Keskustelua välittäjistä

Mulla on ainakin OST:illa myydyt rahat saman tien käytössä. Aina ollutkin. Hetken herjaa siitä että pitää varmistaa että tilillä on kauppojen selvityspäivänä ostoon tarvittava summa rahaa, muuten tulee osakeomistuksiin rajoituksia tai kauppa ei mene läpi.

Vanhan verkkopankin puolelta voitte tarkistaa oman käytössä olevan hoitotilin käyttövaran seuraavanlaisesti.

Menkää välilehdelle säästöt sijoitukset, säästöni, toimeksiannot ja tapahtumat. Sitten klikkaatte kassavirta-arvio ja ennen sitä valitsette pudotusvalikosta oikean ao-tilin tai ostin.

Sen jälkeen näette kaikki toteutuneet, avoimet myynnit ja toteutuneet ja avoimet ostot. Lisäksi näette hoitotilin käyttövaran seuraaville kolmelle päivälle. Tai siis t+2.

2 tykkäystä

Mitkäs on viimeisimmät kokemukset OP:sta osakevälittäjänä?

Oma tilanne on se, että harkitsen AOT-salkun tai salkun osan siirtoa Nordnetista OP:lle, koska tuo mahdollistaisi, että käyttäisin salkun kulmaa osana lainan vakuutta. Ja muutoinkin tällä voisi olla pieni lainaneuvotteluja parantava vaikutus, mikäli sijoitukset olisi OP:lla.

OP:lla on siis kaikki muut pankkiasioinnit jo nyt, joten siinä mielessä pankki on tuttu. Lainat myös siellä, samoin tilit ja osa vakuutuksista (bonushyöty). Nordnetissa sitten AOT-salkku (sekä pieni kokeiluluontoinen OST, jossa alle 5-10 prosenttia osakevarallisuudesta), joka koostuu kotimaisista pörssilistatuista osakkeista + yhdestä ruotsalaisesta osakkeesta.

Onko kenelläkään heittää tuoreita ajatuksia OP:n plussista ja miinuksista kun spekseinä on:

  • kohtalaisen passiivinen osta ja pidä -osakesijoittaminen
  • kohdemarkkinoina melkeimpä OMXH
  • kauppaa vähän, tyyliin 1-2 ostoa per kk ja myyntejä ei edes joka vuosi

Tai onko jollakin kokemusta salkun siirrosta Nordnetista OP:lle?

Koitin myös katsoa, että saisiko salkun jaettua kahtia kahdeksi eri AOT:ksi niin, että jättäisi puolet Nordnetiin ja siirtäisi puolet OP:n puolelle, mutta en löytänyt tähän nopeaa vastausta.

Jos täältä löytyy apua niin hyvä. Jos ei, niin pitää kysellä OP:sta asiaa tarkemmin. En ohjeista löytänyt aivan yksiselitteisiä ohjeita ja linjauksia.

Tuleeko muilla “Could not complete request (90)” ilmoitus, kun yrittää käydä kauppaa mandatumilla? :frowning:

Ja ongelma jatkuu edelleen. Puoleen tuntiin ei ole pystynyt myymään mitään. Saa nähdä tuleeko turhaan häviöitä.

Näin huomiona, Nordnet ollut käytössä melkein 10 vuotta, eikä koskaan ole ollut sellaista teknistä ongelmaa, ettei kauppaa ole pystynyt käymään. Kaupankäyntipalkkioiden kalleuden takia vaihdoin sitten OP:lle, jossa pari kertaa iski verkkopalveluun kaupankäynnin katkos. Nyt sama Mandatumilla. Todella raivostuttavaa ja pelottavaa, kun ei voi tehdä salkun positioille mitä haluaa markkinoiden ollessa auki! Stop-lossien muokkaus / asettaminenkaan ei toimi.

Minulla ei ollut ongelmia. Kokeilitko toisella selaimella?

1 tykkäys

Alkoi toimimaan vajaa tunti sitten taas. Tiedä sitten mistä kyse, mutta saa nähdä mitä asiakaspalvelu ensi viikolla vastaa.

Kokeilin välissä uudelleenkäynnistystä, mikä ei auttanut. Selainta en älynnyt kokeilla, mutta alkoi toimia taas samalla selaimella tosiaan tunti sitten.

Toivottavasti ei toistu, vaikkakin tällä kertaa onni onnettomuudessa, eikä aiheuttanut merkittäviä tappioita ja sain kaupat lopulta tehtyä sillä hinnalla kuin alunperin halusinkin.

1 tykkäys

@newbie Tästä kyseltiin hieman aikaisemminkin (Eli salkun tuottokäyrä-ominaisuus pitäisi olla tulossa. Tällä hetkellä kuitenkaan tuollaista ominaisuutta ei ole :woozy_face:)

1 tykkäys

En ole kyllä mitään korkoa nähnyt tai sellaisesta ei ole missään ainakaan ollut mainintaa.

Itse olen tämän ajatellut niin että rahat myynnistä saan selvityspäivänä t+2 ja rahat ostoon tarvitsee vasta selvityspäivänä t+2 niin ei tässä tili reaalisti käy miinuksella koskaan.

Sama juttu valuuttatilin kanssa kunhan vaihtaa valuutan selvityspäivään mennessä ei negatiivisesta valuutta saldosta mene yhtään korkoa.(4.99% valuutta tileillä)

2 tykkäystä

Näin tuo toimii Nordnetissä. Ainoa tilanne missä pitäisi paukkua korkoa on jos nostat rahaa ulos ennen selvityspäivää.

1 tykkäys

OP parisen vuotta ollut käytössä pääasiallisesti. Tämän lisäksi käytän Nordnettia.

OP:lla positiivista pienet kaupankäyntikulut. Varsinkin suosittelen osakesäästäjiin liittymistä niin saat 5e kaupankäyntikulun Suomessa, Ruotsissa ja muilla markkinoilla 0,15 %, minimissään 8 euroa per toteutunut toimeksianto. Jos kohteena Suomi sijoituksille pääosin niin en näe valtavia miinuksia. Ulkomaisten osakkeiden osinko verotus menee myös oikein automaattisesti, mikä on poikkeavaa kuten myös toki verottajalle menee kauppojen tiedot. Myynnistä tulevat rahat ovat käytettävissä heti uusiin ostoihin. Omien omistusten seurannasta on riittävästi käppyröitä ainakin tyypilliseen tarpeeseen. Laajat ETF vaihtoehdot ja Op rahastot jos noista tykkää, vaikka en itse ottaisi minkään puljun omia rahastoja.

Miinuksista pitää mainita, että OP ei tarjoa juurikaan pienempiä pörssejä ja niihin sijoittamista (X maan First North tyyliset kauppapaikat). Tämä onkin syy miksi minulla on myös pakosta Nordnet käytössä. Ulkomaille sijoittaessa menee myös valuutanvaihtokulu ulkomuistista 0,3%. Ulkomaisten osakkeiden pitämisestä veloitetaan hyvin pieni säilytysmaksu joka menee sen mukaan mistä maasta osake on hankittu, mutta tämä ei ole iso kulu, luokkaa 0.1% vuodessa tämäkin ulkomuistista ja tieto löytyy tarkemmin OP sivuilta. Säilytyskulut olivat tietääkseni myös poistumassa tänä vuonna ennakkotietona ja nämä meni itseltä bonuksista muutenkin. Tietokone versio OP:sta on kattavampi ja mobiilisovelluksella voit tehdä kauppaa vain Suomen ja Ruotsin osakkeilla. Mobiilisovellus ei osaa myöskään haulla löytää muiden maiden osakkeita, mutta tietokoneella sama haku löytää kyllä ja joudut sieltä kautta tekemään muiden maiden ostot ja myynnit. Tämä ulkomaankauppa ja haku puute on sovelluksessa ärsyttävää. Superluottoa ei ole, mutta sijoituslainaa saa kyllä ja itselläkin on vivutettu salkku.

Yleisesti sanoisin OP:n sijoituspuolen olevan vanhanaikainen ja odotetaan päivityksiä varsinkin sovellukseen, mutta näiden kanssa pärjää varsinkin jos et ole todella aktiivinen treidaaja. Harvemmin ostoja ja myyntejä tekevälle OP on yksi parhaista vaihtoehdoista joka samalla tarjoaa tarjoaa toimivat pankkipalvelut. Kokemus alle 100k salkulla ja sijoituksia on maista Suomi, Ruotsi, Norja, USA ja Kanada + ETF:t.

10 tykkäystä

Nordnetissä viikonlopun päivitysten jälkeen puhelinsovellus ei kirjaa sisään, tulee vain valitus että tietoja ei voi hakea. Onko muilla samaa ongelmaa?

1 tykkäys

Sama vika. Saas nähdä, ehtivätkö korjaamaan ennen pörssien aukeamista.

1 tykkäys

Hyvin toimii (Android), ja jos ei toimisi niin aina voi yrittää kirjautua selainversioon (myös mobiilissa).

1 tykkäys

Android täälläkin ja uusin versio sovelluksesta. Pääseehän sitä toki selaimella sisään, tuo sovellus vain on toimiessaan todella kätevä.

@exe lähti muuten toimimaan uudelleen asentamalla sovellus.

1 tykkäys

Tuosta vinkistä innostuneena kokeilin pelkkää sovelluksen välimuistin tyhjentämistä ja sillä alkoi toimimaan :slight_smile:

2 tykkäystä

Onko joku joutunut aloittamaan Nordnetin kanssa ns. kovemmat otteet jonkin heidän mokansa takia? Itse olen nyt lähettänyt 1,5 vkk aikana jo kolme viestiä siitä, että toteuttivat valuutanvaihtoni tuplana ja tästä syntyi minulle turhia kuluja, jotka haluan heidän hyvittävän. Ei kuitenkaan ole mitään reaktiota eikä edes vastaustviestiä kuulunut. Summa ei ole mikään suuri, mutta periaatteesta ja varsinkin kun on kyse heidän pereilystäään, mihin eivät mitenkään reagoi, aion viedä asian eteenpäin.

8 tykkäystä

No yksi asia mikä Nordnetilla ontuu on asiakaspalvelu.
Vastauksissa menee viikkoja ja ns. joustoa tai “normaalia” asiakaspalvelua on aika turha odottaa.

Kyselin ulkomaan välityspalkkioiden hinnoista:

  • Lyhyt vastaus “Ei ole tulossa muutosta”.

Kyselin veroraportin nopeammasta toimittamisesta, jotta saisi yrityksen tilipäätökseen:

  • Vastauksessa kesti pari viikkoa ja nopeutettu raportin toiminta onnistuu vain lisähinnalla.

Osakesäästötilin avasin 3vko sitten:

  • Ei ole kuulunut mitään

Kaupankäyntiluottoanomuksen jätin 3vko sitten:

  • Ei ole kuulunut mitään
3 tykkäystä

En tiedä millaista veroraporttia Nordnet tekee, mutta eikö yrityksen pidä tehdä kirjanpito kuukausittain?

Ne on kato nyt iso pörssiyritys, asiakkaiden palveleminen on vähän toissijaista, ei ehdi kun pitää ynnätä rahakasoja jonka päällä istutaan. Asiakaspalvelu = kuluerä.

2 tykkäystä

Pitäiskö tuosta kuulua jotain? Eikös se aukea välittömästi?

Tarkennuksena avasin siis tilit lapsille, mutta en tiedä pitäisikö se aueta heti.