Keskustelua välittäjistä

Itse tein juuri näin USD-kaupoille, kaupparaportti josta näkee toteutunut summa, välityskuluineen.

1 tykkäys

Mun virheet ei selity sillä että käytetään eri valuuttakurssia

Mulla esimerkiksi 24.4 kauppa joka on tilitetty minulle vaihtokurssilla 0,9284

Tämä 8400 euron myynti on ilmoitettu 7,4% pienempänä verottajalle

1 tykkäys

Tuohan on ilmiselvä virhe jos kyse on osakkeista. Jos kyseessä on joku erikoisempi tuote niin oletko varma että sovelluksesta katsomasi summa on euroissa? En tunne kaikkia johdannaisia, mutta mainitsemasi kurssi 0,9284 plus 0,074 on sen verran lähellä ykköstä ettei kyseessä välttämättä ole sattuma.

1 tykkäys

Kyllä ne euroina oli kun oli vaihtokulut ja kurssi

Enkä oikein ymmärrä mitä merkitystä sillä on mikä tuote on.

Edit

Tarkastin vielä ja euro oli kaupparaportissa valuutta

1 tykkäys

Siinä tapauksessa aikamoinen sattuma. Ensimmäisenä vain tuli mieleen onko mainitsemasi luku euroja, jos vaihtokurssin ero ykkösestä on noin lähellä laskemaasi virhettä. Jos nimittäin käytät tuohon myyntiin mainitsemaasi vaihtokurssia pääset aika lähelle virheen verran pienempää arvoa.

En minäkään ymmärrä. Kuten sanoin en tunne kaikkia tuotteita niin en osaa sanoa, mutta tiedän ettei tuo voi olla osakkeilla mahdollista ja kyseessä oltava virhe. Ymmärrän kuitenkin että johdannaisissa voi olla vaikka mitä ominaisuuksia ja sen vuoksi epäilin onko kyseessä jokin muu kuin osake

1 tykkäys

Nyt puhuin käytännössä USD-kaupoista, joita on tehty EUR-tililtä sekä USD-tililtä. Molempien tilien USD-kaupat on ilmoitettu verottajalle väärällä kurssilla. 9A-raportilla olevat kauppasummat eivät vastaa Mandatumin palvelusta saatavia summia.

Tuo tili → kaupat listauksen euromääräinen summa sisältää mielestäni kaikki kulut, eli siitä voi suoraan katsoa kaupan voiton/tappion.

Tässä vielä esimerkki, USD-kauppa EUR-tilillä:

USD-kauppa USD-tilillä:

Vastaavaa tapahtuu jokaisessa kaupassa, jonka perusvaluutta ei ole EUR. Laskin tuossa, että Mandatum väittää verottajalle että olen tienannut 2,25% enemmän kuin tienasin.

Joko jätän nyt tajuamatta jotain hyvin selkeää (huom: pidän kaupoista kirjaa myös erillisessä Excelissä) tai sitten tuo 9A-raportti kusee kuten lähes kaikilla muillakin.

EDIT: Tuollahan se selitys taitaa olla:

2 tykkäystä

Nyt enempää miettimättä heitän että jos ei kirjattu summa sisälläkään kuluja kun ne on palvelussa eri paikassa nähtävilläkin? Sitten toi NKLA kirjattujen lukujen erotus eli voitto menis hyvin lähelle verorapsan laskelmaa, ja loppu erot selittyisi sillä että 9A laskettu virallisella päivän kurssilla.

1 tykkäys

Euromääräisissä riveissä (EUR-kauppa EUR-tililtä) se kirjattu summa sisältää kulut. Olisi hyvin epäloogista jos USD-kaupoissa ei sisältäisi, mutta mistäs sitä ikinä tietää.

2 tykkäystä

Tällaisia kauppoja minulla ei ole joten en voi verrata omiin.

Minulla menee nämä ihan samalla tavalla ja syy on kauppahetken kurssin vaihtaminen veron vaatimaan kurssiin. Tämän kysyin viime vuonna asiakaspalvelusta. Tämä on valuuttatilin ikävä kääntöpuoli jota harmittelin täällä aiemmin. Johtaa minulla siihen että verottaja verottaa näennäisiä valuuttavoittoja joita en ole todellisuudessa saanut. Mutta se ei tietysti ole välittäjän vika

1 tykkäys

Minulla on TODELLA paljon kauppoja, ja paljon heittoa 9A vs. kaupankäyntialustan näyttämä voitto. Pieni muutos käytetyssä kurssissa kertautuu nopeasti isoiksi summiksi, joka onneksi on nyt minulle suopeaan suuntaan. Joku toinen vuosi voi mennä “väärään” tietty vastaavasti.

Varmuuden vuoksi olen käymässä läpi satoja rivejä 9A ja Mandatum kaupparaportteja. Mulla on myös tehty osakkeen siirtoja tilien välillä joten merkinnät on vielä vähän hankalammin selvitettäviä. Mutta yritän varmistaa että kaikki kaupat on mukana 9A raportilla ja sieltä täältä isoimpia heittoja käsin laskemalla varmistan että 9A pitää paikkansa, ja erot on tuosta valuuttakurssimuutoksesta johtuvia. Toistaiseksi kaikki laskemani isot heitot on selittyneet sillä. (En ole päässyt sentilleen samoihin mutta tarpeeksi lähelle jotta saan öisin unta :grin:). Katsotaan sitten lopuksi mikä on lopputulos. Useampi päivä tässä menee, ja on jo mennyt…

Numerot alkaa jo vähän pyöriä unissakin. Sekoan aika usein juurikin sen kanssa, sisältääkö joku luku kulut vai ei…

Verottaja tosiaan vaatii välittäjiä raportoimaan päivän virallisella kurssilla. Arvelen sen johtuvan siitä, että siten on helpompi tarkastaa summat

1 tykkäys

Tämä valuuttacase alkaa olla yleisellä tasolla selvä. Odotellaan vielä näiden isompien outouksien selviämistä… @T3r00 lähes 10 % heitot eri raporttien välillä ja allekirjoittaneen parinkympin osingon monisataakertaistuminen jne… :joy:

Jos todella on noin myös EUR-tilin kaupoissa niin johan on kohtuuton vaatimus ja sijoittajan kannalta vain haitaksi.

Tämän mukaan on mun tilille tullut rahat

Näin se on ilmoitettu verottajalle

Sinällään tässä ei olisi ongelmaa jos kyse olisi valuuttatilin laskennallisesta muutoksesta mutta nyt mulle on maksettu toisin kuin mitä verottajalle on ilmoitettu.

Eli jos suljen tilin niin loppusumma ei täsmää sen kanssa mitä olen palveluun laittanut ja mitä verottajalle on ilmoitettu

Tämä oli harvinaisen pieni kauppa ja erot kertautuu…

1 tykkäys

Totta tosiaan. Selaimessa Kaupat-raportin Kirjattu summa sisältää kaikki myynnin kulut ja valuuttamuunnos on tehty kaupankäyntialustan valuuttakurssilla.


Tässä vielä saman kaupan tiedot TradesExecuted -excelin lehdeltä ‘Kaupan kirjattu summa’. Punaisella merkityt täsmäävät.
image
Yllä kaksi viimeistä saraketta ovat itse lisäämiäni. Tuossa valuuttakurssi on EKP:n viitekurssi ja sillä saan saman luovutushinnan ja myyntikulut (keltaiset) kuin Saxon 9A-raportilla on. Logiikka on nyt itselleni selvä. Toivottavasti tästä on apuja muillekin.

5 tykkäystä

On apua, itse asiassa tajusin sen jo eilen sinun Excel-ketjun viestin perusteella, valitettavasti huomasin sen viestin vasta asian kaivelun jälkeen.

Tämä ei vaan tunnu millään tasolla loogiselta, jos kaupat on tehty euromääräiseltä tililtä. Tällöin kaupoissa käytetty ja tililtä kulkenut euromääräinen rahasumma ei vastaa sitä euromääräistä rahasummaa, mitä kaupoista verotetaan.

Nostankin tähän Mandatumin caseen liittyen vielä verotusketjusta kysymyksen, mitä kaikkia valuuttakursseja raportoinnissa voi käyttää (tietysti vain yhtä samaa vuoden ajalta)?

EDIT:

1 tykkäys

Mä olin verottajaan yhteydessä että mandatum on ilmoittanut eri summat veroehdotukseen kun mitä on maksanut tilille. Ne sanoivat ottavansa asian selvitykseen ja kertoivat olevansa ensiviikolla yhteydessä.

Näyttäisi siltä että Nordea on ilmoittanut muissa valuutoissa tehdyt kaupat sen mukaan kun on tililtä veloittanut ja sinne maksanut.

Nornetissa ei tullut tehtyä yhtään osakekauppa niin paha sanoa miten se ilmoittelee

2 tykkäystä

Kiitän jo etukäteen kun / jos jaat tänne tiedon siitä mitä verottaja tuumaa selviteltyään asiaa.

1 tykkäys

Mulla on vähän sellainen kutina että Mandatum toimii kuitenkin täysin sääntöjen mukaan eikä asiassa ole sen enempää filunkia. Jos käytetään eri valuuttakurssia mikä on kauppahetken todellinen, niin se on ihan sama käydäänkö kauppaa EUR-USD vai USD-USD, niin raportointi on aina eri kuin todellinen rahaliikenne. Se on sitten eri jos EUR-EUR kaupoissa on jotain eroja, tai jotain osinkojen moninkertaistumisia tms. ilmiselviä virheitä.

Jos Nordea ilmoittaa eri tavalla ja verottaja hyväksyy tämänkin toiminnan, niin se tarkoitta että hyväksyttyä verottajan puolesta on käyttää myös kauppahetken todellista kurssia.

Tässä ketjussa on nyt tullut paljon viestejä ja moni (minäkin) ihmettelee sitä sun tätä ja arvelee tota… Olen täällä nyt puhelimen varassa, joten olen saattanut ymmärtää jotain väärin tai joku viesti jäädä lukematta, mutta ymmärsin nyt että Nordeassa eurotililtä ostettaessa esim. USD osakkeita, raportoidaan 9A:han todellisen rahaliikenteen (=kauppahetken kurssi) mukaan, ja Mandatumilla vastaava menisi päiväkurssilla. …täytyy jossain vaiheessa lukaista edelliset viestit uudelleen ajatuksella jos meni väärin.

Mutta hyvä se on asioita selvitellä, ja odotan myös mielenkiinnolla mitä vastaavat.

Degiro ketjussa asiaa jo puitiinkin mutta kun nyt on ilmeisesti useita hyväksyttyjä kurssivaihtoehtoja mitä voidaan käyttää, niin se avaa mahdollisuuden vero-optimointiin. Käytät kunakin vuotena vaihtoehtoa joka tuo optimaalisimman tuloksen. Käytännössä valitset joko päiväkurssin tai kauppahetken todellisen (tai jonkun muun jos hyvät perusteet.)

3 tykkäystä

Mä kerron kun saan vastauksen verottajalta.

Se on asiakkaan kannalta erittäin ikävää jos rahaa vaihdetaan mandatumin huonomman kurssin mukaan +kulut mutta verotetaan spottikurssin mukaan joka on parempi. Siitä tulee vuositasolla helposti prosenttien ero aktiivisella kaupankäynnillä ja liikaa veroja maksuun.

Eli vaikka 1000 euron tilityksen voisi ilmoittaa verottajalle 1010 euron kauppana niin se on väärin asiakasta kohtaan.

Ei kannata käydä kauppaa kuin samassa valuutassa.

Sen ymmärrän että valuuttatililllä konvertoidaan spottikurssilla kaupat veroilmoitukseen. Siinä ei raha vaihdu eikä todellista arvoa ole. Siinä voi voittaa tai hävitä.

Ymmärrän pointin ja minuakin harmittaa sellaisina vuosina jolloin veroissa tulee ekstraa. Mutta eikö tähän päde sama kuin valuuttatileihin että voit voittaa tai hävitä? Ja pikällä aikavälillä lopputulos on lähellä ±0 ellei jo vuoden aikana. Luulisi että keskuspankin kurssi asettuu hyvin satunnaisesti päivän sisäisten kurssien ympärille. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?