kun polttomoottorikäyttösen kuorma-auton alusta maksaa merkistä riippuen 90-110ke siihen päälle kori ja kylmälaitteet niin hinta joku 150-200ke ja nämä kuluttaa polttoainetta 20-25l/100km kantavuus on jotain 5-20tuhannen välillä niin sähköautolla pitää kantavuus jakaa kahdella ja hinta kertoa noin 2 niin se on aika kaukana tulevaisuudessa vielä. ja tuohon vielä lisäksi se että ne autot pitää joissakin hommissa uusia tietyn väliajoin niin tuota käytettyä rahaa ei kerkiä saamaan takas millään.

15 tykkäystä

OP:lla tänään aikas hyvin aamukatsauksessaan assosioitu eri “koulukuntien” keskinäistä lyhyttä ja keskipitkää kohtaloa Kempon kohdalla…?

  • Kempowerin osakekurssi on noussut vuoden alusta reilut 100 prosenttia ja viimeisimmän tulosvaroituksen (18.7) jälkeen noin 25 prosenttia…

  • Pitkän aikavälin sijoittajan on näkemyksemme mukaan syytä painottaa latauslaitemarkkinoiden kasvun luomaa potentiaalia.

  • Teknisemmin ja ajoituksen osalta taktisemmin sijoittamiseen suhtautuvan on kurssinousun jälkeen tarkoituksenmukaista tiedostaa - syystä tai toisesta tapahtuvan - lyhyen aikavälin korjausliikkeen todennäköisyyden kasvu…

Oma assosiaatio on myös se, että vaikka osakkeen kurssi käyttäytyisi kuin Tesla jenkeissä konsanaan(=pitkin ja lyhyin syöksyin suuntaan ja toiseen) niin sehän tuo vain lisää makua ja väriä tämänkin osakkeen tuijottamiseen.

9 tykkäystä

Mitä Kempowerista ja sähkölatausmarkkinoista on kirjoitettu (mm. HS & Arvopaperi) liittyen raskaaseen kalustoon:

  • Vihreä siirtymä & ilmastonmuutos pakottaa sähköistymään (vaatimukset)

  • Raskaissa koneissa teho ei riitä koko päiväksi. Siksi pikalaturit ovat niin tärkeitä. Kaikki teitä pitkin liikkuva tehtaat, satamat, kaivokset. Ne kaikki tarvitsevat latureita hyvin nopeasti.

  • Sähkömoottori on helpompi myydä kaivokselle kuin yksityiselle Texasin katumaasturikuskille! (tunteet ja mielikuvat ohjaavat)

  • Aalto yliopiston professori Kari Tammi: “Viimeinen diesel-litra poltetaan traktorissa. Latausmahdollisuuksia on nimittäin vaikea järjestää pelloille.”

6 tykkäystä

Arxivissa julkaistiin 22.7. tutkimus, jossa esitetään huoneenlämmössä ja normaalipaineessa toimivaa LK-99-suprajohdetta. Kuitenkin tutkimuksessa käytetty sähkövirta oli vain satojen milliampeerien luokkaa, joten se on vielä kaukana kaupallistamista. Myös itse tutkimus odottaa vielä muiden toistamista.

Jos tutkimus pitää paikkaansa, niin saattaa olla vaikutusta sähkölaturimarkkinaan ja sitä kautta myös Kempoweriin.

2 tykkäystä

Nyt se on virallista. ”EU Council Adopts New Law for More Recharging and Refuelling Stations Across Europe”

Toisin sanoen, Euroopan valtaväylillä oltava vuodesta -25 eteenpäin vähintään 60km välein 150kW pikalatauskenttiä.

Raskaalle liikenteelle latauskentät väh. 350kW 60km välein.

Kyllä noille teille muutama Kempowerin laturi mahtuu…

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2023/07/25/alternative-fuels-infrastructure-council-adopts-new-law-for-more-recharging-and-refuelling-stations-across-europe/

28 tykkäystä

PEG on itselleni oikeastaan se tärkein tunnusluku näissä kasvuyhtiöissä. Tulee kyllä tsekattua muistakin😁

Kempowerin kohdalla sanoisin etten oikein mitenkään osaa nähdä kasvun hidastuvan kymmeneen prosenttiin lähivuosina kun suorittaminen on laadukasta ja liikenteen sähköistyminen tuntuu vain kiihtyvän.

Hankala osake on, tekis mieli lisäillä kun PEG näyttää ettei hinta ole paha, mutta vähän pelottaa että kohta saisi taas halvemmalla. Ehkä tässä joku aivorusahdus vielä tulee ja osaa päättää jotain.

15 tykkäystä

Kävin tuossa alkukesästä tässä Jyväskylässä kuljetus ja logistiikka messuilla. Olen itse sisälogistiikkahommissa, niin melko vähän oli sitä puolta mutta raskasta kalustoa eli rekkoja sitten sitäkin enemmän.

Täytyy kyllä sanoa, että oli itsellä valtava yllätys miten laajasti siellä oli juurikin se sähköinen kalusto esille. Eli kyllä se on tulevaisuutta ja totta jo nyt.

Ja olen siitä aivan varma, että akkuteknologia kehittyy tulevien vuosien aikan rajusti, niin isoja miljardimääriä siihen eri autoteollisuuden yrityksen ja ties monetko muut nyt polttaa. Akut siis lähes varmasti kevenevät ja range pitenee niin sitten onkin tilanne eri raskaan liikenteen kannalta.

Ja juuri nämä ajoajat, eli ajat sen onko 4 h ja sitten PAKKO pitää tauko. Joten pitää se latausverkosto olla järkevä, eli laturit siellä missä se raskas liikenne jo nyt on pakotetulla tauolla. Tauon aikana akkuun virtaa ja matka jatkuu. Rekan range ei siis missään tapauksessa tartte olla mikään 1000 km mutta laturissa pitää olla potkua että lataus onnistuu esim. 30 minuutissa. Google sanoo pakollisesta tauosta näin:

Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko . Tauko voidaan jakaa kahteen osaan, joista ensimmäisen osan on oltava vähintään 15 min ja toisen osan vähintään 30 min. Vuorokausilevon on oltava vähintään 11 tuntia jokaista 24 tunnin jaksoa kohden.

Eli käytännössä tuossa 30 minuutissa pitäisi tuutata riittävästi virtaa patteriin että tauon puitteissa päästään matkaa jatkamaan.

12 tykkäystä

Analyytikkojen ennusteisiin tulee suhtautua tietyllä skeptisyydellä. Kenelläkään ei ole kristallipalloa. Kilpailija ChargePointille löytyy kahden analyytikon ennuste vuoden 2030 liikevaihdolle, keskiarvona $4,24 miljardia.

Kempowerille samoin kahden analyytikon ennustamana liikevaihto €1,23 miljardia. Inderesin ennuste €1,045 miljardia.

Toki alalla on kilpailua (ChargePoint, ABB, Volta), mutta tuotteen puolesta Kempower on kilpailukykyinen. Miksi Kempowerin liikevaihto ei kasvaisi myös vuoden 2025 jälkeen 20-30% vuosivauhtia?

16 tykkäystä

July 26 (Reuters) - Seven major automakers on Wednesday said they were forming a new company to provide electric vehicle charging in the U.S., in a challenge to Tesla (TSLA.O) and a bid to take advantage of Biden administration subsidies.

The group includes General Motors (GM.N), Stellantis (STLAM.MI), Hyundai Motor (005380.KS) and its Kia affiliate, Honda (7267.T), BMW (BMWG.DE) and Mercedes Benz (MBGn.DE) - brands representing about half of U.S. vehicle sales but a small share of the EV market dominated by Tesla.

12 tykkäystä

Chargepointin portfolioon kuuluu myös ac-laturit ihmisten koteihin, joten ovat aika kokonaisvaltainen toimija, toisin kuin kempower joka keskittyy lähinnä tasavirralla toimiviin pika ja suurteholatureihin. Vaikkakin heillä myös ac- satelliitteja löytyy tarjoamasta.

Markkina ei tosin näytä uskovan analyytikoiden konsensusta Chargepointin kasvusta, kun osake on tullut alas -35% 12kk periodilla.

Market cap tällä hetkellä ~200Meur isompi kuin kempowerilla vaikka liikevaihtoa tuplat.

Rahaa tosin palaa hirveään tahtiin ja kassaa riittää tuolla tahdilla seuraavat 4-5 kvartaalia eteenpäin.

Chargepoint Q1 Fiscal 2024

8 tykkäystä

Onhan Kempowerillakin AC-latureita.

4 tykkäystä

Olet oikeassa.

Tarkoituksena oli sanoa, että Chargepointin tarjoamassa on ac-laturit suoraan ihmisten kotiin. Aivan kuin esim zaptecilla ja wallboxilla.

Näitä valmistajia on 13 tusinassa, joten en näe ongelmaa siinä, ettei Kempower ole lähtenyt kotilatausasemia valmistamaan. Näitä saa myös kotiin ostettua ihan satasilla, joten todennäköisesti aika matalakatteisista tuotteista puhutaan.

8 tykkäystä

Kilpailu on paljon kovempaa ja katteet huonompia.

Olen erittäin iloinen, että kempower ei ole tuossa kotilataus markkinassa mukana, vaikkakin ehkä kasvumahdollisuudet kotilatureissa jatkuukin nopeampana vielä 2030 luvun jälkeen.

15 tykkäystä

Kempowerin ylimääräinen yhtiökokous pidetään täysin virtuaalisena. Ilmoittautuminen ja ennakkoäänestys on auki nyt! :slight_smile: Itse kokous on maanantaina 28. elokuuta 2023 kello 11.00 alkaen virtuaalisena :video_camera:https://investors.kempower.com/fi/hallinnointi/

11 tykkäystä

@Heikki_Keskivali on tehnyt mainion ketjun Kempowerista, kannattaa ehdottomasti lukea. :slight_smile:

Tämä tviittiketju auttaa ehkä hieman paremmin “arvottamaan” Kempoweria.

17 tykkäystä

Mitenkäs tuota pääsee lukemaan ilman rekkaamista Elonin mafiaan?

3 tykkäystä

Kiinnostavaa analyysiä USA:n lataustarpeista v. 2030 asti. CleanTechnican juttu sisältää linkin USA:n NREL:n pdf-raporttiin. Näköjään julkaisu on tapahtunut 27.6.2023 (Building the 2030 National Charging Network | News | NREL).

6 tykkäystä