Keskustelua välittäjistä

Onkos tovereilla ollut koskaan hankaluuksia Nordnetin tilin valuuttasaldon kanssa?

Pyrin pitämään OST:n rahat jatkuvasti 100% töissä eli tähtään matalaan saldoon. Perjantaina tili näytti kauppojen jälkeen +5EUR ja nyt maanantaina yllättäen -21EUR. Tämä johti toki viesteihin mahdollisista osakkeiden pakkomyynneistä.

Onko siis vastaavia kokemuksia? Käsittääkseni kaupankäyntikulutkin on laskettu mukaan kauppahintaan, joten tässä on varmaan joku ilmiö jota en vain ymmärrä. Ihmeesti nakertaa lähteä myymään alle kolmenkympin erää 18% palkkiokuluilla. :grin:

Olethan huomioinut, että välityspalkkiot laskutetaan vasta kauppaa seuraavana (pankki?)päivänä? Jos tapahtumissa ei ole mitään merkintää, niin tuo vaikuttaisi ainoalta järkevältä syyltä järjestelmävirheen lisäksi. Tosin minulta järjestelmävirhe vei 3 senttiä ja sekin näkyi tapahtumissa.

Asiakaspalvelu osaa varmasti neuvoa, vaikkakin aika ruuhkainen taitaa olla.

5 tykkäystä

Enhän tokikaan huomioinut, kun en ollut tällaisesta kuullutkaan :eyes:

Menin vipuun olettaessani, että tililtä lähtisi sama summa kuin toimeksiantolomake näyttää kaupankäyntikuluineen. Mutta selittelyt sikseen, näköjään tätä pitää edelleen treenata kantapään kautta. Kiitos selvennyksestä!

2 tykkäystä

Menee tosiaan kannaltani vähän ikävästi, kun periaatteen mukaisesti hiljattain hankkimani swing-osan myynti Harviasta läväyttää liikkeelle lähes mehevimmän veropotin, mitä omistuksesta saa irti.
Olin väärässsä käsityksessä, että olisin voinut järjestellä vähän toisin.
OST olisi tietysti parempi tällaiseen.

1 tykkäys

Sain Investorissa rämpytettyä tuplana erään toimeksiannon läpi eli OST meni miinukselle. Luulin, että systeemi anna ostaa jos ei ole OSTilla katetta. Nyt mulla on tuplamäärä NoHoa siihen mitä kaavailin ostavani. Liekö se huono juttu vai ei…
No sitä en kysynyt vaan sitä, että peruuntuuko toinen kauppa vai pitääkö siirtää lisää katetta?

On näitä aiemminkin tapahtunut, kts keskustelua viime vuodelta täällä:

En usko, että peruvat kauppaasi, vaan luultavasti välittäjäsi vaatii joko lisätalletuksen (olettaen, että 50k maksimi ei ole täynnä) tai osakkeiden myyntiä. Jos myyt tuon hutiostosi tänään, niin ei siitä välttämättä (?) korkojakaan tms mene, kun kaupat selvitetään samana päivänä.

Eiköhän ne kuitenkin mene, välittäjän näkökulmasta olet tehnyt kaikki nuo kauppasi (kuten oletkin) ja he ovat oikeutettuja kulujen veloitukseen. Mutta korkokulut pakkasella olevasta saldosta saatat välttää.

1 tykkäys

OK, mielenkiintoista nähdä meneekö multa turhat toimeksiantokulut vai ei.
Niin, ne kai kuuluu kokonaissummaan joten ehkä ne saa takaisin.

Luonnollisesti pääset maksamaan kulut sekä ostosta että myynnistä.

En nyt ihan 100% varma ole, mutta tein mielestäni niin että kun kauppa ei 10.01 realisoitunut niin poistin toimeksiannon ja tein perään uuden. Kahta en päällekkäin tehnyt.
Enivei, pääasia kun vankilan välttää. :ok_hand:

Ihan varmasti menee kulut kun olet toimeksiantoja tehnyt. Pyytäisin tässä tapauksessa kuluja jälkikäteen takaisin. Voivat tulla sen verran vastaan, koska miinukselle menemisen ei pitäisi olla mahdollista kaupan tekemisen yhteydessä.

Viime päivien muihin kommentteihin sen verran, että kaupankäynnin perusasiat kannattaa opetella mieluusti alkuvaiheessa. Tulee kalliiksi maksella turhia kuluja toimenpiteistä, joista niitä ei tarvitsi maksaa ollenkaan tai pienellä vaivannäöllä selviäisi huomattavasti vähemmillä kuluilla.

^ kts. viestini yllä. Olen melko varma, että mulla ei ollut päällekkäisiä toimeksiantoja.

EDIT: Jäin vielä miettimään, että miksi minun tulisi maksaa tuplakulut jos vika on järjestelmässä joka antaa OST mennä miinukselle vaikka ei pitäisi.

Tuollaista näyttää toimeksiannoissani eli kai tuo pitäisi laskea järjestelmän piikkin. Tein toimeksiannon jonka sitten peruin koska ei mennyt heti läpi (mutta meni kuitenkin). Tein uuden toimarin ja sekin meni läpi vaikka OST:lla ei ollut silloin varaa!

Itseasiassa OSTilla on varaa, koska kauppa veloitetaan oikeasti vasta selvityksen yhteydessä eli T+2 tai T+1.

Sama kun osakkeita myydessä saat rahat heti käyttöön uusiin toimeksiantoihin, vaikka oikeasti rahat maksetaan sinulle vasta selvityksen jälkeen. Tällä palvelulla välittäjä mahdollistaa jatkuvan kaupankäynnin esim treidaajille ja muille, jotka mahdollisesti myyvät ja ostavat peräkkäin. Asiakkaan vastuulle jää vahtia sitä saldoa.

Ei ole varmaa tietoa, mutta uskoisin Nordnetin pakkolunastavan osakkeita “luoton” kattamiseksi, jos et reagoi ajoissa.

Itsellä on kyllä aina tullut ilmoitukset kaupoista välittömästi Nordnetin alustalla. Veikkaisin, että on ollut vain unihiekkaa silmissä, ja olet koittanut perua tapahtumaa, joka on tapahtunut samaan aikaan. Aspasta voi toki kysyä, mutta tuon laittamasi login perusteella tuossa ei ole mitään epäselvää - Olet kaksi toimeksiantoa tehnyt ja Nordnet on kaksi toteuttanut puolestasi.

Hmm… Ei minulla ole toimeksiannot Investorissa läpi jos olen epähuomiossa koittanut ostaa “tonnilla osakkeita” ja tilillä on ollutkin 998€. Herjaa, että OSTilla ei ole riittävästi katetta toimeksiantoon. → ei mee läpi.
Tässä tapauksessa molemmat menivät läpi, ilmeisesti koska aikaväli oli niin lyhyt.

Ei niitä silti voi velaksi ostaa vaan saldoa pitää olla kauppaa tehdessä. Nordnet vähentää oston välittömästi saldosta. Kuvan mukaisia kahta toimeksiantoa ei pitäisi pystyä tekemään.

…jolloin lienee se oikea vastaus jonottaa sinne aspaan ja selvitellä. Saattavat antaa kulut anteeksi. Kannattaa silti heti myydä jotain pois jottei ole riskiä että pakkomyyvät puolestasi.

Olen aloitteleva sijoittaja, ja tarvitsisin nyt kokeneempien apua. Perustin AOT tilin Nordnettiin, mutta pienten n. 500e kertasijoitusten takia haluaisin avata toisen tilin jenkkiosakkeita varten. Ovatko Nordean investor palvelut todella niin surkeat, mitä ihmisten kommentit antaa ymmärtää? Nordean OST löisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla, mutta jos käyttöliittymä aiheuttaa harmaita hiuksia, niin en sellaista halua. Entä onko Nordealla Stop-Loss toimintoa?

Toinen pohtimani vaihtoehto olisi eToro. Minulle suhteellisen tuntematon, mutta ilmeisesti ihan käypä ja todella houkuttelevat välityspalkkiot. Mielummin toki suosisin suomalaista, ihan jo verotuksen helppouden kannalta.

1 tykkäys

Kyllä Nordean investorilla ostaa ja myy osakkeita vaikka ei olekaan esimerkiksi nordnetin veroinen. Nordean suhteen kannattaa huomioida että jenkki osakkeissa välityspalkkioiden minimi on muuttunut tai muuttumassa 8€/ kauppa + valuutanvaihto 0,3%. On toki silti huomattavasti Nordnettiä edullisempi.

eTorosta ei ole kokemusta, mutta ulkomaisista välittäjistä olen ollu Degiroon kohtalaisen tyytyväinen. Toki ulkomaisten välittäjien kanssa toimiessa joutuu tekemään alkuvuodesta verojumppaa, mutta isommilla kaupankäynti määrillä degiro tulee todella paljon edullisemmaksi.
Jos käyt kauppaa vain muutamia kertoja vuodessa niin silloin jättäisin ulkomaiset välittäjät pois listoilta…kovin pienen säästön vuoksi en alkaisi itse täydentämään veroilmoitusta.

2 tykkäystä

eTorossa taitaa olla niin, että osakkeiden sijasta he välittävät CFD:tä, mikä on sitten ongelmallista, sillä niillä syntyneitä tappioita ei saa vähentää Suomen verottajan mielestä.

Kannattaa tsekata Lynx tai jos vielä halvempaa välittäjää kaipaat, niin Interactive Brokers (tiered-hinnoittelulla). IB:llä tosin veroraportointi pitää hoitaa itse. Jenkkikaupat kustantavat n. 0,35$ per kauppa, mikä lienee markkinoiden halvin.

3 tykkäystä

Ilmeisesti kaikki muut paitsi jenkkiosakkeet ovat noita CFD tms.

Hmm pitääpä tsekata IB. Kiitos vinkistä