Omia ajatuksiani Keskon plussista. Voi hyvin olla, että olen poikkeustapaus ja muilla vain hyviä kokemuksia plussajärjestelmästä. Keskon osakkeenomistajana pitäisin sitä parempana vaihtoehtona.
Keskon K-plussa on mielestäni aivan syvältä. S-bonuksiin nähden niiden arvo on mitätön ja S-ryhmällä on selkeämpi systeemi. Saat (muistaakseni) 1-5% rahaa takaisin ostoksista. Rahaa, ei mitään rahan arvoista. Kun oma perheeni keskittää kaikki ostokset samalle S tilille niin summa on ihan huomattava vuositasolla.
S-mobiilin tarjoukset ovat hankalia, kuponkia pitää kassalla näyttää. Itsepalvelukassoilla jatkuvasti törmää tähän kun asiakkaat ihmeissään kun eivät saa mobiilissa näkyvää alennusta ja myyjä tulee auttamaan. Keskolla plussakortti osaa itse huomioida tarjoukset, eikä kuponkia tarvitse näyttää.
Opin kuitenkin, että on kahdenlaisia K-plussa tarjouksia. Osassa pitää itse aktivoida tarjous, osa lähtee automaattisesti. Kun huomasin tämän niin pistihän se ärsyyntymään kun ei tarjousta tullut. Oma moka kun en aktivoinut erikseen K-plussa tarjousta, mutta olisihan se käyttäjäystävällisempää jos joko niin, että kaikki tarjoukset aktivoitava tai ei mitään. Jos osa tarjouksista vaatii aktivoinnin ja osa tulee automaattisen niin se tuo väärinkäsityksiä, jotka pilaa ostokokemuksen.
Plussapisteissä on ollut omalla kohdalla muitakin ongelmia. Yli 10.000€ merkkihuollon tuli oikeuttaa plussapisteisiin, mutta korjaamo hukkasi plussakortin numeron, eikä suostunut antamaan plussia. En tiedä miksi se oli niin vaikeaa, käsittääkseni plussapisteet ei edes ole pois yrittäjän kassasta vaan Kesko korvaa ja jos autohuollot ovat Keskon alla niin luulisi, että eivät lähtisi varsinkaan isoimmissa hankinnoissa tälläisille hippasille. Kauhean taistelun jälkeen kadonnut plussakortin numero löytyi ja plussat tuli. Mielestäni Keskon pitäisi laittaa koko plussasysteemi uusiksi.
B2C puolella kanta-asiakasjärjestelmät toimii aivan liian hyvin. S-Ryhmän bonukset, K-Plussat ja OP bonukset ovat jatkuvasti syynäyksen alla kun ne vääristävät kilpailua. Vaikka ihmiset sanoisivat, etteivät juokse bonusten perässä niin ilmeisesti suuremmat massat juoksee kun niihin halutaan puuttua. Olisikin hyvä, että Kesko tekisi oikeasti hyvän bonusjärjestelmän. Nyt tuntuu, että Keskon plussat on vähän sama kuin Stockann plussa. Saat hienon kassin kun asioit paljon.
Onhan Kesko markkina kakkonen (?) eli plussapisteet kiinnostaa ihmisiä. Mutta mielestäni järjestelmän pitäisi olla enemmän kuin “ihan hyvä”. Tiedolla johtaminen ja datan avulla annetaan tarjouksia, mutta sitten tulee noita ongelmia mitä aiemmin kuvasin kun tarjouksia ei tulekaan maksaessa. Oma perheeni on keskittänyt juuri bonusten vuoksi ostoksensa S-Ryhmään. Se ei tuo Keskolle toivottua määrää asiakkaita, jos tarjoushaukkana hakee yksittäiset tuotteet tarjouksesta sieltä ja kaiken muum S-ryhmältä.
Joko Keskon plussat tosiaan on “ihan hyvä” ja muillakin on samoja ongelmia tai sitten minulla on vain ollut epäonnea. Toivotaan näin.