Keskustelua välittäjistä

Onpas melkoinen hintaero. Tiesin että ruottissa on halvempaa, mutta että noin paljon halvempaa. Taidanpa pistää aktiivisen kaupankäynnin toistaiseksi jäihin.

1 tykkäys

Olen itsekin kiinnostunut sijoittamaan suoriin osakkeisiin, ja eniten mietityttää tuo omatoiminen verottajalle ilmoittaminen? Kuinka esim Ruotsi ja Usa osakkeet, tarvitseeko niissä itse laskea kaikki valuutanvaihdot yms verottajalle ilmoittaessa vai kuinka toimii?

https://www.degiro.fi/helpcenter/faq/verotus/1259

" Vertailu eri osakesäästötiliä tarjoavien välittäjien kaupankäyntikuluista vuodessa"

3 tykkäystä

Tulipa tämän innoittamana tehtyä hieman vertailuja… Ellei Nordnet vedä jotain kania hatusta kulujen suhteen on hyvin todennäköistä että uusi vuosi alkaa toisella tarjoajalla. Ja miksipä vetäisi, tuulipuvuille hypetetään uutta osakesäästötiliä josta tulee hyvät massit korkeilla kaupankäyntikuluilla jotka kuitenkin ovat paikallisten tarjoajien vertailussa kohtuullisen kilpailukykyiset.

Mutta itse kun katsoin miten paljon on kuluja mennyt tänä vuonna vs. mitä vastaavat olisivat kustantaneet Degirolla niin aika selvää pässinlihaa. Pitää tässä lueskella lisää vielä ja katsoa onko tässä jotain “koiraa haudattuna” mutta tällä hetkellä näyttäisi vähän että ainakin suomen ulkopuolelle sijoittamisessa hinnat ovat ihan naurettavat Nordnetissä vs. Degiro. Suomen sisäiset ovat lähempänä, mutta nekin selvästi halvemmat Degirossa.

Kertokaapa nyt viisaammat mitä olen unohtanut. Verohommissa Degirosta näyttää saavan 9A-lomakkeen ja uskon selviäväni henkisesti yhden lomakkeen toimittamisesta verokarhulle vs. nykyinen Nordnetin automaattinen tietojen toimitus.

2 tykkäystä

Mandatum on näemmä yhtä helppo avata kuin Nordnet, eikä tarvitse siirtää koko pankkiasiointia, vaan voi siirtää vain arvo-osuustilinsä. Lisäksi Mandatum on kaikessa halvempi kuin Nordnet. Pisteet hyvin selkeästä ja yksinkertaisesta hinnastosta. Ei miljoonaa tähteä ja pikkuprinttejä eri tilanteille. Tietääkö joku, meneekö Mandatumilta tieto automaattisesti verottajalle ja saako heiltä osakesäästötiliä? Sitä en missään nimessä Nordnetiin avaa.

(Valitettavasti Nordealla tää ei taida pelata noin, että netissä vaan tili pystyyn? Ihme homma, etteivät nouki sijoittajia kyytiin avaamalla netissä helposti avattavan arvo-osuustilipalvelun. Siirtyisin heti niille. Veisin mukanani pari hoitamaani salkkua ja jos homma pelaisi hyvin, myös muutaman sellaisen, kenet olen opastanut Nordnetin käyttöön.)

Nordean webbiportaali osakkeille on niin synkkä kasa höyryävää ulostetta etten siirtyisi siihen vaikka välityshinnat olisi 0 euroa.

1 tykkäys

Tämä meni jo fodelia ketjuun mutta tänne tämä kuuluu

Nordnet keskittyy nyt saamaan kaikki uudet sijoittajat salkun hintaa katsomatta asiakkaakseen ja viivyttelevät muiden ja vanhojen asiakkaiden asioiden hoitamista. Kiire saada mahdollisimman paljon uutta verta pakkiin. Onhan se kiva mutta saattaa vanhat ja isot salkut äänestää jaloillaan. Asiakaspalvelu on todella huonoa ja vastaukset kyselyihin kestävät liian pitkään. Omat jalat avas Degiron.

1 tykkäys

Saldoa Fodelian annista / Nordnet:

  • epäselvät merkkausohjeet mm. lisämerkintöjen osalta (ei siis kaikille selkeästi ymmärrettävät)
  • epäselvyyttä merkkausohjeissa vs. toimintojen oikeat nimet (joku painike oli ainakin eri nimellä jne.)
  • hidas rahaliikenne
  • hidas ASPA
2 tykkäystä

Neuvottelen tällä hetkellä OP privaten kanssa, että kun ovat yli tuplasti kalliimpia, kuin pari mahdollista kilpailijaa, niin kiinnostaako pitää minua asiakkaana… Firmassa ihan ok ehdot, mutta sama homma siinä, että halvempiakin on, ja tekninen toteutus heikko. Koitan joulukuun ekalla viikolla saada jotain aikaan ja ensi vuonna viimeistään oletan, että vaihtuu ainakin OP, jos ei heitä kiinnosta minun kaupankäynti kulut.

Eritän antaa mahdollisuutta heille, hullua on kyllä jos eivät edes yritä!

Mulla ainakin nuo luvut OP:ssa olisi 12€-250€-140€ kun säilytys menee bonuksista. Siinä mielessä antaa hieman väärän kuvan.
Säilytys taisi vuodessa olla sen 33,6€

Op:lla kaupankäyntikulut Pohjoismaissa 1% et edulliset sinänsä. Ja OSKL-jäsenenä ei tarvii säilytyksestä maksaa kuukausimaksua. Ja näennäisesti ihan ok kaupankäyntikulut USA osakkeissakin 8e tai 0,17% jos ostelee hirmusummilla.

Mut ulkomaalaisiin säilytyksiin “piilotettu” 0,10%/kk säilytys maksu, kyllä siitä rupee pitemmän päälle tulemaan hintaa en tiedä saako nää kuitattua bonuksilla!
E. Kysyin viestillä Op:lta: “Pyrimme ensisijaisesti ottamaan 0,10% kulut bonuksista.”

IMG_20191125_195939|347x500

1 tykkäys

Onko kellään ETF:iä Degiron kautta? Onko tullut vastaan jotain erikoista tiedettävää näiden suhteen? Jos on kasvuosuus-ETF vaikkapa XETRA:sta, niin verotusasioiden setviminen liikaverotuksien suhteen tulee eteen vasta, kun myy?

1 tykkäys

Trading viewllä on bf tarjous menossa, 110usd per vuosi saisi pron, siihen sitten realtime data omx olisi 36 taalaa per vuosi lisää. Hmmmm…

1 tykkäys

Taitaa Viljon rahat mennä Mandatum bestiin…! 3 eur / 0,03% kerron jos on jotain sudenkuoppia.

2 tykkäystä

OP julkisti vuoden 2020 kampanjat.

3 tykkäystä

mitähän osakesäästötilin kulut?!

1 tykkäys

OP tuo osakesäästötilin asiakkaille loppuvuonna 2020. Hinnoittelusta tulee lisätietoja vasta 2020 kevään aikana.

2 tykkäystä

miten etf kulut, onko alhaiset “ilmaisilla kaupoilla”?

Jatkuuko nykyiset kampanjat vielä, mm. prosentin palkkiokatto?