Keskustelua välittäjistä

Juurikin tuo superluoton puolella oleminen estää ainakin omat ETF-sijoitukset Nordnetissa ja yksittäiset ETF-ostot ovat omaan makuun liian hintavia.

Olen keskittänyt omat ETF:t Mandatumiin, jossa osakesäästäjien jäsenenä ostot min 8e/0,07%.

3 tykkäystä

Nordnet on viikonloppuna huonontanut palvelutasoansa merkittävästi, ainakin jos operoi valuuttatileillä. Tämä koskee Nordnetin verkkoversiota, ei appia.

Aikaisemmin Nordnet on ilmoittanut ulkomaan valuutan määräisten tapahtumien osalta valuuttakurssin, jolla tapahtumat voi itse muuntaa euroiksi. Esimerkiksi jos on saanut USD-osingon valuuttatilille, niin tapahtumasta on annettu sen hetkinen valuuttakurssi. Tätä valuuttakurssia käyttämällä on ensinnäkin vuoden aikana pystynyt arvioimaan verotettavan tulon määrän, esimerkiksi tappiomyyntejä tms arvioitaessa ja mahdollista ennakontäydennysmaksua varten. Lisäksi tuon kurssin avulla on pystynyt tarkistamaan veroilmoituksen tiedot. Sama koskee sekä osinkoja että ostoja ja myyntejä.

Nyt Nordnet ei tällaista valuuttakurssia enää tarjoa. Erittelyistä selviää vain USD määrä, mutta ilman valuuttakurssia ei pysty muuttamaan tuota euroiksi.

Nordnet raportoi kyllä kaikki ko. tapahtumat euroina verottajalle ja nämä tiedot siirtyvät sitten veroilmoitukselle. Nyt näiden tapahtumien tarkistaminen muuttuu mahdottomaksi. Tämä on aika huono, sillä veroilmoituksen jättäjänä olen vastuussa siitä, että tiedot ovat oikein, ei Nordnet. Jos joku tiedoista olisi virheellinen, niin minä saisin veronkorotuksen, ei Nordnet. Toivottavasti olette jo tarkastaneet oman veroilmoituksenne, sillä nyt se on sangen paljon vaikeampaa…

Jos asiaa ei muuteta, niin jatkossa:

  • Valuuttatileillä tehtyjen osakkeiden ostojen ja myyntien osalta ei ole aavistustakaan, että paljonko nämä ovat euroissa, joten vaikea pitää itse kirjaa näistä ja laskea itse mahdollisen myyntivoiton/tappion määrää.

  • Osinkojen osalta ei ole tarkkaa kuvaa, että paljonko nämä ovat euroissa, jonka mukaan on vaikea laskea osinkotulojen määrää

Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos haluaisit siirtää osakeomistuksesi pois Nordnetistä, niin et tiedä osakkeittesi hankintamenoja euroissa kun Nordnet ei ole niitä sinulle kertonut.

Olen laittanut tästä reklamaatiota Nordnetille, kannattaa teidänkin reklamoida mikäli valuuttatilejä käytätte ja käytätte apin sijasta verkkoversiota. Itse ainakin käyn kaupppaa ja operoin täällä tietokoneella

8 tykkäystä

Aina voi avata toisen tilin kk-säästölle ja vaikka toiselta tililtä käyttää luottoa noihin ostoihin.

1 tykkäys

Eikös veroilmoitukseen voi käyttää esim. vuoden keskikurssia. Löytyy Suomen Pankin sivuilta ainakin v.1999 lähtien. Ja ihan verottajankin sivuilta löytyy tuoreempia.

edit. korjaus:
Vero.fi:
" Jos tulo on maksettu muussa valuutassa kuin euroissa, muunna tulot ja niistä mahdollisesti perityt verot euroiksi tapahtumapäivän kurssin mukaan. Voit käyttää myös Euroopan keskuspankin julkaisemaa keskikurssia…Luovutusvoittojen ja -tappioiden osalta pitää kuitenkin käyttää omaisuuden hankintahetken ja luovutushetken kursseja… Jos luovutushinta on saatu muussa valuutassa kuin euroina, luovutushinta muunnetaan euroiksi muun selvityksen puuttuessa luovutushinnan saantipäivän vaihtokurssilla"

Päiväkussitkin löytyvät Suomen Pankin sivuilta.

Joo, veroilmoitukseen voi käyttää Suomen Pankin kursseja kun muutetaan ulkomaanrahamääräisiä tapahtumia euroiksi.

Mutta veroilmoituksessa on jo valmiiksi Nordnetin (ja muiden välittäjien) ilmoittamat summat euroina. Minun tehtäväkseni jää tarkistaa, että nämä ovat oikein. Nordnet on ilmoittanut minulle saamani osingot dollareina. Kun haluan tarkistaa, että kaikki osingot on ilmoitettu, niin se ei onnistu käyttämällä Suomen pankin kursseja kun Nordnet käyttää tapahtumahetken (aitoa) kurssia.

Aikaisemmin on ollut helppo verrata Nordnetin antamilla kursseilla euroiksi muutettuja osinkoja veroilmoituksessa Nordnetin verottajalle ilmoittamiin. Lisäksi osinkojen lisäksi pitäisi tarkistaa myös pidätetyt lähdeverot ja mahdollisesti tehdä niihin muutoksia mikäli niitä on saatu takaisin (reclassification).

Haluaisin myös tietää osinkotulojen määrän euroissa etukäteen ennen veroilmoituksen saapumista. Saatan esimerkiksi tehdä tappiomyyntejä siten, että saan kuitenkin riittävästi pääomatuloa, että saan aikaisempien vuosien lähdeverot hyvitettyä. Näitä kun miettii joulukuussa, niin minua ei lohtuta, että saan tietää euromäärät heti seuraavan vuoden maalis-huhtikuussa.

Veroilmoituksen tarkistaminen hoitui helposti kun Nordnet ilmoitti tapahtumaerittelyssä käyttämänsä valuuttakurssin, mutta ei onnistu enää.

6 tykkäystä

Tätä kysellään aina välillä :slightly_smiling_face: Osuuspankin kautta hesuliin 1% ja ulkomaalaisiin ja ETF 8€ muistaakseni. Tämmöselle nappikauppiaalle sopii OP erittäin hyvin.

7 tykkäystä

Joo, olisihan se hyvä näyttää valuuttakurssi. Muistatko, missä näkymässä ja missä kohdassa se kurssi on aikaisemmin NN:ssa näytetty? Mulla ei mitään muistikuvaa tästä.

Ei taida nuo euron palkkiot koskea osakesäästötiliä, vaan pelkästään AOT?

Kanta-asukkaana en ole koskaan kaivannut kyseistä palvelua. Valuuttamuunnokset olen laskenut kauppojen tai osinkojen maksun yhteydessä omaan kirjanpitoon. Helppoa ja näppärää ja tietää koko ajan missä mennään. Tämä toimii kaikkien välittäjien kanssa.

Eli sijoitatko yrityksen kautta vai omana itsenä? Yrityksen osalta ymmärrä helppouden, mutta oman henkilökohtaisen veroilmoituksen osalta en.

Miten toimit oman henkilökohtaisen veroilmoituksen kanssa? Korvaatko siis yksitellen välittäjien ilmoittamat tiedot oman kirjanpitosi mukaisilla tiedoilla?

Vastauksessani viittaan hölökohtaisen verotuksen kirjanpitoon - ei ole lakisääteistä, mutta kannattaa.

Nyt en valitettavasti osaa sanoa, mut mulla on vaan aot. Ja nuo hinnat/kulut on ymmärtääkseni omistajajäsenille ylipäätään. On kyllä edulliset diilit OP:lla

Eli miten toimit veroilmoituksen esitäytettyjen tietojen suhteen? Ilmeisesti siis korvaat nämä oman kirjanpitosi mukaisilla numeroilla, sillä muutoin verotuksesi menee välittäjien tiedoilla omasta kirjanpidostasi huolimatta.

Tilitapahtumissa. Rivin päätteeksi on pdf, johon tieto oli merkitty. Lisäksi tilitapahtumasivulla on kussakin tilitapahtumassa kohta valuuttakurssi, mikä on nyt tyhjänä kaikissa muissa tapahtumissa paitsi valuutanvaihdossa

1 tykkäys

Helpointa on, kun se ilmoittaa, joka tietojen oikeellisuudesta vastaa. Hölmöä ruveta laskemaan auki, mitä mikin välittäjä on ilmoittanut, siihen tuhraantuisi aikaa.

Ei koske OSTia. OST on 0,15 % mutta vähintään 5 € ja ei-omistaja asiakkaalle 2,99 € / kk.

4 tykkäystä

Nordnet ei tällä hetkellä näytä edes valuutanvaihtojen kurssia. Tuohan on pakko korjata. Ei pankki voi toimia niin, että vaihtaa valuuttaa eikä ilmoita kurssia.

11 tykkäystä

No, kukin taplaa tyylillään. Silloin kun käyttää samaa tapaa vuodesta toiseen, niin pääsee pitemmällä aikavälillä oikeaan lopputulokseen eikä verottajalla ole siihen nokan koputtamista.

Minulle se aikaisempi tapa, että naputan osingot saadessani (valmiit) valuuttakurssit sisään ja tarkistan veroilmoituksesta vertaamalla veroilmoitusta ja omaa exceliäni on nopeampaa kuin sinun tapasi, mikä kuulostaa siltä, että kunkin osingonjaon osalta etsisin sopivan valuuttakurssin, naputan tämän avulla saadut osingot euroina muistiin ja sitten vielä veroilmoituksen saatuani naputan esitäytettyjen tietojen päälle oman kirjanpitoni tulokset.

Kuulostaa aika suuritöiseltä, varsinkin kun saa osinkotuloa isosta nipusta eri yhtiöitä. Mutta hyvä, että se toimii sinulle.

@Antros myös Nordealla on Pohjoismaisissa pörsseissä max 1% kaupankäyntikulut ilman alarajaa, isommissa toimeksiannoissa murto-osa tuosta. Esim. Nordnet on puolestaan kuluiltaan kallis ajallisesti hajauttavalle piensijoittajalle.

3 tykkäystä

Kertokaa joku, jos siinä on joku massiivinen koira haudattuna. :smiley:

Olen viime vuoden alusta sitä nyt ite käyttänyt pienimuotoisesti. Muutamaa jenkkiosaketta ja yhtä ETF-rahastoa ostan joka kuukausi muutamalla kympillä kappale ja jonkun verran käteistä on siellä makailemassa ja 4% korkoja kerryttämässä. Korkorahat ovat ilmestyneet tilille aina säntillisesti ja se on erittäin kätevä systeemi että rahojen ei tarvitse olla millään erityisellä korkotilillä, vaan kaikki salkussa oleva käteinen kerryttää korkoa.

Rahat on jossakin saksalaisessa pankissa joka on normaalien säätelyiden piirissä, eli talletussuojan pitäisi olla kunnossa.

Pikkaisen mua epäilytti valuuttakurssien vaikutus kun TR on kokonaan euroissa ja sieltä ei aina nää että millä kurssilla valuuttaa on milloinkin muuteltu. Tein itse sellaisen kokeen että ostin samaan aikaan samaa osaketta yhtä monta kappaletta sekä Trade Republicissa että Degirossa ja sitten myin ne kuukauden päästä samalla kellonlyömällä. Sinä aikana niistä maksettiin yksi osinkokin. Isoa ero ei ollut, mutta Trade Republicissa oli pikkuisen minun kannalta parempi valuuttakurssi niin ostaessa, myydessä kuin osinkoja saadessakin, tai ainakin tililtä lähti vähän vähemmän euroja ostaessa ja tuli vähän enemmän euroja myydessä sekä osinkoja vastaanottaessa.

2 tykkäystä